Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.
Pippeltje
02-07-2026 om 11:19
Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 22:29:
als ze zeggen dat mijn Dochter druk/rustig/nieuwsgierig/ondankbaar of noem maar wat op is vind ik dat niet erg. Noemen ze ons niet leuk of dom vind ik dat wel erg, dat klinkt veel negatiever. Ja, en wat is dom? Wij hebben gewoon mbo niveau, maar wij zijn wel wat simpeler, weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Wij, dochter en ik kijken geen nieuws, praten liever over kleding of rtl4 programma's, snap je? Ik ben ook niet zo goed in alles onder woorden te brengen, terwijl ik hier lees dat jullie dat wel kunnen. Dus dan ben ik bang dat je dan door al een kleine opmerking als dom wordt gezien, dochter zegt dat dat niet gebeurd is. Wij zijn ook zeker niet mondig genoeg dat speelt zeker ook mee. Ik denk dus ook dat het misschien haar houding is. Haar vriendinnen hebben meteen een gote mond als je daar iets tegen zou zeggen, wij klappen dicht en lachen snel. Ik wil ook altijd aardig gevonden worden, toch onzekerheid denk ik.
Koekiemonster, de ene vriendin gaat nooit met die groep om en die ander ook amper.
Dus... je trekt het je aan omdat je het diep in je hart met ze eens bent. Alles draait om zelfacceptatie. Je bent niet dom als je politiek minder geïnteresseerd bent en zelfs als je IQ laag is dan maakt dat jou of jullie niet minder waard als mens!!
Wat vind jij belangrijk in het leven? Wat zijn jouw waarden en normen? Vind jij het belangrijk goed voor anderen te zijn, goed werk te doen of juist veel te verdienen? Zoek in jezelf naar de dingen waar je trots op bent en doe dat ook bij je dochter: kijk naar goede en positieve dingen.
Neem het goede met je mee en laat alles wat je niet nodig hebt, achter! Dat is een behulpzame levenshouding. Probeer jezelf te bevestigen in wat fijn is aan jou, geniet van je leven. Laat alles wat niet behulpzaam is, los. Dus vooral die gekke dingen die er soms door anderen gezegd worden.
Meesje
02-07-2026 om 11:22
En nee, het is niet eerlijk en niet lief en niet leuk. Maar wij en jullie kunnen die mensen niet lief, eerlijk en leuk maken. Je kunt alleen je eigen keuzes beïnvloeden.
- En dus kun je contact met die mensen vermijden zodat je deze nare opmerkingen niet meer te horen krijgt.
- En/of je kunt zorgen dat die opmerkingen je minder raken.
- De lol bij hun wegnemen kan, maar dat moet je kunnen en ik denk dat dat een brug te ver is. Maar als je dat zou kunnen is een heel neutraal "ik ben inderdaad niet zo slim/geleerd als jullie, dat vind ik zelf ook jammer" een antwoord dat voor hun alle lol wegneemt. Sterker, het zet hun veel meer in de rol van bullebak en pestkop dan terugschelden (jíj bent dom, je bent gemeen, lul) of in slachtofferschap wentelen (waarom doe je zo gemeen, wat heb ik fout gedaan, ik vind dit niet aardig/eerlijk).
En verder kun je beter vrienden zoeken die bij je passen. het is veel makkelijker in groepen functioneren bij gedeelde interesses. Als zij over het laatste kamerdebat willen praten en je dochter over temptation eiland dan botst dat. En dat heeft niks met slim of dom te maken, maar veel meer met karakter en interesses.
Kleinduimpje
02-07-2026 om 23:01
Ja, klopt.
Het is ook zeker niet dat zij over die onderwerpen praten hoor.., maar er is misschien net een keer iets voorbijgekomen wat ze niet wist, (ze zegt zelf van niet.)
Maar denk toch meer haar houding.
Wordt er gevraagd in de groepsapp, wie wil er een quiz maken voor een feestje, ja zij wilde dat wel doen antwoorde ze. Nee, van jou hoeven we geen quiz, jij bent te dom om een quiz te maken. Zo'n dingen. Of als ze maar iets zei, jij moet je mond houden, zo dom wat je nu zegt. Dochter zei dat ze dat al zeiden bij wat ze ook zei, het sloeg dan nergens op. Het kon al zijn van; zullen we zo de trein pakken, en dan zeiden ze ; hou je mond, doe niet zo dom.
