Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Introvert?


De uitgebreidere versie, moet je beetje inzoomen om te kunnen lezen denk ik

how-to-live-with-introverts-guide.jpg?resize=490%2C718

Ik vind champignons zaaaalig. Je kunt me ervoor wakker maken! Man en kinderen niet, die griezelen ervan. Daar begrijp ik echt helemaal niks van, hoe kunnen ze dat nou niet lekker vinden? Ik vind het het echt heerlijk, een traktatie als er op het werk weer champignonsoep in de kantine is.

Ik vind het heerlijk als er een beetje reuring in de tent is op het werk. Elke dag hetzelfde werk lijkt me echt vreselijk, daar ga ik me denk ik dood van vervelen. Mijn collega niet, die raakt echt helemaal van de leg als er eens een nieuw klusje voorbij komt. Raakt echt in paniek als dingen veranderen. Een nieuw computersysteem heeft ze nachtmerries van, ik vind het hartstikke leuk om te ontdekken wat daar allemaal mee kan. Maar ze is in de systemen die we hebben wel een expert, dat wel.

Tja, smaken en mensen verschillen, daar valt niks aan te begrijpen. Gewoon accepteren en vooral niet voor een ander proberen te denken. NIVEA (niet invullen voor een ander)! Je hoeft je zelfs niet in hem te verplaatsen, alleen maar hem zijn eigen leven laten leiden.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

20-05-2022 om 16:20

Ginevra schreef op 20-05-2022 om 15:59:

"Ik snap niet hoe extraverte mensen kunnen leven. Alsof ze zelf geen gedachtes hebben en altijd maar input van anderen nodig hebben. Kunnen ze geen seconde zichzelf vermaken? Zijn het een soort kleuters? Kan iemand die extravert is ooit een volwaardig volwassen leven leiden? Herkent iemand die extravert is dat, kan iemand die extravert is me uitleggen hoe dat werkt?" -

-said no one ever.

  

Ginevra schreef op 20-05-2022 om 15:59:

"Ik snap niet hoe extraverte mensen kunnen leven. Alsof ze zelf geen gedachtes hebben en altijd maar input van anderen nodig hebben. Kunnen ze geen seconde zichzelf vermaken? Zijn het een soort kleuters? Kan iemand die extravert is ooit een volwaardig volwassen leven leiden? Herkent iemand die extravert is dat, kan iemand die extravert is me uitleggen hoe dat werkt?" -

-said no one ever.

Ginevra schreef op 20-05-2022 om 15:59:

"Ik snap niet hoe extraverte mensen kunnen leven. Alsof ze zelf geen gedachtes hebben en altijd maar input van anderen nodig hebben. Kunnen ze geen seconde zichzelf vermaken? Zijn het een soort kleuters? Kan iemand die extravert is ooit een volwaardig volwassen leven leiden? Herkent iemand die extravert is dat, kan iemand die extravert is me uitleggen hoe dat werkt?" -

-said no one ever.

Ik zeg niets, of bedoel niets negatiefs te zeggen over introvert--zijn. Of iets positiefs over extravert zijn. 

Alleen dat mijn kind heel anders is dan ik, en dat ik weet, geaccepteerd heb, dat hij daar gelukkig mee is. Net als dat mijn andere zoon op hoog niveau sport. Ik heb echt een hekel aan zelf sporten. Toch snap ik dat er gelukkig van wordt. Heb ik verder ook geen oordeel over.

Chantalle74 schreef op 20-05-2022 om 15:40:

Beste allemaal,
Ik heb ook niet t idee dat introvert zijn een aandoening is, net zo zeer dat ik heb niet wil veranderen. Maar doordat ik wel extravert ben, wil ik hem graag begrijpen. Ben aan t lezen hoe een persoon die introvert is tegen sommige zaken aankijkt. Is dat dan zo gek dat ik probeer om zijn gevoelens te begrijpen?

