Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Regels en eigen wil


Bedoel je mij met dat ik je veroordeel? Dat is niet wat ik zei. Ik hang geen waarde oordeel aan dat je mensen niet laat slapen. Ik hang er een  waarde oordeel aan als dat gekoppeld wordt aan de zware baan van vader. Dat vind ik scheef. Of als dat blijkbaar anders is voor dochters dan voor zonen.  Dat vind ik bijzonder. 

En ja, ik hang er een oordeel aan als je altijd je eigen behoefte aan rust en vermijden van prikkels belangrijker vindt dan de behoeftes van kinderen met vrienden die ver weg wonen.
 Maar dat komt wellicht omdat ik zelf sinds een aantal jaar door een ziekte prikkelarm moet leven - en we samen met de kinderen steeds in gesprek zijn hoe we dat combineren met hun zucht naar een pubervol leven. Dat is dus heel erg iets van samen, waar zij dus veel meer rekening met mij moeten houden. (Door na een druk weekend het huishouden te doen, ook als er school en werk is bijvoorbeeld, of door juist de rest mee te nemen naar de wandeling met de honden). Dat samen mis ik een beetje bij topic starter, waar het vooral gaat over regels en doen wat ik zeg. 

Ik kan me voorstellen dat het, als hij ieder weekend bij haar is, een behoorlijke inbreuk op je privacy is. Dit kan natuurlijk best veranderen door de weekenden af te wisselen: dan daar, dan bij jullie.
Wij hebben een tijd dochter+vriend in huis gehad, en het voelt gewoon niet zo vrij als met dochter alleen. Ik slaap met minimale kleding aan, om dan ook gewoon zo naar de wc te lopen. Best onvrij als je dan een vreemde tegenkomt.... En zo zijn er nog wel meer dingen.
Om-en-om zou een prima oplossing zijn, en eerlijk: misschien voor dochter ook wel goed om te ervaren hoe het ook anders kan.

Volgens mij weet je al, voordat je zwanger wordt, als je een kinderwens hebt dat kinderen niet altijd dat schattige babietje blijven dat ze bij de geboorte waren. Je weet dat kinderen groter worden en dat je dat als ouders moet "volgen". 
Een baby moet je 24/7 verzorgen dan staat je hele leve in het teken van de baby. Als ze dan gaan groeien moet je steeds opnieuw je rol als ouder aanpassen aan de behoeftes van je kind. 
Daar hoort bij dat je tijden wat minder privacy hebt (hele kleine kinderen lopen zonder kloppen je slaapkamer in) dan heb je weer wat meer privacy als je ze dingen uit kunt leggen en afspraken kunt maken. Als ze dan volwassen worden en zich als volwassenen gaan gedragen met een relatie dan moet je daar als ouders ruimte voor maken en dus wat van je privacy inleveren. Dat weet je voordat je aan kinderen begint, als je dat niet kunt/ je eigen behoeftes belangrijker vindt dan is er toch ergens iets niet helemaal goed gedaan. 
Opvoeden is afspraken maken met respect voor behoeftes van ouders en kinderen.
18 plussers hebben in hun groeiproces ruimte nodig in te kunnen experimenten met relaties, dat kan je niet verbieden vanwege je eigen behoefte aan rust en privacy vanwege je drukke en verantwoordelijke baan.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

01-12-2021 om 11:02

irmama schreef op 01-12-2021 om 09:33:

[..]

Heeft niets met extravert te maken.




Waarom zeg je dit? Het is toch algemeen bekend dat introverten opladen door alleen te zijn en extraverten door in gezelschap te zijn?

Zelf hang ik er een beetje tussenin, maar mijn vooroordelen over extraverten als over anderen heen denderende personen worden wel weer bevestigd in dit topic.

Lastig. Op een gegeven moment, naarmate zo'n relatie langer duurt, dan is het niet echt een logee meer maar een deel van je gezin. Alleen: waar zit dat punt? En hoe kom je daar als je er niet de ruimte voor geeft? 

Biebel schreef op 01-12-2021 om 10:12:

Bedoel je mij met dat ik je veroordeel? Dat is niet wat ik zei. Ik hang geen waarde oordeel aan dat je mensen niet laat slapen. Ik hang er een waarde oordeel aan als dat gekoppeld wordt aan de zware baan van vader. Dat vind ik scheef. Of als dat blijkbaar anders is voor dochters dan voor zonen. Dat vind ik bijzonder.

