Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Net verkering en al blijven slapen. Hoe ging dit bij jullie?


Ik zou het niet fijn vinden om ieder weekend logees in mijn huis te hebben. Zeker met deze afstand als het ook gewoon niet nodig is. Maar dat staat voor mij los van hoe lang ze samen zijn. Als ze op deze leeftijd na een maand een relatie te hebben nog geen behoefte hebben om bij elkaar te slapen dan zou ik denken dat de relatie mss niet zo een succes is. 

kerst schreef op 14-02-2024 om 19:06:

[..]

De hersenen zijn pas volgroeid bij 25 jaar

En eh... wat heeft dat ermee te maken?

(bovendien, hersenen zijn plastisch, kunnen zich aanpassen. Wat zegt het sowieso..)

Bij ons zat er geen termijn aan vroeger thuis. Maar afspraak was wel dat je voor je ging slapen liet weten of je thuis sliep en of er iemand bleef slapen. 

Jesse_1 schreef op 14-02-2024 om 19:04:

[..]

Hoe weet jij dat ze 'natuurlijk' al seks hebben?

Omdat ze de leeftijd hebben dat de hormonen gieren. Rond die leeftijd deed ik het ook heel veel, nu ik zestig ben is de lust ertoe weg. 

Annaniem2023 schreef op 14-02-2024 om 23:01:

[..]

Omdat ze de leeftijd hebben dat de hormonen gieren. Rond die leeftijd deed ik het ook heel veel, nu ik zestig ben is de lust ertoe weg.

Nouja....mijn eigen ervaring destijds was toch echt dat ik nog niet met de eerste keer blijven slapen ook al aan seks deed. Wel knuffelen enzo, maar de intimiteit werd nog wel een beetje opgebouwd. Volgens mij zijn er genoeg mensen (ook van 20-25 jaar) die pas na een paar keer echt seks doen. 

Maarja, seks of niet doet er niet zoveel toe. Als je zou oud bent als de kinderen van TO gaan je ouders daar niet meer over. Ik kan me wel voorstellen dat je als ouder inspraak wil in de frequentie van logeren bij jou thuis, maar dat is andersom ook zo. Als ik een logée heb leg ik dat ook voor aan mijn gezin met (minderjarige) kinderen.

Simpele afspraken maken, bijvoorbeeld "niet teveel lawaai en opruimen na afloop".

kerst schreef op 14-02-2024 om 16:55:

Ik kan me best voorstellen dat je daar moeite mee hebt. Sex is niet zomaar iets, ook al zeggen ze nu nog niet zover te zijn .

Ik heb geen kinderen.

Misschien kun je afspraken maken dat de vriend een weekend blijft, dan leer je elkaar beter kennen. Of plan een leuk uitje met zijn allen. En blijf in gesprek hierover met je kind.

Waarover in gesprek blijven? Over het wel/niet hebben van seks?

Ginevra schreef op 14-02-2024 om 14:41:

Over het seksleven van volwassen kinderen heb je niks te zeggen.

Maar wel over logés in huis en over hoe vaak je die wil tegenkomen bij de badkamer of aan de ontbijttafel.

Dit. Op die leeftijd is seks hun zaak, maar over jouw privacy ga je zelf.

Het lijkt mij bijzonder ongemakkelijk om de wel of niet blijvende vriendjes/one-night-stands van mijn dochter van zo dichtbij mee te krijgen. Ook voor haar trouwens, met mij zo dichtbij. Ze is al geruime tijd uit huis, dus het hoeft ook niet. Zelf was ik ook op mijn 18e op kamers, hoefde ook niet alles met mijn ouders te delen. Ik vind het een serieus probleem, die woningnood. Jongeren hebben écht hun eigen ruimte nodig.

EmmaT schreef op 15-02-2024 om 07:50:

Het lijkt mij bijzonder ongemakkelijk om de wel of niet blijvende vriendjes/one-night-stands van mijn dochter van zo dichtbij mee te krijgen. Ook voor haar trouwens, met mij zo dichtbij. Ze is al geruime tijd uit huis, dus het hoeft ook niet. Zelf was ik ook op mijn 18e op kamers, hoefde ook niet alles met mijn ouders te delen. Ik vind het een serieus probleem, die woningnood. Jongeren hebben écht hun eigen ruimte nodig.

Nou zeker! Hier een 18-jarige ( doet eindexamen) die nog geen aanstalten maakt om op kamers te gaan helaas, o.a. de kamernood en hoge kosten voor uitwonende studenten lijken hem te belemmeren, maar hij weet niet wat hij mist. Om mij heen hoor ik ook veel kinderen van kennissen die pas laat op zichzelf gaan wonen. 

Ik hoor TO niet over haar eigen privacy. Het is duidelijk dat TO oordelen heeft over samen slapen en seks en wanneer dat zou moeten plaatsvinden (in ieder geval niet na een maand want dat is haar te snel) Wanneer is dan wel acceptabel vraag ik mij af ? Na een half jaar handje vasthouden bij de ouders in de woonkamer ? Na een officiële verloving ? Het komt mij allemaal zo ouderwets over. En dan die leeftijd, 20/23 jaar. Dat zijn toch echt geen pubers meer die op dit vlak misschien nog een beetje tegen zichzelf beschermt moeten worden. Hoe komt het dat je hier een oordeel over hebt TO ? En waarom is het voor jou zo belangrijk dat ze nog geen seks hebben dat je zelfs je lezers hier gerust stelt: ‘ze hebben nog geen seks hoor’. Heb je nog meer meningen over hoe het hoort ? Ik zou bij mezelf te raden gaan en proberen er wat milder in te worden, want ik denk dat je kinderen die oordelen niet fijn vinden. 

