Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriendin 's nachts thuisbrengen ouderwets?

Peiling

Is het gebruikelijk om een meisje 's nachts thuis te brengen? (5 km omfietsen)

Maximaal 2 antwoorden.

148 stemmen
68%
32%

Doemijdieglazenbol schreef op 24-07-2022 om 03:31:

Zorgzaamheid is een karaktereigenschap die ik enorm waardeer in mensen (m/v/x) tot het betutteling wordt. Ik heb geloof ik vaker mensen naar huis gebracht dan dat ik zelf naar huis gebracht werd (als volwassene, want we hebben het hier over volwassenen, toch? Of gaat het merendeel van de reacties eigenlijk pubers?) en dat terwijl ik doorgaans de kleinste en lichtste en zeker niet de sterkste was. Maar dan wel de meest nuchtere of degene met het grootste verantwoordelijkheidsgevoel. Ik had niet verwacht dat zoveel mensen er nog zo tegenaan zouden kijken. Vooral omdat mijn eigen ervaringen als kleine, “kwetsbare” vrouw zo anders zijn. Zowel in de stad als in de bijbelbelt. Wel erg leerzaam.


Ik blijf het wel raar vinden dat voor sommige mensen de default modus is dat vrouwen kennelijk niet alleen in het donker naar huis kunnen. In mijn optiek leer je ze beter als ze veel jonger zijn om hulp te vragen of te accepteren wanneer dat nodig is en het ook aan te bieden aan anderen als ze denken dat het nodig is. Wat verschillende handelingsperspectieven zijn in verschillende omstandigheden. Als ik sommige mensen zo lees zou ik door mijn gender en postuur bijna niet meer onbegeleid op pad kunnen in het donker. Dat vind ik inderdaad ouderwets en onrealistisch.

Van mij mag je best onbegeleid op pad in het donker. Dat doe ik zelf ook regelmatig, en dat weten de mannen die mij thuis (of tot de auto) hebben gebracht ook. Ja, ik fiets diezelfde route die zij dan meefietsen ook soms in mijn uppie in de nacht. 

Maar we hebben het hier over twee verschillende dingen. Over avonden dat zij er wél bij zijn en avonden waarop zij er niet bij zijn. En daar ligt voor mij de grens van betutteling. Een man die vanuit zijn eigen huis naar het café fietst waar ik met vriendinnen ben, puur om mij naar huis te fietsen vind ik ook  betutteling. Maar als wij samen in dat café hebben gezeten en hij fietst met me mee naar huis, dan vind ik dat zorgzaam en inderdaad fijn.

En ja, ik weet best dat me in theorie iets kan overkomen als ik alleen naar huis fiets op avonden met vriendinnen. Maar ik weet ook van de mannen die me thuis hebben gebracht dat zij dat doen opdat ik veilig thuis kom na een avond met hen. Noem het voor mijn part mannelijk beschermingsinstinct en ja, daarmee bevestig ik wellicht traditionele rollen. So be it. Persoonlijk heb ik veel meer respect voor een man die me thuis brengt dan een man die me alleen naar huis laat fietsen na een avondje samen uit. 

Herfstappeltaart schreef op 24-07-2022 om 07:13:

[..]

Je leest niet alles....mijn dochter is er ternauwernood aan ontsnapt. De dader heeft nog steeds TBS. Is jaren geleden en hij heeft meerdere slachtoffers gemaakt (ook waarbij de verkrachting wèl is gelukt).

Ik reageerde ook niet op jou maar op to. Heb jou ook niet gequote? Heb idd niet alle reacties gelezen maar iig de openingspost van to.

Sorry bedoel ik niet bot. Heftig. Sterkte voor je dochter. 

Index224 schreef op 24-07-2022 om 07:30:

[..]

Ik reageerde ook niet op jou maar op to. Heb jou ook niet gequote? Heb idd niet alle reacties gelezen maar iig de openingspost van to.

Sorry bedoel ik niet bot. Heftig. Sterkte voor je dochter.

Nee ik bedoel: je leest niet alles in de krant wat er gebeurt.

