Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe eerlijk handelen naar kinderen (cadeaus afstuderen)?

Onze oudste gaat als het goed is op niet al te lange termijn een bachelordiploma halen. Hartstikke fijn. Heeft wel plannen voor een of zelfs twee masters. Jongste studeert ook maar zegt nu geen master te willen doen.
Wij proberen de kinderen meestal een beetje gelijk te bedelen met studiebijdragen en cadeaus. Helemaal 100% gelijk lukt niet altijd natuurlijk, maar we proberen het wel een beetje zo te doen.
Nu dacht ik opeens, hoe moet dat met cadeaus? Wel leuk om een cadeau te geven voor het behalen van het bachelor, maar hoeveel? En hoeveel dan met de 1e master en evt. 2e master? En hoe dan met jongste als die na de opleiding niet een master doet?
Dus waarde van het cadeau van de bachelor/1e opleiding gelijk doen en de oudste wel steeds ook een cadeau geven voor elke master, en jongste dus niet?
Ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.


ik zou zeggen dat je een cadeau geeft voor de opleiding die ze afronden. Doen ze geen master dan ook geen cadeau. 

Een bachelor is een afgeronde studie, een internationaal erkend diploma.

Ik zou ze allebei hetzelfde geven voor de bachelor. En daarna ook voor de master, voor degene die dat gaat doen. 

Ik zou desnoods beiden een zelfde bedrag/kado geven op het moment van bv de 1e baan na het beëindigen van een school/uni.

Ik ( en dat is slechts mijn mening, dus trek je er niets van aan) vind niet dat je prestaties mbt opleiding verschillend moet belonen, daar voor de één bijvoorbeeld een master een eitje is en voor de ander minder een enorme strijd. Bij het ene kind ben je blij als ze regulier onderwijs redden, de ander werkt op zijn/haar manier net zo hard.  

Bij ons kregen ze 
-met 18 hun rijbewijs-een bedrag bij hun 1e ( toevallig koop-)woning. 
-Oudste met een baby in de vorm van kadoos voor de uitzet.
Als jongste geen kinderen krijgt dan krijgt ze alsnog een soortgelijk bedrag. 

-Verder schuif ik ze soms wat toe,  ondersteun soms met een kado,  de rest is erfenis of hoe het loopt. 

Het cadeau is voor het afronden van een opleiding. Dus opleiding afronden = cadeau. Maakt niet uit hoeveel opleidingen. En hoeveel cadeaus? 1 per opleiding lijkt me genoeg toch? Hoeft ook niet bij iedere diploma even duur te zijn, kan ook een etentje zijn of iets

Het loopt hier niet helemaal gelijk op. Oudste heeft een bachelor en een master gedaan, maar volgens mij heb ik daar geen grote cadeaus voor gegeven. Ze kreeg nieuwe schoenen voor bij haar graduation gown. Voor haar middelbare school afsluiting heeft ze een korte vakantie gekregen, dit was tevens voor haar 18e verjaardag.
Jongste doet voor de tweede keer 4 havo maar ik weet niet meer wat ze voor haar vmbo-examen heeft gekregen. In principe heeft ze nog wel ‘recht’ op een reisje als ze 18 wordt, maar we gaan volgend jaar ook een verre reis maken. Sowieso heb ik haar een groot cadeau toegezegd als ze zonder tekorten overgaat naar 5 havo.
Dus tja, ik rommel maar wat aan. Hopelijk krijg ik daar later geen verwijten over.

Ik zou geloof ik een substantieel cadeau geven voor de bachelor, en als er dan nog een master achteraan komt daarvoor een aardigheidje geven in de categorie "mooie bos bloemen en cadeaubon". Dan krijgt de oudste per saldo wel iets meer dan jongste, maar ontstaat er geen wanverhouding. Je kan dat m.i. ook aan beide kinderen uitleggen: het afronden van een master is een felicitatie en een aardigheidje waard, maar je wil ook niet het ene kind sterk bevoordelen boven het andere omdat ze niet even academisch zijn uitgevallen.

Waarom moeten ze persé een cadeau? Het diploma halen an sich is het cadeau dat ze zichzelf geven.

En als je dan al een cadeau geeft zou ik dat dus aan het eind van hun hele studie geven. Bij de jongste dus waarschijnlijk na zijn bachelor, bij de oudste na haar master.

Geeft je ook nog tijd om te sparen .

