Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind in auto laten rijden


Aiden schreef op 25-10-2022 om 13:26:

[..]

Je kunt elkaar ook tegemoet rijden toch?

Dus dan moet je uit Groningen naar Utrecht rijden, dan kun je ook wel door naar Schiphol.

Of vanuit Den Helder naar Amsterdam, is Schiphol ook sneller.

Die trein rijdt Utrecht Amsterdam Schiphol Den Haag HS Delft Rotterdam cs en weer terug.

En ik ben echt een groot voorstander van de trein maar vond het net ook niet heel fijn om op Wenen hbf een nieuw kaartje naar Boedapest te mieten regelen omdat we een uur vertraging hadden na een nacht belabberd slapen.

Zusterclivia schreef op 25-10-2022 om 13:33:

[..]

Niet als hij niet rijdt.

Ik woon in randstad en kan met koffer per  trein en tram thuis komen; maar er rijden geen trams na middernacht en een tijd in de kou op een taxi wachten, zie ik ook niet zitten. En dan dient gemakzucht de mens; koffer direct in achterbak en zonder overstappen voor de deur uitstappen. Als dochter Dymo daar geen punt van maakt, zou ik geen nee zeggen. Ondertussen maakt dochter wel kilometers, welke bijdrage vormen aan haar rijervaring en verkeersinzicht. Anders heeft ze alleen maar een rijbewijs.

——

Hier hebben de jongvolwassenen met mijn auto (met stevig carrosserie) rijervaring opgedaan door kilometers te maken. Sommige kilometers hadden ze ook met ov kunnen doen, maar het is belangrijk dat ze ervaring opdoen in onverwachte verkeerssituaties en  hun rij-skills voldoende trainen ipv laten verslappen. Speciaal met vooruitkijkende blik,  hebben we de oude auto voor de kinderen aangehouden.

Ze hebben zelfs een keer door de Tarzan bocht op het circuit van Zandvoort gereden om te leren in noodsituaties controle te houden.
niets zo gevaarlijk als een automobilist die wegens vrees een gevaar is op de weg. Of die mensen die hun gaspendaal vergeten en met 80  een tunnel uitrijden. Als je vaker rijdt, heb je dat snel in de gaten.

Hier heeft mijn zoon na behalen rijbewijs een oude auto voor een prikkie kunnen kopen van een monteur , en daar 3 jaar ervaring mee opgedaan en ook meteen no claim opgebouwd. Inmiddels een leuke jongere auto gekocht.

Aiden schreef op 25-10-2022 om 13:27:

[..]

Typisch buiten-randstedelijke opmerking. Je kunt een eind komen met de trein.

S'avonds valt dat tegen hoor. Ik moet uiterlijk 21.53 uur de trein op Schiphol pakken wil ik nog thuis kunnen komen die dag.  En s'morgens kan ik op z'n vroegst 9.56 uur op Schiphol zijn. Dat betekent dat ik alleen met de trein kan als mijn vlucht na 13.00 uur vertrekt en voor 21.00 uur weer aankomt. Als ik op vakantie ga probeer ik zo vroeg mogelijk te vertrekken en zo laat mogelijk terug te vliegen dus de trein is bijna nooit een optie.

Biscuitje schreef op 25-10-2022 om 16:36:

[..]

S'avonds valt dat tegen hoor. Ik moet uiterlijk 21.53 uur de trein op Schiphol pakken wil ik nog thuis kunnen komen die dag. En s'morgens kan ik op z'n vroegst 9.56 uur op Schiphol zijn. Dat betekent dat ik alleen met de trein kan als mijn vlucht na 13.00 uur vertrekt en voor 21.00 uur weer aankomt. Als ik op vakantie ga probeer ik zo vroeg mogelijk te vertrekken en zo laat mogelijk terug te vliegen dus de trein is bijna nooit een optie.

Dan mag je trein ook nog eens niet teveel vertraging hebben of niet afgeschaft zijn of je mist je vlucht. Of er is geen laatste trein naar huis.

En je vlucht mag ook nog eens 's avonds geen vertraging hebben. Je zal maar om 22u landen ipv om 21u. Of wat langer tijd nodig hebben aan de bagage-band.