Fenyw schreef op 24-07-2022 om 00:12:

[..]

Hier was de regel dat je samen naar huis gaat. Liever later thuis dan op tijd en alleen. Je zorgt voor je vrienden, altijd. Geslacht maakt niet uit, de sterksten of grootsten gaan als laatst.

En als dingen anders lopen, als de BOB toch geen BOB is, dan bellen ze en dan komen we. Altijd. We komen ook voor vrienden als dat nodig is.

Ligt er denk ik ook aan hoe je uit gaat en of je bij elkaar in de buurt woont. Wij ( bv vrienden van school of scouting) woonden vroeger totaal niet bij elkaar in de buurt, dan is met elkaar meerijden geen optie, dan wordt het een rondreis door de hele stad. Wij bleven vroeger niet allemaal bij elkaar de hele avond met uitgaan en ook niet op 1 locatie, had niks met thuiskom tijden te maken want die heb je op je 20e meestal niet meer. Ik ging op vrijdagavond altijd redelijk op tijd naar huis omdat ik op zaterdag werkte en vroeg op moest, dan ging ik niet tot diep in de nacht bkijven omdat de rest dat wel deed of eisen dat de anderen ook vroeg naar huis gingen. 

En ik ging ook niet altijd met vrienden maar ook vaak genoeg alleen en dan zie je wel wie je tegenkomt van je vrienden. Dat georganiseerde was vroeger al niet en hier ook niet zo bij mijn kids zeker niet toen ze 20 waren. Ouders bellen heeft weinig nut, ik was op mijn 18e het huis uit en woonde in een andere provincie, net als mijn oudste 2 nu. Ik vind 20 jaar ook wel een leeftijd dat ze dat zelf moeten bepalen hoe ze het regelen.

Herfstappeltaart schreef op 24-07-2022 om 07:31:

[..]

Nee ik bedoel: je leest niet alles in de krant wat er gebeurt.

Heftig voor je dochter... 

Het klopt wat je schrijft. Ik ken meerdere mensen die bij de politie werken en die zeggen hetzelfde. Er gebeurt meer dan wat je in de krant leest.

Max88 schreef op 23-07-2022 om 23:55:

[..]

Niet om je op woorden te vangen, maar mijn kinderen zaten niet in de stad op school ( zijn inmiddels zelfstandig), en fietsten 16 km en weer terug. Dan vertrek je een groot deel van het jaar in het donker en als je tot 5 uur op school zit fiets je ook de terugweg in het donker ( langs de snelweg/weilanden. Dus ook voor de praktische kant: lekke band/pech/ongeval, was het samenreizen of contact handig).

Bij uitgaan in de stad of in een andere stad zorgden wij altijd voor vervoer of in sommige gevallen voor een taxi. Er reisde nooit iemand alleen.

Ik kan me met die afstand van en naar school zeker voorstellen dat het praktisch is om samen te fietsen. Maar dan moet je wel bij elkaar in de buurt wonen. Dat was hier niet het geval en dat bedoel ik; velen hebben het over samen reizen maar dat is niet altijd mogelijk. Ik vind niet dat je van anderen kunt verwachten dat ze altijd maar tig kilometer om moeten rijden omdat jij niet alleen over straat wil of mag. En de ander die je thuis gebracht heeft mag dan blijkbaar wel alleen naar huis fietsen en dat is dan niet erg...

Je zegt dat jullie als ouders altijd het vervoer regelden voor het uitgaan, hartstikke lief natuurlijk. Maar ook nog toen ze 20 waren?

 Ik vind dat wel een leeftijd dat ze het ook zelf zouden moeten kunnen regelen. Ik woonde zelf vanaf mijn 18e op mezelf in een andere provincie, dan ging ik echt niet meer met mn ouders overleggen over uitgaan. Mijn oudsten wonen ook op zichzelf en ook niet in dezelfde woonplaats. In geval van nood mogen ze ons uiteraard bellen, maar het zijn ook volwassenen dus dan kun je ook zelf het uitgaan regelen. Dochter van topicstarter is 20 jaar, hij is het niet eens met haar keuze en dat mag. Maar het is en blijft haar keuze die een 20 jarige zelf mag bepalen. En ik begrijp het wel; vriend woont niet bij haar in de buurt en ze vindt het zelf niet erg om alleen te fietsen.

