Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Sterretjes ijsfontein in cafe

Okee, ik ben hier kennelijk in de Vereniging van Bezorgde Moeders binnengekomen. 

Als neutraal persoon of ex-dochter zeg ik: gewoon leven, met je verstand uiteraard zoveel mogelijk ingeschakeld. Ik heb me als kind wel vaak afgevraagd of "sterretjes" echt "alleen maar 'koud vuur' bevatten" en ik dacht toen dat het midden niet koud kon zijn omdat het daar echt brandde, en hoe oud was ik nou? Negen of tien? Toen had ik kennelijk al verstand. 

Dus ik ging scherp opletten wat men met zijn sterretjes, wierook, sigaretten en uitgewapperde lucifers deed, week uit als men die dingen dicht bij mijn gezicht hield maar ik drong nooit aan op een verbod of versterkte wettelijke controle. En dat was het dan. 

Als moeder kan je inderdaad er bij je kind op aan dringen (niet op een irritante manier) dat ze moeten opletten bij het betreden van een gelegenheid, of ze het bordje "Nooduitgang" kunnen ontwaren, en waar die dan heengaat. Maar verder moet je op het verstand van je kind vertrouwen.

Maar dat is het nou juist. TO's dochter gaat expres naar deze gevaarlijke situaties toe. Dan snap ik wel dat TO bezorgt is. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 20-01-2026 om 06:10:

[..]

Weinig mensen snappen hoe snel vuur om zich heen kan grijpen. Geloven niet dat het hen kan gebeuren want ze zijn er zelf bij.

Wij maken op school kerststukjes en daar mogen alleen led-kaarsjes in. Elk jaar wel (een) kind(eren) met een echte kaars, prima maar die mag niet aan tijdens het kerstdiner. En dan de discussie. Vooral over dat vroeger 25 kaarsjes of meer per lokaal ook niet de school lieten afbranden. Zielig voor dat ene kind van wie zijn kaarsje niet mag branden, dus misschien toch? Is er maar eentje?

Mensen zijn dingen snel vergeten als het over hun feestje gaat.

Begin jaren '70 hadden we in de klas allemaal een echt kaarsje op ons tafeltje staan, dat brandde terwijl de juf het kerstverhaal voorlas. De kinderen waren doodstil en ik ging helemaal op in het verhaal, tot de juf ineens het boek opzij gooide en naar het midden van het lokaal stormde. Een jongetje had zitten wippen op zijn stoel en was daarbij te dicht bij het kaarsje op het tafeltje achter hem gekomen. Zijn kraag en haren stonden in de fik. De juf sleurde hem mee naar het fonteintje en hield hem onder de kraan tot het vuur uit was. Gelukkig had hij maar heel lichte brandwonden, dankzij deze doortastende juf. 

Ik weet nu nog hoe angstig het was om van 'alles is goed en vredig' in één klap in de chaos van een rennende juf, een kind dat in brand staat en gillende klasgenoten te zitten. 

Veel later, toen mijn dochter op de leeftijd was dat ze graag kaarsjes op haar kamer wilde (ze sliep op een met hout afgetimmerde zolder) heb ik haar led-kaarsjes gegeven en haar ten strengste verboden ooit echte kaarsjes aan te steken op haar kamer. Met het verhaal van het brandende jongetje én Volendam erbij. Rond diezelfde tijd kreeg een kind uit haar klas een brandende vuurkorf over zich heen, met vreselijke gevolgen. Met vuur kun je niet voorzichtig genoeg zijn.

Temet schreef op 20-01-2026 om 09:19:

Die ijsfonteinen zijn niet per se een groot probleem als er verder geen brandbare versiering hangt en het plafond en de muren niet brandbaar zijn. Is het handig, ijsfonteinen in een vol café? Lijkt me niet, maar een rampenscenario wordt het pas als de tent zelf niet brandveilig is.

IJsfonteinen in een vol café zo in de winter met allemaal dik geklede opeengepakte jongeren lijkt mij uitermate onveilig. Ook zonder kerstversiering.

EmmaT schreef op 20-01-2026 om 04:08:

[..]

Die feiten krijg jij niet uit de eerste hand van een caféeigenaar. Die feiten (zouden moeten) liggen waar ze horen: bij de brandweer.

nee, de brandweer is daar geen eigenaar van, dat is de eigenaar van het horeca etablissement. Die is verantwoordelijk voor de veiligheid tijdens het gebruik van het etablissement en niemand anders.

