Mini39
19-01-2026 om 17:23
Sterretjes ijsfontein in cafe
Graag jullie mening. Het ongeluk van Nieuwjaar in Zwitserland heeft mij zeer aangegrepen. Nu hoor ik van mijn dochter dat ze in het hele kleine cafe waar ze altijd komt ook ijsfonteins hebben en je deze daar kunt kopen en kunt afsteken. Het is een zeer klein cafe met 2 verdiepingen en ze staan daar zeer dicht op elkaar omdat er een paar honderd man binnen komen ieder weekend. Ik heb dochter gevraagd om te kijken of er boven een nooduitgang te zoeken, die heeft ze niet kunnen vinden, er hing wel een noodplan dat je met een trap naar beneden moet mocht er iets gebeuren. Dit houdt me wel bezig. Ik heb dochter gevraagd of ze er iets van wilde zeggen, ze geeft dan aan dat ze er toch niets mee doen. Wat vinden jullie? Zouden jullie hier iets mee doen?
EmmaT
21-01-2026 om 20:41
Kikki39 schreef op 21-01-2026 om 19:13:
nee, maar baal dat er dan weer gezegd wotdt "overbezorde moeder"
Er zijn veel meer mensen hier die jou niet een overbezorgde moeder vinden. Hoor je die ook? Geef mij anders in een pm naam en rugnummer, dan bel ik de brandweer wel.
Tijgeroog
21-01-2026 om 20:54
Ik denk dat je er het beste langs kunt gaan, als ze geopend zijn op een redelijk rustig moment. In de middag ofzo. En dan vraag waar de nooduitgang is een link je zelf of die echt toegankelijk is. Vertel er lekker bij dat je een bezorgde moeder bent, grote grijns, en boeien wat ze er dan verder van vinden.
Aan de telefoon gaan ze je vertellen dat het natuurlijk allemaal in orde is, maar als je er bent kun je het met eigen ogen zien.
Toen het sneeuwde werden de sporthallen hier gesloten, maar "onze" sportgelegenheid bleef open. M'n kind moest daar die middag werken, toen heb ik ook gebeld en om uitleg gevraagd, en erbij verteld dat ik een bezorgde moeder ben, mooi misbruikt als een soort van excuus. Daar is ongetwijfeld om gelachen, want iedereen kent me daar, maar ik werd wel in 5 minuten terug gebeld door een manager die me kon uitleggen hoe de besluitvorming was gegaan.
Gebruikersnaaminvullen
21-01-2026 om 21:47
EmmaT schreef op 21-01-2026 om 20:41:
[..]
Er zijn veel meer mensen hier die jou niet een overbezorgde moeder vinden. Hoor je die ook? Geef mij anders in een pm naam en rugnummer, dan bel ik de brandweer wel.
Dit is het landelijke "geen spoed" nummer.
Als je de brandweer nodig hebt maar er is geen spoed, 0900-0904
EmmaT
21-01-2026 om 22:03
Gebruikersnaaminvullen schreef op 21-01-2026 om 21:47:
[..]
Dit is het landelijke "geen spoed" nummer.
Als je de brandweer nodig hebt maar er is geen spoed, 0900-0904
Ja, maar met naam en rugnummer (in een privébericht) bedoel ik dus de cafébaas. Brandweer kan ik wel vinden ![]()
Gebruikersnaaminvullen
21-01-2026 om 22:41
EmmaT schreef op 21-01-2026 om 22:03:
[..]
Ja, maar met naam en rugnummer (in een privébericht) bedoel ik dus de cafébaas. Brandweer kan ik wel vinden
Ah, ik dacht dat je TO was. Sorry!
MamaE
23-01-2026 om 12:14
Ik zou dit niet framen als 'bezorgde moeder' maar als terecht bezorgde burger. Niet alleen jouw dochter komt daar, maar nog heel veel andere jongeren. Dat je die dingen daar kan kopen en ermee rond kan lopen/zwaaien is gewoon gevaarlijk. Nog los van dat er geen (duidelijke) nooduitgangen/vluchtwegen zijn.
In een restaurant op bijvoorbeeld het toetje van iemand die jarig is, vind ik dat echt wat anders. Daar zitten mensen gewoon netjes op hun stoel, niet hutje mutje op elkaar gepakt met alcohol op en bewegend. En ook dan kun je alsnog besluiten om het niet te doen, want nodig is het zeker niet.
Ik denk dat heel veel mensen de gevaren van brand onderschatten en vooral hoe snel het zich kan verspreiden en hoe tekenend de gevolgen kunnen zijn. Risico = kans x gevolg.
