Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind in auto laten rijden

Hoi,

mijn kind (20) heeft bijna haar rijbewijs gehaald. Mijn man en ik hebben onlangs een nieuwe auto gekocht en vinden het nu heel lastig of we haar daar in willen laten rijden of niet. We zijn bang dat ze schade rijdt en dit gaan dan uiteraard ook van onze risico vrije jaren af waardoor dit ons dan geld zal kosten. Maar van de andere kant moet ze natuurlijk ook rij ervaring op doen. 

Daarom vroeg ik mij af hoe jullie dit regelde, laten jullie je kind in je auto rijden of niet? En hoe doen jullie dit als kind schade heefr gereden?


Voor mij was dat vanzelfsprekend, een rijbewijs krijg je in Nederland echt niet zomaar. Dus natuurlijk mogen mijn kinderen in mijn auto rijden.

Mijn kind heeft die leeftijd nog niet, maar ik zou haar gewoon  laten rijden. Ik mocht vroeger ook gewoon in de auto van mijn ouders rijden. Ik heb schade gereden in de auto van mijn ouders, maar ook in mijn eigen auto. Zelf kun je ook schade rijden in die nieuwe auto of een ander voertuig kan schade veroorzaken.  

Je kunt je dochter als regelmatige bestuurder opgeven bij de verzekering. Volgens mij kan ze dan ook zelf schadevrije jaren opbouwen (maar dat weet ik niet zeker).

Zodra ze hun rijbewijs hebben krijgen ze van mij de sleutel.
Vriendin van zoon heeft net een week haar rijbewijs en krijgt volgende week de hele week mijn auto mee. 

Zelf kreeg ik ook de week oude auto van mijn ouders mee voor een rit van 250+ km de dag nadat ik mijn roze papiertje kreeg. Ik mocht zelf vanuit het gemeentehuis naar huis rijden en de volgende ochtend vertrok ik.

Mijn vriend kreeg niet de auto van zijn ouders mee, die heeft ervaring opgedaan in die van mijn ouders. Zijn ouders durfden hun kinderen ook niet te laten rijden. Ook niet als ze er naast zaten.

Ik zou als jullie zo angstig zijn haar eerst een paar keer te laten rijden zodat jullie kunnen zien hoe ze rijdt. Maar vertrouwen geven is veel fijner.

Ja, mijn zoon mocht in onze auto rijden toen hij zijn rijbewijs had en zelf nog geen auto had. Pas dan leer je echt rijden en we vonden het ook belangrijk dat hij ervaring op deed. Wij kochten toen om de 3 jaar een nieuwe auto. Hij heeft nooit schade gereden.

Feit dat zij ervaring moet opdoen is niet jouw probleem. Als jij haar daarmee wil helpen wat heel lief van je zou zijn, dan zul je van te voren goed moeten bespreken hoe je eventuele problemen oplost. Want ja, de kans bestaat dat zij schade maakt en dan heb je de keus: laat je dit door je verzekering betalen (en misschien gaat je premie dan omhoog) of laat je haar zelf voor de kosten opdraaien. Of laat je het wel door de verzekering vergoeden en laat je haar (een deel van) de verhoogde premie terugbetalen aan jullie. Of; accepteer je dat ze schade kan maken en dat je premie omhoog gaat door de teruggeschroefde no-claim.

Communicatie dus. Duidelijk afspraken van te voren gemaakt.

En daar kom je nu mee? Weet je dochter dit? Of is ze van plan snel zelf een auto te kopen?

Een aantal opties:
1. Je betaalt haar rij-instructeur nog een les in jullie auto.
2. Je doet 1 maar dan zelf.
3. Je berekent wat het kost na 1 schade en je laat haar dat betalen. Je kunt een kleine schade soms beter zelf betalen. Reken er wel op dat het veel sneller gaat na schade 2 en 3 binnen 1 jaar dan na 1 schade. Wij blijven gelijk met 1 schade. 
4. Je zegt nee (maar dat had ik wel gezegd voor ze begon met lessen). 

Gelukkig was ik niet zo en mijn ouders ook niet. 

Als je na het behalen van je rijbewijs een heel aantal jaren niet tot nauwelijks meer rijdt, verleer je het weer en kunnen er angsten ontstaan. Een rijbewijs krijg je niet zomaar. Er heeft een onafhankelijk persoon bevestigd dat ze goed genoeg kan autorijden om zelfstandig in een auto aan het verkeer deel te nemen.
Je kunt wel zeggen dat ze dan zelf maar een auto moet kopen, maar als student heb je daar vaak geen geld voor en maak je er niet rendabel gebruik van omdat je met het OV gratis kan reizen en brandstof duur is. 
Een hele week de auto afgeven is weer een ander verhaal. Dat kan ook logistiek onhandig zijn voor jezelf. Bij ons thuis vroeger was de regel dat we het wel eerst moesten vragen om er gebruik van te maken en afstemmen wie de auto het hardste nodig had.
Hebben jullie nog een tweede auto waar ze eventueel in kan beginnen met 'oefenen'?

ik ben eerst een ritje meegegaan toen mijn dochter in mijn auto ging rijden. Dat wilde ze ze zelf graag.
Daarna mocht ze hem lenen, geen probleem. En nog steeds af en toe.
Ik mocht vroeger ook de auto van mijn ouders lenen toen ik net mijn rijbewijs had.

