Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Pride poster met persoon vol littekens en lange geschiedenis van mentale problemen

https://twitter.com/Aja02537920/status/1552554421229330432

In Amsterdam hangen nu posters met daarop een persoon genaamd Jason.
Lees hier voor meer informatie over Jason: https://pride.amsterdam/en/ambassadors/jason-bhugwandass/

Een belangrijke richtlijn als het gaat om aandoeningen zoals anorexia, boulimia en zelfmutilatie is dat dit niet (te veel) in beeld moet worden gebracht en zéker niet moet worden gevierd (als in op een poster worden gezet met pride erboven)

https://media.samaritans.org/documents/Guidance_for_covering_self-harm_in_the_media_FINAL_1.pdf Hier wat engelstalige info hierover, met o.a. deze punten:

-Avoid coverage that in any way glamourises
self-harm. This may encourage others to start or
continue to self-harm.
-Don’t use images of self-harm as this may trigger a
desire to self-harm.
-Avoid over-reporting of self-harm. Media coverage
may contribute to the normalisation of self-harm if it
is portrayed as a common or effective way to cope
with emotional distress, or if the coverage is excessive.

Ik laat nu even buiten beschouwing of het goed is dat jonge personen met zoveel mentale problemen een medische 'transitie' moeten ondergaan, het gaat nu even om de littekens. Want Jason had ook met een t-shirt aan op de poster kunnen staan.

Wat vinden jullie hiervan?


Toen het nog gewoon de gaypride was vond ik het nog leuk maar nu slaan ze echt door. Denk dat het draagvlak voor zo'n evenement hierdoor eerder afneemt dan toeneemt. Iedereen heeft immers wel een of ander al dan niet zichtbaar mankement.

Ik geloof niet dat transgenderisme een lethale aandoening is. Boulimia en anorexia zijn dat wel. Dus ik vind die vergelijking niet op gaan. Ik vind het wel oké om te laten zien dat ook deze mensen er gewoon mogen zijn. Net zoals mensen met ADHD, Autisme, Schizofrenie, Down.

Als je het alleen over de littekens van Jason wil hebben, waarom geef je dit topic dan de titel ‘Pride poster met persoon vol littekens en lange geschiedenis van mentale problemen’? 

Ook benoem je in de OP nog eens extra dat je ‘even buiten beschouwing laat of het goed is dat jonge personen met zoveel mentale problemen een medische 'transitie' moeten ondergaan’.

Hoezo ‘moeten’? Denk je dat die jongen daar zelf niets over te zeggen heeft? 

Ik vind Jason een geweldig mens die een bijzonder zware jeugd heeft gehad waaruit hij zich, ondanks de trauma's versterkende gesloten jeugdzorg, ontwikkeld heeft tot een prachtige, liefdevolle en zachtaardige volwassene.

Hij is bewonderingswaardig en een geweldig rolmodel die strijdt voor gelijkwaardigheid.

Hij schaamt zich niet voor de schade en is trots op zijn genderbevestigende operatie.

Wat mij betreft is hij terecht de posterboy.

MelaS schreef op 29-07-2022 om 14:33:

Ik vind Jason een geweldig mens die een bijzonder zware jeugd heeft gehad waaruit hij zich, ondanks de trauma's versterkende gesloten jeugdzorg, ontwikkeld heeft tot een prachtige, liefdevolle en zachtaardige volwassene.

Hij is bewonderingswaardig en een geweldig rolmodel die strijdt voor gelijkwaardigheid.

Hij schaamt zich niet voor de schade en is trots op zijn genderbevestigende operatie.

Wat mij betreft is hij terecht de posterboy.

Eens  🙌🏼

Cookielover schreef op 29-07-2022 om 14:33:

...
Ook benoem je in de OP nog eens extra dat je ‘even buiten beschouwing laat of het goed is dat jonge personen met zoveel mentale problemen een medische 'transitie' moeten ondergaan’.

Hoezo ‘moeten’? Denk je dat die jongen daar zelf niets over te zeggen heeft?

