Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

En dan zijn ze in het bezit van een rijbewijs.


dan schreef op 01-08-2021 om 22:01:

het is hier ook nog niet aan de orde, alles is opgeschoven door de corona maar wel de tussentijdse toets gehad. Nu is het afwachten wanneer er afgereden kan worden. Onze zoon woont niet meer thuis vanwege zijn studie dus de auto uitlenen zal dan alleen gebeuren als hij weer eens een week of weekend thuis is.

Hier heeft mijn dochter van 20 nu ongeveer een half jaar haar rijbewijs. Ook lang over gedaan i.v.m. een paar keer zakken, buitenlandse stage en Corona. Man had op het moment dat ze geslaagd was nog een hele oude, afgereden Opel Agila staan. Deze had hij gekocht toen zijn eigen auto heel lang bij de garage stond en ze het probleem niet konden vinden. In het begin had ze echt een hekel aan die auto, reed natuurlijk lang niet zo lekker als de lesauto, maar onlangs deden we hem weg en vond het ze het nog moeilijk afscheid van te nemen. Ze reed in het begin vaak liever in de mijne en die heeft ze toen ook een keer in elkaar gereden, op weg naar school. Dat was overigens mijn schuld een beetje, want ik gaf mijn auto mee omdat het stormde en de andere auto zo hoog was. Ze heeft toen die auto (Fiat Punto) redelijk goedkoop laten repareren en nu is het haar autootje. Ik heb inmiddels weer een andere. 

Waar ze in het begin echt elke dag op de weg zat, gewoon om het rijden en dan met vriendinnen natuurlijk die nog geen rijbewijs hadden, begint ze nu wel weer uitgekeken te raken op autorijden en vindt ze het weer leuk om met mij mee te rijden. 

Ik vind het best bizar dat je een 18+er (een volwassene dus) gaat dwingen om rijlessen te nemen. Ik heb mijn rijbewijs gehaald op mijn 19e (helemaal zelf betaald) en vervolgens 10 jaar lang geen auto gehad, nergens voor nodig. Banen zitten gewoon in steden waar ov rijdt over het algemeen.

redbulletje schreef op 01-08-2021 om 23:04:

[..]

Hoe komt 't dat ze het niet willen halen? Het geeft je zoveel vrijheid en als je gaat reizen is het toch ook wel fijn dat je 'n auto kan huren. Anders zie je niet veel van de omgeving.

Mijn moeder heeft haar rijbewijs pas laat gehaald, ze vond 't wel prima dat mijn vader altijd reed, maar mijn vader heeft haar aangespoord door haar op te geven voor rijles toen ik ook ging, want als er met hem iets zou gebeuren zou zij dus heel afhankelijk worden. Ze rijdt wel alleen in 'n automaat, maar het geeft haar wel meer vrijheid nu m'n vader er niet meer is.

De oudste gaat het dus pas halen als ze ook verwacht dat ze daadwerkelijk gaat rijden daarna. Tweede dochter wil het gewoonweg niet, kiest bewust voor OV of fiets. Met derde dochter is wat aan de hand waardoor die sowieso het huis niet uitkomt. Zoon heeft er wel zin in, dus die mag het op onze kosten gaan doen. 

Volgende week een nieuw topic van to:
"En dan rijden ze je auto total loss"

Zelfredzaamheid stimuleren vind ik belangrijker dan alles voor kinderen betalen. De nadruk op het belang van een rijbewijs en een eigen auto ontgaat me. Dat hoeft zeker niet direct als je 18 bent. 

Als je midden in de stad woont dan zijn auto's zo overrated. Alles kun je doen met de fiets en het openbaar vervoer. Vaak wordt het pas echt relevant als je afgestudeerd bent en een baan krijgt waarbij het handig is te kunnen rijden, maar dan zijn de meeste jongeren al ruimschoots volwassen. 

Mijn dochter heeft haar rijbewijs gekregen van ons. In de auto van mijn man reed ze zeer weinig. De auto was er heel vaak niet en ze heeft aanpassingen nodig zodat korte stukjes niet ‘rendabel’ waren (te lang bezig met aanpassen/instellen).
Ze heeft na overlijden van oma haar oude auto gekregen waarvan ze alleen zelf de benzine moet betalen. Ook moet ze (indien mogelijk) mij brengen en halen. De auto staat ook op haar naam.
Nu heeft ze ervaring kunnen opdoen.

Mijn dochter had op haar 17e haar rijbewijs. Ik heb de helft betaald. Zij wilde ontzettend graag leren rijden. Toen ze 18 was had ze een stage op een onhandige plek. Daar mocht ze met mijn auto heen, dat scheelde haar 4 uur reistijd per dag. Sindsdien kan ze ontzettend goed rijden. Ze woont nu in de binnenstad, ze maakt gebruik van deelauto's en soms van de mijne, net buiten het centrum. Ze is een stuk zelfredzamer geworden (om die term er maar even in te houden) en voor mij is het erg prettig dat zij zelf kan rijden.
Ik ben zonder auto opgegroeid en mijn ouders waren echt anti. Ik heb een prima jeugd gehad, maar ik heb op mijn 30e pas op eigen initiatief mijn rijbewijs gehaald en ik blijk een ontzettende autofreak te zijn. Mij maak je blij met een grote glanzende zwarte pooierbak, maar die kan ik helaas niet betalen. Mijn dochter heeft het niet van een vreemde dus. Ik ben blij dat zij zo jong al heeft leren rijden en dat ik daarin heb kunnen bijdragen.

