Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Net verkering en al blijven slapen. Hoe ging dit bij jullie?

Vanaf wanneer mocht het vriendje/vriendinnetje van jouw kind blijven slapen ?

Het gaat hier om een 20 en 23 jarige en ze hebben net enkele weken “iets” en vinden mekaar wel leuk. Pas net een relatie dus. 
Ik zal wel ouwerwets zijn maar ik vind het wel erg vlot om nu al in het weekend samen te willen slapen (zonder ‘het’ te doen hoor, zover zijn ze nog niet is me vertelt).
Maar ja weet ook wel dat zij volwassen zijn en we  verder weinig meer over te zeggen hebben maar toch, een mening mag ik wel hebben?

Dus hoe ging dat bij jullie jong volwassen kinderen? 


Grapje zeker. Het gaat om een 20 en 23-jarige, en jij hebt het over 'mogen' blijven slapen? 

Ik woonde vanaf mijn 18e op kamers, daar ging ik mijn ouders niet meer om toestemming vragen wie er mocht blijven slapen....

Ik was 17 en ging op kamers. Toen pikte ik er wel eens een op in de kroeg. Met sex. 
Nooit mijn ouders gebeld of dat oké was.

Genoeg van die leeftijd die op zichzelf wonen, die vragen ook geen toestemming om te blijven slapen. Hopelijk heb je wel al een goed gesprek gehad over anticonceptie, soa's, voorlichting etc. 

Het ligt ook wel aan de afstand. Mijn toen vriend, nu man en ik sliepen al heel snel bij elkaar omdat we niet bepaald bij elkaar om de hoek woonden. We waren wel nogal behoudend qua seks, vooral ik. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon en is niet iets waar je als ouders iets over te zeggen hebt. Ik heb mijn ouders overigens pas verteld over hem toen het echt serieus werd.

Vriendin van zoon was blijven slapen met carnaval, nu 4 jaar geleden. Toen hadden ze nog "niets" . Wij zagen vreemde schoenen onder de trap en gingen werken, savonds schoenen weg    Wij eigenlijk alleen gniffelen en denken: Hee hij is volwassen en als hij niet thuis zou wonen zou hij dit ook doen. Nog maanden om elkaar heen gedraaid verder. Nu 4 jaar verder nog steeds bij elkaar.

Nou ja, ik kan me er wel iets bij voorstellen dat je zelf niet zo’n zin hebt in een redelijk onbekende in je huis, zeker als nog niet zeker is dat het een ‘blijvertje’ is. Maar je hebt natuurlijk niks te zeggen over hoe deze twee jonge mensen met elkaar omgaan. Dus als ze bij de ouders van de ander wel welkom zijn zul je jouw kind niet tegen kunnen houden. Ik vind jouw post nogal betuttelend overkomen. Ik vind het heel goed dat ze zelf aangeven nog niet toe te zijn aan seks. Maar al waren ze dat wel, wat is daar dan op tegen? Het is geen ONS, ze hebben al een soort van relatie. Daar hoort bij volwassenen ook seks bij. En daar hebben ze echt jouw toestemming niet voor nodig.

Persoonlijk heb ik altijd gezegd dat alle vrienden en vriendinnen van mijn kinderen welkom zijn, ook om te blijven slapen. Om welke reden dan ook. En dat heeft gemaakt dat er regelmatig wel eentje bij ons crasht en dat is altijd gezellig. 

Over het seksleven van volwassen kinderen heb je niks te zeggen.

Maar wel over logés in huis en over hoe vaak je die wil tegenkomen bij de badkamer of aan de ontbijttafel.

Je mag zeker alles vinden wat je maar wil. Bijvoorbeeld kun je de mening hebben: niet te snel blijven slapen (al dan niet meer een beetje of wat meer sex), of: geen sex voor het huwelijk, of: lang leve de vrijheid, ieder mag met ieder doen wat hij/zij/x wil (ook mijn kind). Kan allemaal!
Je mag ook zelf weten wie er in jouw huis slaapt. 

Maar je wil ook weten hoe dat bij onze jongvolwassenen ging en wat 'mocht' van ons als ouder(s). 
In ons geval: ik vond het maar lang duren, nooit kwam er iemand slapen of werd zelfs maar meegenomen. Mijn ene kind ging met 19 uit huis, kwam later nog een jaar terug. Had wel eens een paar maanden iemand maar die hebben wij helaas nooit gezien. Dus bij dit kind niets meegemaakt op dat gebied.
Kind 2: op een dag kwam hij (toen ruim 19) thuis na weer een avondje Amsterdam, het was slechts iets na twaalven en hij had wat gedronken en was wat loslippiger. Hij bleek ervaring met meisjes te hebben, ook wel eens nachtjes. Oké, hadden we geen idee van bij hem! Korte tijd later kwam er twee keer iemand logeren, ik zag haar niet want was in de ochtend weg naar mijn werk (mijn man had haar wel een keer gezien en vond haar aardig). Zoon vertelde desgevraagd dat het niet zijn vriendin was, het was 'gewoon gezellig'. Jaja.
Wij vonden het prima dat hij het leuk had en vertrouwden op zijn verstand en opvoeding. Ik vond dat wij er niets over te zeggen hadden (in principe wel hoe vaak / wie hij mee naar huis nam, maar in de praktijk zou dat niet zo vaak zijn en gingen we er vanuit dat dat prima jongedames waren. Het is dus bij één jonge vrouw gebleven).