AggressiveReindeer87

AggressiveReindeer87

24-07-2022 om 08:25

Kersje schreef op 23-07-2022 om 21:32:

[..]

Juist, dit ja!


dochter is een volwassen vrouw van 20! Ik vind de openingspost en vele reacties vanuit het jaar 0. Zowat alle mensen roepen en schreeuwen anno 2022 om gelijkwaardigheid tussen mannen/vrouwen, maar als het om dit soort dingen gaat blijven vrouwen de zgn ‘zwakke kippetjes’ die zonodig extra beschermd moeten worden. Echt

Helaas wel, en dat is niet omdat vrouwen zwakke kippetjes zijn maar omdat er helaas te veel debielen rondlopen die vrouwen lastig vallen.. (en fysiek zijn mannen idd wel sterker...)

Phoebe1982 schreef op 24-07-2022 om 08:25:

[..]

Helaas wel, en dat is niet omdat vrouwen zwakke kippetjes zijn maar omdat er helaas te veel debielen rondlopen die vrouwen lastig vallen.. (en fysiek zijn mannen idd wel sterker...)

Het is natuurlijk afschuwelijk als er iets gebeurt. Toch is die kans zeer klein en zijn volgens de statistieken mannen vaker slachtoffer dan vrouwen. De kans dat je aangereden wordt op de fiets is vele malen groter, dan kun je maar beter helemaal niet meer weggaan.

Gingergirl schreef op 24-07-2022 om 08:42:

[..]

Het is natuurlijk afschuwelijk als er iets gebeurt. Toch is die kans zeer klein en zijn volgens de statistieken mannen vaker slachtoffer dan vrouwen. De kans dat je aangereden wordt op de fiets is vele malen groter, dan kun je maar beter helemaal niet meer weggaan.

Hier in de omgeving, het afgelopen half jaar; een jongen die stomdronken op straat ging slapen. Achter een drempel. Waar een uur later een vrouw op weg naar haar werk overheen reed. 
En vorige week nog; gast verlaat feestje om 0530. Fietst naar huis. Twee dagenlanger opgedregd in het kanaal. 

Vast zullen de cijfers niet alles zeggen, maar dat geldt ook voor de cijfers van de meiden die door geile Gerrit in hun borsten zijn geknepen want ‘hij had ze toch thuis gebracht’. Of de meiden van wie het vriendje van de dag verder ging dan ze zelf wilden. Als het je gebeurt, zoals de dochter die hier boven genoemd wordt, is dat afschuwelijk en logisch dat je daar banger door wordt. 

Maar moet je je door alles wat afschuwelijk kan zijn laten tegenhouden? Ik hoop dat mijn kinderen bij het naar huis gaan op hun vrienden letten en andersom ook. Wie kan veilig fietsen, wie moet onder begeleiding en wie halen we bij haar vriendje weg want vriend is een engerd. (Vriend=m/v).
Ook mijn kinderen kennen het eerst helpen dan vertellen aanbod; als je ergens bent en het voelt niet veilig, zit er  €50 achter hun telefoon om zich eruit te redden. Door bv een taxi te bellen of wat dan ook. Die ze dus niet gebruiken voor de lol maar echt voor dat doel bewaren.

Ze weten ook dat ze me  mogen bellen. Ik ben niet meteen gezellig dan, maar weten wel dat ik dan onmiddellijk met ze meedenk over een oplossing.  Zo heb ik  dochter een keer midden in de nacht bij haar vriend opgehaald omdat hij echt heel naar deed en er geen trein meer terug reed. 

Dat is volgens mij fatsoen; zorgen voor iemand die het nodig heeft. Niet obv sexe, maar obv de situatie en omstandigheden. 

Biebel schreef op 24-07-2022 om 08:58:

[..]

