Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Uit huis

Zoonlief heeft eindelijk iets voor zichzelf gevonden! Hij blijft in ons dorp gelukkig.
Maar wat heeft hij allemaal nodig? Hij heeft straks best wel de ruimte.
Ik kom niet verder dan stofzuiger, strijkplank, strijkijzer


Bijtje82 schreef op 16-10-2022 om 19:17:

Die gele doekjes krassen mij teveel. En ik vind ze vies aanvoelen. Heb liever die microvezeldoekjes

Die gebruik ik ook voor allerlei dingen maar die gele kan ik droger uitwringen dan de microvezel.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-10-2022 om 19:18

Herfstappeltaart schreef op 16-10-2022 om 19:14:

[..]

Ik heb ze altijd van sorbo. Die krimpen nauwelijks.

Sowieso verdwijnen er veel microplastics in het riool bij wassen. Alles wat synthetisch is geeft dat af. Las wel dat er een filter voor is, bij aeg tenminste. 

Bijtje82

Bijtje82

16-10-2022 om 20:12

Tickel schreef op 16-10-2022 om 19:18:

[..]

Sowieso verdwijnen er veel microplastics in het riool bij wassen. Alles wat synthetisch is geeft dat af. Las wel dat er een filter voor is, bij aeg tenminste.

Geloof je werkelijk dat dat werkt?

Als ze zelfs plastic in je bloed terugvinden dan zal zo'n filter echt niet fijn genoeg zijn om die fijne delen te filteren. Leuk marketing dingetje natuurlijk. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-10-2022 om 20:46

Bijtje82 schreef op 16-10-2022 om 20:12:

[..]

Geloof je werkelijk dat dat werkt?

Als ze zelfs plastic in je bloed terugvinden dan zal zo'n filter echt niet fijn genoeg zijn om die fijne delen te filteren. Leuk marketing dingetje natuurlijk.

Weet ik veel. Ik zeg alleen dat er een filter voor is.

Aiden schreef op 16-10-2022 om 17:49:

[..]

Kookwas is zo jaren 50. Bad- en toiletmatten ook.

Ik vind het een stuk prettiger om het bad of de douche uit te stappen op een badmat dan dat ik op de tegels sta te druppen. Ook vanwege uitglijgevaar als ik helemaal nat op die tegelvloer stap. En in onze wc ligt geen vloerverwarming en zit ook geen gewone verwarming. Daar is het steenkoud, vandaar een matje zodat ik geen bevroren voeten heb in de winter. 
En hoezo is een kookwas zo jaren 50? Voor het behoud van je wasmachine is het sowieso aan te raden om minimaal eens per maand een kookwas te draaien. Voor handdoeken en vaatdoeken is 60 graden ook niet voldoende om bacteriën te doden en ik heb alleen 60 graden en dan 90. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

16-10-2022 om 21:24

Irregular_Choice schreef op 16-10-2022 om 21:22:

[..]

Ik vind het een stuk prettiger om het bad of de douche uit te stappen op een badmat dan dat ik op de tegels sta te druppen. Ook vanwege uitglijgevaar als ik helemaal nat op die tegelvloer stap. En in onze wc ligt geen vloerverwarming en zit ook geen gewone verwarming. Daar is het steenkoud, vandaar een matje zodat ik geen bevroren voeten heb in de winter.
En hoezo is een kookwas zo jaren 50? Voor het behoud van je wasmachine is het sowieso aan te raden om minimaal eens per maand een kookwas te draaien. Voor handdoeken en vaatdoeken is 60 graden ook niet voldoende om bacteriën te doden en ik heb alleen 60 graden en dan 90.

60 graden is wel voldoende om bacteriën te doden en een droger werkt ook goed. Kookwas doe ik ook regelmatig en ik weet zeker dat ik niet uit de jaren 50 kom.

Tickel schreef op 16-10-2022 om 21:24:

[..]

60 graden is wel voldoende om bacteriën te doden en een droger werkt ook goed. Kookwas doe ik ook regelmatig en ik weet zeker dat ik niet uit de jaren 50 kom.

Bij koken pas boven 75 graden en aangezien de bacteriën uit vlees ook op de vaatdoek komen, hou ik dat aan voor het textiel uit de keuken. 


Decembermamma schreef op 16-10-2022 om 18:09:

[..]

Dat vroeg ik me vroeger ook af, maar sinds ik andere (stevigere) vaatdoeken gebruik en af en toe zo'n geel doekje gebruik weet ik weer waarom die gele doekjes voelen na een keer of 2 gebruiken gewoon al vies aan als je ze uit de kast pakt.

Misschien moet je dan eens kijken naar je wasmachine. Geen enkel probleem mee. Nou ja jij gooit ze dus niet weg na 1x, mensen die dat wel doen zijn lekker bezig met het milieu. 

Herfstappeltaart schreef op 16-10-2022 om 19:04:

[..]

Een badmat jaren 50? Why?? Lekker aan mijn voeten hoor na het douchen.

Ik was ze altijd op 60 graden. Die gele doekjes ook trouwens. En af en toe op 95. Wat een milieuvervuilende verspilling om die weg te gooien na 1x gebruik.

Ik had het dus vooral over een kookwas.

Tickel schreef op 16-10-2022 om 19:09:

[..]

Die gooi ik helemaal niet weg. Dat staat nergens en ik gebruik ze nauwelijks.

