Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Familieruzie: Dochters haten elkaar


Wat Milja zegt klinkt logisch. Totdat je met dezelfde emotie het verhaal van de jongste uit gaat leggen. Die misschien al haar hele leven tegen oudste zus op moet kijken. Die in de blijdschap van haar kraambed geen blije zus krijgt maar dezelfde zus drama ziet maken. Om iets wat ze niet begrijpt. 
Natuurlijk weet ik niet of het zo gebeurd is, maar dat weet niemand. Wat ik wel weet is dat deze dames niet in staat zijn om het te hebben over wat ze nodig hebben, en alleen maar kunnen praten over wat de ander doet en deed. 

Zoals moeder hier ook doet. Het is niet nodig dat dochters het wegslikken, maar een goed gesprek over wat deze situatie met hen doet zou een veel betere start  zijn. Ooit zei ik tegen mijn kinderen als ze ruzie hadden; ik wil van je horen wat jij fout deed en wat die ander goed heeft gedaan. Je mag wel zeggen hoe je je daarbij voelt, dat wil ik wel graag weten. 

Als moeder die echte bemiddelaarsrol niet wil of kan spelen, dan kan ze altijd nog voorstellen er een relatie therapeut bij te halen. Tot die tijd; oefen jezelf in Zwitserland. Waarbij je zeker mag luisteren naar hoe je dochter zich voelt, haar daarbij steunen. Maar niet laten meeslepen in ‘oh wat erg dat andere dochter dat zei of deed’. 

Jillz schreef op 01-08-2022 om 14:28:

[..]

Je kunt daar op twee manieren naar kijken. Wie heeft het meeste recht op aandacht? Toen ik probeerde zwanger te worden gaf zus aan dat ze zwanger probeerde te worden. Ik wilde dat op dat moment niet delen.

Toen ik eerder zwanger was heb ik het nieuws bewust niet met toeters en bellen bij zus gebracht. Omdat ik mij goed realiseerde dat zij misschien wel net de zoveelste teleurstelling (menstruatie) had gekregen en zichzelf waarschijnlijk had voorgesteld als de brenger van het eerste klein kind.

Dus ik heb het haar bewust alleen verteld en haar direct de ruimte gegeven om daar verdriet over te hebben. Dan kun je zeggen dat ze daarmee aandacht op zichzelf vestigde en daarmee ruimte van mij afpakte. Maar hé mijn geluk met die zwangerschap was al groot genoeg. En doordat ik die ruimte bood kon zus ook binnen een uur dol gelukkig voor mij zijn.

Natuurlijk niet helemaal te vergelijken met de emoties in de kraam week. Maar inmiddels kan jongste misschien ook inzien dat de wereld niet om haar draait?

Dat is iets totaal anders. 

De jongste zus was zich (waarschijnlijk) van geen kwaad bewust en had net een kind gekregen en dat krijg je ineens zoiets over je heen. Ik kan me voorstellen dat het je op dat moment enorm overvalt. Het is absoluut niet waar je mee bezig wil zijn als je net je eerste kind hebt gekregen.

Viva-amber schreef op 01-08-2022 om 18:23:

To, kan ook de keuze maken om zich er niet bezig te houden. Het gaat om 2 volwassen vrouwen met 1e wereld luxe problemen, provinciaals geneuzel over een babynaam en wie het meest gelijk heeft en dat leidt dan tot haat. Daar ga je als ouder toch niet nog extra in het conflict investeren of aangeven dat men met elkaar moet omgaan. Kom op doe even normaal. Laat zij het lekker uitzoeken met zijn 2-en en nodig ze niet meer tegelijk uit.

Tja, zo kun je alle fora wel sluiten natuurlijk, want het is meer dan duidelijk dat deze TO er wél problemen van ondervindt en niet de keuze maakt het de dochters uit te laten vechten. Dus wat voor toegevoegde waarde heeft jouw bijdrage dan hier? Dit is TO probleem, wat jij geneuzel noemt, zo heb jij waarschijnlijk ook dingen die een ander weer geneuzel noemt 🤪

Pistache schreef op 01-08-2022 om 19:01:

[..]

