Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonend en logerende vriendin


Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 16:05:

[..]

Mn pa zag dat anders.

En dat kan en mag natuurlijk, maar dit is geen algemeenheid zoals je wel in dit topic kunt lezen. 

Jammer dat TO zo weinig info blijft geven en alles onder ‘complex’ verdeeld. Zo valt er weinig mee te denken. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 16:19

Kersje schreef op 21-10-2022 om 16:11:

[..]

En dat kan en mag natuurlijk, maar dit is geen algemeenheid zoals je wel in dit topic kunt lezen.

Jammer dat TO zo weinig info blijft geven en alles onder ‘complex’ verdeeld. Zo valt er weinig mee te denken.

Nee dat klopt maar ik vind dat TO degene is die moeilijk doet, broer zit de hele week in zn studentenhok en de enige dagen dat hij thuis is zit hij daar weer met de vriendin van TO die niks toe wil geven op die twee dagen omdat hij vind dat hij meer doet voor hun moeder en thuis is blijven wonen hij dan ook meer rechten heeft als zn studerende broer. Hij heeft blijkbaar weinig interesse om op zichzelf te gaan want dat is wel  heel duur en hij zou de luxe van zn moeders huis missen. 

TO is 26, tijd om aan zn eigen leven te beginnen, kan ze alle dagen blijven slapen.

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 16:19:

[..]

Nee dat klopt maar ik vind dat TO degene is die moeilijk doet, broer zit de hele week in zn studentenhok en de enige dagen dat hij thuis is zit hij daar weer met de vriendin van TO die niks toe wil geven op die twee dagen omdat hij vind dat hij meer doet voor hun moeder en thuis is blijven wonen hij dan ook meer rechten heeft als zn studerende broer. Hij heeft blijkbaar weinig interesse om op zichzelf te gaan want dat is wel heel duur en hij zou de luxe van zn moeders huis missen.

TO is 26, tijd om aan zn eigen leven te beginnen, kan ze alle dagen blijven slapen.

Je vult nu natuurlijk wel heel veel zelf in, want misschien vindt moeder het wel heel fijn dat zij nog een zoon thuis heeft wonen? En wat heeft broer nou last van die vriendin als ze samen een heel weekend hun eigen plan trekken en enkel af en toe thuis zijn of wil broer 100% aandacht van zijn mama? En zit broer dan het hele weekend thuis en in de woonkamer ipv met vrienden dingen doen of op zijn eigen kamer. Je praat alsof het een kind is die nog geëntertaind moet worden door het thuisfront. 

Ik vind niemand hier de hoofdschuldige, het zijn allemaal volwassen mensen die normaal met elkaar zouden moeten kunnen communiceren. En als dat niet kan, dan zou moeder wat minder conflictvermijdend moeten optreden. 

Als de broer ook de moeder verbiedt om te daten vind ik dat wel heel ver gaan hoor.
Het komt op mij over alsof hij wil dat alles blijft zoals het was en manipulatie niet schuwt om dat voor elkaar te krijgen.

De vriendin kan bijvoorbeeld ook eens doordeweeks een avond langs komen en eventueel blijven slapen als dat bereisbaar is naar haar studie.
Als de moeder er moeite mee heeft dat vriendin er te vaak is, kan ze dat aangeven.
Maar het is niet aan de broer om dat te bepalen. 

Voor een tentamenweek zou ik het best nog begrijpen als je zegt 'ik wil rust'.
Logeerpartijtjes van jonge kinderen zijn in mijn ogen echt wat anders dan een volwassen vriend of vriendin die blijft slapen. Ik heb ook best wel behoefte aan privacy en wil niet wekelijks logés over de vloer voor dochter nu ze nog klein is Want kleine kinderen zijn een stuk bewerkelijker. Die vragen meer aandacht, maken meer rotzooi en dragen nog weinig tot niks bij aan het huishouden. Van oudere pubers of jongvolwassenen kun je ook vragen om eens te koken, de afwas te doen of iets dergelijks en doorgaans verblijven ze vooral op de slaapkamer.

En zelfs als de broer autisme heeft, gaat niet heel de wereld zich aan hem aanpassen. Dat is ook niet nodig en ook niet wenselijk.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 16:41

Kersje schreef op 21-10-2022 om 16:31:

[..]

Je vult nu natuurlijk wel heel veel zelf in, want misschien vindt moeder het wel heel fijn dat zij nog een zoon thuis heeft wonen? En wat heeft broer nou last van die vriendin als ze samen een heel weekend hun eigen plan trekken en enkel af en toe thuis zijn of wil broer 100% aandacht van zijn mama? En zit broer dan het hele weekend thuis en in de woonkamer ipv met vrienden dingen doen of op zijn eigen kamer. Je praat alsof het een kind is die nog geëntertaind moet worden door het thuisfront.

