Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 18:38 Topicstarter

Kersje schreef op 03-07-2026 om 17:37:

[..]

Het lijkt mij ontzettend vermoeiend als je zo gevoelig bent over wat anderen vinden/zeggen/denken etc. En natuurlijk krijgen kinderen daar in de loop van de jaren tijdens hun opvoeding/het opgroeien best veel van mee.

Het is gewoon best heel bepalend als je als moeder zo gevoelig bent voor dit soort zaken, want dan wordt het heel lastig je kind(eren) te adviseren tijdens bijv de puberteit. En prima om je eigen onzekerheid hier te ventileren, daar zijn fora oa heel erg geschikt voor, tenzij je dan ook hier zo in de ‘ja maar’ modus blijft hangen.

Je mag best aannemen dat de meeste mensen jou adviseren met de allerbeste bedoelingen, maar op een gegeven moment zijn alle beste bedoelingen en adviezen ook wel gegeven, lijkt mij.

En heb ik die niet opgevolgd dan.?? Ik heb dochter aangeraden bij die groep weg te blijven, dat heeft ze ook gedaan. Ik heb op haar gereageerd wat jullie me hebben aangeraden. Laat ze lullen heb ik gezegd. 

En dan kom ik hier even terug om even te ventileren, mag dat?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

03-07-2026 om 18:38 Topicstarter

Roos57 schreef op 03-07-2026 om 17:28:

Aangezien je mij onder de negeer hebt reageer ik niet meer .
Misschien tot over een jaar

Ik snap niet wat je bedoeld met "negeer"?

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 17:25:

dat weet ik, maar ik weet niet wat. Hulp had ik al gezocht, dat werkt niet, ik ben gewoon zo. Daarbij geloof ik ook nog niet zozeer dat jullie dit allemaal niks van aan zouden trekken

Ik zou me daar inderdaad weinig van aantrekken, mijn kinderen trekken zich dat ook niet zo aan. Mensen verschillen. Jij bent gewoon heel erg overgevoelig, lijkt me er lastig om zo in het leven te staan.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-07-2026 om 18:39 Topicstarter

ja, dan heb jij geluk. En van dochter krijg ik gelukkig niet vaak meer iets te horen. Maar heb wel andere dingen in het leven die 1000 keer erger zijn waar ik moeilijk mee om kan gaan. Maar je hebt heel veel geluk als je heel rustig. Maar ik denk ook dat niemand wil dat iemand zijn kinderen pijn doet. En ik vind het fijn om dat hier kwijt te kunnen. Maar blijkbaar vinden veel mensen hier dat ik niks met de adviezen doe, dat snap ik dan weer niet. En dat ik me er iets van aantrek dat ik krijg ik niet zomaar weg.

Ik heb het idee dat je echt wel iets probeert te doen met de tips maar je blijft kleine dingen heel groot maken. Zo'n opmerking gaat bij de meeste mensen het ene oor in en het andere uit. Jullie lijken je dingen heel erg aan te trekken en het veel erger te maken dan het daadwerkelijk is.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

04-07-2026 om 20:11 Topicstarter

ja, dat weet ik wel zeker dat dat zo is. Met de tips doe ik echt wel iets. Maar het erg vinden daar kunnen jullie niks aan doen. Ik vind wel meer dingen van mensen niet leuk en fijn, ook niet van mensen waar ik mee omga... Maar ja, iedereen is anders en ik moet mijn verwachtingen niet zo hoog hebben. Maar dat lukt dus eigenlijk niet.

Kleinduimpje schreef op 03-07-2026 om 18:38:

[..]

En heb ik die niet opgevolgd dan.?? Ik heb dochter aangeraden bij die groep weg te blijven, dat heeft ze ook gedaan. Ik heb op haar gereageerd wat jullie me hebben aangeraden. Laat ze lullen heb ik gezegd.

En dan kom ik hier even terug om even te ventileren, mag dat?

Het hele ding is dat je niet even komt om te ventileren. Je blijft er in hangen en dat even ventileren wordt vaak een week lang herkauwen waarom het echt heel erg is, je dochter echt heel lief en zacht en knap en dat iedereen jaloers is en/of haar wil versieren, jij gewoon heel gevoelig bent.

En hiermee blaas je het gedrag van een eikel ontzettend op. Ben je er dagen lang mee bezig (jaren in dit geval), waardoor het een veel te grote grip heeft op jouw welzijn en ik vermoed daarmee het welzijn van je hele gezin. 