Je zegt dat je ze niet wast dus dan denk ik: je gooit ze weg, overigens zei iemand anders dat wel. Wat doe je dan met gele doekjes als je ze niet wast maar wel gebruikt (als is het nauwelijks?)

Irregular_Choice schreef op 16-10-2022 om 21:22:

[..]

Ik vind het een stuk prettiger om het bad of de douche uit te stappen op een badmat dan dat ik op de tegels sta te druppen. Ook vanwege uitglijgevaar als ik helemaal nat op die tegelvloer stap. En in onze wc ligt geen vloerverwarming en zit ook geen gewone verwarming. Daar is het steenkoud, vandaar een matje zodat ik geen bevroren voeten heb in de winter.
En hoezo is een kookwas zo jaren 50? Voor het behoud van je wasmachine is het sowieso aan te raden om minimaal eens per maand een kookwas te draaien. Voor handdoeken en vaatdoeken is 60 graden ook niet voldoende om bacteriën te doden en ik heb alleen 60 graden en dan 90.

Mijn miele behoeft geen kookwas. En volgens mij moet je zo'n was dan juist zonder spullen wassen. Overigens ging het hier om eens per week: "Dan doe ik daar ook de theedoeken en handdoeken in zo om de 3/4 dagen en eens per week gaat alles in de kookwas met de handdoeken uit de badkamer, badmatten, toiletmat enz."

Echt helemaal niet nodig en kost veel te veel energie.

https://www.wasmachines.nl/nieuws/op-hoeveel-graden-moet-je-wassen/

Wassen op 90 graden: Voor vaatdoekjes en onderhoudsbeurt

Wassen op 90 graden werd vroeger ook wel de kookwas genoemd. Luiers werden bijvoorbeeld altijd op deze hoge temperatuur gewassen. Tegenwoordig is dit niet meer nodig door de moderne wasmiddelen en kost het wassen op 90 graden alleen maar heel veel energie. Het is misschien nog een fijn en fris idee bij vaatdoekjes en theedoeken. Toch is de 90 graden knop geen overbodige optie. Hij is zelfs noodzakelijk om je wasmachine om de 12 weken een onderhoudsbeurt te geven. Gewoon een lege wasmachine laten draaien op 90 graden en alle drab (dat zich na enige weken vormt door schimmels, bacteriën en zeepresten) lost op. Na de kookwas is je wasmachine weer heerlijk fris!


Ik denk dat het beter is om de vaatdoekjes snel te wassen, een snijplank te gebruiken die direct in de vaatwasser gaat en zo te voorkomen dat je vaatdoekje besmet raakt met bacteriën. 

Aiden schreef op 17-10-2022 om 11:34:

https://www.wasmachines.nl/nieuws/op-hoeveel-graden-moet-je-wassen/

Wassen op 90 graden: Voor vaatdoekjes en onderhoudsbeurt

Wassen op 90 graden werd vroeger ook wel de kookwas genoemd. Luiers werden bijvoorbeeld altijd op deze hoge temperatuur gewassen. Tegenwoordig is dit niet meer nodig door de moderne wasmiddelen en kost het wassen op 90 graden alleen maar heel veel energie. Het is misschien nog een fijn en fris idee bij vaatdoekjes en theedoeken. Toch is de 90 graden knop geen overbodige optie. Hij is zelfs noodzakelijk om je wasmachine om de 12 weken een onderhoudsbeurt te geven. Gewoon een lege wasmachine laten draaien op 90 graden en alle drab (dat zich na enige weken vormt door schimmels, bacteriën en zeepresten) lost op. Na de kookwas is je wasmachine weer heerlijk fris!


Ik denk dat het beter is om de vaatdoekjes snel te wassen, een snijplank te gebruiken die direct in de vaatwasser gaat en zo te voorkomen dat je vaatdoekje besmet raakt met bacteriën.

Als ik mijn machine een reinigingsprogramma laat draaien (vaste instelling) dan doet hij dat op 60 graden en niet op 90. Voor de zekerheid doe ik eens per half jaar of zo toch een keertje een reiniging op 90 graden.

En ik gebruik idd altijd snijplanken, en het doekje hang ik uit na gebruik. Dat wissel ik 3 x per week en gaat mee met handdoeken of bedden dat ik op 40 of 50 graden was. We zijn nog nooit ziek geworden…

Aiden schreef op 17-10-2022 om 11:28:

[..]

Misschien moet je dan eens kijken naar je wasmachine. Geen enkel probleem mee. Nou ja jij gooit ze dus niet weg na 1x, mensen die dat wel doen zijn lekker bezig met het milieu.

Nee ligt niet aan de wasmachine die doet het prima, de dweilen en andere schoonmaakdoekjes komen prima en schoon uit de was alleen die gele zijn drama zitten ook binnen no time gaten in. Die gebruik ik in huis dus niet maar in vakantiehuisjes krijg je die dingen meestal in je welkomstpakket en die gebruiken we dan dus 1 dag en dan gaan ze weg en zijn ze ook echt op.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-10-2022 om 11:56

Aiden schreef op 17-10-2022 om 11:30:

[..]

Je zegt dat je ze niet wast dus dan denk ik: je gooit ze weg, overigens zei iemand anders dat wel. Wat doe je dan met gele doekjes als je ze niet wast maar wel gebruikt (als is het nauwelijks?)

Ik zei; over de gele doekjes, dat was ik niet. Niet die was ik niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.