Frisdrank1972
06-10-2025 om 09:58
Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie
Hallo allemaal...
Ik had al eerder een post gemaakt over hoe mijn dochter nog steeds met de ex van mijn zoon omgaat en zijn nieuwe vriendin niet accepteerd en heeft uitgescholden (zoon ging vreemd met nieuwe vriendin toen die nog met zijn ex was). Nu komen de feestdagen er aan en mijn zoon wil zijn vriendin meenemen. Hartstikke leuk natuurlijk. Alleen mijn dochter zegt opeens dat ze de ex van mijn zoon ook wil uitnodigen. Mijn dochter en zij zijn namelijk goede vriendinnen geworden. Zoon heeft direct gezegd dat als zijn ex zou komen hij en zijn vriendin niet kwamen. En mijn dochter zegt dat zij niet meeging eten als zoon's ex niet zou komen. Toen had de vriendin van zoon er zich nog meebemoeit en gezegd dat wij dochters kant kiezen en haar niet mogen. Iets wat totaal niet waar is. Ik weet nu niet wat te doen. Ik heb zo'n gevoel dat mijn dochter die ex alleen maar uit wil nodigen om die vriendin te weren. Het is allemaal zo kinderachtig (iedereen is trouwens tussen de 19 en 25 jaar). Heeft iemand nog tips?

Herfstappeltaart
06-10-2025 om 14:31
MamaE schreef op 06-10-2025 om 10:20:
[..]
Dit inderdaad. Of gewoon een hotel op de Veluwe met zijn tweetjes. Ze zoeken het maar lekker zelf uit.
Daarnaast vind ik dat relaties/aanhang er wel gewoon bij horen met kerst, gewone vrienden en vriendinnen niet. Meestal hebben die ook gewoon familie waar ze verwacht worden. Ik heb ook het gevoel dat je dochter dat meisje alleen maar wil uitnodigen om te provoceren. Die kan ook op een andere dag komen eten toch?
Dit vind ik ook. Waarom zou je iemand uit de vriendgroep van je kinderen aan de kersttafel uitnodigen?

Joszy
06-10-2025 om 14:46
Herfstappeltaart schreef op 06-10-2025 om 14:31:
[..]
Dit vind ik ook. Waarom zou je iemand uit de vriendgroep van je kinderen aan de kersttafel uitnodigen?
O dat vind ik niet perse gek. Ik heb best vaak een of twee vrienden meegesleurd naar mijn ouders met kerst omdat zij anders eenzaam en alleen op een studentenkamer zouden zitten. Maar, wel altijd in overleg met mijn ouders en eventuele andere gasten die mijn ouders uitnodigden. En dat was altijd hartstikke gezellig! (Zaten geen lastige exen tussen trouwens)

Vrijevlinder
06-10-2025 om 15:25
Dochter heeft hierin niets te willen en krijgt veel te veel ruimte.

Frisdrank1972
06-10-2025 om 15:26
Dochter was best een makkelijke puber. Maar nu wordt ze zo opstandig. Ik vind het erg moeilijk om ermee om te gaan. Ik heb al gezegd dat ik het niet wilde dat die ex hier was. De relatie tussen zoon en ex is al een jaar geleden uit. En nee het was niet netjes hoe het ging. Maar dochter en ex lijken zich helemaal te verdrinken te zijn in hun onrecht. Dochter woont nog thuis dus die is er sowieso bij. Ze is boos dat zij niemand mag uitnodigen en vindt dat oneerlijk en dat wij zoon voortrekken. Terwijl dat niet zo is. Ik hoopte zo dat ze zelf een vriendje zal vinden. Die ex bindt dochter helemaal om haar vinger

Kersje
06-10-2025 om 15:28
serieus, dat je nog om advies vraagt?!
Gedraag je eens als ouder en ga op je strepen staan ipv dochter steeds de touwtjes in handen te geven met haar gemanipuleer. En natuurlijk ga je niet weg met de kerstdagen vanwege dit gedoe, je nodigt gewoon je gezin + aanhang uit (zonder vrienden) en wie daar geen zin in heeft blijft lekker weg!
Snap trouwens die ex ook niet als ze nog zou komen ook, dan heb je ze ook niet alle 24 in een kratje

IMI-x2
06-10-2025 om 15:31
Het is helemaal niet moeilijk. Jullie vieren kerst met het gezin plus evt partners van de kinderen (niet de scharrel van vorig weekend). Als zij in de toekomst een partner heeft, mag die ook komen. Punt.