Jason en iedere andere transgender persoon die genderbevestigende operaties heeft gehad, is uitgebreid psychisch onderzocht. Maar TO weet beter wat goed is voor hem. Tsk.

als ik met je meebeweeg zie jij die poster dus als het glamorizen van automutilatie en andere narigheid?

ik zie het als een poster die veerkracht viert. Ik zie dit niet als het verheerlijken van automutilatie. 

MelaS schreef op 29-07-2022 om 14:33:

Ik vind Jason een geweldig mens die een bijzonder zware jeugd heeft gehad waaruit hij zich, ondanks de trauma's versterkende gesloten jeugdzorg, ontwikkeld heeft tot een prachtige, liefdevolle en zachtaardige volwassene.

Hij is bewonderingswaardig en een geweldig rolmodel die strijdt voor gelijkwaardigheid.

Hij schaamt zich niet voor de schade en is trots op zijn genderbevestigende operatie.

Wat mij betreft is hij terecht de posterboy.


helemaal eens. De docu van Masja Ooms is ook een ontroerend portret en laat iemand zien die met constructieve kritiek en dmv dialoog een serieuze gesprekspartner is binnen jeugdzorg en psychiatrie. 

De documentaire over Jason is absoluut de indrukwekkendste uitzending die ik in jaren heb gezien! 
https://www.npostart.nl/2doc/21-11-2021/VPWON_1333777

Man, man, man, wat een indruk heeft hij op me gemaakt. Jason is zonder meer de belichaming van veerkracht.

MelaS schreef op 29-07-2022 om 14:38:

[..]

Jason en iedere andere transgender persoon die genderbevestigende operaties heeft gehad, is uitgebreid psychisch onderzocht. Maar TO weet beter wat goed is voor hem. Tsk.

Exact. Ik vind dat zo triest om te lezen, die zelfbenoemde psychologen en psychiaters.

Ik vind het heftig om te zien.  Maar tegelijk vind ik niet dat het verstopt moet worden.  Juist om te tonen dat het leven niet altijd social media glitter glamour koekjes melk en appeltaart is.  Dat iedereen zijn verhaal heeft en dat niet elk verhaal over rozen is gegaan.  Verheerlijking vind ik het niet.  Meer neutraal : dit ben ik en dit is mijn verhaal.

ik vind overigens de twitterpost die in de OP staat erg ziek en misleidend. Als je een discussie wil over wat schadelijk kan zijn voor mensen met mentale problemen, dan zijn het kortzichtige posts als dat wel.

er wordt over een vrouw gesproken, terwijl Jason zich al jaren als man profileert. Verder wordt er geïnsinueerd dat die littekens op zijn borst ook automutilatie zijn. Maar dat zijn littekens van een operatie. 

Een vraag aan topicstartster: je hebt het over een shirt aantrekken. Vind jij dat hij voortaan altijd met lange mouwen door het leven moet zodat anderen niet met zijn littekens geconfronteerd worden? 

Ik had de tweet niet eens gezien. Dat is transfoob en een rapportage waard.

MelaS schreef op 29-07-2022 om 14:33:

Ik vind Jason een geweldig mens die een bijzonder zware jeugd heeft gehad waaruit hij zich, ondanks de trauma's versterkende gesloten jeugdzorg, ontwikkeld heeft tot een prachtige, liefdevolle en zachtaardige volwassene.

Hij is bewonderingswaardig en een geweldig rolmodel die strijdt voor gelijkwaardigheid.

Hij schaamt zich niet voor de schade en is trots op zijn genderbevestigende operatie.

Wat mij betreft is hij terecht de posterboy.

Dit

Hij heeft Twitter en een docu gemaakt 

Ik vind hem top .

Het enige wat ik jammer vind is dat voor mijn gevoel de LGB heel erg aan het ondersneeuwen is door de TQIA+.
Pride was ooit Gay Pride. 
Sommigen zullen zeggen dat wellicht gay zo normaal is geworden dat daarom de aandacht is verslapt (daar voer ik graag tegenaan aan discriminatie van homoseksuelen de laatste 10 jaar alleen maar lijkt te zijn toegenomen), maar ik ben cynischer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.