Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind in auto laten rijden


Je kunt zelf toch ook schade rijden in je auto? Zeker voor studenten is het hebben van een auto gewoon erg duur en doorgaans ook niet nodig omdat ze gratis met het OV kunnen reizen. Dat zou voor mij betekend hebben dat ik na het halen van mijn rijbewijs een aantal jaar niet zou hebben gereden. 

Jippox schreef op 03-11-2022 om 09:17:

Domiet, dan ga je er dus bij voorbaat van uit dat je kinderen je auto wel in de prak zullen rijden?

 
En je bent toch ook verzekerd? Plus, als je kinderen gespaard hebben voor een auto, kunnen ze dat geld ook apart houden, wel in jouw auto rijden en mocht er dan schade zijn dat dus daarvan betalen.


Nee, ik ga er niet van uit de kinderen de auto in de prak gaan rijden. Ik ga ervan uit dat het kàn gebeuren, niet dat het zal gebeuren.

En ja, natuurlijk is er een auto verzekering. Het hebben van een autoverzekering is verplicht. Maar als er wat gebeurt, dan heb je niet automatisch de volgende dag een nieuwe/andere auto op de oprit staan. 

Ik snap ook niet goed waarom ik dat risico moet nemen met de auto die nodig is voor het gezinsinkomen.  Geen auto = niet werken = geen inkomen. 

En bovendien, ik ben daar altijd heel duidelijk in geweest. Als jij je rijbewijs wil halen, en je wil autorijden, dan zal je zelf voor een auto moeten zorgen. Dat was niet iets wat als een donderslag bij heldere hemel kwam toen ze het rijbewijs in hun bezit hadden. De kinderen hebben dan ook beide hun rijbewijs gehaald toen ze ook het geld hadden om zelf een auto te kopen en te onderhouden.



MamaE schreef op 03-11-2022 om 09:22:

Je kunt zelf toch ook schade rijden in je auto? Zeker voor studenten is het hebben van een auto gewoon erg duur en doorgaans ook niet nodig omdat ze gratis met het OV kunnen reizen. Dat zou voor mij betekend hebben dat ik na het halen van mijn rijbewijs een aantal jaar niet zou hebben gereden.

Maar een 18-jarige hoeft toch niet meteen autorijles te volgen en een rijbewijs te halen als het zichzelf geen auto kan permitteren? De jongvolwassenen kunnen best een paar jaar later aan die wens beginnen, wanneer het bezit van een auto voor hen betaalbaar is. Zelf nadat de opleiding afgerond was, op mijn 23ste aan rij lessen begonnen. Ik wist dat ik de auto van mijn vader niet mocht lenen omdat hij daar zuinig op was. Dus na behalen roze papiertje, paar keer een auto gehuurd. Zo kon ik ook meteen ervaren welke type auto mij het beste lag.

MamaE schreef op 03-11-2022 om 09:22:

Je kunt zelf toch ook schade rijden in je auto? Zeker voor studenten is het hebben van een auto gewoon erg duur en doorgaans ook niet nodig omdat ze gratis met het OV kunnen reizen. Dat zou voor mij betekend hebben dat ik na het halen van mijn rijbewijs een aantal jaar niet zou hebben gereden.

Natuurlijk kan ik zelf schade rijden in mijn auto. Maar dat is dat mijn schuld en die schuld is dan ook volledig van mij. Dat is mijn risico. 

Juist omdat studenten gratis met het OV kunnen rijzen vind ik het niet nodig om in mijn situatie dat risico te nemen. 

Zoals ik in mijn vorige reactie ook al schreef, beide kinderen wisten dat als ze wilden rijden in een auto, dat ze die zelf moesten betalen en onderhouden. 

Flanagan schreef op 03-11-2022 om 09:52:

[..]

