Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Rente studielening mbo-ers hoger dan andere studenten

Er komt rente over de studieleningen. Voor hbo en universiteit: 0,46%. Studenten die voor 2015 studeerden moeten 1,78% gaan betalen. Maar alle mbo-ers moeten altijd 1,78% gaan betalen. Ik kan nog geen reden vinden in de berichtgeving hierover. Wie snapt dit?

tsjor


Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 17:41

anomarie schreef op 19-10-2022 om 17:26:

[..]

Het gaat hier om een lening. Die is niet verplicht. Als je de middelen hebt, ga ik er vanuit dat je niet leent. Alleen als je je studie niet afrond, wordt je basisbeurs een lening.

Ik zie het allemaal wel tzt. Heb nog heel even en spaar voor de studie van de kinderen.

anomarie schreef op 19-10-2022 om 17:26:

[..]

Het gaat hier om een lening. Die is niet verplicht. Als je de middelen hebt, ga ik er vanuit dat je niet leent. Alleen als je je studie niet afrond, wordt je basisbeurs een lening.

Dat laatste is niet waar. Sinds 2015 is alles lening, voor WO is geen beurs meer, ook niet als je diploma hebt.

Miepjecody schreef op 19-10-2022 om 18:42:

[..]

Dat laatste is niet waar. Sinds 2015 is alles lening, voor WO is geen beurs meer, ook niet als je diploma hebt.

Dat is niet helemaal waar. Dat stukje wat voorheen 'aanvullende beurs' heette, en bestemd is voor HBO/WO studenten met ouders die weinig verdienen bestaat nog steeds en hoeft niet terug betaald te worden als het diploma wordt behaald.

Daglichtlamp schreef op 19-10-2022 om 19:00:

[..]

Dat is niet helemaal waar. Dat stukje wat voorheen 'aanvullende beurs' heette, en bestemd is voor HBO/WO studenten met ouders die weinig verdienen bestaat nog steeds en hoeft niet terug betaald te worden als het diploma wordt behaald.

Dan moet je echt heel weinig verdienen. 

Ik vind het alsnog zuur voor degenen die precies die 7 jaar studeerden dat ze helemaal niets " krijgen"  en het daarvoor best veel was, zeker de uitwonende beurs.

Ben ik de enige die mijn VMBO-kind zou zeggen dat hij maar zorgt dat hij een jaar (of 2) over moet doen of HAVO gaat doen? Desnoods die HAVO een jaartje "just for fun".

Op zijn 18de (of met een HAVO-diploma) kan hij wel probleemloos stoppen met school, gaan werken en geen schuld opbouwen.

(Genoeg pubers die op hun 16de nog absoluut niet weten wat ze willen, 3 verschillende MBO-studies na elkaar beginnen en nu dus met een schuld én rente opgezadeld worden.)

Marty1984 schreef op 19-10-2022 om 20:17:

Ben ik de enige die mijn VMBO-kind zou zeggen dat hij maar zorgt dat hij een jaar (of 2) over moet doen of HAVO gaat doen? Desnoods die HAVO een jaartje "just for fun".

Op zijn 18de (of met een HAVO-diploma) kan hij wel probleemloos stoppen met school, gaan werken en geen schuld opbouwen.

(Genoeg pubers die op hun 16de nog absoluut niet weten wat ze willen, 3 verschillende MBO-studies na elkaar beginnen en nu dus met een schuld én rente opgezadeld worden.)

Volgens mij is  in het MBO de basisbeurs een gift, mits je binnen 10 jaar 1 MBO afmaakt.  Zo heeft in ieder geval een zoon van een vriendin aan mij verteld,  die een paar jaar geleden aan zijn derde MBO studie bezig was.  Dat dat financieel geen punt was, mits hij idd maar binnen 10 jaar 1 afrondde.  Dus tijdens leenstelsel 

Miepjecody schreef op 19-10-2022 om 20:13:

[..]

Dan moet je echt heel weinig verdienen.

Ik vind het alsnog zuur voor degenen die precies die 7 jaar studeerden dat ze helemaal niets " krijgen" en het daarvoor best veel was, zeker de uitwonende beurs.

Dat valt echt wel mee hoor. En het is niet zo dat je bij het ene inkomen de volle bak krijgt en als je ouders 1 euro meer verdienen niks. Het loopt gewoon af. Mijn zoon heeft nog een poosje iets van 100 euro gekregen en daarna nog een poosje 14 en ik had gewoon een parttime baan en mijn man fulltime (boven modaal). 