Tja, worden dat kadoos van duizenden of honderden euro's of iets van 25 euro en worden die allemaal door alle kinderen van elkaar met argusogen bekeken dan?

Dan zou ik daar eerder wat aan doen.

Wij laten het gewoon bij een feestelijk etentje bij elke uitreiking.  Dat begon al bij het A-diploma met pannenkoeken. Ze krijgen maandelijks van ons een studiebijlage tijdens de studie, hebben hun rijbewijs mogen halen en krijgen een aardig bedrag voor hun verjaardag en de zomervakantie. Ik zie de meerwaarde van een groot cadeau waarover j je je hoofd moet breken niet zo. Ook al  omdat het gekoppeld is aan een prestatie.

Zelf heb ik geen cadeaus gekregen bij mijn examens, bachelor of (twee) masters. Wel gingen we na elk diploma uit eten, ook na mijn propedeuse. Mijn zus kreeg een mountainbike na haar eindexamen en een reis met mijn vader naar verweggistan na haar bachelor. Daarna deed ze een andere studie, toen ze die had afgerond gingen we ook uit eten. Tja, leeftijdsverschil, andere situaties toen we onze diploma's haalden. Ik had nooit meer een reis met vader kunnen maken omdat hij niet gezond meer was toen ik klaar was. Maar mijn ouders proberen het wel gelijk te houden. Trekt wel weer recht. Denk zelfs nu al, ik ben zwanger, zus heeft geen kinderwens. Wij hebben al het nodige gekregen (ook aan spullen met emotionele waarde: oude ledikantje, wiegje etc.) wat mijn zus niet gaat krijgen, want niet nodig.

Ik heb zelf twee masters afgerond en nog een postdoctorale opleiding. Mijn broer 1 hbo opleiding. Mijn ouders zijn heel erg van beide kinderen evenveel geven. Maar kan me niets eens meer herinneren wat ik voor het afronden van de opleidingen heb gekregen. 

Etentje kan iedereen mee. 

Wij geven bij die gelegenheden altijd een etentje en dan gaat  broer of zus ook mee. Dus ze krijgen even veel etentjes alleen is dan de ander het feestvarken. 
Wij hebben voor beide een groot deel van de studie betaald.  We probeerden dat gelijk te houden maar toen kwam corona en liep jongste studievertraging op en heeft ze meer gekregen maar daar zat de oudste niet mee.
In jullie geval zou ik na de bachelor een cadeau geven en bij de master bloemen of een fles wijn.

Ik ben niet van plan om hele dure cadeaus te geven na behalen van het universiteitsdiploma (of andere vervolg opleiding.) Wel gezellig samen uit eten (maar daar is iedereen dan natuurlijk welkom) plus een cadeau. Dat cadeau kan dan bijvoorbeeld een sierraad zijn of een cadeaubon of een stapel. boeken. Dan kan je ook gewoon na het behalen van elk diploma iets geven. 
Of je zou bijvoorbeeld een wat duurder cadeau kunnen doen na de bachelor (allebei hetzelfde) en dan wat kleinere cadeautjes bij de master. Dan verschilt het niet zover.
Ik zou niet de een bijvoorbeeld een reisje/laptop/auto geven en de ander niks. 

Middelbare school diploma heb ik nog niet besloten. Dat zal dit jaarvoor het eerst zijn.Ik weet nog niet of ik een wat kleiner cadeau doe of juist iets groters geef. Een reisje samen ergens heen zou ook kunnen. Dit zou mijn tweeling heel leuk vinden maar de het kind dat dit jaar eindexamen doet is niet zo'n reiziger. Dus of hij dat nou echt leuk zou vinden. Ik ga nog met mijn man overleggen. Het kan ook zijn dat we een klein cadeau geven (en dan de andere kinderen later ook.) We gaan natuurlijk ook kosten krijgen aan de vervolgopleiding en een reisje alleen met de oudste kinderen hebben we sowieso wel eens gedaan en kunnen we altijd weer gaan doen, dat kan los staan van een behaald diploma. 

Qua kosten aan de studie loopt het hier ook scheef. Het zou heel goed kunnen dat jongste een duale opleiding met een dienstverband gaat doen tzt, dus dan hoeft daar verder geen bijdrage van mij bij. Bij de oudste hebben we bijgedragen wat nodig was, en dat was best veel.
Ik zie dat veel mensen opperen om het grotere cadeau na behalen van de bachelor te geven, maar in geval van een academische bachelor is dat dan toch nog maar 3/4 van de opleiding?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.