Maar een 18-jarige hoeft toch niet meteen autorijles te volgen en een rijbewijs te halen als het zichzelf geen auto kan permitteren? De jongvolwassenen kunnen best een paar jaar later aan die wens beginnen, wanneer het bezit van een auto voor hen betaalbaar is. Zelf nadat de opleiding afgerond was, op mijn 23ste aan rij lessen begonnen. Ik wist dat ik de auto van mijn vader niet mocht lenen omdat hij daar zuinig op was. Dus na behalen roze papiertje, paar keer een auto gehuurd. Zo kon ik ook meteen ervaren welke type auto mij het beste lag.

Dat hoeft niet, maar ik kon pas toen ik ging werken me een auto veroorloven. Terwijl ik voor dat werk wel een rijbewijs en auto nodig had. Als ik toen nog had moeten beginnen met rijlessen, was ik niet eens aangenomen. Ik woon in een klein dorp in een landelijk gebied waar het OV behoorlijk slecht ontsloten is. Veel bedrijven zijn zo slecht bereikbaar met het OV dat je dan 3-4 keer zo lang onderweg bent als met de auto.

Tuurlijk, als je dit vooraf communiceert is het wat anders. Maar de dochter van TS mag al bijna afrijden.
Maar ook voor jou zelf geldt wanneer je schade rijdt dat je dan niet kunt werken en geen inkomen hebt. 

MamaE schreef op 03-11-2022 om 10:02:

[..]


Maar ook voor jou zelf geldt wanneer je schade rijdt dat je dan niet kunt werken en geen inkomen hebt.

klopt, maar dat is mijn risico, en dat heb ik dan alleen aan mezelf te danken. 

Net zo als de oplossing, daar ben ik dan ook zelf verantwoordelijk voor. 

Flanagan schreef op 03-11-2022 om 09:52:

[..]

Maar een 18-jarige hoeft toch niet meteen autorijles te volgen en een rijbewijs te halen als het zichzelf geen auto kan permitteren? De jongvolwassenen kunnen best een paar jaar later aan die wens beginnen, wanneer het bezit van een auto voor hen betaalbaar is. Zelf nadat de opleiding afgerond was, op mijn 23ste aan rij lessen begonnen. Ik wist dat ik de auto van mijn vader niet mocht lenen omdat hij daar zuinig op was. Dus na behalen roze papiertje, paar keer een auto gehuurd. Zo kon ik ook meteen ervaren welke type auto mij het beste lag.

Onze zoon is ook pas later aan zijn rijlessen begonnen, net voor zijn afstuderen. Door corona liep alles wat vertraging op dus pas sinds begin dit jaar zijn rijbewijs binnen. Een half jaar lang wel met onze auto mogen rijden of van vrienden als hij hier was en daarna zelf een auto aangeschaft, het ov is prima geregeld waar hij studeert maar niet in onze regio. 

Flanagan schreef op 03-11-2022 om 09:52:

[..]

Maar een 18-jarige hoeft toch niet meteen autorijles te volgen en een rijbewijs te halen als het zichzelf geen auto kan permitteren? De jongvolwassenen kunnen best een paar jaar later aan die wens beginnen, wanneer het bezit van een auto voor hen betaalbaar is. Zelf nadat de opleiding afgerond was, op mijn 23ste aan rij lessen begonnen. Ik wist dat ik de auto van mijn vader niet mocht lenen omdat hij daar zuinig op was. Dus na behalen roze papiertje, paar keer een auto gehuurd. Zo kon ik ook meteen ervaren welke type auto mij het beste lag.

Beginnen aan je rijbewijs als je net fulltime werkt is niet handig. Verder is de kans op een baan groter als je een auto hebt dan dat je afh bent van het ov. Daarom hebben mijn kinderen hun rijbewijs gehaald voor ze gingen werken. 

Flanagan schreef op 03-11-2022 om 09:52:

[..]

Maar een 18-jarige hoeft toch niet meteen autorijles te volgen en een rijbewijs te halen als het zichzelf geen auto kan permitteren? De jongvolwassenen kunnen best een paar jaar later aan die wens beginnen, wanneer het bezit van een auto voor hen betaalbaar is. Zelf nadat de opleiding afgerond was, op mijn 23ste aan rij lessen begonnen. Ik wist dat ik de auto van mijn vader niet mocht lenen omdat hij daar zuinig op was. Dus na behalen roze papiertje, paar keer een auto gehuurd. Zo kon ik ook meteen ervaren welke type auto mij het beste lag.

