Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ergernissen


Kunnen sparen voor een huis (of wat dan ook) lijkt me voor een kind wel tof. Mijn oudste woont al 5 jaar uit huis, heeft inmiddels een fikse studieschuld opgebouwd en ik zal zelf blij zijn als ze haar diploma heeft en kan gaan werken en ik de vrij forse toelage niet meer hoef te betalen. Haar geld gaat niet bepaald op aan feesten, vakantie of dure kleren, wel aan haar autootje, medische kosten en huur. Het leven is best duur. In een ander topic kwamen bedragen van 1000 eu per kind langs en hoewel ik dat ook erg veel vind, ben ik bang dat dat toch vrij realistisch is als ik er over nadenk. En dan hebben ze nog geen onderdak.

AnnaPollewop schreef op 19-08-2023 om 12:34:

Kunnen sparen voor een huis (of wat dan ook) lijkt me voor een kind wel tof. Mijn oudste woont al 5 jaar uit huis, heeft inmiddels een fikse studieschuld opgebouwd en ik zal zelf blij zijn als ze haar diploma heeft en kan gaan werken en ik de vrij forse toelage niet meer hoef te betalen. Haar geld gaat niet bepaald op aan feesten, vakantie of dure kleren, wel aan haar autootje, medische kosten en huur. Het leven is best duur. In een ander topic kwamen bedragen van 1000 eu per kind langs en hoewel ik dat ook erg veel vind, ben ik bang dat dat toch vrij realistisch is als ik er over nadenk. En dan hebben ze nog geen onderdak.

Bedoel je dat ouders met volwassen kinderen boven de 18jaar nog 1000 euro per maand voor ze betalen? 

Moederkareltje schreef op 19-08-2023 om 13:45:

[..]

Bedoel je dat ouders met volwassen kinderen boven de 18jaar nog 1000 euro per maand voor ze betalen?

Nou, ik niet! Ongeveer 400 per maand per kind aan boeken, collegegeld, toelage. Als ze thuis wonen, wonen en eten ze gratis zolang ze studeren. Willen ze meer, of willen ze op kamers: lenen en werken. 

Moederkareltje schreef op 19-08-2023 om 13:45:

[..]

Bedoel je dat ouders met volwassen kinderen boven de 18jaar nog 1000 euro per maand voor ze betalen?

Nee, dat is een bedrag wat per maand ongeveer nodig is bij op kamers wonen.

Bij elkaar te krijgen door stufi, zorgtoeslag, bijdrage ouders en werken of andere sponsoring bv uit een erfenis of bedrijfsstudiefonds (ja, die zijn er nog al worden het er wel steeds minder)

"Moederkareltje schreef op 19-08-2023 om 13:45:

[..]

Bedoel je dat ouders met volwassen kinderen boven de 18jaar nog 1000 euro per maand voor ze betalen?

Nou, ik niet! Ongeveer 400 per maand per kind aan boeken, collegegeld, toelage. Als ze thuis wonen, wonen en eten ze gratis zolang ze studeren. Willen ze meer, of willen ze op kamers: lenen en werken."




ik vind 400 nog veel geld per maand. Dan heeft mijn zoon pech want ik leef van het minimumloon en de toeslagen stoppen met 18 jaar. Ik heb zelf maximaal geleend en gewerkt toen ik studeerde na mijn 18de en geen cent van mijn ouders gekregen. Hierom zeggen mensen dus dat kinderen duur zijn. Tis zo duur als je het zelf maakt.  

Moederkareltje schreef op 19-08-2023 om 15:15:

[..]

Nou, ik niet! Ongeveer 400 per maand per kind aan boeken, collegegeld, toelage. Als ze thuis wonen, wonen en eten ze gratis zolang ze studeren. Willen ze meer, of willen ze op kamers: lenen en werken."




ik vind 400 nog veel geld per maand. Dan heeft mijn zoon pech want ik leef van het minimumloon en de toeslagen stoppen met 18 jaar. Ik heb zelf maximaal geleend en gewerkt toen ik studeerde na mijn 18de en geen cent van mijn ouders gekregen. Hierom zeggen mensen dus dat kinderen duur zijn. Tis zo duur als je het zelf maakt.

