Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Uit huis

Zoonlief heeft eindelijk iets voor zichzelf gevonden! Hij blijft in ons dorp gelukkig.
Maar wat heeft hij allemaal nodig? Hij heeft straks best wel de ruimte.
Ik kom niet verder dan stofzuiger, strijkplank, strijkijzer


Mijn ouders hadden vroeger ook een uitzet bij elkaar gespaard door de jaren heen.
Die waren ook al acht jaar samen voordat ze gingen trouwen. Zelf had ik meer in geld gespaard, hoewel ik ook wat dingen tweedehands heb. Oude pannen en servies van mijn tante (die waren nog prima), theeglazen en een messenset uit een of ander kerstpakket van mijn vader die al tien jaar op de zolder stof stonden te vangen. 
En zeker niet alles hoeft meteen. Mijn ouders zeiden destijds dat ik het eerste jaar nog heel veel spullen zou kopen die ik zou missen. Nou, dat was echt bijna niks. Het meeste kwam alsnog van hun of mijn zus of vond ik onzin. Wat? Heb jij geen mixer? Hier, neem maar mee. Heb je ook geen tosti-ijzer? Je bent bijna jarig, dus dat krijg je van mij. 

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 13:38

Ik zou beginnen met de grote vaste zaken. 

Bank, bed, eethoek kast, bijzettafel, kledingkast.
Pannen, borden, kopjes, bestek, aardappelschilmesje en een groente of vleesmes. Onderzetters voor de Pannen. 
Theedoek, vaatdoek, spons, dweil, emmer, glassex, zeem. Toiletborstel.
Stofzuiger, koelkast wasmachine. Droogrek.
Verlichting. Vuilnisbak. En wat basis schoonmaakmiddelen. 

Dat is wel zo'n beetje de basis. De rest kan hij aanschaffen op momenten dat hij ze echt mist.

Dan je verzekeringen idd, adreswijzigingen, abonnementen en aansluitingen. GWL. Gemeentebelastingen en eventuele toeslagen. 

Tv heb je niet direct nodig. Die kun je later nog aanschaffen. Ik heb al heel lang geen tv meer. Als ik iets kijk, pak ik de laptop of telefoon. 

Kringloop is idd een prima plek om eens te kijken hoor. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-10-2022 om 13:41

Aiden schreef op 15-10-2022 om 12:48:

Ik ben toch echt van mening dat een volwassen kind hier beter zelf achter kan komen. Niet omdat je hem niet moet helpen maar omdat hij dan ziet wat hij écht nodig heeft en wat niet. Tegenwoordig hoef je geen dagen of langer te wachten voor je iets aan kan schaffen en alleen onder werktijd. Het is ook juist leuk om dat zelf uit te vinden. ''Oh een kaasschaaf heb ik écht nodig of juist niet, ik koop liever plakjes'

En serieus: een loungeset, parasol en barbeque? Echt?

Ik vind een kaasschaaf wel een must hoor. Maar ik gebruik het ding ook om groenten mee te schillen 

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 13:43

Tickel schreef op 15-10-2022 om 13:41:

[..]

Ik vind een kaasschaaf wel een must hoor. Maar ik gebruik het ding ook om groenten mee te schillen

Zonde, want met een kaasschaaf verspil je veel meer eten. Koop dan een dunschiller. 

een fietspomp (als hij een fiets heeft)

Irregular_Choice schreef op 15-10-2022 om 13:07:

[..]

Ik ook, helemaal geen plastic ding. En ruimte op het aanrecht heb ik genoeg. Zelfs de airfryer staat er standaard niet elke keuken heeft te weinig aanrechtblad. Ik vind iets op de kookplaat veel vervelender, want ik heb regelmatig 3 potten nodig en dan zou ik alsnog die fluitketel moeten verplaatsen. Bovendien gebruik ik meestal dezelfde put voor alles. En ik vind spullen op het fornuis ook gewoon rommelig staan. Rommeliger dan de normale spullen die bij ongeveer iedereen op het aanrecht staan (zoals de waterkoker en een koffiezetapparaat).

Het is een persoonlijke keuze natuurlijk, geen ‘wat is beter’. Voor mij, met kleine keuken, is vrije ruimte fijn. Een strakke inductieplaat ziet er sowieso al veel rustiger en opgeruimder uit dan een gasfornuis. En een mooie, strakke fluitketel is niet lelijk 😉. Drie pitten gebruik ik ook geregeld. De fluitketel staat dan dus op …. de vierde pit! Het komt maar heel zelden voor dat ik die vierde pit ook nog nodig heb.


