Kikki39
19-01-2026 om 17:23
Sterretjes ijsfontein in cafe
Graag jullie mening. Het ongeluk van Nieuwjaar in Zwitserland heeft mij zeer aangegrepen. Nu hoor ik van mijn dochter dat ze in het hele kleine cafe waar ze altijd komt ook ijsfonteins hebben en je deze daar kunt kopen en kunt afsteken. Het is een zeer klein cafe met 2 verdiepingen en ze staan daar zeer dicht op elkaar omdat er een paar honderd man binnen komen ieder weekend. Ik heb dochter gevraagd om te kijken of er boven een nooduitgang te zoeken, die heeft ze niet kunnen vinden, er hing wel een noodplan dat je met een trap naar beneden moet mocht er iets gebeuren. Dit houdt me wel bezig. Ik heb dochter gevraagd of ze er iets van wilde zeggen, ze geeft dan aan dat ze er toch niets mee doen. Wat vinden jullie? Zouden jullie hier iets mee doen?
EmmaT
19-01-2026 om 17:30
Ik zou eerder te rade gaan bij de gemeente of de brandweer. Als het niet oké is weten die er meteen van. Er horen inspectierapporten te zijn.
Daglichtlamp
19-01-2026 om 17:40
https://nos.nl/artikel/2598840-extra-waarschuwing-voor-nederlandse-horeca-na-dodelijke-cafebrand-crans-montana
Inderdaad de brandweer is verantwoordelijk voor inspecties op dit gebied. De KHN adviseert ook om dit soort artikel zo weinig mogelijk te gebruiken.
Rekenenisleuktaalook
19-01-2026 om 17:42
Je dochter is jong en ziet misschien nog niet het gevaar. Onderneem zelf actie. Neem zelf contact op met het café, informer de gemeente, de brandweer etc.
Richtlijnen in Nederland zijn best streng geworden sinds de brand in Volendam, maar er zijn altijd mensen die denken dat het zo'n vaart niet zal lopen.
Ik ben bhv-er op mijn werk en door mijn schoonvader die bij de brandweer was, ben ik best streng in wat wel en niet kan met versieren. Spreek collega's er ook op aan. Toen ik daar met kwam werken waren ze daar nooit zo mee bezig en onder de noemer 'de kerstversiering hangt maar net twee weken' werd een hoop genegeerd. Nu dus niet meer.
Rekenenisleuktaalook
19-01-2026 om 17:44
Daglichtlamp schreef op 19-01-2026 om 17:40:
https://nos.nl/artikel/2598840-extra-waarschuwing-voor-nederlandse-horeca-na-dodelijke-cafebrand-crans-montana
Inderdaad de brandweer is verantwoordelijk voor inspecties op dit gebied. De KHN adviseert ook om dit soort artikel zo weinig mogelijk te gebruiken.
Vage richtlijn, dan moet gewoon niet gebruiken zijn. Zo weinig mogelijk, alsof het ooit noodzaak is.
Kikki39
19-01-2026 om 17:45
Ik kan niet snappen dat er gewoon dit weekend iemand in het piepkleine cafe staat met een ijsfontein. Dus ik kan gewoon mailen naar cafe.
Rekenenisleuktaalook
19-01-2026 om 17:47
Kikki39 schreef op 19-01-2026 om 17:45:
Ik kan niet snappen dat er gewoon dit weekend iemand in het piepkleine cafe staat met een ijsfontein. Dus ik kan gewoon mailen naar cafe.
Dat kun je doen, maar de brandweer heeft mogelijk meer overwicht dan een bezorgde moeder.
Kikki39
19-01-2026 om 17:51
Brandweer bellen met de vraag over het cafe of daar inspectie is geweest? Of wat kan ik vragen?
Rekenenisleuktaalook
19-01-2026 om 17:52
Kikki39 schreef op 19-01-2026 om 17:51:
Brandweer bellen met de vraag over het cafe of daar inspectie is geweest? Of wat kan ik vragen?
Gewoon je zorgen uiten. Vertellen wat je dochter vertelde. Wel morgen bellen en niet via het spoednummer.
Engeltje
19-01-2026 om 18:29
Ik mag toch aannemen dat de eigenaren/uitbaters van dat café ook het nieuws wel voorbij hebben zien komen... Maar als je er zo mee zit zou ik er inderdaad een telefoontje of mailtje aan wagen. Naar het café wel te verstaan. Mocht je daarop geen (bevredigende) reactie, dan zou ik bij de brandweer of de gemeente informeren.
Kikki39
19-01-2026 om 18:39
maar als je het nieuws hebt gezien dan steek je toch geen ijsfontein meer af waar de jongeren mee lopen te zwaaien? Die kun je daar dus kopen.
Daarbij vond ik het raar dat dochter 1e verdieping geen nooduitgang ziet, maar dat er dus het noodplan hangt dat je de trap moet nemen om beneden te komen. Op de vraag of er ramen zijn, nee ze dacht van niet.
Poezenmeisje
19-01-2026 om 19:00
Sinds Volendam moet de horeca in Nederland toch aan brandwerende plafonds e.d. doen?
Ik zie restaurants wel desserts uitserveren met fonteintjes, maar nooit dat publiek ermee rondloopt.
PensioNada
19-01-2026 om 19:03
Zo'n drama als in Volendam en nu in Crans Montana is altijd een combinatie van meestal dezelfde ingrediënten:
- brandbaar materiaal aanwezig in de vorm van versiering en/of geluidsdemping,
- Te veel mensen toegelaten
- Ontbreken van nooduitgangen of nooduitgangen die op slot zitten of waar iets voor staat.
- Nooduitgangen die slecht aangegeven zijn.
- Onvoldoende getraind personeel. In Nederland moet er altijd iemand aanwezig zijn met een diploma sociale hygiëne, in deze cursus zit ook een stuk veiligheid. Als een gelegenheid meerdere verdiepingen heeft, hoeft er maar 1 personeelslid aanwezig te zijn met zo'n diploma. Als die persoon in de kelder is en er breekt op zolder brand uit, heb he er weinig aan.
- Onzorgvuldig met zaken die een brand kunnen triggeren, dit kan vuurwerk zijn, maar ook een slecht of overbelast elektriciteitsnoer of een snoer dat op een plek licht waar het nat kan worden.
Omdat ik in mijn naaste omgeving de gevolgen van een brand heb meegemaakt, kijk ik altijd of een café er een beetje veilig uitziet en waar de nooduitgangen zijn, dan weet je nog steeds niet of ze wel opengaan. In Zwitserland zaten ze ook op slot.
Ik zou het met je dochter bespreken. En je kan inderdaad bij de brandweer of gemeente navragen.