Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Stiefzoons van 25 en 23 gaan nog steeds mee met vakantie

Beste lezers,
Fijn om mijn hart eens te luchten en vooral input te krijgen van anderen. Hopelijk verruimt het mijn blik. Mijn stiefzoons van 23 en 25 zijn nog altijd inwonend (en lijken nul aanstalten te maken hierin verandering aan te brengen) en gaan ook elk jaar nog mee met vakantie. Naar mijn idee niet omdat ze dit per de heel leuk vinden maar meer omdat het gewoon zo gaat (ze worden mi niet gestimuleerd om de wereld in te trekken en ‘jong’ te zijn). Mijn eigen zoon van 14, roept nu al dat hij nog Max 2 jaar meegaat en dat vind ik zelf ook heel logisch. Eerlijk, ik erger me heel erg aan het gedrag van mijn stiefzoons. Ze gaan mee en op een zeer consumerende manier: niks bedenken wat ze zelf kunnen doen en wij betalen alles. Met mijn man in dit niet bespreekbaar: althans, we proberen het wel maar krijgen dan ruzie. Hij vindt het super gezellig dat ze nog steeds elk jaar meegaan. Wat zie ik niet goed en hoe kan ik me hier meer bij (leren) neerleggen? Ik vind het moeilijk omdat het zo ingaat tegen mijn waarden. Dat je als jongvolwassene zelfstandig én volwassenen bent en wil zijn. Maar het gaat in dit verhaal natuurlijk niet alleen om mij… (en wat is volwassenheid?). 

Hoe zouden jullie hiermee omgaan en hebben jullie ervaring hiermee?

ik hoor het super graag! Dank. 


Mijn partner gaat met zijn kroost op vakantie, ik met het mijne, en we gaan ook nog samen een weekje op pad. 
Zou zoiets niet beter werken voor jullie?

Mijn kinderen gaan nog steeds graag mee en die zijn ouder. Kun je niet tussendoor samen weg? Mijn kinderen woonden ook tot die leeftijd thuis.
Dat jouw jonge kind dat niet wil verdient verder geen applaus ofzo, is ook geen verdienste van hem of jou als opvoeder.
Snap ook dat je partner het leuk vindt eigenlijk. 
Is dit toch niet stiekem en verkapt weer zo'n samengesteld-gezin-die-takkestiefkinderen-toch-altijd-verhaal?
Je hebt nu eenmaal een partner die al kinderen had, ze zijn er, ze waren eerder bij hem dan jij, ze horen bij hem en niet iedere jongvolwassene vliegt op hetzelfde moment uit. Ook dat is normaal en heeft niets met waarden te maken. Wel met irritatie, frustratie van iemand die daar een punt van maakt.
En dat punt gaat frictie en verwijdering geven.

Max88 schreef op 07-07-2022 om 23:01:

Mijn kinderen gaan nog steeds graag mee en die zijn ouder. Kun je niet tussendoor samen weg? Mijn kinderen woonden ook tot die leeftijd thuis.
Dat jouw jonge kind dat niet wil verdient verder geen applaus ofzo, is ook geen verdienste van hem of jou als opvoeder.
Snap ook dat je partner het leuk vindt eigenlijk.
Is dit toch niet stiekem en verkapt weer zo'n samengesteld-gezin-die-takkestiefkinderen-toch-altijd-verhaal?
Je hebt nu eenmaal een partner die al kinderen had, ze zijn er, ze waren eerder bij hem dan jij, ze horen bij hem en niet iedere jongvolwassene vliegt op hetzelfde moment uit. Ook dat is normaal en heeft niets met waarden te maken. Wel met irritatie, frustratie van iemand die daar een punt van maakt.
En dat punt gaat frictie en verwijdering geven.

Je windt er geen doekjes om en weet het haarscherp te formuleren. En daar bovenop, vol van waarheden! Chapeau!

Wat weerhoudt je ervan om volgend jaar de reis 3 dagen in te korten en vervolgens 3 dagen of een week alleen met partner ergens naartoe te gaan?
Uiteraard wel op een ander moment en niet knal voor of na de gezinsreis.

(Ik neem daarbij aan dat jouw zoon zich op zijn 15de met 2 volwassen stiefbroers zich wel 3 dagen tot een week thuis alleen redt.)