Afijn keuzes, keuzes Lali!  Zo zie je maar waar je allemaal aan kunt denken. En dan hebben we het nu alleen nog maar over waterkoker versus fluitketel! Je zoon zal in zijn huis moeten leven dus die zal uiteindelijk toch het denkwerk moeten doen over wat belangrijk voor hem is. 

Bijtje82 schreef op 15-10-2022 om 13:38:

Ik zou beginnen met de grote vaste zaken.

Bank, bed, eethoek kast, bijzettafel, kledingkast.
Pannen, borden, kopjes, bestek, aardappelschilmesje en een groente of vleesmes. Onderzetters voor de Pannen.
Theedoek, vaatdoek, spons, dweil, emmer, glassex, zeem. Toiletborstel.
Stofzuiger, koelkast wasmachine. Droogrek.
Verlichting. Vuilnisbak. En wat basis schoonmaakmiddelen.

Dat is wel zo'n beetje de basis. De rest kan hij aanschaffen op momenten dat hij ze echt mist.

Dan je verzekeringen idd, adreswijzigingen, abonnementen en aansluitingen. GWL. Gemeentebelastingen en eventuele toeslagen.

Tv heb je niet direct nodig. Die kun je later nog aanschaffen. Ik heb al heel lang geen tv meer. Als ik iets kijk, pak ik de laptop of telefoon.

Kringloop is idd een prima plek om eens te kijken hoor.

Het is idd allemaal zo persoonlijk. Onderzetters voor pannen heb ik werkelijk nog nooit gebruikt. Ik schep op in de keuken en áls er al eens iets op tafel moet dan leg ik er een pannenlap onder. Ik heb zo’n grillplaatding ipv een tosti apparaat, kun je veel meer mee doen dan alleen tosti’s maken. Maar je kunt tosti’s ook prima in een koekenpan maken. Het is maar wat je gewend bent/prettig vindt/hoeveel ruimte je in je keuken hebt/wat je eet. Ik heb geen frituurpan en ook geen airfryer. Nooit gemist ook. Als ik patat wil haal ik het bij de snackbar. TV hebben wij ook al jaren niet meer.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-10-2022 om 14:18

Bijtje82 schreef op 15-10-2022 om 13:43:

[..]

Zonde, want met een kaasschaaf verspil je veel meer eten. Koop dan een dunschiller.

Heb ik, kan er niet mee overweg.

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 14:20

Jonagold schreef op 15-10-2022 om 14:13:

[..]

Het is idd allemaal zo persoonlijk. Onderzetters voor pannen heb ik werkelijk nog nooit gebruikt. Ik schep op in de keuken en áls er al eens iets op tafel moet dan leg ik er een pannenlap onder. Ik heb zo’n grillplaatding ipv een tosti apparaat, kun je veel meer mee doen dan alleen tosti’s maken. Maar je kunt tosti’s ook prima in een koekenpan maken. Het is maar wat je gewend bent/prettig vindt/hoeveel ruimte je in je keuken hebt/wat je eet. Ik heb geen frituurpan en ook geen airfryer. Nooit gemist ook. Als ik patat wil haal ik het bij de snackbar. TV hebben wij ook al jaren niet meer.

Pannenlap, onderzetter. Tomato tomatoe 😁 

Ik schep alleen in de keuken op als ik alleen eet. Heb ik gasten of als de kinderen er zijn, dan staat alles op tafel. 

Heb ook geen apparatuur in de keuken. Hou niet zo van friet, als ik eens iets wil frituren dan gebruik ik een gietijzeren pan. Magnetron niet, airfryer overbodig. Tosti maak ik in de pan. 

Bijtje82

Bijtje82

15-10-2022 om 14:23

Tickel schreef op 15-10-2022 om 14:18:

[..]

Heb ik, kan er niet mee overweg.

Welke heb je dan?

550x722.jpg

Die linker werkt praktisch hetzelfde als een kaasschaaf. De rechter vind ik persoonlijk ook wat lastiger werken. 

Mija schreef op 15-10-2022 om 12:58:

[..]

Want een waterkoker is mooier dan een fluitketel? Ik heb veel liever een mooie fluitketel op de kookplaat staan dan een plastic waterkoker op het aanrecht. Komt nog bij: ruimte op de kookplaat gebruik je niet zo gemakkelijk voor andere dingen. Meer ruimte op het aanrecht is altijd welkom.