MamaE schreef op 22-10-2022 om 17:53:


Een hele week de auto afgeven is weer een ander verhaal. Dat kan ook logistiek onhandig zijn voor jezelf. 

Klopt hoor, maar ik zit een week in het buitenland, die auto zou anders stil staan.

MamaE schreef op 22-10-2022 om 17:53:

Als je na het behalen van je rijbewijs een heel aantal jaren niet tot nauwelijks meer rijdt, verleer je het weer en kunnen er angsten ontstaan. Een rijbewijs krijg je niet zomaar. Er heeft een onafhankelijk persoon bevestigd dat ze goed genoeg kan autorijden om zelfstandig in een auto aan het verkeer deel te nemen.
Je kunt wel zeggen dat ze dan zelf maar een auto moet kopen, maar als student heb je daar vaak geen geld voor en maak je er niet rendabel gebruik van omdat je met het OV gratis kan reizen en brandstof duur is.
Een hele week de auto afgeven is weer een ander verhaal. Dat kan ook logistiek onhandig zijn voor jezelf. Bij ons thuis vroeger was de regel dat we het wel eerst moesten vragen om er gebruik van te maken en afstemmen wie de auto het hardste nodig had.
Hebben jullie nog een tweede auto waar ze eventueel in kan beginnen met 'oefenen'?

Als ze een tweede auto hadden gehad was de vraag niet gesteld. En je hebt nul ervaring, je hebt in iets meer dan een half uur tijd laten zien dat je deze groep handelingen veilig kan. Maar door het gebrek aan ervaring, soms zelfs gebrek aan ervaring in het donker, bij slecht weer, de lengte vd auto kun je een fout maken. Ga dus in ieder geval mee met leren inparkeren en rijden in het donker en bij regen en mist. 

Ik zou mijn auto gewoon uitlenen en bij schade de kosten door de verzekering laten betalen.

Sennaaaaa

Sennaaaaa

22-10-2022 om 18:23 Topicstarter

heel erg bedankt voor al jullie snelle reacties!

Mijn kinderen mogen in mijn auto rijden. Regel is dat ze er weer een beetje benzine ingooien en snelheidsovertredingen zelf betalen. Ik wil graag dat ze kilometers maken en ervaring op doen. 
Zelf mocht ik niet in de auto van mijn ouders rijden, het heeft lang geduurd voordat ik wat ervaring had opgedaan.

Aiden schreef op 22-10-2022 om 17:53:

En daar kom je nu mee? Weet je dochter dit? Of is ze van plan snel zelf een auto te kopen?

Een aantal opties:
1. Je betaalt haar rij-instructeur nog een les in jullie auto.
2. Je doet 1 maar dan zelf.
3. Je berekent wat het kost na 1 schade en je laat haar dat betalen. Je kunt een kleine schade soms beter zelf betalen. Reken er wel op dat het veel sneller gaat na schade 2 en 3 binnen 1 jaar dan na 1 schade. Wij blijven gelijk met 1 schade.
4. Je zegt nee (maar dat had ik wel gezegd voor ze begon met lessen).

Gelukkig was ik niet zo en mijn ouders ook niet.

Nou ja zeg!! Wat een veroordeling. Sennaaaa is ruim op tijd want het rijbewijs is er nog niet.

Je eindigt nog eens met een sneer die ook al nergens op slaat. je weet bijv. toch helemaal niet hoe Sennaaa de eindjes aan elkaar moet knopen en extra kosten in die vorm er misschien niet bij kan hebben? Echt een nare houding, Aiden.

Fenyw schreef op 22-10-2022 om 18:38:

Mijn kinderen mogen in mijn auto rijden. Regel is dat ze er weer een beetje benzine ingooien en snelheidsovertredingen zelf betalen. Ik wil graag dat ze kilometers maken en ervaring op doen.
Zelf mocht ik niet in de auto van mijn ouders rijden, het heeft lang geduurd voordat ik wat ervaring had opgedaan.

Dit was de regel thuis ook, en hou ik nog steeds aan als ik mijn moeders auto leen. (Wij hebben maar 1 auto en ons mam woont vlakbij).

Mijn broers en ik mochten gewoon mijn moeders auto lenen als ze hem niet nodig had. Bij vader idem, maar daar woonden we niet.  Bij een vriendin kochten de ouders een derde auto speciaal voor de kinderen. (Maar die ouders hadden een ander budget). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.