Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Drama tussen dochter, zoon, zoon's ex, zoon's vriendin Kerst editie

Vreselijk, komt de kerst er weer aan? Wat een familie perikelen altijd, 1e of 2e kerstdag. Wie nodigt wie wel/niet uit. Gourmetten of niet.... Hele dag of alleen eten. Of juist geen eten, maar dat kan weer niet. Want het 'hoort' zo. Snel door naar januari!!

HS26 schreef op 06-10-2025 om 17:11:

Vreselijk, komt de kerst er weer aan? Wat een familie perikelen altijd, 1e of 2e kerstdag. Wie nodigt wie wel/niet uit. Gourmetten of niet.... Hele dag of alleen eten. Of juist geen eten, maar dat kan weer niet. Want het 'hoort' zo. Snel door naar januari!!

Hier nooit problemen. Ik deel mee welke kerstdag ik vrij ben of overdag werk . En dan is iedereen welkom . Zo niet ook goed .

Roos57 schreef op 06-10-2025 om 17:37:

[..]

Hier nooit problemen. Ik deel mee welke kerstdag ik vrij ben of overdag werk . En dan is iedereen welkom . Zo niet ook goed .

Een van de beste dingen die je voor je kinderen kan doen. Ik zal mijn ouders altijd dankbaar zijn voor het feit dat ze nooit een punt hebben gemaakt van kerst. Ik was welkom als ik kwam, er was nooit gezeur als ik niet kwam. Heerlijk. En ik heb me heilig voorgenomen het bij mijn kinderen net zo te doen. 

in de vorige topic gaven we ook al vaak aan dat je je laat bespelen door de dochter . Jullie ouders zijn de baas in jullie huis . De ex van je zoon kan kerst vieren met haar familie en jullie met je zoon en dochter plus aanhang. Je dochter gedraagt zich echt als een puber van 14/15 jaar. Ze moet echt volwassen gaan worden en niet zo dwars liggen . Laat je niet overvallen door de grillen van je dochter het heeft nu al lang genoeg geduurd . Pak de regie in jullie huize weer op en hopelijk een gezellig kerst met je volwassen kinderen met aanhang .

Temet schreef op 06-10-2025 om 17:41:

[..]

Een van de beste dingen die je voor je kinderen kan doen. Ik zal mijn ouders altijd dankbaar zijn voor het feit dat ze nooit een punt hebben gemaakt van kerst. Ik was welkom als ik kwam, er was nooit gezeur als ik niet kwam. Heerlijk. En ik heb me heilig voorgenomen het bij mijn kinderen net zo te doen.

Maar dat gaat om de verplichting (of de afwezigheid daarvan) om te komen met kerst. Dat je niet gepusht wordt om maar vooral te komen, 

Dit gaat over een dochter die vriendin is met de ex van haar broer. En uit loyaliteit scheldt ze de nieuwe vriendin van haar broer uit voor hoer en ze wil die vriendin/ex met kerst binnenhalen zodat ze haar broer en diens nieuwe vriendin goed dwars kan zitten. 
Daar moet je als ouders wél een punt van maken. Dit is een ander soort situatie. 

Jouw dochter is een vervelende stoker. Wees nu eens een keer de ouder en zeg haar dat de ex van jouw zoon niet welkom is en dat ze zich normaal acht te gedragen richting diens vriendin. Punt. 

Wat een nare situatie voor de vriendin van je zoon zeg. Ze wordt weggepest en iedereen staat erbij en kijkt ernaar. Bah. 

Temet schreef op 06-10-2025 om 17:41:

[..]

Wat mooi

Roos57 schreef op 06-10-2025 om 18:19:

[..]

Wat mooi

En het werkt echt. 

Zoon heeft een relatie met een meisje die net als hij gescheiden ouders heeft. Elk jaar gedoe, ik ben er niet eens ingestapt in de trekkerij.

Ik heb tot hij een relatie kreeg altijd oud en nieuw gevraagd en mijn ex beide kerstdagen gegeven omdat ik zulke fijne herinneringen aan kerst bij hem thuis heb en niet aan die bij mij thuis. Dat gunde ik zoon ook.

Nu vraag ik niets en lunchen we vaak op oudjaarsdag.  En dat is ook prima. 

Als je zo doorgaat met dochter de boel te laten regeren, dan zou je je zoon weleens (voorlopig) kwijt kunnen raken, besef je dát wel? 