Dat klopt, het is ook veel geld en wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat a) het kan en b) onze kinderen zoveel schelen dat er maar één tegelijk studeert. Mijn dochter (net afgestudeerd) heeft vrienden van wie de ouders alles betalen, maar ook vrienden met ouders die niks betalen. Ik heb zelf ook  moeten lenen want mijn ouders hadden weinig geld, maar ik kreeg wel een uitwonenden-beurs van bijna 600 gulden. Mijn dochter moest alles lenen. 

AlisonH schreef op 19-08-2023 om 14:31:

[..]

Nou, ik niet! Ongeveer 400 per maand per kind aan boeken, collegegeld, toelage. Als ze thuis wonen, wonen en eten ze gratis zolang ze studeren. Willen ze meer, of willen ze op kamers: lenen en werken.

Op kamers is niet altijd een keuze. En werken is niet altijd mogelijk. Ik zeg ook niet wat anderen moeten doen, ik vind het gewoon best duur.

Thuiswonende kinderen zijn trouwens ook niet bepaald gratis, ik haal geen 5 porties uit een maaltijd voor 2 personen. En ze gebruiken ook meer stroom en (warm) water dan wanneer ze niet thuis wonen.
Ja, het is zo duur als je het zelf maakt. We zouden met zijn vijven tegelijk kunnen douchen natuurlijk.

Moederkareltje schreef op 19-08-2023 om 15:15:

[..]

Nou, ik niet! Ongeveer 400 per maand per kind aan boeken, collegegeld, toelage. Als ze thuis wonen, wonen en eten ze gratis zolang ze studeren. Willen ze meer, of willen ze op kamers: lenen en werken."




ik vind 400 nog veel geld per maand. Dan heeft mijn zoon pech want ik leef van het minimumloon en de toeslagen stoppen met 18 jaar. Ik heb zelf maximaal geleend en gewerkt toen ik studeerde na mijn 18de en geen cent van mijn ouders gekregen. Hierom zeggen mensen dus dat kinderen duur zijn. Tis zo duur als je het zelf maakt.

Maar als je bij die 400 pmnd de kosten van het gratis eten, douchen, wassen, etc op telt dan kom je alsnog aardig hoog uit. Dus het is niet zo raar dat mensen die meer te besteden hebben zo'n 1000 euro per kind spenderen. Maar daar zit dan ook wel alles bij in. 

AnnaPollewop schreef op 19-08-2023 om 16:15:

[..]

Op kamers is niet altijd een keuze. En werken is niet altijd mogelijk. Ik zeg ook niet wat anderen moeten doen, ik vind het gewoon best duur.

Thuiswonende kinderen zijn trouwens ook niet bepaald gratis, ik haal geen 5 porties uit een maaltijd voor 2 personen. En ze gebruiken ook meer stroom en (warm) water dan wanneer ze niet thuis wonen.
Ja, het is zo duur als je het zelf maakt. We zouden met zijn vijven tegelijk kunnen douchen natuurlijk.

Tuurlijk is dat niet altijd een keuze, net zoals er studies zijn waar je niet of nauwelijks bij kunt werken. Dan is de lening dus hoger.
Die 400 kost het gewoon: 200 collegegeld, rond de 120 per maand aan boeken, alleen het zakgeld dat ik geef kan minder natuurlijk. Dus je kiest niet per se hoe duur je het maakt, je kiest hoeveel van de werkelijke kosten je als ouder op je kan en wil nemen. Dat kan ik alleen voor mezelf bepalen. Wat anderen doen gaat mij niet aan, en waarom ze dat doen ook niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.