Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ergernissen

Hoewel ik weet dat ik nog niet mag klagen vind ik het toch soms wel moeilijk met mijn zoon van 20 in huis.Het is een werker en sport vaak maar doet altijd zijn zin en is ook niet aangenaam in huis.Niet echt vriendelijk,gromt goeiemorgen en af en toe praat hij over zijn sport…Loopt heel de dag met een koptelefoon.Hij doet aan bodybuilding en doet zijn eigen boodschappen en doet ook zelf zijn mealprepping maar hij overlegt nooit wanneer hij de keuken kan gebruiken.Soms gaat het dan niet op het moment dat hij het wil en staat zijn gezicht op storm.
Zo zijn er nog kleine dingen,…zijn schoenen stinken altijd naar het zweet daarom vragen we die in de garage te zetten nee hij doet het gewoon niet maar zet ze in de hal zodat heel onze hal stinkt.Let niet goed op als hij plast zodat er overal druppels op de rand van de pot zijn.Als hij kookt kuist hij wel alles op maar op zijn manier vaak nog resten aan de keukenkasten,proteïnepoeder op het aanrecht…

Niet erg genoeg om hem hiervoor buiten te zetten maar ik begrijp ook niet waarom hij gewoon niet luistert en rekening houdt met die kleine dingen.Als ik ‘zaag’ tegen hem zie ik gewoon aan zijn gezicht dat hij denkt ‘laat haar maar zagen’…

Pff straffen kun je niet aan deze leeftijd en hem hiervoor de deur wijzen is ook overdreven maar ik ben bang dat het vroeg of laat toch eens zal ontploffen en dat wil ik vermijden.Hoe kan ik hem alsnog zover krijgen dat hij respect heeft voor onze regels…


Ga samen met je partner het gesprek met hem aan dat het tijd is voor hem om op kamers te gaan als hij zich niet langer wil conformeren aan de manier waarop jullie met elkaar samenleven. 

Hij kan of thuis blijven wonen maar dan zal hij zich moeten aanpassen of op zichzelf gaan wonen.

Met je partner en je zoon om de tafel om de regels te veranderen in afspraken. 

Een regel wordt opgelegd door jullie, een afspraak maak je overleg met je zoon.  Jullie kunnen verwachtingen en wensen neerleggen maar hij ook en als het goed is kom je uit op een compromis. 

Hier was een van de regels bijvoorbeeld dat er voor 17.00 afgemeld moest worden voor het avondeten en met scholieren ging dat ook prima.  Sinds oudste ging studeren werd dat soms wat moeilijk, je kunt niet tijdens je praktijkvak op een laboratorium je telefoon pakken om af te melden.  In overleg is de tijd een half uur verlegd met als gevolg dat we ook later eten. 

Zit hij misschien aan de anabolen? Daarvan kan het gedrag enorm veranderen. Of heeft hij een brilletje nodig dat hij die pies- en proteïnesporen niet ziet? Zo nee, dan valt er best mee te praten denk ik zo. Wat Bakblik zegt: kijken of je tot afspraken kunt komen. En je iets minder van standje storm aantrekken als hij de keuken niet tijdig ‘gereserveerd’ heeft, of als hij zijn schoenen niet kan vinden omdat die stinkbommen buiten onder het afdakje staan, zolang daarover nog geen afspraken zijn. 

ik zal hem helpen zoeken naar een kamer als ik jou was. Met mijn zoon doe ik hetzelfde als hij die leeftijd is. Hij is volwassen en kan het nest verlaten. Het is het voor hem ook bloediritant dat jullie in zijn weg lopen of hem betuttelen met nog meer regeltjes. Op een gegeven moment als jou taak van opvoeden erop zit is het een logische vervolgstap om apart van elkaar te gaan wonen. Ik ging zelf ook op mijn 18de het huis uit. Heerlijk vond ik dat die vrijheid en mijn eigen ding doen zonder ouders in de buurt. Je kunt hem helpen eventueel met de financiën of dus de kamer te zoeken als dat moeilijk is.

Moederkareltje schreef op 16-08-2023 om 11:40:

ik zal hem helpen zoeken naar een kamer als ik jou was. Met mijn zoon doe ik hetzelfde als hij die leeftijd is. Hij is volwassen en kan het nest verlaten. Het is het voor hem ook bloediritant dat jullie in zijn weg lopen of hem betuttelen met nog meer regeltjes. Op een gegeven moment als jou taak van opvoeden erop zit is het een logische vervolgstap om apart van elkaar te gaan wonen. Ik ging zelf ook op mijn 18de het huis uit. Heerlijk vond ik dat die vrijheid en mijn eigen ding doen zonder ouders in de buurt. Je kunt hem helpen eventueel met de financiën of dus de kamer te zoeken als dat moeilijk is.

Misschien lukt dat in België wat beter dan hier, maar in het overgrote deel van NL liggen de kamers of starterswoningen nou niet bepaald voor het oprapen…

Het klinkt inderdaad typisch als een situatie waarin het eigenlijk gewoon niet meer zo past. Hij heeft behoefte aan meer ruimte en meer zelfstandigheid. Jullie hebben behoefte aan een schoon huishouden zonder een derde volwassene die eigenlijk niet bij dat huishouden wil horen. Nu lijkt het alsof jullie als twee huishoudens samen in een huis wonen waarbij beide huishoudens verschillende behoeftes hebben.