Dat is iets totaal anders.

De jongste zus was zich (waarschijnlijk) van geen kwaad bewust en had net een kind gekregen en dat krijg je ineens zoiets over je heen. Ik kan me voorstellen dat het je op dat moment enorm overvalt. Het is absoluut niet waar je mee bezig wil zijn als je net je eerste kind hebt gekregen.

Vetgedrukte maak jij er ook zelf gemakshalve maar van natuurlijk, niemand hier weet vd hoed en de rand, dus dat dramatische “krijg je zoiets over je heen” is enkel jouw beleving en verreweg een feit.

Kersje schreef op 01-08-2022 om 19:16:

[..]

Vetgedrukte maak jij er ook zelf gemakshalve maar van natuurlijk, niemand hier weet vd hoed en de rand, dus dat dramatische “krijg je zoiets over je heen” is enkel jouw beleving en verreweg een feit.

Dat is het probleem met iedereen, mezelf incluis, je beoordeelt alles vanuit je eigen denkraam en je gevoelens daarbij. Een ander beoordeel je vanuit de daden die je ziet en daar zoek je de verklaring bij die bij jou gevoelens past. En zo kan iedereen het idee hebben gelijk te hebben. Het interessante van een forum is, dat je alle aspecten te zien krijgt, als iedereen een post schrijft vanuit eigen denkraam. Dan kan je denken, hè, zo kan je er ook tegenaan kijken. Dat zou kunnen leiden tot een andere houding die mogelijk een oplossing biedt. Of niet, je weet het maar nooit met fora. Zelf had ik nooit gedacht dat mensen zo zwaar aan namen zouden tillen, dat is nieuwe kennis voor mij.

Leene

Leene

01-08-2022 om 19:41

Lieveheersbeest schreef op 01-08-2022 om 11:44:

Ik ben wel verbaasd dat zoveel mensen hier het geen probleem vinden als je zus "jouw" naam gebruikt. Natuurlijk kan je een naam niet netwerk breed claimen, maar ik vind het echt vanzelfsprekend dat je niet de firstborn name van je zus inpikt.

Maar we weten helemaal niet zeker of de oudste zus wel zo duidelijk is geweest. Ik heb ook wel eens tegen mijn broer gezegd dat ik een bepaalde naam mooi vond. Overigens is die naam het niet eens geworden want mijn man had er vervelende associaties bij. Nu doe jij net alsof oudste dochter het in de zwangerschap heeft verteld en alsof jongste dochter heeft gedacht... O ik vind dit ook wel mooi laat ik eens lekker mijn zus dwars zitten. Nanananana...

Als je een beetje normale familie band hebt doe je dat toch niet? Ik denk dat het genoeg moet zijn dat jongste en ouders hadden gezegd.  "wat ontzettend rot voor je"  of hadden meegedacht hoe nu verder. Bijvoorbeeld twee nichtjes met dezelfde naam, andere schrijfwijze etc

Het is ook niet zo raar dat zussen dezelfde smaak hebben.

Natuurlijk is het rot maar er is wel meer rot in deze wereld. Op een gegeven moment moeten beiden zussen er toch wel overheen kunnen stappen. De oudste dat ze de favoriete naam niet meer kan gebruiken en de jongste dat ze een nare kraamtijd heeft gehad door gedrag zus. Want dan krijg je een baby is er gelijk een enorme ruzie 

Pistache schreef op 01-08-2022 om 19:01:

[..]

Dat is iets totaal anders.

De jongste zus was zich (waarschijnlijk) van geen kwaad bewust en had net een kind gekregen en dat krijg je ineens zoiets over je heen. Ik kan me voorstellen dat het je op dat moment enorm overvalt. Het is absoluut niet waar je mee bezig wil zijn als je net je eerste kind hebt gekregen.

Daarom schreef ik ook dat ik mij iets kan voorstellen dat jongste zus op het kraambed niet meelevend reageerde. Maar in het afgelopen jaar heeft ze kans genoeg gehad om er eens rustig op te reflecteren en dan te bedenken of ze misschien toch iets van begrip kan opbrengen voor haar zus.

