MamaAuti
10-08-2025 om 07:03
Gezin met 7 kinderen
Mijn vriendin van 50 jaar is gelukkig getrouwd en heeft een gezin met 7 kinderen waarvan de jongste 10 is en de oudste bijna 25. De oudste kinderen 4 zijn jongens. Daarvan is 1 jongen behulpzaam ook in het huishouden, maar de overige jongens maken er een potje van. De jongens studeren in principe buiten de deur en hebben daar meestal ook een kamer (soms even niet), maar komen om de haverklap terug naar huis, omdat ze ook daar hun vrienden hebben en thuis is het allemaal zo gezellig. Nu in de zomervakantie hebben ze daar ook een bijbaantje, maar dan voor wisselende uren (20). De jongste 3 kinderen zijn meiden en daar verloopt alles prima mee. Maar met de jongens is het continue strijd: ze slapen op andere tijden en koken ook zelf soms wanneer het hun uitkomt, maar ruimen niet op. Mijn vriendin en haar man hebben geprobeerd afspraken hierover te maken en heel veel gesprekken gehad met de jongens, maar keer op keer lijkt het in de het begin beter te gaan en daarna vervallen ze weer in oude patronen. Mijn vriendin geeft toe dat ze de jongens vanaf het begin af aan anders had moeten opvoeden, maar op dit moment komt ze er niet uit met haar man. Als zij thuiskomen van vakantie is het eigenlijk altijd een ergernis (ondanks afspraken die ze maken). Ze zegt: 'ik zit gevangen in mijn eigen huis'. Hebben jullie tips?

Kimdekim
11-08-2025 om 06:25
Mijn zoon was toen hij thuis woonde helemaal netjes, maar nu hij op kamers woont, en in de zomer thuis is blijft er ook meer liggen. Kinderen experimenteren ook met hun eigen normen en waarden omtrent het huishouden. Ik zie het gewoon hetzelfde als alle andere gebieden tijdens het volwassen worden. Hij ontwikkelt nu zijn eigen manier. Dat ik dan wat vaker moet vragen of hij het in mijn huis op mijn manier wil doen...soit

Kersje
11-08-2025 om 18:19
linn19 schreef op 10-08-2025 om 12:17:
Ik vind het niet kunnen dat er door TO informatie over andermans kinderen word neergezet.
En hoe ga je dit dan controleren? Wie weet hoeveel forummers dat doen, maar het er niet bij vermelden OF dat het misschien wél TO haar eigen verhaal is, maar zich schaamt en daarom zogenaamd namens een vriendin schrijft. De vraag blijft exact hetzelfde hoor…..

Daglichtlamp
11-08-2025 om 18:21
Kersje schreef op 11-08-2025 om 18:19:
[..]
En hoe ga je dit dan controleren? Wie weet hoeveel forummers dat doen, maar het er niet bij vermelden OF dat het misschien wél TO haar eigen verhaal is, maar zich schaamt en daarom zogenaamd namens een vriendin schrijft. De vraag blijft exact hetzelfde hoor…..
Ik vind het voor mijn antwoord echt wel uitmaken waarom topicstarter die schrijft over het gezin van haar vriendin. Maar ik vermoed dat we daarover geen antwoord meer krijgen.

Joszy
11-08-2025 om 18:24
[..]
Wat ik wel een groot verschil vind, is dat er maar weinig gezinnen zijn met 7 kinderen en dan helemaal in deze verdeling. Dat maakt iemand heel herkenbaar! Als iemand zegt; mijn vriendin heeft een studerende zoon en een dochter die nog thuiswoont, dan zijn er duizenden gezinnen op wie dat van toepassing is. Maar hoeveel gezinnen zullen er zijn met 7 kinderen in deze leeftijd? Als je er dan zelf voor kiest om je problemen online te gooien, dan moet je dat zelf weten. Maar om de problemen van anderen zo herkenbaar neer te pennen, dat vind ik eigenlijk ook niet ok...

Kersje
11-08-2025 om 18:27
Joszy schreef op 11-08-2025 om 18:24:
[..]
Wat ik wel een groot verschil vind, is dat er maar weinig gezinnen zijn met 7 kinderen en dan helemaal in deze verdeling. Dat maakt iemand heel herkenbaar! Als iemand zegt; mijn vriendin heeft een studerende zoon en een dochter die nog thuiswoont, dan zijn er duizenden gezinnen op wie dat van toepassing is. Maar hoeveel gezinnen zullen er zijn met 7 kinderen in deze leeftijd? Als je er dan zelf voor kiest om je problemen online te gooien, dan moet je dat zelf weten. Maar om de problemen van anderen zo herkenbaar neer te pennen, dat vind ik eigenlijk ook niet ok...
Dan zal er vanuit ViaFora/beheer een regel moeten komen dat men geen topics namens een ander mag plaatsen, maar dan alsnog valt dit niet te controleren.