Herfstappeltaart
06-10-2025 om 15:31
Joszy schreef op 06-10-2025 om 14:46:
[..]
O dat vind ik niet perse gek. Ik heb best vaak een of twee vrienden meegesleurd naar mijn ouders met kerst omdat zij anders eenzaam en alleen op een studentenkamer zouden zitten. Maar, wel altijd in overleg met mijn ouders en eventuele andere gasten die mijn ouders uitnodigden. En dat was altijd hartstikke gezellig! (Zaten geen lastige exen tussen trouwens)
Nee niet gek, maar in dit geval wel. Ik snap de moeilijke keuze in dit geval niet.

Jorni
06-10-2025 om 15:40
Ik vind het het raar van die dochter het een goed idee te vinden een ex van haar broer ook uit te nodigen terwijl hij komt met zijn nieuwe vriendin. Ik snap ook dat jullie daar niet op zitten te wachten. Ik vind het raad dat die ex dat wil, met haar voormalige schoonouders aan tafel tijdens de kerst.
Ik zou vragen of ze geen andere vriendin kan vragen en anders jammer dan. Of ik zou de ene dag vieren met de dochter alleen en de andere dag met de zoon en zijn nieuwe vriendin. Dan kan dochter op de dag dat zoon er is wat leuks met een vriendin gaan doen. Dan is iedereen uiteindelijk blij toch.

Broadway
06-10-2025 om 15:59
Frisdrank1972 schreef op 06-10-2025 om 15:26:
Dochter was best een makkelijke puber. Maar nu wordt ze zo opstandig. Ik vind het erg moeilijk om ermee om te gaan. Ik heb al gezegd dat ik het niet wilde dat die ex hier was. De relatie tussen zoon en ex is al een jaar geleden uit. En nee het was niet netjes hoe het ging. Maar dochter en ex lijken zich helemaal te verdrinken te zijn in hun onrecht. Dochter woont nog thuis dus die is er sowieso bij. Ze is boos dat zij niemand mag uitnodigen en vindt dat oneerlijk en dat wij zoon voortrekken. Terwijl dat niet zo is. Ik hoopte zo dat ze zelf een vriendje zal vinden. Die ex bindt dochter helemaal om haar vinger
ze kan ook naar de plaatselijke chinees hoor.
ik zou hier even héél erg op mijn strepen gaan staan. ze is geen 5 jarige dreinende kleuter, ze weet dondersgoed dat dit niets te maken heeft met voortrekken. ze manipuleert je en jij knikt

tsjor
06-10-2025 om 16:27
Normaal gesproken zou ik zeggen: ga het gesprek aan met je dochter. In dat gesprek kun je je dochter onder woorden laten brengen waarom ze zo boos is (op haar broer?), dat jij ook vindt dat het niet netjes gegaan is, maar dat je daarom niet van plan bent je zoon te laten vallen, noch zijn nieuwe liefde. Een gesprek over liefde, is zij wellicht zelf verliefd op de ex van je zoon? Een gesprek over hoe je met mensen omgaat, ook als ze een fout maken. Een gesprek over het gedrag van de ex, die blijkbaar niet verder kan met haar leven en haar gebruikt om te zieken; waarom ze die ex zo leuk vindt, of zielig of gezellig. Etc. etc. Het gedrag van je dochter is niet gezond, dus ik denk dat ze ergens vast is komen zitten in de boosheid over de broer en het zielige gedrag van de ex. Maak je dochter duidelijk dat haar gedrag problematisch en niet gezond is.
Wat er verder ook besproken wordt, blijf je bij je eigen beslissing. Jij bent de baas. Over je huis, over kerst, maar ook over je dochter.
Is de nieuwe liefde al eerder thuis geweest, accepteert ze dat wel?
Ik zei: 'normaal gesproken', want eerlijk gezegd betwijfel ik het of je zelf zo'n gesprek aankunt, of dat jij je dochter niet over je heen laat lopen.