Evelien74

Evelien74

07-07-2022 om 23:13 Topicstarter

Hoi Max88, ik snap je vragen. Ik probeer het echt ruimer te bekijken en zoek naar tips. Ja. Frustratie. Klopt. Ik doe ook waar ik kan, aan zelfreflectie. Ik begrijp dat ik wat moet alleen is dit niet wat ik ken en op voorhand leuk vind…. En dat is dus (iig voor mij) zoeken. 

Is het overigens ook een optie om ze aan een vriendin te helpen  ?

Zodat ze met hun vriendin wegkunnen? 

Het lijkt mij niet geheel vreemd dat "alleen" op vakantie hen niet aanspreekt (blijkbaar hebben ze ook weinig vrienden die hen mee-trekken?). En dan is vakantie met pa die dan ook nog eens betaalt wel handig.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

07-07-2022 om 23:19

Ik zou ook apart van mijn partner met vakantie gaan. Je ergernissen snap ik helemaal. Alleen kun je er zo weinig mee, behalve jezelf uit de situatie halen. 

Evelien74

Evelien74

07-07-2022 om 23:20 Topicstarter

Hoi Marty,
Vriendinnen zijn er én gaan dus ook (vaak) mee … 😉😵‍💫🥹

Evelien74

Evelien74

07-07-2022 om 23:23 Topicstarter

hoi thursdsy, fijn dat je me snapt. Ik snap jou dan vast ook😉. Los van elkaar op vakantie boekt voor mij, ook wel beetje dis-loyaal. Ik wil de kinderen niet het idee geven, dat ik dit niet wil. Tegelijkertijd hebben we voor volgend jaar iig bedacht dat we ook een paar dagen met ons eigen kind iets doen. Misschien geeft dat een wat andere dynamiek…
Dank voor je bericht! 

Evelien74 schreef op 07-07-2022 om 23:20:

Hoi Marty,
Vriendinnen zijn er én gaan dus ook (vaak) mee … 😉😵‍💫🥹

Dan is het dus gewoon te plezierig en gezellig.

Samen met broer én vriendinnen én nog een jonger stiefbroertje op vakantie. En pa en stiefmoeder trakteren.

Ik zou me vereerd voelen dat ze het blijkbaar toch leuk vinden  . En je ook nog eens niet als boze stiefmoeder zien van wie ze heel hard willen wegrennen.

Maar ik zou dus stilaan naast de familie-vakantie ook iets eigen alleen met man willen hebben.

Evelien74

Evelien74

07-07-2022 om 23:27 Topicstarter

hoi Marty,
Ja ik probeer dat. Me beetje vereerd voelen. Kennelijk doen we iets best leuk want ze rennen niet gillend weg. En ik doe ook echt wel mijn best om aan te sluiten bij hun wereld. Alleen zelf ben ik er ook…. En daar moet ik een weg in vinden. Dank! 

Ik weet trouwens ook niet wat voor vakanties jullie samen doen.
Maar stel ... je ligt een hele dag aan het zwembad of naast een tent. Is het een idee om dit jaar al eens af en toe een paar uur iets alleen te doen en op stap te gaan met partner?

Dan zie je iedereen 's avonds weer bij 't eten.

(Of je stuurt de kinderen er net op uit om 't dorp of de stad te gaan verkennen of boodschappen te gaan doen en blijft zelf naast het zwembad liggen.)

Klinkt als tijd om naast de jaarlijkse gezinsvakantie ook een weekje met z'n 2 weg te gaan. 

Evelien74

Evelien74

07-07-2022 om 23:33 Topicstarter

hoi Marty, dat is iets dat ik ga bespreken met mijn man. Hij vindt dat moeilijk - ziet een gezinsvakantie als alles samen doen. Ik denk dat dit best lucht kan geven: wij ook even met z’n twee weg of de jongens er even zelf op uit. Dank!

Evelien74 schreef op 07-07-2022 om 23:33:

hoi Marty, dat is iets dat ik ga bespreken met mijn man. Hij vindt dat moeilijk - ziet een gezinsvakantie als alles samen doen. Ik denk dat dit best lucht kan geven: wij ook even met z’n twee weg of de jongens er even zelf op uit. Dank!

Zorg bij de gezinsvakantie voor 2 huurauto's zodat de jongens hun eigen invulling kunnen geven en jullie zelf ook lekker kunnen gaan touren. Spreek je voor savonds in een restaurant af en heb je elkaar wat te vertellen. Uiteraard ook andere samenstelling mogelijk waarbij vader met zijn zoons een uitstap doet en jij alleen of met jouw zoon.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.