Je kunt de brandweer wel om advies vragen maar dat verschuift de verantwoordelijkheid niet. De brandweer is degene die de brandveiligheid van het gebouw en installaties kan beoordelen. 

Verantwoordelijkheid voor de brandveiligheid, wie draagt die? -

Temet schreef op 20-01-2026 om 09:19:

Die ijsfonteinen zijn niet per se een groot probleem als er verder geen brandbare versiering hangt en het plafond en de muren niet brandbaar zijn. Is het handig, ijsfonteinen in een vol café? Lijkt me niet, maar een rampenscenario wordt het pas als de tent zelf niet brandveilig is.

Dat kan je zo op het oog niet altijd zien (sommige versiering kan best, mits geïmpregneerd, bijvoorbeeld), dus dat lijkt me iets voor een brandweerinspectie. Maar als er amper versiering hangt, de muren zijn van stuc en het plafond van gipsplaat dan zou ik me niet per se zorgen maken.

Wat mij in dit verhaal zorgwekkend lijkt is niet zozeer de ijsfonteinen, maar het feit dat dochter niet weet waar de nooduitgang is. Dat kan ze trouwens gewoon vragen op het werk zonder dat iemand daar aanstoot aan kan nemen "goh, ik vroeg me af: waar is precies de nooduitgang?". En dan kijken: a) is die daadwerkelijk toegankelijk (geen biervaten of oude stoelen ervoor geparkeerd ofzo), en b) is de weg erheen duidelijk aangegeven?
Zelf heb ik bij mijn werkgever wel eens aangegeven dat er volgens mij een vluchtweg (tijdelijk) was gebarricadeerd en dat mij dat niet de bedoeling leek, maar ik ben al wat ouder en ik heb een nette baas, dus ik hoef daar niet over te aarzelen. Als het rond die nooduitgang niet in orde is dan vind ik dat dochter dat best bij de baas moet kunnen aankaarten, maar als ze dat niet durft zou ik zonder meer de brandweer bellen.

Misschien kun je even de OP lezen. Die dochter werkt daar niet. Ze is bezoeker. 

Dus helemaal niet gek als de brandweer er bij wordt gehaald. 

Kikki39

Kikki39

20-01-2026 om 12:52 Topicstarter

rionyriony schreef op 20-01-2026 om 09:27:

Okee, ik ben hier kennelijk in de Vereniging van Bezorgde Moeders binnengekomen.

Als neutraal persoon of ex-dochter zeg ik: gewoon leven, met je verstand uiteraard zoveel mogelijk ingeschakeld. Ik heb me als kind wel vaak afgevraagd of "sterretjes" echt "alleen maar 'koud vuur' bevatten" en ik dacht toen dat het midden niet koud kon zijn omdat het daar echt brandde, en hoe oud was ik nou? Negen of tien? Toen had ik kennelijk al verstand.

Dus ik ging scherp opletten wat men met zijn sterretjes, wierook, sigaretten en uitgewapperde lucifers deed, week uit als men die dingen dicht bij mijn gezicht hield maar ik drong nooit aan op een verbod of versterkte wettelijke controle. En dat was het dan.

Als moeder kan je inderdaad er bij je kind op aan dringen (niet op een irritante manier) dat ze moeten opletten bij het betreden van een gelegenheid, of ze het bordje "Nooduitgang" kunnen ontwaren, en waar die dan heengaat. Maar verder moet je op het verstand van je kind vertrouwen.

Dit heeft toch niks met het verstand van het kind te maken. In dit cafe worden ijsfontijns gebruikt en dochter vertelde dat de nooduitgang dus alleen de trap naar beneden is, mocht er brand uitbreken kun je dus nergens heen, alleen die trap met honderden man. De ouders in Zwitserland hadden gehoopt dat er iemand was die ooit had gebeld om de zorgen te uiten. Is dit overbezorgd dan?

En als er wat gebeurt zou je maar wat blij geweest zijn dat iemand wel van te voren aan de bel getrokken heeft waardoor een ramp zoals Volendam of nu in Zwitserland voorkomen was.

Bij mijn werk is het een standaard onderdeel van het bedrijfsbezoek: controleer de nooduitgangen, doe die deur open. 

Ook tijdens een brandoefening durven medewerkers de slotbeveiligingen niet open te breken, want het is een oefening, duh, daar is het juist een oefening voor, kun jij die seal niet verbreken moet er wat aan de seal gedaan worden want dan is dat dus gevaarlijk.

