Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Tussenjaar? Hoe? Wat? waar?

Dochter ( 19, eerstejaars) is gestopt met haar studie. Combinatie van wat ondoordacht gekozen, Corona/lockdown impact op het onderwijs, en dan ook nog mentaal aan het opkrabbelen na een langdurige relatie met een vriendje dat haar erg slecht behandeld heeft. 

Ze schiet helemaal in de stress bij het idee nu overhaast  een ander studie te moeten kiezen, en overweegt serieus een tussenjaar te nemen. Dat was vorig jaar ook al een tijdje een vaag plan, maar toen door Corona  van tafel verdwenen. Ik vond en vind het trouwens een goed idee. Dochter is jong voor haar leeftijd, en laat veel dingen maar gewoon gebeuren/ zich aanleunen. Het zou  niet zo slecht   zijn om even een poosje de tijd te nemen om zichzelf een beetje terug te vinden, wat volwassener en zelfstandiger te worden, en wat helderder te krijgen  wat ZIJ nou eigenlijk wil
Nou is zo’ n jaar vormgeven ook nog een heel project. Dochter zwalkt voorlopig wat heen en weer tussen iets taalreis achtigs ( Engels dan graag), iets ‘voor de maatschappij’ ...voor een goed doel, iets met dieren of zo, of het milieu/ klimaat. Ze is daarnaast dol op zingen/ pianospelen/ toneel  etc ( en kan dat ook behoorlijk goed, vooral de piano) , dus ik denk dat iets in een wat artistieke richting ook wel heel leuk zo kunnen zijn. Het mag best geld kosten het hoeft zeker geen vol jaar te zijn ( ze wil ook nog wat werken) en liefst niet al  te idioot  ver van huis. Australië of zo hoeft niet. 
Ze is ook ( nog) niet zo zelfstandig dat ze met een backpack en ticket  vertrekt. Iets semi- georganiseerds lijkt beter
Als we googelen ( zij, wij) zien we door de bomen het bos niet meer. Zoveel organisaties, zoveel mogelijkheden...Zijn hier mensen met ( goede of slechte) ervaringen? Tips? Aan- of juist afraders? om haar ( en ons)  een beetje op  gang te helpen? 

 


Summercamp counselor in de verenigde staten

een seizoen werken in het buitenland bij iets als Eurocamp

als ze kan skiën- skileraar worden 

Siw https://www.siw.nl/zo-werkt-het/groepsprojecten/

In de zomer vooral, maar niet erg lang. Kan ze eens ervaren hoe het is om op deze manier aan de slag te gaan als vrijwilliger, gecombineerd met leeftijdgenoten. 

gr Angela.

Vrije Hogeschool Driebergen (zie google) heeft mij ooit bijzonder goed gedaan en ik hoor er nog steeds positieve verhalen over. En je hoeft geen antroposoof te zijn, was ik ook niet en ben ik ook nooit geworden

Mogelijk vanwege corona maar ik zie hier ook jongeren die naast een parttime baan, nog een extra vak bijhalen voor een vervolgstudie, vrijwilligerswerk doen in verzorgingshuizen of bij andere publieke instellingen zoals de bibliotheek of de voedselbank. Veel plaatsen hebben ook een lokale vrijwilligersorganisatie. De gemeente is daar ook vaak actief in. gezien de participatiewet.

Nu ben ik zelf niet zo'n fan van Vrije school onderwijs, maar misschien is dit iets voor je dochter? https://www.vrijehogeschool.nl/opleiding/tussenjaar-mogelijkheden-na-studie-reizen-buitenland-programma-coaching-wat-doen/

Het is alleen niet bepaald goedkoop (10.000 euro collegegeld) maar als het dat geen probleem is, is het misschien iets

(overigens naar voor je dochter dat afgelopen jaar zo gelopen is. Mijn dochter is net zo oud als de jouwe. Ze is een jaar verder in studie, maar heeft ook nodige twijfels)

Ik zou sowieso een baantje adviseren, zodat ze geld kan sparen voor een nieuwe studie of eventueel een reis. Van alleen op vakantie gaan leer je echt ontzettend veel. Dat hoeft echt niet meteen ver te zijn of lang, een week binnen Europa is ook goed, zeker om mee te beginnen. Maar je moet dan wel dingen zelf regelen en je bent op jezelf aangewezen. Dat is heel goed voor de zelfstandigheid. Zelf nadenken en je plannen wat je wanneer wil gaan doen.
Verder zijn losse cursussen binnen haar interessegebieden misschien ook leuk. Vrijwilligerswerk bij een maatschappelijke organisatie kan ook. Dat hoeft zeker niet fulltime te zijn.