Maakt t voor mij makkelijker het los te laten, als ik zijn behoeftes meer begrijp.

Wat precies wil je dan begrijpen? 
wat precies begrijp je dan niet? 

je zoon heeft dus een sociaal beroep, gaat 2x per week met anderen sporten, gaat daarnaast uit en heeft heel veel kennissen. 
Hij heeft dus heel veel sociale contacten, wat, als extravert persoon, snap je niet? 

Mevrouw75 schreef op 20-05-2022 om 18:00:

je zoon heeft dus een sociaal beroep, gaat 2x per week met anderen sporten, gaat daarnaast uit en heeft heel veel kennissen.
Hij heeft dus heel veel sociale contacten, wat, als extravert persoon, snap je niet?

Idd. Het is niet zo dat hij een hoekje zit te kniezen. Hij heeft veel contacten en blijkbaar kan hij ze prima onderhouden. Hij kiest er alleen voor om af en toe rust voor zichzelf te pakken. Prima toch?!

Ginevra schreef op 20-05-2022 om 15:59:

"Ik snap niet hoe extraverte mensen kunnen leven. Alsof ze zelf geen gedachtes hebben en altijd maar input van anderen nodig hebben. Kunnen ze geen seconde zichzelf vermaken? Zijn het een soort kleuters? Kan iemand die extravert is ooit een volwaardig volwassen leven leiden? Herkent iemand die extravert is dat, kan iemand die extravert is me uitleggen hoe dat werkt?" -

-said no one ever.

Ik vind het 'hem willen begrijpen' echt een beetje het gevoel geven dat je vindt dat hij anders is. Er valt niets te willen begrijpen. Niet iedereen heeft behoefte aan veel sociaal contact. En beide is normaal, en alles wat er tussen zit ook. 

Ik ben ook introvert en heb ook weinig behoefte aan een volgepakt sociaal leven. Als ik vertel dat ik 'lekker niks heb gedaan dit weekend' kijken ze me ook aan alsof ik raar ben. Niet per se een fijn gevoel. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-05-2022 om 20:36

Chantalle74 schreef op 20-05-2022 om 15:40:

...

Maakt t voor mij makkelijker het los te laten, als ik zijn behoeftes meer begrijp.

Wat is het precies dat je los zou moeten laten?
Hij lijkt me fijn bezig dus ik zie geen probleem. 

Als je er iets over wilt lezen, vind ik "De kracht van stille mensen" van Sophia Dembling wel een aanrader.

En verder hoef je niet alles te begrijpen. Je kunt ook proberen "gewoon" te accepteren dat hij anders is dan jij, en dat dat niet slecht is. Iedereen mag er zijn. Ook als het niet 100% overeenkomt met het "boekje" of jouw ideaalbeeld.

Chantalle74 schreef op 20-05-2022 om 15:40:

Beste allemaal,
Ik heb ook niet t idee dat introvert zijn een aandoening is, net zo zeer dat ik heb niet wil veranderen. Maar doordat ik wel extravert ben, wil ik hem graag begrijpen. Ben aan t lezen hoe een persoon die introvert is tegen sommige zaken aankijkt. Is dat dan zo gek dat ik probeer om zijn gevoelens te begrijpen?

Maakt t voor mij makkelijker het los te laten, als ik zijn behoeftes meer begrijp.

Wat moet je dan loslaten? 

Ach beter laat dan nooit! Ik kan me zo voorstellen dat dit nogal tot onbegrip en/of misverstanden heeft geleid.
Voor jezelf is het mooi dat je je wil verdiepen in de andere helft vd mensheid, idd vaak de ‘vergeten’ kant, we laten nu eenmaal minder luid van ons horen. 

Zelf heb ik trouwens nog steeds ook wat moeite met mijn eigen introvertheid  omdat zo veel opgehangen wordt aan extraverte normen. Waar ik dan vaak aan wil voldoen en dat loopt natuurlijk spaak. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.