Hier in de omgeving, het afgelopen half jaar; een jongen die stomdronken op straat ging slapen. Achter een drempel. Waar een uur later een vrouw op weg naar haar werk overheen reed.
En vorige week nog; gast verlaat feestje om 0530. Fietst naar huis. Twee dagenlanger opgedregd in het kanaal.

Vast zullen de cijfers niet alles zeggen, maar dat geldt ook voor de cijfers van de meiden die door geile Gerrit in hun borsten zijn geknepen want ‘hij had ze toch thuis gebracht’. Of de meiden van wie het vriendje van de dag verder ging dan ze zelf wilden. Als het je gebeurt, zoals de dochter die hier boven genoemd wordt, is dat afschuwelijk en logisch dat je daar banger door wordt.

Maar moet je je door alles wat afschuwelijk kan zijn laten tegenhouden? Ik hoop dat mijn kinderen bij het naar huis gaan op hun vrienden letten en andersom ook. Wie kan veilig fietsen, wie moet onder begeleiding en wie halen we bij haar vriendje weg want vriend is een engerd. (Vriend=m/v).
Ook mijn kinderen kennen het eerst helpen dan vertellen aanbod; als je ergens bent en het voelt niet veilig, zit er €50 achter hun telefoon om zich eruit te redden. Door bv een taxi te bellen of wat dan ook. Die ze dus niet gebruiken voor de lol maar echt voor dat doel bewaren.

Ze weten ook dat ze me mogen bellen. Ik ben niet meteen gezellig dan, maar weten wel dat ik dan onmiddellijk met ze meedenk over een oplossing. Zo heb ik dochter een keer midden in de nacht bij haar vriend opgehaald omdat hij echt heel naar deed en er geen trein meer terug reed.

Dat is volgens mij fatsoen; zorgen voor iemand die het nodig heeft. Niet obv sexe, maar obv de situatie en omstandigheden.

Inderdaad altijd goed om een plan B te hebben, zoals geld voor een taxi. Maar eisen dat iedereen met je meerijdt is niet haalbaar, en zegt ook niet alles. Met drank op kunnen je vrienden net zo goed vervelend doen, hoeft echt niet van een vreemde te komen. Of je vrienden hebben zo veel op dat je daardoor niks aan ze hebt in geval van nood; ooit eens meegemaakt toen ik bij mijn nichtje logeerde en we naar een feest gingen. Haar buurjongen zou ons thuisbrengen. Nou die was zo ver heen dat wij drukker waren met hem uit de struiken vissen en hem veilig thuis te brengen dan andersom. Hadden mijn oom en tante niet bij stil gestaan, die vonden het zo veilig dat hij ons thuisbracht. Dat samen naar huis gaan is vaak meer schijnveiligheid.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-07-2022 om 09:22

Biebel schreef op 24-07-2022 om 08:58:

[..]

Hier in de omgeving, het afgelopen half jaar; een jongen die stomdronken op straat ging slapen. Achter een drempel. Waar een uur later een vrouw op weg naar haar werk overheen reed.
En vorige week nog; gast verlaat feestje om 0530. Fietst naar huis. Twee dagenlanger opgedregd in het kanaal.

Vast zullen de cijfers niet alles zeggen, maar dat geldt ook voor de cijfers van de meiden die door geile Gerrit in hun borsten zijn geknepen want ‘hij had ze toch thuis gebracht’. Of de meiden van wie het vriendje van de dag verder ging dan ze zelf wilden. Als het je gebeurt, zoals de dochter die hier boven genoemd wordt, is dat afschuwelijk en logisch dat je daar banger door wordt.

Maar moet je je door alles wat afschuwelijk kan zijn laten tegenhouden? Ik hoop dat mijn kinderen bij het naar huis gaan op hun vrienden letten en andersom ook. Wie kan veilig fietsen, wie moet onder begeleiding en wie halen we bij haar vriendje weg want vriend is een engerd. (Vriend=m/v).
Ook mijn kinderen kennen het eerst helpen dan vertellen aanbod; als je ergens bent en het voelt niet veilig, zit er €50 achter hun telefoon om zich eruit te redden. Door bv een taxi te bellen of wat dan ook. Die ze dus niet gebruiken voor de lol maar echt voor dat doel bewaren.