Maar dit is al een jaar geleden, maar ik wil maar even zeggen hoe het ging.
DIe lol wegnemen of een gote mond terug geven dat kan ze niet, dat moet ook echt goed uit je mond komen anders werkt het niet.
PIppeltje helemaal waar wat je zegt, alleen vind ik dat moeilijk, ben eerder negatief en bang wat andere vinden.
Valeria
03-07-2026 om 07:18
Kleinduimpje schreef op 02-07-2026 om 23:01:
Wordt er gevraagd in de groepsapp, wie wil er een quiz maken voor een feestje, ja zij wilde dat wel doen antwoorde ze. Nee, van jou hoeven we geen quiz, jij bent te dom om een quiz te maken. Zo'n dingen. Of als ze maar iets zei, jij moet je mond houden, zo dom wat je nu zegt. Dochter zei dat ze dat al zeiden bij wat ze ook zei, het sloeg dan nergens op. Het kon al zijn van; zullen we zo de trein pakken, en dan zeiden ze ; hou je mond, doe niet zo dom.
Ze. Was het meer dan één jongen die dat deed?
Kleinduimpje
03-07-2026 om 08:46
ja klopt met 2, soms 3 of andere lachten mee.. Nee bij 1 is het nog niet zo lastig.
Meesje
03-07-2026 om 09:04
Kleinduimpje schreef op 02-07-2026 om 23:01:
Ja, klopt.
Het is ook zeker niet dat zij over die onderwerpen praten hoor.., maar er is misschien net een keer iets voorbijgekomen wat ze niet wist, (ze zegt zelf van niet.)
Maar denk toch meer haar houding.
DIe lol wegnemen of een gote mond terug geven dat kan ze niet, dat moet ook echt goed uit je mond komen anders werkt het niet.
PIppeltje helemaal waar wat je zegt, alleen vind ik dat moeilijk, ben eerder negatief en bang wat andere vinden.
Nee. Ik denk niet dat het komt door wat ze zegt of door haar houding of doordat ze over de verkeerde onderwerpen praat. Ik denk dat het komt doordat 'dom' voor haar (en jou) het ergste scheldwoord is. Je komt nu weer met allerlei voorbeelden waaruit blijkt hoe oneerlijk/onredelijk die anderen zijn. Ja, dat weten we. Het zijn geen leuke 'vrienden'. Ik bedoel met mijn voorbeeld niet dat je dochter over andere onderwerpen zou moeten praten of haar mond moet houden oid, dan begrijp je me verkeerd. Ik bedoel dat mensen nu eenmaal soms niet bij elkaar passen. Je dochter houdt vast aan vrienden die heel hard hun best doen om haar weg te pesten. En dat doen ze door haar dom te noemen. Omdat dom voor jullie heel heel erg is.
Kleinduimpje
03-07-2026 om 09:15
nee, dat denk ik niet. Ze vinden het gewoon leuk om er een uit de groep te pakken en te klieren. Bij haar vriendin zouden ze dit nooit doen omdat zij meteen haar mond opentrekt. En die jongens deden dit nooit totdat er een bij kwam die ermee is begonnen en toen sloten andere aan. Pubergedrag denk ik, stoer willen zijn tegen de andere. Nu is die jongen die ermee begonnen is weg uit die groep en probeerde pas zelfs iets met dochter te beginnen, ja daag!
Joszy
03-07-2026 om 09:27
heel eerlijk, ik vind het best 'dom' om om te blijven gaan met mensen die je elke keer opnieuw kwetsen. Dan is het toch veel 'slimmer' om lekker iets anders te gaan doen? Met mensen die wel leuk zijn?
Kleinduimpje
03-07-2026 om 09:34
ze gaat er al bijna een jaar niet meer mee om, dit ging over geroddel naar andere die dochter amper kent.
Poezie
03-07-2026 om 09:42
Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 09:34:
ze gaat er al bijna een jaar niet meer mee om, dit ging over geroddel naar andere die dochter amper kent.
Laat los, dochter moet als een speer op zoek naar vriendinnen die wel bij haar passen. Jij voed de ellende, veroorzaakt door de oude groep, alleen maar door je er nog steeds mee te bemoeien.