Rozentuin88
11-08-2025 om 18:49
Ysenda schreef op 10-08-2025 om 08:38:
[..]
De gemiddelde afstudeerleeftijd na een wo master is 24-25.
Als je van VWO af komt misschien. Maar er zijn toch ook studenten die vmbo hebben gedaan, toen mbo-hbo - en wo/master. Dan ben je zo een heel eind tegen de 30

Rozentuin88
11-08-2025 om 18:53
Decembermamma schreef op 10-08-2025 om 09:37:
[..]
Ja maar deze is 25 en studeert nog. Dus zal op zijn minst 26 zijn als hij is afgestudeerd. Nominaal gezien dus 3 jaar vertraging, nagenoeg onmogelijk dus. Je bent 12 als je de middelbare start 18 als je klaar bent 23 als je klaar bent met master.
VWO studenten inderdaad. Maar het gros van de jongeren gaat naar het vmbo. Dan ben je wel echt een stukje ouder als je eindigt met een wo.

linn19
11-08-2025 om 19:51
[..]
Het gaat nog niet eens over controleren. Gaat meer over eigen verantwoordelijkheid van een topicstarter. Deze openingspost is zeer gedetailleerd ( zouden moeder en kinderen daar mee akkoord zijn?) maar dan nog steeds via een derde en daar kunnen wij als reageerders onze verantwoordelijkheid in nemen door eerst verhelderende vragen te stellen voordat er geantwoord word.
Ik lees dat alleen Daglichtlamp dat in dit topic gedaan heeft. Haar reactie is de enige die er toe doet in dit topic.
Kijk hoe er in dit topic allerlei meningen en oordelen over de moeder en kinderen worden neergezet terwijl moeder niet eens kan reageren en we met z'n allen niet eens weten hoe de situatie werkelijk is.
Ben het volledig eens met Daglichtlamp.

Annaniem2023
12-08-2025 om 00:08
Rozentuin88 schreef op 11-08-2025 om 18:53:
[..]
VWO studenten inderdaad. Maar het gros van de jongeren gaat naar het vmbo. Dan ben je wel echt een stukje ouder als je eindigt met een wo.
Het gros van de jongeren gaat niet naar het vmbo, het is de helft.
“ 5.1Aandeel vmbo'ers
Ongeveer de helft (50,2 procent) van de leerlingen die in 2020/'21 in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs zaten, volgde een opleiding binnen het vmbo; dit zijn ruim 94 duizend leerlingen en dat aantal daalt. “
in absolute aantallen zijn er dus minder vmbo’ers dan havisten en vwo’ers, want er zijn minder leerjaren vmbo dan havo en vwo.

ief
12-08-2025 om 01:23
AnnaPollewop schreef op 10-08-2025 om 20:13:
[..]
Ik heb het al wel wat opgegeven. Twee van de vier wonen nog thuis, de andere twee doen hier niks als ze er zijn (of misschien een fiets repareren of mee oplossingen bedenken voor lastige issues) maar die zijn dan ook echt op bezoek.
De ene thuiswonende verontschuldigt zich als we terugkomen van een weekend weg voor alles wat er niet is opgeruimd, de andere zien we amper dus dan nemen we de rommel en vieze vaat maar als een teken van zijn aanwezigheid. Die laatste doet dan wel weer zijn eigen was en eet vaak niet mee.
Ik vind het niet zo'n ramp om het zelf op te ruimen, dat heb ik tenslotte altijd gedaan en ze doen inmiddels al heel wat meer zelf dan toen ze nog kleine kinderen waren. De huisdieren ruimen niks zelf op en die zijn ook nog niet eens dankbaar.
Het is alleen wel fijner thuiskomen in een schoon huis dan in een puinhoop. Maar ik heb mijn verwachtingen niet hoog dus dan valt het eerder mee dan tegen. De energie om ze aan hun oren erbij te trekken om het op te ruimen heb ik meestal niet. En ik wil er ook niet steeds conflicten en discussies over, ze wijzen nogal naar elkaar en ik heb geen goede boekhouding van wie wanneer wel of niet de vaat heeft afgeruimd/vuilnis heeft weggebracht/heeft gekookt/gestofzuigd/de hond uitgelaten/de auto getankt (nog zo'n drama hier maar daar mag vaderlief zijn tanden op stuk bijten).
Dat wij makkelijk wegkunnen omdat altijd wel een van hun voor de dieren zorgt (afgezien van de hond), dat ze al veel zelf doen en betalen, dat zij er zijn en dus ook veiligheid, gezelligheid en ondersteuning geven vind ik belangrijker dan of het af en toe een rommeltje is. Ik hoef niks aan computerzaken te doen, wordt voor mij geregeld (¨hier mam, kun je je lievelingsfilm kijken op de chromecast. En ik heb je werkplek anders ingericht, zo werkt het beter"). De hond alleen uitlaten hoef ik ook niet, oudste loopt meestal gezellig mee en houdt dan ook de lijn vast. Ik kan altijd even stoom bij hem afblazen of zomaar een praatje maken, en samen naar Ikea vinden we heerlijk. Dat ik dan regelmatig wat vaat in de vaatwasser moet zetten en stofzuigen, het is dan maar zo.
Alleen zou het ons wel helpen als ze allebei (meer) zouden werken en wat kostgeld betalen, maar dat loopt nog niet zo goed. Dus bouw ik onze bijdragen (bv ziektenkosten) maar steeds verder af, dat scheelt ons ook geld tenslotte. De ene krijgt al niks meer, de andere vanaf komend jaar niet meer.
Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn en of je nog huishoudgeld achter laat, maar ik betaal uitsluitend uit als ik na een vakantie thuiskom in een spic en span huis. Plus: als het niet opgeruimd is, komt de volgende vakantie oma in huis. Dit werkt uitstekend 🙂