Zijn bijbaan kan hij hebben door een rijbewijs te hebben. En doordat hij zijn rijbewijs heeft kan hij in het weekend ook eens met de auto naar vrienden, die kan hij slecht bereiken met het ov. Dus ik blij dat hij zijn rijbewijs heeft. 

Maar nu ben ik (en mijn man trouwens ook) opgevoed met het feit dat je een rijbewijs moet hebben. Alleen al om het feit dat het ov hier niet top is. En ik mocht ook altijd de auto van mijn ouders mee. Nu nog, net als hun kleinkinderen bv.

Mijn zoon had ook voor al zijn (bij)banen een rijbewijs nodig. Die is met 16 al gaan lessen, vond het fantastisch om te rijden en doet dat ook heel erg netjes. Hij kan ook echt met alle voertuigen overweg. Overweegt nu ook zijn groot rijbewijs te gaan halen. Ik vind een rijbewijs onderdeel van de opvoering en net zo noodzakelijk als een diploma van een opleiding waarmee je in je eigen levensomstandigheden kan voorzien.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

03-11-2022 om 13:10

Mijn kinderen hebben op hun 18e meteen hun rijbewijs gehaald. Zonder rijbewijs en auto kom je hier nergens. 

Ik wilde niet dat ze telkens in mijn auto zouden rijden, dus hebben we voor hun allebei hun 1e autootje gekocht.  Een brikkie waarbij het niet erg is als ze er eens een deuk in rijden en waar ze rijervaring in op konden doen.  Dankzij dat brikkie konden ze naar hun bijbaan en geld verdienen om zelf een auto te kopen, dus dat was het helemaal waard. 

Aiden schreef op 03-11-2022 om 12:36:

[..]

Beginnen aan je rijbewijs als je net fulltime werkt is niet handig. Verder is de kans op een baan groter als je een auto hebt dan dat je afh bent van het ov. Daarom hebben mijn kinderen hun rijbewijs gehaald voor ze gingen werken.

Huh,  waarom is dat niet handig? Wat een onzin. Kans op een baan daardoor groter zie ik ook niet zo.

Er zijn banen waarvoor een rijbewijs/auto noodzakelijk is. Er zijn ook bedrijven (zoals mijn werkgever) die niemand aannemen zonder rijbewijs. 
Dat ligt waarschijnlijk ook aan de aard van het werk en aan de regio. Midden in een grote stad is een auto veel minder nodig en ook veel minder handig dan op het platteland met slecht ontsloten OV.

Voor mijn ouders hoorde een rijbewijs ook bij de opvoeding. Een auto niet. Maar we mochten (lees; moesten) wel af en toe rijden in hun auto. Ik moest soms zelfs een discussie voeren om met de fiets naar mijn bijbaan te mogen gaan 'want de auto staat er toch'. Terwijl het niet eens regende of ver weg was.
Ik zou dan weer niet willen dat mijn kind een bijbaan heeft waarvoor ze afhankelijk is van mijn auto. Want dat betekent dat ik mijn eigen plannen t.z.t. moet gaan aanpassen aan haar planning en daar heb ik geen zin in. 

Miepjecody schreef op 03-11-2022 om 13:19:

[..]

Huh, waarom is dat niet handig? Wat een onzin. Kans op een baan daardoor groter zie ik ook niet zo.

Gezien de woningnood heb je meer kans op een baan en heb je zelf meer mogelijkheden als je niet met het ov moet. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

03-11-2022 om 13:39

Miepjecody schreef op 03-11-2022 om 13:19:

[..]

Huh, waarom is dat niet handig? Wat een onzin. Kans op een baan daardoor groter zie ik ook niet zo.

Hier zijn veel banen in ploegendienst en dan rijdt het OV vaak niet. Zonder auto kom je nergens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.