Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Regels en eigen wil


Het is ook haar huis en zij is in leeftijd volwassenen. Je wil privacy, maar op zichzelf gaan vind je geen wenselijk oplossing. Je hebt zelf ook tegengestelde wensen. Hoe ga je daar mee om richting je dochter?

redbulletje schreef op 30-11-2021 om 19:03:

Waarom wil ze niet om en om naar vriend toe? Vind idd dat je wel kunt eisen dat ze om en om geen logees mee brengt of ze nu verkiest zelf thuis te blijven of zelf elders gaat logeren. Jullie hebben tenslotte recht op je eigen privacy en rust in huis.

Eisen kun je natuurlijk alles, maar of dit nou de juiste weg is betwijfel ik ten zeerste mbt de band met je kind.

Als je als ouders zo staat op recht op privacy en rust in huis, dan hadden ze dit 18 jaar geleden moeten bedenken en niet aan kinderen moeten beginnen 

Gelukkig komt deze reactie uit jouw toetsenbord, dus neem ik m met een korrel vat zout.

Kersje schreef op 30-11-2021 om 19:26:

[..]

Als je als ouders zo staat op recht op privacy en rust in huis, dan hadden ze dit 18 jaar geleden moeten bedenken en niet aan kinderen moeten beginnen


Nou inderdaad 

Overigens heb ik ook weleens geen zin in hordes pubers over de vloer en zeg ik ‘nee’ tegen zo’n (meestal last-minute) spontaan gepland feestje, maar je verkering meenemen naar je (eigen) huis vind ik wel van een andere orde. 

Dus het echte probleem is dat je je privacy kwijt bent als je dochter er met haar vriend is. En dat is ze vaker dan de om en om regel die jij fijn vindt. Is dat nou het echte probleem?

Wat is de privacy dan die je mist? 18 jarigen die elkaar niet zo veel zien, doen toch heel veel op hun slaapkamer? Je ziet ze even met eten, komt ze misschien tegen als je naar de badkamer gaat maar voor de rest merk je er niet veel meer van dan als je dochter in haar eentje bij je thuis was. 

Biebel schreef op 30-11-2021 om 19:33:

Wat is de privacy dan die je mist? 18 jarigen die elkaar niet zo veel zien, doen toch heel veel op hun slaapkamer? Je ziet ze even met eten, komt ze misschien tegen als je naar de badkamer gaat maar voor de rest merk je er niet veel meer van dan als je dochter in haar eentje bij je thuis was.

Dit is hoe het hier ook gaat. Je ziet en hoort ze amper. 

Ze zitten meestal de ene week hier en de andere daar. 

-lonneke- schreef op 30-11-2021 om 18:47:

Afspraken zijn wel degelijk belangrijk!
Laten weten of er thuis meegegeten/geslapen wordt.
Zo weet je wat je aan elkaar hebt en van elkaar mag/kan verwachten. De regel met haar vriend was om, om en om af te spreken. Het liefst spreekt ze iedere week thuis af en dan nog accepteert ze geen ‘nee’.
Ze vind het gezellig om mee te gaan als we weggaan en ze heeft de vrijheid om te gaan en staan waar ze wilt.
Ze wilt op zichzelf wonen omdat ze dan haar gang kan gaan met wie dan ook.
Mijn vraag was ook hoe jullie hiermee omgaan? Als dochter/zoon in het weekend thuis af wilt spreken en zelf geen privacy meer hebt, je eigen ding kunt doen?

Snap jij het verschil tussen regels en afspraken? Als ik jou zo lees heb ik het idee dat jouw "afspraken" in mijn ogen nog steeds regels zijn. 

Regels worden eenzijdig opgelegd/afgekondigd. Denk bijvoorbeeld aan verkeersregels of spelregels. Voor iedereen gelijk en geen discussie over mogelijk. Niet op de bedden springen is een regel met als het knutselkleed neerleggen als je je surprise gaat maken. 

Afspraken maak je samen en zijn in de opvoeding van pubers of jongvolwassenen vaak een compromis tussen wat je als ouder wenselijk of verstandig vindt en wat je kind graag wil.  Jij wilt dat ze om 00.00 uur thuis is van een feestje je kind wil om 02.00 uur thuis komen en na enig onderhandelen rolt daar de afspraak 01.00 uur uit. 

Met samen bedoel ik dan de ouders en het kind. En afspraak met de vader van het kind over wat een hoe het kind moet is nog steeds een regel.

Ik moet er niet aan denken om om de week een heel weekend een logé te hebben. Dat zou hier ook niet gebeuren.

MMcGonagall schreef op 30-11-2021 om 23:04:

Ik moet er niet aan denken om om de week een heel weekend een logé te hebben. Dat zou hier ook niet gebeuren.