Als jong-volwassene waren 3 chauffeurs en 1 auto too much. Mijn ouders hebben dus een extra (tweedehandse) auto gekocht. Zo kon zus - ik heb geen rijbewijs - tenminste kilometers maken en raakten mijn ouders ook nog ergens als zij weer eens de auto mee had. Boetes en benzine waren wel voor haar rekening.

Eens zus het huis uit was hebben ze die 2de wagen een paar jaar later weer verkocht.

Zorgde er ook voor dat mijn vader zijn droom om een tijd in een sportief autootje - ipv een grote gezinswagen - te rijden kon waarmaken  .

Aiden schreef op 25-10-2022 om 13:27:

[..]

Typisch buiten-randstedelijke opmerking. Je kunt een eind komen met de trein.

En dan gaat er een trein tot 24.00 ongeveer, maar de bus gaat niet meer na 21.30... dan is het hier dus niet mogelijk om met het ov thuis te komen 

Beetje raar om nou een heel punt te maken van dat ophalen met de auto ipv gebruik te maken van OV, als het gaat om iemand die net uit een vliegtuig stapt. Vind dáár dan wat van!

Jippox schreef op 25-10-2022 om 17:55:

Beetje raar om nou een heel punt te maken van dat ophalen met de auto ipv gebruik te maken van OV, als het gaat om iemand die net uit een vliegtuig stapt. Vind dáár dan wat van!

Goed punt. Ik zei expres 'op reis' en niet 'op vakantie' want het betreft een zakelijke reis. Helaas te ver om met de trein te doen. 

Ach Dymo, laat gaan, laat gaan

Jippox schreef op 25-10-2022 om 17:55:

Beetje raar om nou een heel punt te maken van dat ophalen met de auto ipv gebruik te maken van OV, als het gaat om iemand die net uit een vliegtuig stapt. Vind dáár dan wat van!

Ik snap sowieso niet wat deze opmerking, over die trein, in dit draadje doet. Daar ging het toch helemaal niet om. En verder zou ik het dus ook zo doen als ik 2 weken op reis zou zijn. Is toch leuk om op Schiphol te worden opgehaald door je eigen kind. 

To, als je denkt dat kind verantwoordelijk genoeg is, dan zou ik laten rijden. Desnoods alleen als je er zelf naast zit. Als je denkt dat kind rare dingen gaat doen met de auto, dan niet.

Ik mocht zelf van mijn ouders gelijk na behalen rijbewijs alle ritjes doen die ze zelf niet meer wilden (boodschappen, opa halen en brengen etc). Daardoor gelijk ervaring opgedaan, het is eerst even wennen zonder iemand naast je die zegt waar je naar toe moet.
Op misschien een krasje of klein deukje na heb ik bij hun auto geen schade gereden. Deden ze niet moeilijk over. Met mijn eigen auto heb ik vele jaren later wel een keer onze trekhaak in een zijdeur van een passerende auto gedrukt (achteruit een rechte parkeerhaven uit....)
Ik wil dit later ook zo met mijn kinderen doen, eventueel eerst met een van ons erbij om de auto uit te leggen. Je kunt met je dochter afspraken maken zoals ik hierboven ook las. Geen anderen laten rijden als ze hem leent, geen alcohol, zelf brandstof betalen. Ik denk dat ze je dankbaar is voor je vertrouwen en dat ze er heel verantwoordelijk mee zal omgaan, juist omdat je haar vertrouwt.

Nee, wij hebben dat niet toegestaan. Rijden in onze auto als de kinderen (net) een rijbewijs hebben. 
Dat wisten de kinderen ook, en dus werd er tegelijk met het sparen voor het rijbewijs, ook gespaard voor een auto. 

De redenen waarom zijn heel simpel: Ik was/ben afhankelijk van de auto voor mijn werk. Geen auto=geen werk=geen inkomen. 
Plus, en dat speelt ook mee, als er schade zou ontstaan, als de auto daardoor vervangen moet worden, dan moet je ook dat geld maar hebben. 

Domiet, dan ga je er dus bij voorbaat van uit dat je kinderen je auto wel in de prak zullen rijden? 
En je bent toch ook verzekerd? Plus, als je kinderen gespaard hebben voor een auto, kunnen ze dat geld ook apart houden, wel in jouw auto rijden en mocht er dan schade zijn dat dus daarvan betalen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.