Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

"Waarom zijn meisjes van 18...

Ted68 schreef op 16-06-2026 om 12:12:

Hij heeft Manuel dat het niet 1 van mijn dochters betrefft. Ik had hem echt wel op het matje geroepen; en vooral met de vraag; Hoe hij zou reageren als een oude vent dat tegen zijn dochter zegt.

Die zou best eens aan kunnen komen.

Lexus schreef op 16-06-2026 om 11:12:

[..]

Intrinsieke motivatie lijkt me heel mooi. Maar hoe wil je dat in godsnaam bewerstellingen bij zo'n seksistische plurk? Ik denk dat het het beste uitgelegd kan worden door een forse motorclub. Met woorden natuurlijk, niet met vuisten. Maar zo'n man luistert niet naar een paar vrouwen want 'dat zijn verzuurde ouwe wijven'. En wat zegt zijn eigen vrouw ervan?

Ja want leden van een motorclub praten altijd zo respectvol over vrouwen en kijken zeker niet naar vrouwen... dochter zou het best niet meer bij die jongen thuis komen en zich vast voorbereiden dat dit niet de enige zal zijn. 

Nick90 schreef op 16-06-2026 om 13:37:

[..]

Ja want leden van een motorclub praten altijd zo respectvol over vrouwen en kijken zeker niet naar vrouwen... dochter zou het best niet meer bij die jongen thuis komen en zich vast voorbereiden dat dit niet de enige zal zijn.

ja daar heb jij zo gelijk in. Maar het ging even over 'wat zou deze man kunnen beïnvloeden? Een grote vent dus meer dan een middelbare vrouw dacht ik zo. En misschien gaan de motorlui eens nadenken over hun eigen gedrag? Ja het meisje aanraden daar niet meer te komen is misschien de beste oplossing. En dan doet hij het weer tegen de volgende. Zo blijft het dilemma: ga je hier een algemeen standpunt van 'je moet respect tonen' verdedigen of denk je 'ik kies voor mijn eigen welzijn' en peer je hem? Daarom vroeg ik ook: hoe is zijn vrouw hier in?

Lexus schreef op 16-06-2026 om 13:43:

[..]

ja daar heb jij zo gelijk in. Maar het ging even over 'wat zou deze man kunnen beïnvloeden? Een grote vent dus meer dan een middelbare vrouw dacht ik zo. En misschien gaan de motorlui eens nadenken over hun eigen gedrag? Ja het meisje aanraden daar niet meer te komen is misschien de beste oplossing. En dan doet hij het weer tegen de volgende. Zo blijft het dilemma: ga je hier een algemeen standpunt van 'je moet respect tonen' verdedigen of denk je 'ik kies voor mijn eigen welzijn' en peer je hem? Daarom vroeg ik ook: hoe is zijn vrouw hier in?

Dit is gewoon heel lastig om aan te pakken en het houdt niet op heb ik inmiddels geleerd. Ik kan er wel iets van zeggen maar dat stopt dit soort gedrag niet en hoe lullig ook maar beter kiest een vrouw voor haar eigen welzijn en verspreid ze het woord, hoe meer mensen ervan af weten hoe beter. In dit geval is het makkelijk want dochter kan die jongen schrappen als vriend en zorgen dat ze die vader niet meer tegenkomt zo. 

Kipofei

Kipofei

16-06-2026 om 14:14 Topicstarter

Diezijnvanmij schreef op 16-06-2026 om 10:40:

"Je gaat ook niet de vader van jongen die je kent afblaffen."

Is je dochter ook zo opgevoed?
Want ze staat volledig in haar recht om hier een grens te trekken (hardop), ook al gaat het om een bekende. Je hoeft iemand niet meteen af te blaffen om kenbaar te maken dat het ongewenst is.

Nee zeker niet, dat waren haar woorden, ze wilde zijn vrouw en zoon niet in verlegenheid brengen.  En dat snap ik ergens wel.  

Wij waren zelf niet op het feestje en ik moet eerlijk zeggen dat ik weet wie de vader is maar ook niet iemand is die ik vaak tegenkom.  Ik ga niet aanbellen bij zijn huis om drama te maken.  En mijn man kan dat beter ook maar niet doen.  Als wij er wel geweest waren had ik er wel iets van gezegd.  Ik zoek meer tips naar wat ik naar mijn dochter kan communiceren.  Ik heb sowieso al gezegd dat ze gewoon deze man mag afkappen en aanspreken op zijn gedrag.  Ook als het dus een vader van een bekende is.  