"ik ben nou eenmaal zo"... tja. daarmee gooi je deur dicht naar elke vorm van verandering, naar alle opties en naar een constructief gesprek. Maar ik krijg na een jaar in dit topic vooral het idee dat je graag zo wil zijn. Dat dit jouw definitie is van moeder zijn, liefde geven en opvoeden. En als je daar vanaf zou wijken, zou je voor je eigen gevoel niet zo'n goede moeder zijn. En daar zit volgens mij de crux. Jouw definitie van een goede moeder zijn. Terwijl je die zienswijze prima wat zou kunnen aanpassen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

06-07-2026 om 16:07 Topicstarter

nou, dat ze zo knap is en iedereen haar wil versieren heb ik nergens gezegd, dat zou ik zeker niet willen om zo over te komen. Er is 1 jongen die haar wilde versieren, en 2 vriendinnen hebben gezegd jaloers op haar te zijn. En ze is te goed ja, dat klopt. Maar dat werkt vaak in je nadeel.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

06-07-2026 om 16:11 Topicstarter

de verandeting is geweest dat ik heel veel bij haar heb gelaten, dat zou ik op het begin dit topic niet gedaan hebben. Ik bemoei me veel minder met haar. Maar mijn gevoel is nog best lstig.Daarbij heeft ze al maanden niet veel meer gezged, dus dat is ook al heel anders.

IK ben toch afgeweken naar ander gedrag vanuit mezelf naar mezelf?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

06-07-2026 om 17:49 Topicstarter

Stardust schreef op 06-07-2026 om 09:27:

[..]

Het hele ding is dat je niet even komt om te ventileren. Je blijft er in hangen en dat even ventileren wordt vaak een week lang herkauwen waarom het echt heel erg is, je dochter echt heel lief en zacht en knap en dat iedereen jaloers is en/of haar wil versieren, jij gewoon heel gevoelig bent.

En hiermee blaas je het gedrag van een eikel ontzettend op. Ben je er dagen lang mee bezig (jaren in dit geval), waardoor het een veel te grote grip heeft op jouw welzijn en ik vermoed daarmee het welzijn van je hele gezin.

"ik ben nou eenmaal zo"... tja. daarmee gooi je deur dicht naar elke vorm van verandering, naar alle opties en naar een constructief gesprek. Maar ik krijg na een jaar in dit topic vooral het idee dat je graag zo wil zijn. Dat dit jouw definitie is van moeder zijn, liefde geven en opvoeden. En als je daar vanaf zou wijken, zou je voor je eigen gevoel niet zo'n goede moeder zijn. En daar zit volgens mij de crux. Jouw definitie van een goede moeder zijn. Terwijl je die zienswijze prima wat zou kunnen aanpassen.

Jij blaast het wel heel erg op. Mijn dochter weet na die dag niet eens meer dat het gebeurd is, ik heb 5 min met haar gepraat. Mijn man weet het verhaal niet eens. En dat ik hier lang erover praat komt omdat een discussie toch ook niet na 1 dag hier is afgelopen, ik probeer ook op iedereen te reageren. Dus jullie hebben het thuis nooit met de kinderen over een probleem? Ik vind ook dat ik hier erg negatief wordt neergezet, niks is goed wat ik doe, terwijl ik zoveel adviezen heb opgevolgd. Ik wil ook maar het beste voor haar. Maar soms zit ik zelf gewoon met iets wat gezegd is. Dochter wil zelf naar het buitenland en dat heb ik haar zelfs gestimuleerd. 

IK ben ook erg benieuwd wat ik eraan kan doen dan dat ik zo gevoelig ben. Ik heb een vriendin die een nacht niet slaapt als ze dierenleed ziet. dat heb ik dan weer niet, zij is daar gevoelig voor. Ik noem maar een voorbeeld.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

06-07-2026 om 21:39 Topicstarter

dan zou ik nog heel graag willen weten wat ik in jou ogen vooral de laatste keer dan niet goed gehandeld heb naar dochter? Ik heb naar haar hele verhaal geluisterd en ik geloof een aantal zinnen gezegd dat ze ze maar moest laten lullen en zich er niks van aan moest trekken. Dus ik ben van mijn hele houding afgeweken..., dus ik heb alles aangepast.

Joh Kleinduimpje, je kunt hier op het forum beginnen met oefenen je niet zo aan te trekken wat de mensen zeggen. Het is ook allemaal maar een meninkje hè.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

06-07-2026 om 22:36 Topicstarter

ja helemaal gelijk in! Ben zelfs anoniem en toch trek ik zelfs van mensen van een forum me wat aan, echt zo dom

Niet dom, wel verhelderend en dus leerzaan.

Volgende leerpunt:
Jezelf niet dom noemen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.