Jillz schreef op 01-08-2022 om 19:47:

[..]

Daarom schreef ik ook dat ik mij iets kan voorstellen dat jongste zus op het kraambed niet meelevend reageerde. Maar in het afgelopen jaar heeft ze kans genoeg gehad om er eens rustig op te reflecteren en dan te bedenken of ze misschien toch iets van begrip kan opbrengen voor haar zus.

De oudste zus heeft ook een jaar de tijd gehad om eens na te denken of dit nou de juiste aanpak was en haar excuses aan te bieden.

nou ja, volgens mij is de conclusie, dat niemand er bij was, dat alles mogelijk is, maar dat het aan de zussen is om het op te lossen. 

Leene

Leene

01-08-2022 om 19:58

VerdrietiegeMoeder schreef op 01-08-2022 om 12:29:

[..]

De babynaam is de naam van een plant (in de trant van Madelief of Magriet enz.) Dus het is niet erg uniek. Mijn oudste had al een heel idee om de babykamer in het thema van die plant in te richten, maar dat plan viel dus ook in het water. Dit plan hoorde we pas nadat eerste kleindochter een naam had gekregen. Anders was het wel een bewijs geweest dat de jongste de naam ''gestolen'' had.

Ik had al een keer gezegd dat ze dezelfde naam gewoon kon gebruiken voor haar kind, maar dat wilde de oudste dochter niet. Ik merk dat ik er gewoon moe van word, van dit hele gebeuren. Ik wil gewoon dat ze niet meer vechten met elkaar en dat ze allebei gewoon normaal als volwassenen verder gaan met het leven.

Hmm.. kan je niet gewoon een andere plantennaam kiezen dan. 

Ik denk wel heel simpel misschien maar goed als het roos is kun je er Rosa of Rosalie van maken en nog steeds rozen behang kiezen.

Ik heb een keer de naam Maelief gehoord ipv Madelief. Iris is ook een mooie naam etc..of je verengelst de naam Madelief  in Daisy.

Het klinkt flauwer misschien dan ik bedoel. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat er iets is misgegaan in de erkenning van de gevoelens ( van beiden! Waarschijnlijk)

En verder zit ik meer in het team van.. oeps wat naar wat kunnen we er aan doen. Of dezelfde naam of een andere die er op lijkt .. er zitten hier ook duidelijk mensen in het team 'wat een naaistreek.. ik zou ook super boos zijn.. ik zou mijn zus ook niet meer aankijken, vreselijk als 'mijn' naam gekaapt wordt' 

Ik merk dat ik moeite heb met dat 'tweede team' dat ik al snel denk ' doe effe normaal zeg' 

Wees blij dat je überhaupt een baby krijgt dat het kind gezond is.. ik zou het wel super rot vinden als mijn zus zo verdrietig zou zijn maar om dan de naam te veranderen als het kind er al is ?? Had ik als ik de oudste dochter in het verhaal was ook niet gewild.


TO als moeder zou ik nog een keer alles uit de kast trekken en aangeven dat je het rot voor beiden vindt en je hoopt dat ze toch nader tot elkaar komen. Verder moet je het laten gaan denk ik hoe verdrietig ook..








Leene schreef op 01-08-2022 om 19:58:

[..]

Hmm.. kan je niet gewoon een andere plantennaam kiezen dan.

Ik denk wel heel simpel misschien maar goed als het roos is kun je er Rosa of Rosalie van maken en nog steeds rozen behang kiezen.

Ik heb een keer de naam Maelief gehoord ipv Madelief. Iris is ook een mooie naam etc..of je verengelst de naam Madelief in Daisy.