Nick90 schreef op 16-06-2026 om 13:54:

[..]

Dit is gewoon heel lastig om aan te pakken en het houdt niet op heb ik inmiddels geleerd. Ik kan er wel iets van zeggen maar dat stopt dit soort gedrag niet en hoe lullig ook maar beter kiest een vrouw voor haar eigen welzijn en verspreid ze het woord, hoe meer mensen ervan af weten hoe beter. In dit geval is het makkelijk want dochter kan die jongen schrappen als vriend en zorgen dat ze die vader niet meer tegenkomt zo.

Ja mocht het mijn dochter zijn zou ik (vrouw) er ook niets van zeggen in de wetenschap dat mijn visie niets zou uitmaken. Maar dit is nou typisch zo'n geval waar andere mannen de seksist eens op zijn laakbare gedrag kunnen wijzen. 

Lexus schreef op 16-06-2026 om 14:22:

[..]

Ja mocht het mijn dochter zijn zou ik (vrouw) er ook niets van zeggen in de wetenschap dat mijn visie niets zou uitmaken. Maar dit is nou typisch zo'n geval waar andere mannen de seksist eens op zijn laakbare gedrag kunnen wijzen.

Probleem is alleen dat andere mannen dezelfde gedachtengang hebben. TO schrijft dat dochter normaal prima van zich af kan bijten maar dat nu niet durfde omdat het de vader van een vriend was, daar zit ook een deel van het probleem en nu stelde de vader alleen een ongepaste vraag dus ik snap wel dat dochter geen zin had om een hele toestand ervan te maken dus dan zou ik haar eerder adviseren om haar resting bitch face op te zetten en weg te gaan en later de vriend (de zoon van de man) in te lichten. 

Ik denk niet dat ik niets zou kunnen doen. Ik zou zó boos zijn. Dus dan zou ik toch aanbellen en zeggen dat dit grensoverschrijdend gedrag is en dat je bij een volgende keer aangifte gaat doen. 

Tegen je dochter zou ik zeggen dat zij het vertelt aan iedereen die deze man kent, zodat men op de hoogte is van het ongepaste gedrag van deze kerel en de meiden gewaarschuwd zijn en niet overvallen worden door een achterlijke opmerking van hem. 

Lizzyliz schreef op 16-06-2026 om 14:45:

Ik denk niet dat ik niets zou kunnen doen. Ik zou zó boos zijn. Dus dan zou ik toch aanbellen en zeggen dat dit grensoverschrijdend gedrag is en dat je bij een volgende keer aangifte gaat doen.

Tegen je dochter zou ik zeggen dat zij het vertelt aan iedereen die deze man kent, zodat men op de hoogte is van het ongepaste gedrag van deze kerel en de meiden gewaarschuwd zijn en niet overvallen worden door een achterlijke opmerking van hem.

Ik vind dit echt geen goed advies. Ze had er op het moment zelf iets van kunnen zeggen, maar dat heeft ze niet gedaan.

Ondanks dat deze man ongepast gedrag vertoont, betekent dat niet dat je tegen iedereen die het horen wil (behalve tegen hem) over zijn actie vertelt.

Met ook nog eens het risico dat het verhaal straks omgedraaid wordt en dochter de kwade, onzin verspreidende heks is.

Ik weet niet hoe sterk de vriendschap met zijn zoon is.

Maar als ze om deze reden niet meer bij hem thuis komt, is het misschien fijn als hij de reden weet.
- zodat hij zelf niet dit soort gedrag gaat vertonen
- zodat hij zorgt dat hij andere vriendinnen niet mee naar huis neemt (of eerst voorbereid)
- zodat hij eventueel zijn vader corrigeert, of het voor zijn vriendinnen opneemt.

@TO: je dochter zal dit de komende 10-15 jaar nog wel vaker mee gaan maken. Je kunt je dochter leren hoe ze haar grenzen aan kan geven, hoe ze dat kan verwoorden.

"Goh vader de Boer, wat een ongepaste opmerking. Ik voel me hier zeer ongemakkelijk bij en ik wil op deze manier niet meer aangesproken worden."

Dat is niet makkelijk p je 18e, zeker niet als het de vader van een vriend is. Maar dat is wel wat je dochter gaat helpen.

Die tips over "slachtoffers samenbrengen" of een motorbende inschakelen ook... Wie doet dat nou?