Nog een aantal weken later vertelde hij dat het nu wel zijn vriendin was. Het is nu een jaar later en ze hoort er al helemaal bij. Ze zijn heel serieus samen. 
Genieten vind ik het, mijn twee jongvolwassenen + 1 erbij!

Ginevra schreef op 14-02-2024 om 14:41:

Over het seksleven van volwassen kinderen heb je niks te zeggen.

Maar wel over logés in huis en over hoe vaak je die wil tegenkomen bij de badkamer of aan de ontbijttafel.

Dit inderdaad. 

Er wordt hier alleen in het weekend gelogeerd (vrijdag en zaterdag). Wij wonen met 2 studerende jongvolwassen kinderen niet al te ruim en in een best gehorig huis. Iedere ochtend gaat de eerste wekker hier om 5.50. Ik wil dan niet nog een extra persoon in de badkamer en aan de eettafel hebben.  

Wat overigens niet wil zeggen dat vriendje dan maar op het station moet blijven slapen als ineens de treinen niet meer rijden, dan maken we wel een plekje. Waargebeurd verhaal. 

TumTum

TumTum

14-02-2024 om 14:48 Topicstarter

of ze wel of geen seks hebben moeten ze zelf weten maar min kind vertelde dat ze zover nog niet waren. En als dat wel zo was ook goed, zelf weten ze zijn volwassenen en dat is aan hen verder.

Maar al na een maandje ofzo al elk weekend bij elkaar willen slapen vind ik snel ja.
Ja als ze op kamers wonen doen ze het ook dat weet ik. 
voor de afstand hoeft het niet want het is 5-10 minuten rijden.

Toen dochter lief een vriend kreeg heb ik het los gelaten, ze was ook 20. Wel de tip gegeven dat het misschien handig is om even te laten testen op SOA's.
Verder vertrouw ik erop dat ik mijn kind goed heb opgevoed en dat ze niets tegen haar zin in doet.
Ik snap je gevoel, maar op een gegeven moment is het voor je kind heel belangrijk om los te laten. Als je dat niet doet dan twijfel je eigenlijk aan je eigen opvoeding.

Blijven slapen gebeurde hier ook al wel snel. Omdat het gezellig is maar ook vanuit praktische overwegingen. Ik heb er geen problemen mee. Tot nu toe zijn het gelukkig ook altijd gezellige jongens geweest die hier bleven slapen. 

Ginevra schreef op 14-02-2024 om 14:41:

Over het seksleven van volwassen kinderen heb je niks te zeggen.

Maar wel over logés in huis en over hoe vaak je die wil tegenkomen bij de badkamer of aan de ontbijttafel.

Precies dit

TumTum schreef op 14-02-2024 om 14:48:

of ze wel of geen seks hebben moeten ze zelf weten maar min kind vertelde dat ze zover nog niet waren. En als dat wel zo was ook goed, zelf weten ze zijn volwassenen en dat is aan hen verder.

Maar al na een maandje ofzo al elk weekend bij elkaar willen slapen vind ik snel ja.
Ja als ze op kamers wonen doen ze het ook dat weet ik.
voor de afstand hoeft het niet want het is 5-10 minuten rijden.

Persoonlijk vind ik het niet snel op die leeftijd, ze zijn op een leeftijd waarbij ze dat prima zelf kunnen bepalen. Indien jij/ullie er niet op zitten te wachten vind ik dat ook heel logisch. Verwacht je dat ze nog lang thuis blijft wonen aangezien een huis vinden drama is? Dan is dit wel een punt om duidelijke afspraken over te maken, wat vind jij (en eventuele partner) acceptabel en wat niet. Dat staat volledig los van de reacties die je hier op een forum krijgt. 

TumTum schreef op 14-02-2024 om 14:48:

of ze wel of geen seks hebben moeten ze zelf weten maar min kind vertelde dat ze zover nog niet waren. En als dat wel zo was ook goed, zelf weten ze zijn volwassenen en dat is aan hen verder.

Maar al na een maandje ofzo al elk weekend bij elkaar willen slapen vind ik snel ja.
Ja als ze op kamers wonen doen ze het ook dat weet ik.
voor de afstand hoeft het niet want het is 5-10 minuten rijden.

Met 20-23 wilde ik wel elk weekend bij mijn verse vriendjes slapen hoor. Al kende ik ze net een nachtje. Dat deed ik ook gewoon. Ik woonde niet bij mijn ouders trouwens, een van mijn vriendjes wel en daar kwam ik dus elk weekend over de vloer. 

Natuurlijk hebben ze al seks, al weet jouw kind dat jij dat niet wil horen, dus zeggen ze dat ze het niet doen. Verder is het niet nodig om te blijven slapen om seks te hebben, dat kan ook 's middags als er niemand anders thuis is. Waar maak je je in godsnaam druk over? Ze zijn volwassen. 
Het enige waar jij iets over kan zeggen is het aantal keren dat de verliefdheid blijft slapen en eten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.