Ik vind niemand hier de hoofdschuldige, het zijn allemaal volwassen mensen die normaal met elkaar zouden moeten kunnen communiceren. En als dat niet kan, dan zou moeder wat minder conflictvermijdend moeten optreden.

Wat vul ik ik? Dat hij het te duur vind om op zichzelf te gaan wonen en zn ouderlijk huis erg zou missen en zn broer ondankbaar vind staat allemaal in de OP. En de broer heeft al een oplossing maar niet een die moeders ook leuk vind.

Ach, ik kan me ook nog wel iets voorstellen bij die broer. Toen ik net uit huis was at ik nog 1x/week 'thuis'. Dat voelde ook echt als thuiskomen. Iedereen deed gewoon zijn ding, er werd niks speciaals gedaan, ik draaide gewoon weer een avondje mee. Totdat broer een vriendin kreeg die die avond ook altijd kwam. En hoewel mijn moeder beweerde dat ze zo 'eigen' was werd het toch anders. Er kwam wijn bij het eten  er werd net wat specialer gekookt, we dronken daarna nog koffie samen. Niemand ging halverwege de maaltijd de deur uit voor sport, vereniging oid. Oo de bank voor de tv ploffen was er niet meer bij. En iedereen was vrolijk, want we hadden het natuurlijk gezellig. Dat is allemaal ook heel leuk en gezellig, maar voor mij voelde het ineens niet meer als thuiskomen, maar als op visite gaan. Dat vond ik ook best lastig.
Daarentegen heb ik nooit gevraagd om vriendin niet uit te nodigen. En ik denk dat het ergens ook wel gezond is als thuis wordt waar je woont ipv bij je ouders. Maar ja, broer woont op kamers, dus kan me ook wel voorstellen dat hij nog een rustig thuis zoekt voor iig 1 dag per week.

kennelijk heeft broer een foute keuze gemaakt bij zijn doordeweekse woonsituatie en heeft hij dat weekend hard nodig? Ik kan niet verklaren waarom hij de oplossing niet bij zichzelf zoekt. Hij is uit huis. TO niet. Die woont gewoon nog thuis. 
Dus als je uit huis gaat ben je uit huis. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Als broer keihard die rust nodig heeft omdat hij anders de drukke week en woonsituatie niet aankan is dat het probleem. Welke oplossing daarbij hoort is dan een apart gesprek waard.
Gr Angela 

MamaE schreef op 21-10-2022 om 16:33:

Als de broer ook de moeder verbiedt om te daten vind ik dat wel heel ver gaan hoor.
Het komt op mij over alsof hij wil dat alles blijft zoals het was en manipulatie niet schuwt om dat voor elkaar te krijgen.

De vriendin kan bijvoorbeeld ook eens doordeweeks een avond langs komen en eventueel blijven slapen als dat bereisbaar is naar haar studie.
Als de moeder er moeite mee heeft dat vriendin er te vaak is, kan ze dat aangeven.
Maar het is niet aan de broer om dat te bepalen.

Voor een tentamenweek zou ik het best nog begrijpen als je zegt 'ik wil rust'.
Logeerpartijtjes van jonge kinderen zijn in mijn ogen echt wat anders dan een volwassen vriend of vriendin die blijft slapen. Ik heb ook best wel behoefte aan privacy en wil niet wekelijks logés over de vloer voor dochter nu ze nog klein is Want kleine kinderen zijn een stuk bewerkelijker. Die vragen meer aandacht, maken meer rotzooi en dragen nog weinig tot niks bij aan het huishouden. Van oudere pubers of jongvolwassenen kun je ook vragen om eens te koken, de afwas te doen of iets dergelijks en doorgaans verblijven ze vooral op de slaapkamer.

En zelfs als de broer autisme heeft, gaat niet heel de wereld zich aan hem aanpassen. Dat is ook niet nodig en ook niet wenselijk.

Met je eens hoor, lijkt alsof de studerende broer al lang genoeg de regels heeft bepaald, zowel voor moeder (echt ongehoord) als nu voor zn thuiswonende broer met vriendin. 

@TO zou je wat meer antwoorden op vragen kunnen geven? Hoe oud is je broer?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 16:59

Angela1967 schreef op 21-10-2022 om 16:57:

kennelijk heeft broer een foute keuze gemaakt bij zijn doordeweekse woonsituatie en heeft hij dat weekend hard nodig? Ik kan niet verklaren waarom hij de oplossing niet bij zichzelf zoekt. Hij is uit huis. TO niet. Die woont gewoon nog thuis.
Dus als je uit huis gaat ben je uit huis. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Als broer keihard die rust nodig heeft omdat hij anders de drukke week en woonsituatie niet aankan is dat het probleem. Welke oplossing daarbij hoort is dan een apart gesprek waard.
Gr Angela

De broer heeft toch al gezegd dat hij dan de weekenden niet meer komt? Dat moeders vind dat TO zn broer wegjaagt is niet zijn probleem verder.