Nick90 schreef op 16-06-2026 om 14:42:

[..]

Probleem is alleen dat andere mannen dezelfde gedachtengang hebben. TO schrijft dat dochter normaal prima van zich af kan bijten maar dat nu niet durfde omdat het de vader van een vriend was, daar zit ook een deel van het probleem en nu stelde de vader alleen een ongepaste vraag dus ik snap wel dat dochter geen zin had om een hele toestand ervan te maken dus dan zou ik haar eerder adviseren om haar resting bitch face op te zetten en weg te gaan en later de vriend (de zoon van de man) in te lichten.

Dit!

En als dochter wél het lef zou hebben een gevat antwoord te hebben op  ”waarom zijn meisjes van 18 zo geil”

Antwoorden:

“Tja, waarom zijn mannen van 40+ (of vul in) zo triest en respectloos?!”

En weglopen…….

Je kan ook schrijven hè? Je hoeft er niet heen om die man persoonlijk aan te spreken, je kan ook een brief sturen. Als de man in kwestie getrouwd is zou ik de brief overigens aan beide echtgenoten tegelijk richten en dan hopen dat de vrouw de brief openmaakt. 

Gewoon een brief sturen, met keurig je naam eronder, en beschrijven wat hij heeft gezegd en wat je nog meer hebt vernomen. En aangeven dat hij dergelijke vunzige praatjes voor zich moet houden. Je kan dit natuurlijk in overleg/afstemming met andere ouders doen, maar je hoeft daar niet op te wachten. 

Overigens ben ik persoonlijk erg tegen "dat kan tegenwoordig niet meer". Dat kon vroeger namelijk ook al niet, alleen werd er toen minder stevig op gereageerd. Dus zet dat in elk geval niet in een brief, zou ik zeggen. 

Of dit gedrag strafbaar is vraag ik me trouwens af, maar die route zou ik niet op gaan. Teveel gedoe met waarschijnlijk geen of weinig opbrengst. Overigens zou het denk ik je dochter moeten zijn die aangifte doet, en die heeft er waarschijnlijk helemaal geen zin in.

Vreselijk zo een man. Maar volgens mij is dit helaas geen uitzonderingen. Mijn dochter heeft ook dit soort ervaringen. Toen zij 15 was werkte zij op zaterdag bij een slager. Dat is in onze buurt dus er komen veel mensen die zij kent, zoals buren, kennissen en oud klasgenootjes en hun ouders. Er waren regelmatig mannen die opmerkingen maakten maar eentje is haar ( en ons) altijd bijgebleven. Klant was er met zijn dochter die bij onze dochter in de  klas heeft gezeten ( zelfde leeftijd, klant wist dit!). Hij doet een bestelling en vraagt vervolgens of ze ook lekkere wordt hebben en of zij ook wel een beetje van lekkere worst houd. Geen oprechte vraag maar met een bijklank. Gelukkig hoorde de slager dit ook, stuurde haar even naar achter om iets te drinken en hij heeft deze klant verder geholpen. Iedere keer als deze man in de slagerij kwam gaf de slager aan, klant hoorde dit, ga jij maar even naar achter. Gelukkig werd ze in deze beschermd door de slager.. 

Kipofei schreef op 16-06-2026 om 14:14:

[..]

Nee zeker niet, dat waren haar woorden, ze wilde zijn vrouw en zoon niet in verlegenheid brengen. En dat snap ik ergens wel.

Wij waren zelf niet op het feestje en ik moet eerlijk zeggen dat ik weet wie de vader is maar ook niet iemand is die ik vaak tegenkom. Ik ga niet aanbellen bij zijn huis om drama te maken. En mijn man kan dat beter ook maar niet doen. Als wij er wel geweest waren had ik er wel iets van gezegd. Ik zoek meer tips naar wat ik naar mijn dochter kan communiceren. Ik heb sowieso al gezegd dat ze gewoon deze man mag afkappen en aanspreken op zijn gedrag. Ook als het dus een vader van een bekende is.

De tactiek die ik zelf toepas, is meteen heel hard herhalen wat de man zei. “Zei jij nou net (….) tegen mij?!” En dan steeds harder praten zodat iedereen het hoort. Breng hem in verlegenheid. Denk Gisele Picot. Denk: HIJ moet zich schamen. Niet zijn vrouw. Niet zijn kinderen. Niet jouw dochter. HIJ. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.