En ja, ik hang er een oordeel aan als je altijd je eigen behoefte aan rust en vermijden van prikkels belangrijker vindt dan de behoeftes van kinderen met vrienden die ver weg wonen.
Maar dat komt wellicht omdat ik zelf sinds een aantal jaar door een ziekte prikkelarm moet leven - en we samen met de kinderen steeds in gesprek zijn hoe we dat combineren met hun zucht naar een pubervol leven. Dat is dus heel erg iets van samen, waar zij dus veel meer rekening met mij moeten houden. (Door na een druk weekend het huishouden te doen, ook als er school en werk is bijvoorbeeld, of door juist de rest mee te nemen naar de wandeling met de honden). Dat samen mis ik een beetje bij topic starter, waar het vooral gaat over regels en doen wat ik zeg.

Nee, ik bedoelde een andere reactie. Ik ben het grotendeels met je eens. Ook hier was toen mijn dochter nog thuis woonde meer aanloop dan ik soms prettig vond en minder dan zij wilde. Zoon is wat introverter maar ook die heeft regelmatig vrienden over de vloer. Daar maak je samen afspraken over. Dat mis ik bij TO, die inderdaad vooral over regels praat, maar ook bij de reacties hier die vinden dat het ook het huis van de 18-jarige is en dit dus ook allemaal moet kunnen. Je woont samen en dan houd je rekening met elkaar vind ik. Van twee kanten! 

Wednesday schreef op 01-12-2021 om 11:02:

[..]


Waarom zeg je dit? Het is toch algemeen bekend dat introverten opladen door alleen te zijn en extraverten door in gezelschap te zijn?

Zelf hang ik er een beetje tussenin, maar mijn vooroordelen over extraverten als over anderen heen denderende personen worden wel weer bevestigd in dit topic.

Nou ik ben zelf introvert.  Maar in je huis is die logé toch niet de hele tijd met jou in 1 kamer?

Biebel schreef op 01-12-2021 om 07:43:

[..]

Bijzonder. Ik zie overigens niet waarom het van belang is of je dochters hebt, maar de zware baan van je man is dus het belangrijkste bij jullie thuis?


Even heel bot; een puber die op zijn 18e nog moet leren deel te nemen aan het huishouden, heeft misschien wat lessen gemist in de afgelopen jaren. Een ouder die 18 jaar lang een zware baan heeft en daar elk weekend altijd volkomen rust en privacy voor nodig heeft, had in die tijd echter ook iets kunnen leren over woon/werk balans en rust vinden gedurende de week, zodat hij in de weekenden wat meer mogelijkheden heeft voor zijn kinderen. Is voor haar-/hemzelf ook beter.

Ik ben TS niet he?

Nee ik vind privacy ook heel belangrijk en ik pas er voor om die om het weekend of nog vaker volledig in te leveren. Ik wil mijn familie ook niet elke maand te logeren hebben. Mag het in mijn eigen huis? 

Aiden schreef op 01-12-2021 om 13:41:

[..]

Ik ben TS niet he?

Nee ik vind privacy ook heel belangrijk en ik pas er voor om die om het weekend of nog vaker volledig in te leveren. Ik wil mijn familie ook niet elke maand te logeren hebben. Mag het in mijn eigen huis?

Maar het is toch ook het huis waar je kinderen wonen? 

Nogmaals, ik geloof in overleg en rekening houden met elkaar. Maar ook dat je met  18-jarigen niet alleen maar is ‘ik wil het niet dus het is zo’ kunt zeggen. 

En ik heb liever vrienden van mijn kinderen te logeren dan familie. Die jongeren hoef ik niet te entertainen, draaien mee in het huishouden en met een beetje mazzel gaan mijn kinderen ook wel eens daarheen.


Het is de toon die de muziek maakt en die toon is (nog) niet helemaal duidelijk. TO noemt het huisregels, dat klinkt voor sommigen misschien wat autoritair, maar misschien zijn die wel in samenspraak tot stand gekomen en wordt er flexibel mee omgegaan. En als dochter dan gaat mokken als het antwoord een keer nee is, dan is dat gewoon kinderachtig voor een 18-jarige.