Als ik in zijn schoenen zou staan en ik zou weten dat mijn moeder/ouders dat allemaal maar laten gebeuren en toelaten van mijn 19-jarige zus, dan zou ik zelf wel een beslissing hebben genomen.

Toedeledokie en laat het mij maar weten als ik en partner welkom zijn zonder dat zusje er zich mee bemoeit en zich niet volwassen kan gedragen! 

tsjor schreef op 06-10-2025 om 16:27:

[..]

Normaal gesproken zou ik zeggen: ga het gesprek aan met je dochter. In dat gesprek kun je je dochter onder woorden laten brengen waarom ze zo boos is (op haar broer?), dat jij ook vindt dat het niet netjes gegaan is, maar dat je daarom niet van plan bent je zoon te laten vallen, noch zijn nieuwe liefde. Een gesprek over liefde, is zij wellicht zelf verliefd op de ex van je zoon? Een gesprek over hoe je met mensen omgaat, ook als ze een fout maken. Een gesprek over het gedrag van de ex, die blijkbaar niet verder kan met haar leven en haar gebruikt om te zieken; waarom ze die ex zo leuk vindt, of zielig of gezellig. Etc. etc. Het gedrag van je dochter is niet gezond, dus ik denk dat ze ergens vast is komen zitten in de boosheid over de broer en het zielige gedrag van de ex. Maak je dochter duidelijk dat haar gedrag problematisch en niet gezond is.

Wat er verder ook besproken wordt, blijf je bij je eigen beslissing. Jij bent de baas. Over je huis, over kerst, maar ook over je dochter.

Is de nieuwe liefde al eerder thuis geweest, accepteert ze dat wel?

Ik zei: 'normaal gesproken', want eerlijk gezegd betwijfel ik het of je zelf zo'n gesprek aankunt, of dat jij je dochter niet over je heen laat lopen.

Dat schoot ook mij te binnen, en zou daarom voorzichtig zijn met de redenering dat partners voor vrienden gaan, want dat zou zo maar eens de volgende stap zijn.

Ik zou 23 december voor het "stel zoon" en 27 december voor het "stel dochter" reserveren en dochter mag de 23e ergens anders zijn. Zelf lekker een huisje boeken of iets anders leuks gaan doen van 24-26 december.

Ben je zelf dol op die ex van je zoon dan zou ik die op een heel ander tijdstip uitnodigen en niet op een familiebijeenkomst omdat zij nooit familie zal worden. 

Maar ik vermoed dat het die ex niet om jou te doen is maar om het dwarszitten van iedereen omdat ze nog verbolgen is omdat je zoon haar versmaad heeft ten gunste van een ander.

ik zou resoluut zijn. Jij bepaalt wie bij jou welkom is, niemand  Ik zou verder eisen, ja eisen, dat iedereen zich gedraagt.  Kan men dat niet, blijf dan maar weg. 

Ginevra schreef op 06-10-2025 om 17:51:

[..]

Maar dat gaat om de verplichting (of de afwezigheid daarvan) om te komen met kerst. Dat je niet gepusht wordt om maar vooral te komen,

Dit gaat over een dochter die vriendin is met de ex van haar broer. En uit loyaliteit scheldt ze de nieuwe vriendin van haar broer uit voor hoer en ze wil die vriendin/ex met kerst binnenhalen zodat ze haar broer en diens nieuwe vriendin goed dwars kan zitten.
Daar moet je als ouders wél een punt van maken. Dit is een ander soort situatie.

Klopt, ik dwaalde af

Soccer-Mom schreef op 06-10-2025 om 19:18:

ik zou resoluut zijn. Jij bepaalt wie bij jou welkom is, niemand Ik zou verder eisen, ja eisen, dat iedereen zich gedraagt. Kan men dat niet, blijf dan maar weg.

Ik zou het niet eens tot dit punt laten komen, maarre…. Die dochter woont daar toch ook? In hoeverre is het huis van de ouders niet ook het huis van de dochter? 
Mijn oplossing: geen kerst 2025. wegwezen allemaal, de ouders vieren het lekker met z’n tweeën. 

Annaniem2023 schreef op 06-10-2025 om 20:04:

[..]

Ik zou het niet eens tot dit punt laten komen, maarre…. Die dochter woont daar toch ook? In hoeverre is het huis van de ouders niet ook het huis van de dochter?
Mijn oplossing: geen kerst 2025. wegwezen allemaal, de ouders vieren het lekker met z’n tweeën.

Het huis is van de ouders en de kinderen wonen bij hen in. Dit kind heeft duidelijk een ouder nodig die haar goed op haar plek zet.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.