Wat betreft de woningnood waar iemand over schreef, die was er in de jaren 70 ook. Mijn ouders woonden in bij mijn oma en opa en zo waren er meer jonge stellen in de omgeving die bij hun ouders in moesten wonen. Dat was niet altijd makkelijk, maar ze vonden desondanks echt wel momenten om samen en/of intiem te kunnen zijn. Mijn opa en oma hadden genoeg te doen en waren dus niet altijd thuis. Soms bewust niet. Met een beetje rekening houden met elkaar kom je een heel eind. 
Als mijn jong volwassen kind thuis is met zijn liefde stuur ik een appje dat ik over een kwartier thuis ben. Of ik ga een middagje iets buitens huis doen. Andersom houdt hij mij ook op de hoogte wanneer ze weer met z’n tweetjes bij mij zijn. 
Zo ga je als volwassenen met elkaar om in 1 huis vind ik. 

Zonne2017 schreef op 15-02-2024 om 08:37:

Ik hoor TO niet over haar eigen privacy. Het is duidelijk dat TO oordelen heeft over samen slapen en seks en wanneer dat zou moeten plaatsvinden (in ieder geval niet na een maand want dat is haar te snel) Wanneer is dan wel acceptabel vraag ik mij af ? Na een half jaar handje vasthouden bij de ouders in de woonkamer ? Na een officiële verloving ? Het komt mij allemaal zo ouderwets over. En dan die leeftijd, 20/23 jaar. Dat zijn toch echt geen pubers meer die op dit vlak misschien nog een beetje tegen zichzelf beschermt moeten worden. Hoe komt het dat je hier een oordeel over hebt TO ? En waarom is het voor jou zo belangrijk dat ze nog geen seks hebben dat je zelfs je lezers hier gerust stelt: ‘ze hebben nog geen seks hoor’. Heb je nog meer meningen over hoe het hoort ? Ik zou bij mezelf te raden gaan en proberen er wat milder in te worden, want ik denk dat je kinderen het met zulke sterke oordelen van hun ouder het niet makkelijk hebben.

Of je het nou ouderwets noemt of niet: ouders hebben ook hun waarden en bij sommige daarvan kunnen kinderen beter uit de buurt blijven om zichzelf te ontwikkelen. Andersom geldt dat ook. Ik ben voor snel uit huis gaan, maar dat is niet altijd makkelijk of realistisch. 

EmmaT schreef op 15-02-2024 om 08:46:

[..]

Of je het nou ouderwets noemt of niet: ouders hebben ook hun waarden en bij sommige daarvan kunnen kinderen beter uit de buurt blijven om zichzelf te ontwikkelen. Andersom geldt dat ook. Ik ben voor snel uit huis gaan, maar dat is niet altijd makkelijk of realistisch.

En dan los je het dus op door rekening met elkaar te houden, en niet door oordelen of meningen te hebben over het doen en laten van je kind. Het enige waar je wat van mag vinden is of er wel of niet bij jou overnacht wordt. Want jouw huis, jij bepaalt wie er wel en niet blijven slapen. Maar ik denk dat als de reden dat een vriend of vriendin niet mag blijven slapen is dat moeders vindt dat het te snel is, of dat ze niet wil dat er al seks is, dat de kinderen dan heel snel naar de andere ouders trekken. Het zal in ieder geval de relatie tussen moeder en kinderen niet ten goede komen lijkt me...

Nou dat allemaal inderdaad. Ik proefde in de openingspost vooral dat moeder er niet aan toe was dat de volwassen kinderen al snel overgaan op seks. Daar ga je op die leeftijd niet meer over en ik zou mijn mening als ouder daar ook niet al te duidelijk over opdringen. Waarschijnlijk weet je kind toch al wel hoe je denkt over dat soort dingen. 

Bovendien (ter geruststelling van TO misschien)..... hoe lang hebben ze al "iets", dat kun je je ook afvragen. Misschien draaien ze al een half jaar om elkaar heen en hebben ze er even over gedaan om definitief de vonk over te laten slaan. Dan zijn ze helemaal niet zo snel met bij elkaar slapen. 

Dat je nog wel inspraak wil in wie er in jouw huis komt logeren, dat is niet gek. 

Jonagold schreef op 15-02-2024 om 10:44:

[..]

En dan los je het dus op door rekening met elkaar te houden, en niet door oordelen of meningen te hebben over het doen en laten van je kind. Het enige waar je wat van mag vinden is of er wel of niet bij jou overnacht wordt. Want jouw huis, jij bepaalt wie er wel en niet blijven slapen. Maar ik denk dat als de reden dat een vriend of vriendin niet mag blijven slapen is dat moeders vindt dat het te snel is, of dat ze niet wil dat er al seks is, dat de kinderen dan heel snel naar de andere ouders trekken. Het zal in ieder geval de relatie tussen moeder en kinderen niet ten goede komen lijkt me...

Ja precies, dat had ik er niet zo expliciet bij gezet, maar ik bedoel dat dus ook

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.