Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Familieverplichtingen

Er valt natuurlijk moeilijk iets te eisen van volwassen kinderen, maar doen jullie nog moeite om uitwonende twintigplussers te bewegen om af en toe iets met/voor familie te doen? Mijn dochter (22) heeft nooit veel opgehad met mijn kant van de familie. Ze zitten heel anders in elkaar, begrijpen haar niet, dus na een korte beleefdheidsuitwisseling heeft ze met hen weinig te bespreken. Nu is dochter een paar weken in NL (ze woont in het buitenland) en ik wilde een etentje regelen met mijn moeder, tante, zus en gezin, zodat ze haar weer een keer kunnen zien. Na veel aandringen verzuchtte dochter 'doe dan maar, maar je weet dat je mij er geen plezier mee doet'.
Ik wil dus niet zo'n moeder zijn/worden die over de grenzen van haar kinderen gaat (zoals mijn ouders, die me nog kunnen manipuleren hoewel ik al 30 jaar uit huis ben). Maar ja, ik vind het ook lastig naar mijn moeder want die vraagt wel naar haar.


Als ze het toch zo duidelijk aangeeft dat je haar er geen plezier mee doet, waarom doen? 
Je kan dat denk ik niet afdwingen.

Ik weet niet hoe diep de ergernis zit, maar een keer in het jaar een avondje om oma een plezier te doen vind ik best redelijk. Je vraagt niet om twee weken met de familie op cruise te gaan, of om elke zondag koffie te komen drinken. En je hebt het zo te horen ook niet stampvoetend geëist, maar het dochter gevraagd en zij heeft ja gezegd. Niet voor haar eigen plezier, maar om iemand anders een plezier te doen. Daar lijkt me weinig tegen.

Kan ze alvast wennen voor straks, als ze schoonfamilie heeft.
Of kinderen 😄.  Die brengen ook allemaal activiteiten mee waar je niet op zit te wachten maar voor je fatsoen toch heen moet.

Maar goed, ik vind dus niet dat je te ver gaat. Ik zou het ook zo doen denk ik

Groeten,

Temet

Ze is 22, geen 12 meer. Je kunt haar niet verplichten om tijd met haar familie door te brengen. 

Soms doe je dingen niet voor je eigen plezier, maar voor het plezier van iemand anders. Dat van haar vragen hoeft natuurlijk niet gelijk haar grenzen te overschrijden of manipulatief te zijn. Bovendien is het zo te lezen niet iets dat je veelvuldig van haar vraagt? Ik vind je verzoek aan haar best plausibel eigenlijk. Het lijkt me voor jou een ingewikkelde positie qua loyaliteit overigens ...

Is er misschien een activiteit te verzinnen, ipv eten, waardoor er niet alleen beleefdheden uitgewisseld hoeven te worden? Naar een museum wellicht? Een wandeling? Dat geeft misschien wat afleiding. 

Zolang ze onder jouw dak zit gelden jouw regels.

Niets mis met 1 à 3 keer per jaar oma zien.
Zeker als oma (of tante) daar zelf wél om vraagt.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

12-07-2021 om 21:12

Laat dat kind lekker. Ze wil niet, heeft niet de behoefte om jouw familie te zien. 

Als de familie haar zo graag wil zien, kunnen ze het ook andersom regelen: ga eens bij haar op bezoek. 

DIt lijkt me iets wat alleen jij leuk vind? Of zitten oma en tante wel te wachten op een avondje met een familielid met wie ze verder weinig hebben?

Nou ja, op zich is er niks mis mee dat dochterlief zich een keertje voor jou opoffert. Ze zal het heus wel gezellig hebben. Of niet, maar dan doet ze maar alsof 

edit: Ah, ik zie nu dat oma er wel om vraagt. Nou ja, doet ze twee mensen een plezier. Nog mooier 

Kunnen ze niet gewoon even bij jou langskomen op een moment dat je dochter thuis is? Dan hoeft ze geen uren te bedenken waar ze over moeten praten. Zo'n etentje lijkt me vreselijk zwaar als je geen gespreksstof hebt, en te lang duren. Als jouw familie bij jou langskomt kan je dochter even 5 minuten haar gezicht laten zien.

ik begrijp niet waarom je meteen de hele familie uitnodigt.

waarom niet alleen met je moeder?

Wat had ik een hekel aan als mijn moeder dit ook deed. Werkte averechts..
Ben nog niet zo'n familie-familie mens maar nu ik ouder ben laat ik het soms toe, wanneer het mezelf uit komt. Dat dan weer wel. 

Je kan het niet afdwingen.. Als zij het niet wil, zou ik ook niet pushen want dat werkt alleen maar averechts. Als ze nooit wat heeft gehad met jouw familie, zal dat nu ook niet komen dus heeft het denk ik geen meerwaarde voor beide partijen. Soms klikt het gewoon niet..

Heda schreef op 12-07-2021 om 21:23:

Je kan het niet afdwingen.. Als zij het niet wil, zou ik ook niet pushen want dat werkt alleen maar averechts. Als ze nooit wat heeft gehad met jouw familie, zal dat nu ook niet komen dus heeft het denk ik geen meerwaarde voor beide partijen. Soms klikt het gewoon niet..

Ik vind het nochtans bij "elementaire beleefdheid" horen dat je gewoon heel af en toe oma ziet.

Je hoeft de deur niet plat te lopen, wekelijks langs te gaan ofzo.

Maar 1 keer om de zoveel tijd waarbij je je dan nog eens niet moet verplaatsen omdat oma zelf komt ... niets mis mee.

Tenzij oma een moordenaar of zware crimineel zou zijn.

Aardbeienslof schreef op 12-07-2021 om 21:17:

ik begrijp niet waarom je meteen de hele familie uitnodigt.

waarom niet alleen met je moeder?

Dit ja. Ben zelf ook niet van de familieverplichtingen. Nodig oma gewoon bij je thuis uit en maak er geen gedwongen gedoe van met nog meer familieleden. 

Afdwingen kan niet. Maar als oma het graag wil vind ik het niet teveel gevraagd om een keer in de twee jaar een paar uurtjes met oma door te brengen. Soms doe je iets voor een ander en niet voor jezelf.

Je dochter woont in het buitenland en de familieleden die je opnoemt, zien haar dus zelden en omgekeerd. Je beschrijft dat ze elkaar niet zo liggen. Is dat 'in beton gegoten' of geef je elkaar de kans om verrast te worden in iets wat je kennelijk allebei interesseert. 

Een van de anderen oppert al 'ga iets doen' - dat is luchtiger dan een etentje. Openluchtmuseum, een bos-strandwandeling, iets sportiefs als bowlen of midgetgolf, de dierentuin, een rondvaart door een natuurgebied of een mooie stad - ik noem maar wat. Pubers tegen hun zin meenemen naar iets wat zij ervaren als een beleefdheidsbezoek is wat anders dan een jongvolwassene aansporen. Op die leeftijd ga je om met medestudenten, docenten,  collega's, op gegeven moment misschien schoonfamilie, buren - allerlei contacten die niet perse je beste vrienden hoeven te zijn/worden. Niks mis om eens per jaar iets af te spreken. 
Als je elkaar nooit ontmoet, groei je sowieso uit elkaar. Elk contact is een kans.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.