Veiligheid zou veel serieuser genomen moeten worden, ga uit van het principe alle ongevallen zijn te voorkomen. Altijd blijkt er ergens in de keten iemand gedacht te hebben: o, dat kan wel. NEE, DAT KAN NIET!!!!!!!

Eens dat je op het verstand van je kind moet vertrouwen, mijn ervaring is dat juist anderen hun verstand niet altijd gebruiken, zeker als er wat gedronken wordt. 

Vuur hoort niet binnen in een volle drukke ruimte. Zelfs met vrije nooduigangen kan dit heel snel misgaan.

yasmijn27 schreef op 20-01-2026 om 14:34:

[..]

Eens dat je op het verstand van je kind moet vertrouwen, mijn ervaring is dat juist anderen hun verstand niet altijd gebruiken, zeker als er wat gedronken wordt.

Vuur hoort niet binnen in een volle drukke ruimte. Zelfs met vrije nooduigangen kan dit heel snel misgaan.

Daarnaast is je eigen kind natuurlijk geen brandveiligheidexpert. Dus ik weet niet of dat een goed argument is om op het verstand van je kind te vertrouwen. Volgens mij doet elke ouder dat wel en er gebeuren nog steeds zulke dingen. 

Kikki39

Kikki39

20-01-2026 om 15:25 Topicstarter

Maar op het verstand van je kind vertrouwen, dat blijkt toch blijkbaar niet te kunnen na het verhaal van Zwitserland, ze hebben totaal niet in de gaten gehad wat de gevolgen waren. Ik zou misschien zelf ook wel even staan toekijken, je weet het niet in zo'n situatie.

Rekenenisleuktaalook schreef op 20-01-2026 om 06:10:

[..]

Weinig mensen snappen hoe snel vuur om zich heen kan grijpen. Geloven niet dat het hen kan gebeuren want ze zijn er zelf bij.

Wij maken op school kerststukjes en daar mogen alleen led-kaarsjes in. Elk jaar wel (een) kind(eren) met een echte kaars, prima maar die mag niet aan tijdens het kerstdiner. En dan de discussie. Vooral over dat vroeger 25 kaarsjes of meer per lokaal ook niet de school lieten afbranden. Zielig voor dat ene kind van wie zijn kaarsje niet mag branden, dus misschien toch? Is er maar eentje?

Mensen zijn dingen snel vergeten als het over hun feestje gaat.

Gelukkig maar, ik heb weleens een kerststukje dat op de basisschool was gemaakt moeten blussen. De glitters die gebruikt waren als versiering voor het waxinelichtje, gaven een steekvlam en de boel stond in de fik. 

Yumi schreef op 20-01-2026 om 17:51:

[..]

Gelukkig maar, ik heb weleens een kerststukje dat op de basisschool was gemaakt moeten blussen. De glitters die gebruikt waren als versiering voor het waxinelichtje, gaven een steekvlam en de boel stond in de fik.

Ik ben BHV-er en fanatiek op brandpreventie. Het enige wat ik tot nu toe geblust heb, zijn verhitte discussies tussen collega's en leerlingen of ouders van leerlingen. Of tussen collega's onderling. 

Nee, een kerstboom kan niet voor de nooduitgang, ook niet voor slechts twee weekjes. Nee, we hangen ook geen oranje vlaggen boven de deuren voor een enkel dagje. Door verkleinwoorden te gebruiken worden de risico's niet kleiner. 

Rekenenisleuktaalook schreef op 20-01-2026 om 18:15:

[..]

Ik ben BHV-er en fanatiek op brandpreventie. Het enige wat ik tot nu toe geblust heb, zijn verhitte discussies tussen collega's en leerlingen of ouders van leerlingen. Of tussen collega's onderling.

Nee, een kerstboom kan niet voor de nooduitgang, ook niet voor slechts twee weekjes. Nee, we hangen ook geen oranje vlaggen boven de deuren voor een enkel dagje. Door verkleinwoorden te gebruiken worden de risico's niet kleiner.

Kan dat alleen maar toejuichen! 

Zeker de brandweer bellen op het niet spoedeisende nummer. Je kunt dan je zorgen benoemen en vragen of ze kunnen controleren. Ik zou verder het niet meer bij je dochter laten. Anders moet zij eigenlijk het probleem namens jou gaan oplossen. Dit lijkt mij niet haar taak. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.