Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat een situatie, vertrouwen

FruitMoeder schreef op 08-01-2026 om 10:22:

Als je zegt dat je zelfmoord wil plegen is dat op je laagste en hopeloze moment. Je bent het meest kwetsbaar. En dat ga jij dan door jouw familie en vriendengroep rondbazuinen? Daar zou ik ook erg boos over worden. Nu is de reputatie van je zoon wel verpest. Als iemand hem ziet zullen ze als eerste denken dat hij zelfmoord wilde plegen. Dat is niet de indruk die iemand ooit wil achterlaten. Als je zoon een SOA zou hebben zou jij dat dan ook doorvertellen aan iedereen omdat je je zorgen maakt?

Sorry? Reputatie verpest? Wat een woordkeus! Deze jongen en zijn hele familie hebben het waanzinnig moeilijk, het laatste waar je je druk om zou moeten maken is een reputatie (vind ik sowieso een woord met een nogal negatieve connotatie...). 

TO, ik snap dat je zoon het het liefst allemaal voor zichzelf had gehouden, maar zo werkt het niet in het leven. Zoals hierboven al een paar keer is gezegd, jij bent ook maar een mens en jij hebt het ook nodig om je verhaal te kunnen doen. Je zoon ziet het nu misschien nog niet zo, maar open zijn over wat je overkomt is meestal beter dan het krampachtig verzwijgen voor je omgeving. Omdat mensen je dan tot steun kunnen zijn, het begrijpen als je op een bepaalde manier reageert, of juist niet reageert. In mijn moeilijkste momenten was ik (ik ben meer zoals jij) juist heel open naar mijn omgeving en dat heeft me heel veel gebracht. Iets ander kaliber, maar over mijn zoon met ASS en ADD ben ik ook altijd open geweest naar buiten toe. Vond hij in het begin ook echt niet leuk, maar nu vinden mensen er niks van als hij maar kort op zijn eigen verjaardag blijft en naar zijn kamer gaat. Of dat hij na een social event de rest van de dag in zijn bed ligt of achter de laptop zit te gamen. Dat zelfs zijn partner af en toe teveel is voor hem. Hadden we die diagnoses hardnekkig zitten verzwijgen, dan was er weinig begrip voor hem geweest.

En geloof maar niet dat mensen nu zijn verhaal beter kennen dan zijn naam. Het zal best gebeuren zoals Anoniemvoornu's voorbeeld. Maar dat is naar mijn idee eerder de uitzondering dan de regel. In mijn geval denkt niemand meer aan wat er ooit gebeurd is. Maar als ik af en toe de behoefte voel om mijn (nog altijd opborrelende) gevoelens te delen, kan ik bij heel veel mensen terecht, zonder dat ik mijn hele verhaal weer opnieuw hoef te doen. Ik vind dat heel erg prettig. Zo zal het vast voor hem en voor jullie als familie ook gaan.

Intussen wens ik jullie heel veel sterkte.

Anoniem2026 schreef op 05-01-2026 om 16:17:

[..]

Heeft u zelf in de sitauatie gezeten dat het slecht met u ging of was u de ouder?
Het was inderdaad zo dat mensen vragen gaan stellen. Uit geinteresseerdheid. Niet smullen van andermans ellende.
Het leek er inderdaad op dat we zelf op het randje stonden omdat we geen grip op de sitiatie hadden en hebben.
Haretlijk dank voor uw steuntje in de rug

Het ging slecht met mijzelf. Ik vond het in het begin ook ongemakkelijk dat vrienden van mijn ouders wisten hoe diep ik zat, maar ik realiseerde me ook hoe zwaar hun zorgen over mij waren, en dat dat nog zwaarder werd als ze overal mooi weer moesten spelen. Je mag, of moet eigenlijk, als ouder ook echt een beetje aan jezelf denken in deze periode. 

Engeltje schreef op 08-01-2026 om 22:51:

[..]

Het zal best gebeuren zoals Anoniemvoornu's voorbeeld. Maar dat is naar mijn idee eerder de uitzondering dan de regel.

Dat betwijfel ik. Mijn moeder vertelt alles door aan mij over de buren, familie en haar vriendinnen. Ik weet precies wie wat heeft. En als ik ze zie associeer ik ze gelijk met hun kwaal. Ik zou ze er niet in het openbaar op aanspreken, maar het zit wel in mijn gedachte.

Ik denk dat jij ontzettend projecteert, Engeltje. Begrijpelijk, maar dat betekent nog niet dat jouw waarheid dé waarheid is. 

[..]

Sorry? Reputatie verpest? Wat een woordkeus! Deze jongen en zijn hele familie hebben het waanzinnig moeilijk, het laatste waar je je druk om zou moeten maken is een reputatie (vind ik sowieso een woord met een nogal negatieve connotatie...). 

Als de buitenwereld hem kende als een vrolijke Frans die voor iedereen klaar staat dan is die reputatie nu wel verpest als iedereen en hun moeder weet dat hij zelfmoord wilde plegen. Want het idee dat niemand zo'n geheim zou doorvertellen is behoorlijk naief.

[..]

TO, ik snap dat je zoon het het liefst allemaal voor zichzelf had gehouden, maar zo werkt het niet in het leven. Zoals hierboven al een paar keer is gezegd, jij bent ook maar een mens en jij hebt het ook nodig om je verhaal te kunnen doen. Je zoon ziet het nu misschien nog niet zo, maar open zijn over wat je overkomt is meestal beter dan het krampachtig verzwijgen voor je omgeving. Omdat mensen je dan tot steun kunnen zijn, het begrijpen als je op een bepaalde manier reageert, of juist niet reageert. In mijn moeilijkste momenten was ik (ik ben meer zoals jij) juist heel open naar mijn omgeving en dat heeft me heel veel gebracht. Iets ander kaliber, maar over mijn zoon met ASS en ADD ben ik ook altijd open geweest naar buiten toe. Vond hij in het begin ook echt niet leuk, maar nu vinden mensen er niks van als hij maar kort op zijn eigen verjaardag blijft en naar zijn kamer gaat. Of dat hij na een social event de rest van de dag in zijn bed ligt of achter de laptop zit te gamen. Dat zelfs zijn partner af en toe teveel is voor hem. Hadden we die diagnoses hardnekkig zitten verzwijgen, dan was er weinig begrip voor hem geweest.

En geloof maar niet dat mensen nu zijn verhaal beter kennen dan zijn naam. Het zal best gebeuren zoals Anoniemvoornu's voorbeeld. Maar dat is naar mijn idee eerder de uitzondering dan de regel. In mijn geval denkt niemand meer aan wat er ooit gebeurd is. Maar als ik af en toe de behoefte voel om mijn (nog altijd opborrelende) gevoelens te delen, kan ik bij heel veel mensen terecht, zonder dat ik mijn hele verhaal weer opnieuw hoef te doen. Ik vind dat heel erg prettig. Zo zal het vast voor hem en voor jullie als familie ook gaan.

Intussen wens ik jullie heel veel sterkte.

Fijn dat je het niet herkend.. om het een uitzondering te noemen op de regel is wel kort door de bocht als je andere reacties in dit topic leest dan zie je toch wel dat het niet vreemd is..

Wat jammer dat er een diagnose nodig is om begrip te krijgen van je dierbaren' het zou toch veel fijner zijn als je ook zonder dat niet aan het perfecte plaatje hoeft te voldoen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.