Waarom niet?


MMcGonagall schreef op 30-11-2021 om 23:04:

Ik moet er niet aan denken om om de week een heel weekend een logé te hebben. Dat zou hier ook niet gebeuren.

Nou lekker als je zelf 18 was en een relatie met iemand die vijf uur treinen verderop woont en uit huis is geen optie 

Viva-amber schreef op 30-11-2021 om 19:09:

Het is ook haar huis en zij is in leeftijd volwassenen. Je wil privacy, maar op zichzelf gaan vind je geen wenselijk oplossing. Je hebt zelf ook tegengestelde wensen. Hoe ga je daar mee om richting je dochter?

Wat ik mij ook afvraag in dit soort reacties:

Ok, de kinderen zijn volwassen. Ze willen privacy (willen de ouders vast ook, maar soit). Maar aangezien je geen last hebt van die koters, want zitten alleen maar op hun kamers...wat zijn dan de verwachtingen mbt meehelpen thuis. Aangezien ze volwassen zijn, snappen ze vast ook dat in het weekend de boodschappen niet vanzelf naar binnen vliegen en die pan nasi niet door de kabouters wordt gemaakt. Of komen die "volwassenen" dan ook wel eens beneden om een borstel door de plee te halen? Of is het puur hotel Pa&Ma?

Nomade schreef op 30-11-2021 om 23:18:

[..]

Waarom niet?


Omdat ik graag mijn eigen gang ga in mijn eigen huis en geen zin heb in mensen over de vloer. Er logeert wel eens iemand, maar 1 keer per jaar of zo. Mijn kinderen vinden het ook geen probleem.

MMcGonagall schreef op 01-12-2021 om 00:23:

[..]

Omdat ik graag mijn eigen gang ga in mijn eigen huis en geen zin heb in mensen over de vloer. Er logeert wel eens iemand, maar 1 keer per jaar of zo. Mijn kinderen vinden het ook geen probleem.

Echt? Dat vind ik heel bijzonder, ik ken echt niemand die zo is. Hadden je kinderen toen ze klein waren (of misschien zijn ze dat nog steeds?) dan ook nooit een vriendje of vriendinnetje te logeren? Geen slaapfeestjes? Heb je nooit bezoek dat zo gezellig is dat je uiteindelijk een bed opmaakt?

Athan schreef op 01-12-2021 om 05:07:

[..]

Echt? Dat vind ik heel bijzonder, ik ken echt niemand die zo is. Hadden je kinderen toen ze klein waren (of misschien zijn ze dat nog steeds?) dan ook nooit een vriendje of vriendinnetje te logeren? Geen slaapfeestjes? Heb je nooit bezoek dat zo gezellig is dat je uiteindelijk een bed opmaakt?

Zo bijzonder is dat niet hoor, ik hou ook niet van logees.. Ben verder heel sociaal en vind het gezellig om mensen over de vloer te hebben maar blijven slapen nee dank je.. 

Athan schreef op 01-12-2021 om 05:07:

[..]

Echt? Dat vind ik heel bijzonder, ik ken echt niemand die zo is. Hadden je kinderen toen ze klein waren (of misschien zijn ze dat nog steeds?) dan ook nooit een vriendje of vriendinnetje te logeren? Geen slaapfeestjes? Heb je nooit bezoek dat zo gezellig is dat je uiteindelijk een bed opmaakt?

Nou hier nog iemand. Vóór corona hadden we gemiddeld 1 of 2x per jaar logees maar dat is directe familie vanwege de afstand. Mijn oudste kind heeft een paar keer een vriendin gehad en die zijn een paar keer blijven slapen maar gewoon 2 nachtje en dan maanden niet. Om het weekend is mij te veel. Mijn partner heeft een zware baan en wil ook rust en privacy in het weekend. Eens per zes weken zou mijn max zijn. Slaapfeestjes? Nooit gehad. Ik heb ook geen dochters. 

Aiden schreef op 01-12-2021 om 06:18:

[..]

Nou hier nog iemand. Vóór corona hadden we gemiddeld 1 of 2x per jaar logees maar dat is directe familie vanwege de afstand. Mijn oudste kind heeft een paar keer een vriendin gehad en die zijn een paar keer blijven slapen maar gewoon 2 nachtje en dan maanden niet. Om het weekend is mij te veel. Mijn partner heeft een zware baan en wil ook rust en privacy in het weekend. Eens per zes weken zou mijn max zijn. Slaapfeestjes? Nooit gehad. Ik heb ook geen dochters.

Maar een 18 jarige met een relatie is toch weer een ander verhaal.. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.