Suusje. schreef op 19-10-2022 om 21:03:

[..]

Dat valt echt wel mee hoor. En het is niet zo dat je bij het ene inkomen de volle bak krijgt en als je ouders 1 euro meer verdienen niks. Het loopt gewoon af. Mijn zoon heeft nog een poosje iets van 100 euro gekregen en daarna nog een poosje 14 en ik had gewoon een parttime baan en mijn man fulltime (boven modaal).

Lees net dat dat bruto 34.000 is,  daar zit je toch zo aan met 1.5 inkomen.

Ysenda schreef op 19-10-2022 om 17:16:

[..]

Zoals het nu bij Duo staat;

Je leent, zodra je je laatste stufi hebt ontvangen dan wordt er vanaf 1 januari daaropvolgend rente berekend. Dat is de wachtfase, 2 jaar daarna begint de aflosfase. In de aflosfase MOET je aflossen, in de periode er voor MAG je aflossen.

Tijdens je studie terugbetalen is natuurlijk niet logisch, dan kun je beter het te lenen bedrag verlagen.

Hmm, lekker dan. Mijn dochter hoeft niet meer te lenen, heeft een studiebeurs gewonnen, maar is nog wel 4 of 5 jaar bezig met haar master en phd, dus de rentetikker gaat lopen terwijl zij nog lang niet aan het werk kan. 

Marty1984 schreef op 19-10-2022 om 20:17:

Ben ik de enige die mijn VMBO-kind zou zeggen dat hij maar zorgt dat hij een jaar (of 2) over moet doen of HAVO gaat doen? Desnoods die HAVO een jaartje "just for fun".

Op zijn 18de (of met een HAVO-diploma) kan hij wel probleemloos stoppen met school, gaan werken en geen schuld opbouwen.

(Genoeg pubers die op hun 16de nog absoluut niet weten wat ze willen, 3 verschillende MBO-studies na elkaar beginnen en nu dus met een schuld én rente opgezadeld worden.)

Nee, want volgens mij heeft jouw kind, omdat hij nog geen startkwalificatie heeft, recht op een beurs die een gift is, en reisproduct.

Miepjecody schreef op 19-10-2022 om 21:40:

[..]

Lees net dat dat bruto 34.000 is, daar zit je toch zo aan met 1.5 inkomen.

Je had wat verder moeten kijken dan je neus lang is: De aanvullende beurs blijft inkomensafhankelijk; studenten van ouders die tussen de 34.600 en de 70.000 euro verdienen, ontvangen een bedrag passende bij het betreffende inkomen. Studenten van wie de ouders 34.600 euro of minder per jaar verdienen, hebben recht op de maximale aanvullende beurs, net zoals tijdens het leenstelsel.

https://www.scienceguide.nl/2022/04/basisbeurs-en-inkomensgrens-aanvullende-beurs-toch-hoger/#:~:text=Studenten%20van%20wie%20de%20ouders,net%20zoals%20tijdens%20het%20leenstelsel.

En neem je nu alles terug wat je hierover zei? 

Miepjecody schreef op 19-10-2022 om 18:42:

[..]

Dat laatste is niet waar. Sinds 2015 is alles lening, voor WO is geen beurs meer, ook niet als je diploma hebt.

Deze vooral... wat een onkunde zeg. 

skik schreef op 19-10-2022 om 21:46:

[..]

Hmm, lekker dan. Mijn dochter hoeft niet meer te lenen, heeft een studiebeurs gewonnen, maar is nog wel 4 of 5 jaar bezig met haar master en phd, dus de rentetikker gaat lopen terwijl zij nog lang niet aan het werk kan.

Maar die master valt onder stufi dan tikt de klok dus niet en phd is tegenwoordig een normaal salaris. 

Toen mijn ex zijn phd deed was het net iets boven een 1persoons bijstandsuitkering. 

Suusje. schreef op 19-10-2022 om 21:51:

[..]

Deze vooral... wat een onkunde zeg.

Doe eens normaal zeg, ik ben geen scriptie aan het schrijven.

En ik.had het niet over aanvullende beurs.

Miepjecody schreef op 20-10-2022 om 07:36:

[..]

Doe eens normaal zeg, ik ben geen scriptie aan het schrijven.

En ik.had het niet over aanvullende beurs.

Geen beurs geen lening, niks voor WO, later: dan moet je wel heel weinig verdienen.  Onder de 37000. 

Onkunde en toch mee willen praten. Kan het geen andere naam geven. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.