EmmaT
12-08-2025 om 04:30
ief schreef op 12-08-2025 om 01:23:
[..]
Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn en of je nog huishoudgeld achter laat, maar ik betaal uitsluitend uit als ik na een vakantie thuiskom in een spic en span huis. Plus: als het niet opgeruimd is, komt de volgende vakantie oma in huis. Dit werkt uitstekend 🙂
Mijn moeder leende zich daar (terecht) niet voor en dat wisten de klnderen heel goed.

Ysenda
12-08-2025 om 06:44
linn19 schreef op 11-08-2025 om 19:51:
[..]
Het gaat nog niet eens over controleren. Gaat meer over eigen verantwoordelijkheid van een topicstarter. Deze openingspost is zeer gedetailleerd ( zouden moeder en kinderen daar mee akkoord zijn?) maar dan nog steeds via een derde en daar kunnen wij als reageerders onze verantwoordelijkheid in nemen door eerst verhelderende vragen te stellen voordat er geantwoord word.
Ik lees dat alleen Daglichtlamp dat in dit topic gedaan heeft. Haar reactie is de enige die er toe doet in dit topic.
Kijk hoe er in dit topic allerlei meningen en oordelen over de moeder en kinderen worden neergezet terwijl moeder niet eens kan reageren en we met z'n allen niet eens weten hoe de situatie werkelijk is.
En wie zegt dat het allemaal waar is wat er staat, dat een TO niet allang dingen heeft toegevoegd of verwijderd?
Kind erbij of er af, leeftijden gewijzigd etc.
Geloven jullie werkelijk dat iedereen hier tot in detail de waarheid spreekt?
Doen jullie dat zelf wel dan? Als jullie dat niet doen, waarom neem je dan aan dat een ander dat wel doet?

AnnaPollewop
12-08-2025 om 20:04
ief schreef op 12-08-2025 om 01:23:
[..]
De jongste is 20, de thuisblijvers 22 en 24, en de nog levende oma is inmiddels 86 en zeker niet van plan om hier op die grote lomperiken te komen passen! Ze ziet me aankomen...
Ik betaal geen huishoudgeld meer, wel gedaan vroeger maar steeds wat afgebouwd en nu zoeken ze het maar uit. De vriezer is nooit leeg bij terugkomst, de voorraadkast ook niet, dus kennelijk hebben ze geld genoeg om zichzelf anderszins te voeden. We laten liefst ook geen pan eten meer achter want dat blijkt dan toch niet altijd genomen te worden en dan zit ik er mee als ik terug ben. Ik heb weinig hefboom meer behalve mopperen of ze het huis uit gooien, en ik heb daar allebei niet veel zin in. Dus ik geniet van het feit dat ik een paar dagen niet voor hun eten hoef te betalen en dat er een oppas voor de huisdieren en het huis is.
De situatie die TO beschrijft is wel wat erger, daar zou ik als moeder ook niet erg blij van worden en toch de teugels wat strakker aanhalen. Het is normaal dat je in huis elkaar niet hindert, zeker niet als volwassenen. Van nachtelijk lawaai zou ik wel de neiging krijgen om om 7 uur smorgens luidruchtig te gaan stofzuigen en poetsen en in de gangen te lopen zingen. Oh, en wat kamers binnen te gaan om beddengoed af te halen, misschien ook wel.
Maar goed, hoewel het niet altijd zo klinkt hebben wij als we willen de wind er nog wel redelijk onder. We willen dat alleen niet zo vaak meer.

Dweedledee
13-08-2025 om 19:18
linn19 schreef op 11-08-2025 om 19:51:
[..]
Zit je weer eens op je high horse de forum-politie uit te hangen? Zullen we dat gewoon aan de mods overlaten?

Kersje
13-08-2025 om 19:59
Dweedledee schreef op 13-08-2025 om 19:18:
[..]
Zit je weer eens op je high horse de forum-politie uit te hangen? Zullen we dat gewoon aan de mods overlaten?
Eens, ik vond het niet eens de moeite er nog op te reageren