Het klinkt flauwer misschien dan ik bedoel. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat er iets is misgegaan in de erkenning van de gevoelens ( van beiden! Waarschijnlijk)

En verder zit ik meer in het team van.. oeps wat naar wat kunnen we er aan doen. Of dezelfde naam of een andere die er op lijkt .. er zitten hier ook duidelijk mensen in het team 'wat een naaistreek.. ik zou ook super boos zijn.. ik zou mijn zus ook niet meer aankijken, vreselijk als 'mijn' naam gekaapt wordt'

Ik merk dat ik moeite heb met dat 'tweede team' dat ik al snel denk ' doe effe normaal zeg'

Wees blij dat je überhaupt een baby krijgt dat het kind gezond is.. ik zou het wel super rot vinden als mijn zus zo verdrietig zou zijn maar om dan de naam te veranderen als het kind er al is ?? Had ik als ik de oudste dochter in het verhaal was ook niet gewild.


TO als moeder zou ik nog een keer alles uit de kast trekken en aangeven dat je het rot voor beiden vindt en je hoopt dat ze toch nader tot elkaar komen. Verder moet je het laten gaan denk ik hoe verdrietig ook..








Ik hoor inderdaad bij wat jij noemt het tweede team. Maar nee natuurlijk hoeft jongste niet de naam dan op stel en sprong aan te passen. Ik geloof ook best dat het een miscommunicatie is.

Maar hoe het ook gelopen is, ik denk dat de sleutel is dat jongste en moeder de gevoelens van oudste erkennen. Ik snap best dat dit "verwijt" haar mogelijk rauw op haar kraambed is gevallen, maar ik denk wel dat ze daarna iets meer begrip had kunnen tonen. Tuurlijk is het jammer dat dit een negatieve impact op de eerste dagen heeft gehad, maar of dat nu een reden moet zijn om het contact voor altijd te verbreken?

Jillz schreef op 01-08-2022 om 20:33:

[..]

Ik hoor inderdaad bij wat jij noemt het tweede team. Maar nee natuurlijk hoeft jongste niet de naam dan op stel en sprong aan te passen. Ik geloof ook best dat het een miscommunicatie is.

Maar hoe het ook gelopen is, ik denk dat de sleutel is dat jongste en moeder de gevoelens van oudste erkennen. Ik snap best dat dit "verwijt" haar mogelijk rauw op haar kraambed is gevallen, maar ik denk wel dat ze daarna iets meer begrip had kunnen tonen. Tuurlijk is het jammer dat dit een negatieve impact op de eerste dagen heeft gehad, maar of dat nu een reden moet zijn om het contact voor altijd te verbreken?

Maar waarom zou het alleen moeten gaan over de gevoelens van de oudste zus? Beticht worden van zoiets, dat is nogal wat, daar spreekt wantrouwen uit, dat is nogal een verwijt naar je zus. Waarom zou het dan niet moeten gaan om de gevoelens die dit oproept bij de jongste zus? 

Pistache schreef op 01-08-2022 om 21:11:

[..]

Maar waarom zou het alleen moeten gaan over de gevoelens van de oudste zus? Beticht worden van zoiets, dat is nogal wat, daar spreekt wantrouwen uit, dat is nogal een verwijt naar je zus. Waarom zou het dan niet moeten gaan om de gevoelens die dit oproept bij de jongste zus?

Dat zou in een normaliter ontspannen en welwillende zussenrelatie inderdaad ook ter sprake kunnen komen, als je je erg aangevallen hebt gevoeld terwijl je oprecht van niks wist. Iedereen vliegt wel eens uit de bocht tegen een geliefde, maakt wel eens een fout of doet een ander pijn. Als je dat daarna van twee kanten kan erkennen, zal het in de meeste gevallen wel goed komen. Maar hier hebben beiden zich ingegraven in hun eigen gelijk en dan kom je er niet meer uit. 

dan

dan

02-08-2022 om 09:34

Leene schreef op 01-08-2022 om 19:58:

[..]

Hmm.. kan je niet gewoon een andere plantennaam kiezen dan.

Ik denk wel heel simpel misschien maar goed als het roos is kun je er Rosa of Rosalie van maken en nog steeds rozen behang kiezen.

Ik heb een keer de naam Maelief gehoord ipv Madelief. Iris is ook een mooie naam etc..of je verengelst de naam Madelief in Daisy.