Meesje schreef op 21-10-2022 om 16:48:

Ach, ik kan me ook nog wel iets voorstellen bij die broer. Toen ik net uit huis was at ik nog 1x/week 'thuis'. Dat voelde ook echt als thuiskomen. Iedereen deed gewoon zijn ding, er werd niks speciaals gedaan, ik draaide gewoon weer een avondje mee. Totdat broer een vriendin kreeg die die avond ook altijd kwam. En hoewel mijn moeder beweerde dat ze zo 'eigen' was werd het toch anders. Er kwam wijn bij het eten er werd net wat specialer gekookt, we dronken daarna nog koffie samen. Niemand ging halverwege de maaltijd de deur uit voor sport, vereniging oid. Oo de bank voor de tv ploffen was er niet meer bij. En iedereen was vrolijk, want we hadden het natuurlijk gezellig. Dat is allemaal ook heel leuk en gezellig, maar voor mij voelde het ineens niet meer als thuiskomen, maar als op visite gaan. Dat vond ik ook best lastig.
Daarentegen heb ik nooit gevraagd om vriendin niet uit te nodigen. En ik denk dat het ergens ook wel gezond is als thuis wordt waar je woont ipv bij je ouders. Maar ja, broer woont op kamers, dus kan me ook wel voorstellen dat hij nog een rustig thuis zoekt voor iig 1 dag per week.

Dit klinkt ook deels als een soort van jaloezie, de tijden waren veranderd en zo gaat de dynamiek nu eenmaal bij ouder worden. Snap heel goed dat dit best zo kan voelen, maar dat hoort ook gewoon bij het leven. En als je het grootste gedeelte elders woont, dan veranderd de dynamiek voor het thuisfront ook. 

Als ik eens een keer (onverwacht) bij mijn ouders eet, voelt dat voor mij nog steeds als thuiskomen, het is maar net hoe je er ook zelf mee omgaat natuurlijk.

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 16:59:

[..]

De broer heeft toch al gezegd dat hij dan de weekenden niet meer komt? Dat moeders vind dat TO zn broer wegjaagt is niet zijn probleem verder.

Dat is dus het manipulatieve gedrag van broer, dan blijft hij weg. Benieuwd waar hij dan wel zijn zo ontzettend benodigde privacy haalt. Zal allemaal best goedkomen hoor, hij zal er niet van doodgaan ofzo.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 17:07

Kersje schreef op 21-10-2022 om 17:06:

[..]

Dat is dus het manipulatieve gedrag van broer, dan blijft hij weg. Benieuwd waar hij dan wel zijn zo ontzettend benodigde privacy haalt. Zal allemaal best goedkomen hoor.

Wat is er manipulatief aan? TO en zn vriendin gaan ook heus niet dood van maar 1 nacht seksen ipv 2 denk ik

Battle-Royale schreef op 21-10-2022 om 17:07:

[..]

Wat is er manipulatief aan? TO en zn vriendin gaan ook heus niet dood van maar 1 nacht seksen ipv 2 denk ik

Als jij er niets manipulatiefs in ziet, ik ga het jou iig niet uitleggen ofzo.

Angela1967 schreef op 21-10-2022 om 16:57:

kennelijk heeft broer een foute keuze gemaakt bij zijn doordeweekse woonsituatie en heeft hij dat weekend hard nodig? Ik kan niet verklaren waarom hij de oplossing niet bij zichzelf zoekt. Hij is uit huis. TO niet. Die woont gewoon nog thuis.
Dus als je uit huis gaat ben je uit huis. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Als broer keihard die rust nodig heeft omdat hij anders de drukke week en woonsituatie niet aankan is dat het probleem. Welke oplossing daarbij hoort is dan een apart gesprek waard.
Gr Angela

Hoezo? Toen ik op kamers ging om te studeren ging ik ook elk weekend nog naar huis. En dat deden heel veel van mijn studiegenoten ook. Ik was toen ook nog maar net 17. In de loop van de tijd werd het om het ander weekend, eigenlijk wel tot ik afgestudeerd was en ook daarna ging ik nog regelmatig naar huis in het weekend. Tot ik ging trouwen en we een huis hadden. Tot dan zat ik op kamers.

Ik weet niet hoe oud deze broer is, maar ik vind het dus niet raar dat hij het weekend naar huis gaat. 
Iets anders is, dat hij dan niet voor iedereen hoeft te bepalen hoe het weekend gaat. Daar zou je dan met elkaar over in overleg moeten.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

21-10-2022 om 17:33

Kersje schreef op 21-10-2022 om 17:10:

[..]

Als jij er niets manipulatiefs in ziet, ik ga het jou iig niet uitleggen ofzo.

De broer heeft toch zn eigen onderkomen en een paar berichten geleden vond je nog dat broer zich maar aan moet passen aan de nieuwe situatie en niks te willen heeft maar indien hij dan gewoon niet meer komt in de weekenden is hij manipulatief? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.