Ik zou sowieso dus eens gaan kijken wat de plannen zijn wanneer uit huis te gaan. Zit daar enig zicht op ? Je schrijft dat hij werkt dus ik kan me voorstellen dat hij zelf ook wel graag weg wil.

Totdat hij uit huis gaat zou ik wel duidelijk zijn over wat je van hem verwacht (maar ik denk dat je dat nu ook wel bent) en zal het wat geven en nemen zijn. En je er bij neerleggen dat het af en toe ergeren zal blijven. 

Hebben jullie al eens met hem om de tafel gezeten om rustig (niet boos) met hem te bespreken wat jullie van hem verwachten? Waarom bepaald gedrag storend is? Sommige mensen kunnen de onuitgesproken " normale regels" niet aflezen uit de omgeving. Sommige regels zullen in steen gehouwen zijn, over andere valt misschien best re onderhandelen. Maak dat duidelijk.Zet alles na afloop op papier, dat maakt het makkelijker om naar terug te grijpen als hij ze toch "vergeet".

Wil hij zich niet aan de huisregels houden, dan is het tijd dat hij op zichzelf gaat wonen. Hij heeft er duidelijk de leeftijd en de vaardigheden voor.

mbt het plassen kijk ook even naar Lenette van Dongen over het urinoir of laat 'm zittend plassen. 

Ysenda schreef op 16-08-2023 om 11:55:

mbt het plassen kijk ook even naar Lenette van Dongen over het urinoir of laat 'm zittend plassen.

Ja dat inderdaad. Mannen zouden sowieso niet staand moeten passen als er geen urinoir is.

De show van Lenette van Dongen is Tegenwind uit 2017. Dat maakt het zoeken wat makkelijker.  Ik heb nog geen link van alleen dat fragment gevonden. 

Is zijn gedrag veranderd ?
Was hij eerst wel spraakzaam , zette hij zijn schoenen wel elders, plaste hij wel netjes ?

Bakblik schreef op 16-08-2023 om 12:08:

[..]

Ja dat inderdaad. Mannen zouden sowieso niet staand moeten passen als er geen urinoir is.

De show van Lenette van Dongen is Tegenwind uit 2017. Dat maakt het zoeken wat makkelijker. Ik heb nog geen link van alleen dat fragment gevonden.

Dat hadden de ouders hem dan 18 jaar geleden moeten aanleren.

als dit een partner relatie zou zijn, zou het er op neer komen dat hij doet wat je wil, maar op zijn manier. Dan wordt er vaak geadviseerd dat jij de teugels wat moet laten vieren (jouw manier is niet per se de enige juiste manier) en hij een tandje bij kan zetten (naast de pot pissen is smerig). Is dat een optie voor jullie?

je geeft aan dat het niet erg genoeg is om hem buiten te zetten. Dat betekent dat je een manier moet zoeken om het samen leefbaar te maken. Wat betreft de keuken schoonmaken: is het heel erg als het niet zo schoon is als jij zou willen? Wat betreft de Gore schoenen: kan je afspreken dat de gang prima is, maar dat hij er ff geurzakjes (robijn) in stopt?

ik zou niet proberen om jouw manier en standaarden door te duwen (ook al is dat je goed recht in je eigen huis) maar een situatie te vinden die voor jullie beide oké genoeg is. Dan wordt het misschien gezelliger.

Moederkareltje schreef op 16-08-2023 om 12:28:

[..]

Dat hadden de ouders hem dan 18 jaar geleden moeten aanleren.

Inderdaad maar leren en ook echt doen zijn 2 verschillende dingen. Man heeft bij zijn ouders zoon als puber 1 keer betrapt op staand plassen.  Raampje met matglas boven de deur maar dan ben je als knul van 1.95 m met donker haar wel zichtbaar als je staand plast.

Zoon dacht dat een regel/afspraak was van thuis. Toen hebben we verteld dat je ook bij anderen de boel schoon moet houden en altijd zittend plast als er geen urinoir is. 

Bakblik schreef op 16-08-2023 om 12:35:

[..]

Inderdaad maar leren en ook echt doen zijn 2 verschillende dingen. Man heeft bij zijn ouders zoon als puber 1 keer betrapt op staand plassen. Raampje met matglas boven de deur maar dan ben je als knul van 1.95 m met donker haar wel zichtbaar als je staand plast.

Zoon dacht dat een regel/afspraak was van thuis. Toen hebben we verteld dat je ook bij anderen de boel schoon moet houden en altijd zittend plast als er geen urinoir is.

Ik heb het daar al vele keren met mannen over gehad maar er was geen enkele man bij die ging zitten om te plassen.

watertoren schreef op 16-08-2023 om 13:21:

[..]

Ik heb het daar al vele keren met mannen over gehad maar er was geen enkele man bij die ging zitten om te plassen.

Blijven proberen, hier is het na een uitleg het kwartje meteen gevallen bij mijn nu -ex en onze zoon en mijn nieuwe vriend gaat ook netjes zitten. Er zijn ook filmpjes waarbij je ziet hoeveel het spettert. 
https://www.ladbible.com/news/interesting-uv-light-shows-how-far-wee-spreads-from-standing-up-peeing-20190712

Sinds alle mannen ook netjes gaan zitten ruikt de wc nooit meer naar urine.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.