De kans op een herhaling van Volendam/Crans Montana is misschien niet zo heel groot, maar de gevolgen als het gebeurt, zijn dat wel. En dat maakt het risico wel degelijk veel groter dan veel mensen denken.
Ik snap ook niet dat wanneer kinderen op school kerststukjes op tafel hebben ouders toch per se een echte kaars er in willen. Alsof regels alleen gelden voor andere mensen en niet voor jou kind. Mooi voorbeeld weer van onze 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit.
Mini39
23-01-2026 om 14:55
Ik heb gebeld, fijn gesprek. Degene van de brandweer begreep het helemaal. Er is geen algeheel verbod op ijsfonteins, dus daar kunnen ze momenteel niks aan doen. Verder zijn er controles om de zoveel jaar bij alle cafe's en is het plafond dus ook gecontroleerd en er zijn geen plafonds die ze in Zwitserland hebben, dat is verboden. Hij gaat nog extra controle doen bij het cafe als de controle al langer geleden is. Hij zei ook dat de er nog veel eigenaren zijn die het gevaar toch niet inzien.
Gebruikersnaaminvullen
23-01-2026 om 15:11
Kikki39 schreef op 23-01-2026 om 14:55:
Ik heb gebeld, fijn gesprek. Degene van de brandweer begreep het helemaal. Er is geen algeheel verbod op ijsfonteins, dus daar kunnen ze momenteel niks aan doen. Verder zijn er controles om de zoveel jaar bij alle cafe's en is het plafond dus ook gecontroleerd en er zijn geen plafonds die ze in Zwitserland hebben, dat is verboden. Hij gaat nog extra controle doen bij het cafe als de controle al langer geleden is. Hij zei ook dat de er nog veel eigenaren zijn die het gevaar toch niet inzien.
Goed gedaan hoor! Beter een keer te vaak bellen dat een keer te weinig.
EmmaT
23-01-2026 om 15:31
Top 👍😄
Rekenenisleuktaalook
23-01-2026 om 17:14
MamaE schreef op 23-01-2026 om 12:14:
Ik zou dit niet framen als 'bezorgde moeder' maar als terecht bezorgde burger. Niet alleen jouw dochter komt daar, maar nog heel veel andere jongeren. Dat je die dingen daar kan kopen en ermee rond kan lopen/zwaaien is gewoon gevaarlijk. Nog los van dat er geen (duidelijke) nooduitgangen/vluchtwegen zijn.
In een restaurant op bijvoorbeeld het toetje van iemand die jarig is, vind ik dat echt wat anders. Daar zitten mensen gewoon netjes op hun stoel, niet hutje mutje op elkaar gepakt met alcohol op en bewegend. En ook dan kun je alsnog besluiten om het niet te doen, want nodig is het zeker niet.
Ik denk dat heel veel mensen de gevaren van brand onderschatten en vooral hoe snel het zich kan verspreiden en hoe tekenend de gevolgen kunnen zijn. Risico = kans x gevolg.
De kans op een herhaling van Volendam/Crans Montana is misschien niet zo heel groot, maar de gevolgen als het gebeurt, zijn dat wel. En dat maakt het risico wel degelijk veel groter dan veel mensen denken.
Ik snap ook niet dat wanneer kinderen op school kerststukjes op tafel hebben ouders toch per se een echte kaars er in willen. Alsof regels alleen gelden voor andere mensen en niet voor jou kind. Mooi voorbeeld weer van onze 'dat bepaal ik zelf wel' mentaliteit.
Tja, ik denk niet dat dat is wat ze beslist willen, maar in een onnadenkend ogenblik geven ze een kaars mee voor het kerststuk. Vervolgens mogen alleen de led-lampjes branden en zijn kinderen teleurgesteld en hun ouders dus ook. En dan is er altijd wel één die dat in het belachelijke trekt door zich af te vragen hoe groot de kans is dat de school affuit door slechts één kaarsje.
Rekenenisleuktaalook
23-01-2026 om 17:14
Goed gedaan! Als er iets zou gebeuren hoef jij je niet schuldig te voelen, jij hebt gedaan wat je kunt.
Tijgeroog
23-01-2026 om 20:33
Maar wat heb je nu echt bereikt? Je hebt je gerust laten stellen door de brandweer, ze gaan en keer kijken of het lang geleden is dat er voor het laatst controle is geweest, maar je dochter weet nog steeds de nooduitgang niet te vinden. Dat laatste lijkt me juist heel belangrijk, daarvoor had je beter in het café zelf kunnen gaan kijken.
Mini39
23-01-2026 om 22:18
wat ik heb bereikt? Ik heb nu gedaan wat ik kon. De nooduitgang is waarschijnlijk alleen de trap naar beneden.