Zelfredzaam vind ik het als je jezelf kunt redden. Dat hoeft niet per se in een auto te zijn. Als je denkt dat je alleen zelfredzaam kunt zijn met een auto, dan vind ik dat niet zo zelfredzaam overkomen. 

Je kunt de halve wereld rondreizen zonder een rijbewijs en auto en zonder je afhankelijk te maken van anderen. 

Julali schreef op 02-08-2021 om 08:47:

Zelfredzaam vind ik het als je jezelf kunt redden. Dat hoeft niet per se in een auto te zijn. Als je denkt dat je alleen zelfredzaam kunt zijn met een auto, dan vind ik dat niet zo zelfredzaam overkomen.

Pfff, dit topic gaat toch over rijbewijzen en auto's? Je hebt zelf die term erin gegooid hier.

EmmaT schreef op 02-08-2021 om 08:51:

[..]

Pfff, dit topic gaat toch over rijbewijzen en auto's? Je hebt zelf die term erin gegooid hier.

Ik reageerde op Emma die de term aanhaalde. 

MierZoet schreef op 02-08-2021 om 07:27:

Volgende week een nieuw topic van to:
"En dan rijden ze je auto total loss"

Ghehe. 

Mijn dochters gaan nog niet eens naar de basisschool dus wij zijn nog LANG niet zover, maar we wonen buitenaf dus ik hoop toch wel dat ze later gauw hun rijbewijs willen halen. Als ze op hun ouders lijken komt dat wel goed. 

Julali schreef op 02-08-2021 om 08:54:

[..]

Ik reageerde op Emma die de term aanhaalde.

Dat was een reactie op jouw eerdere post over zelfredzaamheid, haha zo blijven we aan de gang 

Mijn oudste heeft haar rijbewijs nu een jaar denk ik. Betaald door haar vader begon ze hier op het platteland met rijlessen. Het klikte niet tussen haar en de rijschoolhouder/instructeur waardoor het langzaam en moeizaam ging. Toen ze ging studeren is ze even gestopt totdat er een rijschool in beeld kwam waarin ze meer vertrouwen had in haar studentenstad. Ik ben blij dat ze heeft doorgezet en in een grote stad ervaring opdeed.

Helaas besloot haar vader om onze zoon bij dezelfde rijschool aan te melden. Door Covid lag dat lang stil en nu heeft zoon besloten om bij een andere rijschool verder te gaan. Hij loopt tegen hetzelfde probleem aan met dezelfde instructeur.

Hun vader leent zijn auto uit maar dat kan maar sporadisch. Ik heb geen auto, maar de deelauto die ik gebruik kan ook door de zoon gebruikt worden tzt.

zelf haalde ik mijn rijbewijs als student, betaald via mijn bijbaantje. In het gezin waarin ik opgroeide,  was het onvoorstelbaar om geen rijbewijs te hebben.  Mijn vader was (vracht)automonteur en in deze streek is amper een alternatief.
Mijn vader vierde ieder behaald rijbewijs op dezelfde manier: de verse chauffeur werd naar een grote stad gestuurd waar ergens in een kleine smalle straat een bakker zat met de beste gebakjes. Hup, ga maar gebak halen! En dan mag je direct ook een snelweg uitproberen, en stoplichten, en dubbele rijbanen, en trams... (allemaal afwezig in deze streek testijds)

Flanagan

Flanagan

02-08-2021 om 09:44 Topicstarter

Sneeuwbaleffect. Als de eerste in bezit is van een rijbewijs en met verhalen thuiskomt, ontstaat er vaak een sneeuwbaleffect; de belevenissen kunnen andere kinderen over de streep halen. Hier wilde dochter ook niet meteen met haar achttiende beginnen. Maar ze heeft gezien hoe haar broertje van hort naar her voor zijn werk rijdt, ze hoort tijdens avondeten zijn verhalen en vond het tijd om niet steeds naast haar vriend plaats te nemen in de auto van haar moeder. Als je er aan toe bent, ben je er aan toe. Ik zeg altijd: ‘ Rijden staat vooral voor plezier beleven.’ 

Grappig, ik heb nooit buitengewoon veel plezier beleefd aan autorijden. In het begin vond ik het zelfs vreselijk. Ik was al geen vlotte leerling, 30 lessen wat destijds wel veel was, en met hakken over de sloot het examen gehaald. Wel snel een auto gekocht zodat ik ervaring kon opdoen. Dit jaar mag ik voor de derde keer mijn rijbewijs verlengen, dus ervaring genoeg. Ik vind het niet erg meer om te rijden, maar ik zie het ook niet als ‘jippie, ik mag weer’. Het is gewoon een noodzakelijke handeling, en 1000x beter dan het OV.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.