Meesje
06-10-2025 om 16:39
tsjor schreef op 06-10-2025 om 16:27:
[..]
Normaal gesproken zou ik zeggen: ga het gesprek aan met je dochter. In dat gesprek kun je je dochter onder woorden laten brengen waarom ze zo boos is (op haar broer?), dat jij ook vindt dat het niet netjes gegaan is, maar dat je daarom niet van plan bent je zoon te laten vallen, noch zijn nieuwe liefde. Een gesprek over liefde, is zij wellicht zelf verliefd op de ex van je zoon? Een gesprek over hoe je met mensen omgaat, ook als ze een fout maken. Een gesprek over het gedrag van de ex, die blijkbaar niet verder kan met haar leven en haar gebruikt om te zieken; waarom ze die ex zo leuk vindt, of zielig of gezellig. Etc. etc. Het gedrag van je dochter is niet gezond, dus ik denk dat ze ergens vast is komen zitten in de boosheid over de broer en het zielige gedrag van de ex. Maak je dochter duidelijk dat haar gedrag problematisch en niet gezond is.
Wat er verder ook besproken wordt, blijf je bij je eigen beslissing. Jij bent de baas. Over je huis, over kerst, maar ook over je dochter.
Is de nieuwe liefde al eerder thuis geweest, accepteert ze dat wel?
Ik zei: 'normaal gesproken', want eerlijk gezegd betwijfel ik het of je zelf zo'n gesprek aankunt, of dat jij je dochter niet over je heen laat lopen.
Nee, lees het vorige topic. Toen zoon en partner op verjaardagsbezoek kwamen bij vader heeft dochter de vriendin van haar broer uitgescholden voor hoer. Gewoon, omdat ze op bezoek kwam en dochter vond/vindt dat dat niet mag.

Tuinfluiter
06-10-2025 om 16:42
Broadway schreef op 06-10-2025 om 15:59:
[..]
ze kan ook naar de plaatselijke chinees hoor.
ik zou hier even héél erg op mijn strepen gaan staan. ze is geen 5 jarige dreinende kleuter, ze weet dondersgoed dat dit niets te maken heeft met voortrekken. ze manipuleert je en jij knikt
Helemaal mee eens.
Te gek voor woorden dat door het gedrag van je 19 jarige dochter je je zoon en zijn vriendin niet kunt uitnodigingen zonder ruzie en drama.
Mijn nog thuis wonende kind zou dan niet sowieso aan het kerstdiner zitten maar mag op haar kamer blijven naar haar vriendin of de chinees gaan.
Los in het vervolg ook je problemen met je dochter op voordat zoon en vriendin zich er mee bemoeien. Bij zo'n raar verzoek van je dochter maak je direct duidelijk dat dit niet gebeurt en discussieer je er ook gewoon niet over, het is gewoon nee. Dus ook niet inhoudelijk in gaan op de reactie van zoon en vriendin. Als zij een opmerking maken gewoon kalm reageren en ik zou zeggen nee natuurlijk komt je ex niet.

Schoondochter
06-10-2025 om 16:47
Je hoopte dat iemand anders het probleem voor je op zou lossen.
Je kunt hier nog wel drie situaties voorleggen waar je advies over wilt, maar dat verandert niets aan het advies. En dat is dat jij moet ingrijpen, moet bepalen wat je wilt en daarop moet acteren.
Je hebt gezegd dat je niet wilde dat ex hier was: handhaaf dat dan. Zeg dat zij er niet bij mag zijn. Wil je dochter er dan ook niet zijn? Prima, laat haar maar ergens anders kerst vieren. Zij gedraagt zich niet, dan mag zij de consequenties dragen. Niks 'die woont nog thuis dus is er sowieso bij': zij bepaalt niet, dat doen jullie. De volwassenen in dit verhaal.
Als je dochter het oneerlijk vindt dat ze niemand mag uitnodigen heb je niet duidelijk genoeg gezegd wat jij vindt: die ex mag er niet zijn. Je dochter mag een eventuele partner wel uitnodigen tzt, dat is exact wat zoon ook mag dus dat is eerlijk.