Joszy
03-07-2026 om 10:09
Als ze niet meer met die mensen omgaat zou ze ook niet meer gekwetst worden. Nu zijn het meiden die alles lekker doorvertellen. Leuk man!
Ik vind wel dat je nog steeds enorm in de slachtofferrol hangt hoor. Ik vind het echt niet zo gek dat ze je dochter niet de meest geschikte vonden om een quiz te organiseren. Net zoals je iemand die nog nooit met de trein heeft gereisd niet gaat vragen om uit te zoeken hoe je het makkelijkst met de trein in sneek komt.
TO je dochter is volwassen. Stop met mee te gaan in al haar drama. Je blijft haar maar bevestigen in hoe vreselijk het is en hoe zielig ze is. Ze kan hier echt zelf uitstappen als ze wil.
En ik blijf zeggen, laat haar lekker minimaal een half haar naar het buitenland gaan. Dan kan ze al die toxische relaties achter zich laten, inclusief die met jou
Kleinduimpje
03-07-2026 om 10:28
waarom zou zij in godsnaam geen quiz kunnen maken, gewoon een leuke grappige quiz. ?? Natuurlijk wel!
Hoe komen jullie erbij dat ik me er zo.mee bemoei. Ik heb hooguit 5 minuten met haar hierover gepraat. Het is meer zo dat ik het zelf zielig vindt voor haar. Dan mag ik mijn verhaal toch wel kwijt waarom ze haar dom zouden noemen. Iedere keer die reactie's dat ik bovenop haar zit. Ik heb zelf gezegd dat het niet fijn voor haar is en laat ze maar lullen enz en dan weer verder!! Ik ga zeker niet mee in haar drama, maar dat ik het niet leuk voor haar vindt en er met haar over praat lijkt me heel normaal
EN je vind dqt ik met haar een toxische relatie heb, je kent ons niet eens!!
Roos57
03-07-2026 om 10:31
Roos57 schreef op 01-07-2026 om 19:11:
[..]
Al een jaar lang
Tijd voor verandering.
Ik herhaal mezelf nog maar es 😎
Poezie
03-07-2026 om 10:37
Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 10:28:
waarom zou zij in godsnaam geen quiz kunnen maken, gewoon een leuke grappige quiz. ?? Natuurlijk wel!
Hoe komen jullie erbij dat ik me er zo.mee bemoei. Ik heb hooguit 5 minuten met haar hierover gepraat. Het is meer zo dat ik het zelf zielig vindt voor haar. Dan mag ik mijn verhaal toch wel kwijt waarom ze haar dom zouden noemen. Iedere keer die reactie's dat ik bovenop haar zit. Ik heb zelf gezegd dat het niet fijn voor haar is en laat ze maar lullen enz en dan weer verder!! Ik ga zeker niet mee in haar drama, maar dat ik het niet leuk voor haar vindt en er met haar over praat lijkt me heel normaalEN je vind dqt ik met haar een toxische relatie heb, je kent ons niet eens!!
Hou op met haar zielig vinden, daar help je haar niet mee. Ze moet in haar eigen kracht gaan staan maar dat gaat op deze manier niet gebeuren.
Kleinduimpje
03-07-2026 om 10:41
Ik zeg toch niet tegen haar dat ze zielig is...zeer zkwr niet. Wel zeg ik dat het niet leuk is vd jongens , dat is toch ook niet fijn.
dochter heeft al een jaar geen contact meer en andere vrienden. Ik heb ook al maanden niks meer gehoord van haar over problemen, af en toe iets maar dat mag natuurlijk ook en daarcoir ben ik ook haar moeder om haar ei kwijt te kunnen. Nu kwam dat geroddel en daar heb ik 5 ninuten met haar over geproken, lijkt me normaal als moeder om haar daarin even te steunen en aan te horen.
Ik vibd het zelf zielig omdat zij dit dan weer heeft en daarom schreef ik dit hier. Misschien is ze het allang weer vergeten. Maar ik mag mijn ei toch kwijt hier? Waarschijnlijk ben ik ook veel te gevoelig.
Wat me dan wel raakt is meteen een reactie van toxische relatie, terwijl ik gewoon hier wat tips wil en samen met jullie wil kijken waarom ze dit juist bij dochter doen .