Alsof een waterkoker altijd van plastic is, die zien er tegenwoordig echt anders uit hoor.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-10-2022 om 14:27

Bijtje82 schreef op 15-10-2022 om 14:23:

[..]

Welke heb je dan?

550x722.jpg

Die linker werkt praktisch hetzelfde als een kaasschaaf. De rechter vind ik persoonlijk ook wat lastiger werken.

Een rechte met vast blad. Maar ik blijf bij mn kaasschaaf. Die schilt helemaal niet dik en heeft geen blad.

Bijtje82 schreef op 15-10-2022 om 14:23:

[..]

Welke heb je dan?

550x722.jpg

Die linker werkt praktisch hetzelfde als een kaasschaaf. De rechter vind ik persoonlijk ook wat lastiger werken.

Grappig! Ik kan dan weer absoluut niet met die linker werken! Ik heb er zoeen als die rechtse, maar dan de goedkoopste van de goedkoopste. 

Voor dit soort dingen vind ik de kringloop dus ook handig: je koopt eens zo'n ding om te kijken of het wat is. Als je het niks vind, breng je het terug. Als het bevalt, koop je desgewenst een betere en mooiere of vraagt die eens cadeau. Er zijn ontzettend veel onzinnige keukenhulpjes! Ik ben nieuwsgierig en heb er zo al een hoop uitgeprobeerd: eiersnijder, uienkam, kruidenschaar, sushirol, spiraalsnijder; you name it, i bought it, voor 50 cent of een euro dan. De meeste zijn allang weer retour. Een blijvertje was bijvoorbeeld een potopener Jarkey, maar dat heeft een jongeman in de bloei van zijn leven dan waarschijnlijk weer niet nodig . De Nicer Dicer (wel nieuw gekocht) is een apparaat wat ik veel heb gebruikt om groente te snijden. Groot nadeel daarvan vind ik dat je er geen nieuwe messen bij kan kopen. Tegen de tijd dat de messen beginnen te slijten, moet je eigenlijk zo'n hele nieuwe set kopen. Dat staat me als duurzame kringeloopwinkelaar zo gruwelijk tegen dat ik dat toch maar niet doe. Ik wil dat soort cynische marketingkeuzes gewoon niet belonen. 

Die dunschillers van het plaatje kosten nog geen euro bij de action. Ik vind ze fijn, vooral de linker. Maar ik schil alleen wortels, andere groenten eten we gewoon met schil. 
Maar goed, ieder zijn ding. Ik heb de meeste van die keukendingetjes gekregen van mijn ouders omdat het 'over' was en sommigen gebruik ik niet eens vaak.

Jonagold schreef op 15-10-2022 om 14:13:

[..]

. Ik heb geen frituurpan en ook geen airfryer. Nooit gemist ook. Als ik patat wil haal ik het bij de snackbar. 

Ik had ooit een frituurpan: gekregen. Wat een onding. Veel stank en dat gedoe met dat vet verwisselen; bah, niks voor mij. Dus dat ding eruit en naar de snackbar. Wij eten al heel lang een keer in de twee weken friet op zondagavond voor de tv. Toen kwam puberzoon met het idee een airfryer te kopen om als hij met zijn vrienden spelletjes deed snacks te kunnen maken. Ik ben eens gaan rekenen en zag dat het geen grote kostenpost was, onder voorwaarde dat de tweewekelijkse uitgaven bij de snackbar daarmee zouden wegvallen. Aldus geschiedde. En toen bleek dat je er veel meer mee kon klaarmaken, en dat makkelijk en snel. Het hangt wel af van de gezinssamenstelling en omvang van de airfryer wat er mogelijk is. Maar deze man heeft bijvoorbeeld kookboekjes gemaakt voor eenpersoonsmaaltijden: https://hetluiekookboek.nl/

En ik heb dus zelf ontdekt dat je qua warme avondmaaltijen een heel eind komt met alleen dat éne apparaat als je alleen voor jezelf moet koken en een beetje experimenteert. Noodzakelijk? Nee, uiteraard niet.  Maar ik denk dat ik, als mijn kinderen het huis uit zijn, pas echt losga met de airfryer. Ik ben niet zo'n kok en ik ben aan het eind van de dag gewoon moe en wil snel iets op tafel hebben staan. Ook hier geldt dus weer: het is maar net hoe je leeft, wat je handig vindt en welke eisen je stelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.