Een jaartje werken. Ik vind haar ideeën over wat te doen in dat tussenjaar wel wat erg vaag allemaal en wat te vrijblijvend. Ik heb het idee dat juist een jaartje met de voeten in de klei staan haar richting kan geven. Ik beredeneer dit overigens vanuit mijn kinderen. Bij hun heeft dit goed gewerkt. Als is het maar omdat ze nu weten waarom ze studeren.


Het staat er misschien wat hard, dat is niet zo bedoeld.

Ik denk echt dat een tijdje werken in een supermarkt, de (thuis)zorg of een productiebedrijf wel wat voor je doet als je 18 bent. Dus daar zou ik mee beginnen.

Ik lees even mee. Dochter hier is 20, rondt nu een MBO-4 toerisme af en weet echt niet wat ze verder wil. Naar HBO? Welke richting? Of toch werken.... De corona-toestanden spelen daar zeker een rol in. Ze had een plan, wat door al dat gedoe nu niet haalbaar lijkt en een beetje open dagen bezoeken was natuurlijk allemaal lastig omdat alles online was. 
Ik vind een tussenjaar prima. Ze heeft plannen voor werken in het buitenland en de tips die ik hier langs zie komen ga ik haar ook doorsturen. Ik vraag me alleen af hoe het zit met studiefinanciering en zo. Heeft ze na een tussenjaar nog recht op iets? Sowieso is HBO alleen een lening volgens mij, dus dan is een potje geld zeker geen overbodige luxe. 

Mijn kind heeft een jaar gewerkt. Studiefinanciering kun je aanvragen tot je 27ste. 

GinnyT schreef op 31-05-2021 om 10:59:

Het staat er misschien wat hard, dat is niet zo bedoeld.

Ik denk echt dat een tijdje werken in een supermarkt, de (thuis)zorg of een productiebedrijf wel wat voor je doet als je 18 bent. Dus daar zou ik mee beginnen.

Ik denk eerlijk gezegd dat een (tussen)jaar werken in een supermarkt of aan de lopende band je vooral duidelijk maakt dat je graag verder wilt studeren maar niet wat. Ik denk ook niet dat het je  zelfstandiger maakt als je nog gewoon thuis woont. En ja als bijbaantje is het heel goed om te doen, maar dat is wat anders dan het vullen van een tussenjaar

IngridT

IngridT

31-05-2021 om 23:08 Topicstarter

Dank voor alle reacties so far. Ben nog druk examens aan t nakijken, maar zalige later deze week eens doorspitten en delen  met dochter.
dat vrije school verhaal klinkt ( hoewel ik helemaal niet antroposofisch ben ingesteld) wel heel erg als het soort ding wat dochter goed zou kunnen gebruiken.
en ginny. Vaag. Ja dat klopt. Dat is ze met alles. Is haar aard, en door wat ze de afgelopen jaren heeft ervaren met een relatie waarin ze behoorlijk het onderspit delfde is het er niet bepaald beter op geworden. Ik denk ook dat ze wel wat hulp ( en msch een paar voorzichtige duwtjes) nodig heeft om het daadwerkelijk te laten  gebeuren, die spannende plannen,  en niet te verzanden in eindeloos geplan zonder actie.

Overigens vinden we het om allerlei redenen een heel goed idee als ze er even een tijdje echt ’uit’ is. Op een ander plek. Nieuwe mensen ontmoeten. Zelf keuzes maken. Dus alleen al om die  reden is een heel haar jumbo niet echt een optie. Maar ze gaat vast geen heel jaar weg, dus tussen nu en volgend jaar augustus moet er nog tijd genoeg zijn voor een baan of baantje. Vindt ze ook lastig genoeg trouwens. Initiatief nemen & het gedaan krijgen.


meer ideeen blijven welkom! 

Alkes schreef op 31-05-2021 om 21:30:

[..]

Ik denk eerlijk gezegd dat een (tussen)jaar werken in een supermarkt of aan de lopende band je vooral duidelijk maakt dat je graag verder wilt studeren maar niet wat. Ik denk ook niet dat het je zelfstandiger maakt als je nog gewoon thuis woont. En ja als bijbaantje is het heel goed om te doen, maar dat is wat anders dan het vullen van een tussenjaar

Dat denk ik dus niet. Zelfstandigheid gaat veel verder dan weten hoe je moet koken en waar je het beste je boodschappen kunt doen ( en ja ik chargeer, maar ook als je thuis woont kun je zelfstandig worden). Werken leert je ook om je staande te houden in een volwassen omgeving. Ik heb mijn kinderen nergens zo zien groeien als in een werkomgeving.

En bovenal heb ik het niet over heel tussenjaar, maar als eerste stap.  

Of nou ja, daar had ik het wel over, maar dat was niet hoe ik het bedoelde. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.