Maar misschien is het andersom en wordt er door de ouders altijd op de regels gehamerd als dochter iets vraagt en dan kan ik wel begrijpen dat ze gefrustreerd raakt. Maar om en om is natuurlijk als basisregel of -afspraak prima. 

Wij hebben helemaal geen huisregels. De kinderen weten dat ik geen fan ben van logés en dat gaat helemaal goed zonder dat ik mijn gezag hoef te laten gelden. Nu is er ook nog nooit een verkering voorbij gekomen, dus wie weet gaan we het dan helemaal anders doen.

Jippox schreef op 01-12-2021 om 11:14:

Lastig. Op een gegeven moment, naarmate zo'n relatie langer duurt, dan is het niet echt een logee meer maar een deel van je gezin. Alleen: waar zit dat punt? En hoe kom je daar als je er niet de ruimte voor geeft?

Inderdaad dit. Als het een vaste relatie is, wordt de logee een soort onderdeel van. En ik begrijp als het een vaste relatie is, dat ze elk weekend bij elkaar willen slapen. Maar ook dat bij andere gebeurtenissen(denk kerst   vakantie etc) je bij je relatie wil zijn. Ik denk dat TO er aan zal moeten gaan wennen dat het kerngezin verandert.

En als TO daar veel moeite mee heeft, dat de 18 jarige dan vaker ergens anders gaat vertoeven. Of inderdaad op kamers gaat. 

Mijn dochter heeft nog geen relatie. Wel zijn er en slapen er eigenlijk wel elk weekend vrienden. (eigenlijk altijd bij ons, gezien de locatie , grootte van haar kamer en het feit dat ze geen broers en zussen heeft wel logisch) Ik zelf heb daar geen moeite mee. Vaak op haar kamer of in de eetkamer. Of ze staan te koken in de keuken. Familielogees vind ik lastiger. Die moet ik vermaken/verzorgen.

Wat betreft douchen, ik zeg altijd dat ik ga douchen. Dan houdt mijn dochter de groep beneden. Zodat ze geen half naakte moeder tegen komen  

Mijn ouders geven altijd aan dat ze mijn man zo eigen vinden. Wij kregen een relatie toen ik nog thuis woonden. Daardoor leerde ze hem veel beter kennen dan mijn zwagers. Hij draaide mee in hun huishouden,terwijl mijn zwagers op visite kwamen. 

tja iemand zei dat de douche te klein was om kleding aan te trekken, dat is natuurlijk gewoon onzin eigenlijk.
Maar zoals iemand ook schreef,  paar keer per jaar, maar hoe moet dat als ze wen vaste relatie hebben dan?

irmama schreef op 01-12-2021 om 22:09:

tja iemand zei dat de douche te klein was om kleding aan te trekken, dat is natuurlijk gewoon onzin eigenlijk.

Nou ik geef het je te doen, die douche was 90cm bij 1,20. Dat is dus naast je douchebak nog 40cm waar dan ook een wasbakje hing. Dus effectief 40x40 om je aan te kleden. Want ook de pomp van de verwarming hing er en daar kon je niet onder staan. We hebben zelfs de verwarming er uit gesloopt om nog wat ruimte te winnen. 

Ja, een veredelde kast. Wij vinden onze huidige douche van 90x200 dan ook riant.  Douche, wasbak en een toilet en zelfs een radiator. 

Wednesday schreef op 01-12-2021 om 11:02:

[..]


Waarom zeg je dit? Het is toch algemeen bekend dat introverten opladen door alleen te zijn en extraverten door in gezelschap te zijn?

Zelf hang ik er een beetje tussenin, maar mijn vooroordelen over extraverten als over anderen heen denderende personen worden wel weer bevestigd in dit topic.

Ik vind het nogal generaliserend. Ik ben behoorlijk introvert, maar vanaf dat dochter 6 was is hier met grote regelmaat gelogeerd.

Dan had ik juist minder "last" van haar want die meiden hielden elkaar wel bezig. Misschien maakt het verschil als je maar 1 kind hebt.

Zolang ik beperkte sociale interactie hoef te leveren, laad ik me op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.