Ze weten ook dat ze me mogen bellen. Ik ben niet meteen gezellig dan, maar weten wel dat ik dan onmiddellijk met ze meedenk over een oplossing. Zo heb ik dochter een keer midden in de nacht bij haar vriend opgehaald omdat hij echt heel naar deed en er geen trein meer terug reed.

Dat is volgens mij fatsoen; zorgen voor iemand die het nodig heeft. Niet obv sexe, maar obv de situatie en omstandigheden.

Maar dat met die jongens klinkt meer als veel teveel gezopen en daardoor in een situatie belanden waar je zelf niet uitkunt. 

Gingergirl schreef op 24-07-2022 om 09:19:

[..]

Inderdaad altijd goed om een plan B te hebben, zoals geld voor een taxi. Maar eisen dat iedereen met je meerijdt is niet haalbaar, en zegt ook niet alles. Met drank op kunnen je vrienden net zo goed vervelend doen, hoeft echt niet van een vreemde te komen. Of je vrienden hebben zo veel op dat je daardoor niks aan ze hebt in geval van nood; ooit eens meegemaakt toen ik bij mijn nichtje logeerde en we naar een feest gingen. Haar buurjongen zou ons thuisbrengen. Nou die was zo ver heen dat wij drukker waren met hem uit de struiken vissen en hem veilig thuis te brengen dan andersom. Hadden mijn oom en tante niet bij stil gestaan, die vonden het zo veilig dat hij ons thuisbracht.

Klopt, een plan B hebben is altijd goed. En van een dronken vent kun je zeker meer last hebben dan profijt. 

Dat zijn echter niet het type mannen waarmee ik een avond uit ga. Een biertje? Prima. Je lam zuipen? Niet als je samen met mij op pad bent. 

Battle-Royale schreef op 24-07-2022 om 09:22:

[..]

Maar dat met die jongens klinkt meer als veel teveel gezopen en daardoor in een situatie belanden waar je zelf niet uitkunt.

Serieus?

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

24-07-2022 om 09:41

MelaS schreef op 24-07-2022 om 09:37:

[..]

Serieus?

Eh ja. Ladderzat op straat gaan liggen pitten is op zn zachts gezegd niet heel slim. Ik ga ervan uit dat dat gewoon een eenzijdig dom ongeluk waar verder geen anderen bij betrokken waren.

Leene

Leene

24-07-2022 om 09:47

Due-scimmie schreef op 23-07-2022 om 19:25:

[..]

Mijn moeder zei ook dar ik niet alleen moest fietsen na het stappen. Mijn antwoord was liever rustig alleen dan met een zatte kennis. Na mijn werk moest ik sowieso alleen fietsen naar huis want sloot alleen doordeweeks. En die route was donkerder dan van dorp naar huis.

Dat lijkt mij een compleet andere situatie. Iemand met een zatte kop is niet hetzelfde als een geliefde thuis brengen  ( Een geliefde kan ook dronken kan zijn dan zou ik hem thuislaten ja..en als dat te vaak gebeurd kan ie opkrassen)

Ook is het waar dat er vrouwen door hun partner of vriend verkracht worden. Maar ook daarvoor geld dat je je dochters ( en zonen) wel weerbaarder kan maken. Daar kan ook nog wel eens wat aan gedaan worden, die hele sexuele vrijheid is vaak ook maar.een farce..goed off topic ..

Verder blijf ik mij verbazen over mensen die zeggen dat iedereen gelijkwaardig is ( 100 procent eens) maar eigenlijk bedoelen dat iedereen gelijk is. Grote flauwekul, de meeste mannen hebben nog altijd meer spierkracht dan vrouwen en helaas hebben vrouwen nog altijd meer kans op verkrachting 

Het is nog niet zo eenvoudig om een antwoord te geven op de vraag van TO. Dan moeten we eerst de.kanr van de dochtet horen. 



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.