Het klinkt flauwer misschien dan ik bedoel. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat er iets is misgegaan in de erkenning van de gevoelens ( van beiden! Waarschijnlijk)

En verder zit ik meer in het team van.. oeps wat naar wat kunnen we er aan doen. Of dezelfde naam of een andere die er op lijkt .. er zitten hier ook duidelijk mensen in het team 'wat een naaistreek.. ik zou ook super boos zijn.. ik zou mijn zus ook niet meer aankijken, vreselijk als 'mijn' naam gekaapt wordt'

Ik merk dat ik moeite heb met dat 'tweede team' dat ik al snel denk ' doe effe normaal zeg'

Wees blij dat je überhaupt een baby krijgt dat het kind gezond is.. ik zou het wel super rot vinden als mijn zus zo verdrietig zou zijn maar om dan de naam te veranderen als het kind er al is ?? Had ik als ik de oudste dochter in het verhaal was ook niet gewild.


TO als moeder zou ik nog een keer alles uit de kast trekken en aangeven dat je het rot voor beiden vindt en je hoopt dat ze toch nader tot elkaar komen. Verder moet je het laten gaan denk ik hoe verdrietig ook..








Ik kan me de gevoelens van beide zussen voorstellen maar ik zou er niet vanuit gaan dat mijn zus bewust die naam ingepikt zou hebben om me een hak te zetten. Ik zou eerder uitgaan van miscommunicatie. En vervolgens kijken wat er wel mogelijk is, exact dezelfde naam zou me niet aanspreken maar een aanpassing ervan waarschijnlijk wel. 

VerdrietiegeMoeder

VerdrietiegeMoeder

02-08-2022 om 10:09 Topicstarter

Biebel schreef op 01-08-2022 om 18:49:

Wat Milja zegt klinkt logisch. Totdat je met dezelfde emotie het verhaal van de jongste uit gaat leggen. Die misschien al haar hele leven tegen oudste zus op moet kijken. Die in de blijdschap van haar kraambed geen blije zus krijgt maar dezelfde zus drama ziet maken. Om iets wat ze niet begrijpt.
Natuurlijk weet ik niet of het zo gebeurd is, maar dat weet niemand. Wat ik wel weet is dat deze dames niet in staat zijn om het te hebben over wat ze nodig hebben, en alleen maar kunnen praten over wat de ander doet en deed.

Zoals moeder hier ook doet. Het is niet nodig dat dochters het wegslikken, maar een goed gesprek over wat deze situatie met hen doet zou een veel betere start zijn. Ooit zei ik tegen mijn kinderen als ze ruzie hadden; ik wil van je horen wat jij fout deed en wat die ander goed heeft gedaan. Je mag wel zeggen hoe je je daarbij voelt, dat wil ik wel graag weten.

Als moeder die echte bemiddelaarsrol niet wil of kan spelen, dan kan ze altijd nog voorstellen er een relatie therapeut bij te halen. Tot die tijd; oefen jezelf in Zwitserland. Waarbij je zeker mag luisteren naar hoe je dochter zich voelt, haar daarbij steunen. Maar niet laten meeslepen in ‘oh wat erg dat andere dochter dat zei of deed’.

Ik probeer bijna al een jaar lang die 2 rond de tafel te krijgen om het uit te praten, maar ze blijven beide koppig en standvast dat zij het slachtoffer zijn.

 En ik zie mensen zeggen dat ik de kant van mijn jongste kies. Dat is niet zo!!! Ik ben net zo teleurgesteld in haar als in haar zus. Hun gevoelens doen er toe, maar ik vind ook dat als je volwassen bent je jouw trots aan de kant moet zetten. Misschien is dat een generatieverschil. Maar ik heb zo vaak mijn trots en gevoelens moeten inslikken om de harmonie te bewaren. Ik snap dus niet dat ze in zoiets onzinnigs blijven hangen. Naar mijn mening hebben beide kleindochters nu een naam en het is over. Tijd om weer verder te gaan. Maar ze blijven maar boos op elkaar. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.