Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat een situatie, vertrouwen

FruitMoeder schreef op 08-01-2026 om 10:22:

Als je zegt dat je zelfmoord wil plegen is dat op je laagste en hopeloze moment. Je bent het meest kwetsbaar. En dat ga jij dan door jouw familie en vriendengroep rondbazuinen? Daar zou ik ook erg boos over worden. Nu is de reputatie van je zoon wel verpest. Als iemand hem ziet zullen ze als eerste denken dat hij zelfmoord wilde plegen. Dat is niet de indruk die iemand ooit wil achterlaten. Als je zoon een SOA zou hebben zou jij dat dan ook doorvertellen aan iedereen omdat je je zorgen maakt?

Sorry? Reputatie verpest? Wat een woordkeus! Deze jongen en zijn hele familie hebben het waanzinnig moeilijk, het laatste waar je je druk om zou moeten maken is een reputatie (vind ik sowieso een woord met een nogal negatieve connotatie...). 

TO, ik snap dat je zoon het het liefst allemaal voor zichzelf had gehouden, maar zo werkt het niet in het leven. Zoals hierboven al een paar keer is gezegd, jij bent ook maar een mens en jij hebt het ook nodig om je verhaal te kunnen doen. Je zoon ziet het nu misschien nog niet zo, maar open zijn over wat je overkomt is meestal beter dan het krampachtig verzwijgen voor je omgeving. Omdat mensen je dan tot steun kunnen zijn, het begrijpen als je op een bepaalde manier reageert, of juist niet reageert. In mijn moeilijkste momenten was ik (ik ben meer zoals jij) juist heel open naar mijn omgeving en dat heeft me heel veel gebracht. Iets ander kaliber, maar over mijn zoon met ASS en ADD ben ik ook altijd open geweest naar buiten toe. Vond hij in het begin ook echt niet leuk, maar nu vinden mensen er niks van als hij maar kort op zijn eigen verjaardag blijft en naar zijn kamer gaat. Of dat hij na een social event de rest van de dag in zijn bed ligt of achter de laptop zit te gamen. Dat zelfs zijn partner af en toe teveel is voor hem. Hadden we die diagnoses hardnekkig zitten verzwijgen, dan was er weinig begrip voor hem geweest.

En geloof maar niet dat mensen nu zijn verhaal beter kennen dan zijn naam. Het zal best gebeuren zoals Anoniemvoornu's voorbeeld. Maar dat is naar mijn idee eerder de uitzondering dan de regel. In mijn geval denkt niemand meer aan wat er ooit gebeurd is. Maar als ik af en toe de behoefte voel om mijn (nog altijd opborrelende) gevoelens te delen, kan ik bij heel veel mensen terecht, zonder dat ik mijn hele verhaal weer opnieuw hoef te doen. Ik vind dat heel erg prettig. Zo zal het vast voor hem en voor jullie als familie ook gaan.

Intussen wens ik jullie heel veel sterkte.

Anoniem2026 schreef op 05-01-2026 om 16:17:

[..]

Heeft u zelf in de sitauatie gezeten dat het slecht met u ging of was u de ouder?
Het was inderdaad zo dat mensen vragen gaan stellen. Uit geinteresseerdheid. Niet smullen van andermans ellende.
Het leek er inderdaad op dat we zelf op het randje stonden omdat we geen grip op de sitiatie hadden en hebben.
Haretlijk dank voor uw steuntje in de rug

Het ging slecht met mijzelf. Ik vond het in het begin ook ongemakkelijk dat vrienden van mijn ouders wisten hoe diep ik zat, maar ik realiseerde me ook hoe zwaar hun zorgen over mij waren, en dat dat nog zwaarder werd als ze overal mooi weer moesten spelen. Je mag, of moet eigenlijk, als ouder ook echt een beetje aan jezelf denken in deze periode. 

Engeltje schreef op 08-01-2026 om 22:51:

[..]

Het zal best gebeuren zoals Anoniemvoornu's voorbeeld. Maar dat is naar mijn idee eerder de uitzondering dan de regel.

Dat betwijfel ik. Mijn moeder vertelt alles door aan mij over de buren, familie en haar vriendinnen. Ik weet precies wie wat heeft. En als ik ze zie associeer ik ze gelijk met hun kwaal. Ik zou ze er niet in het openbaar op aanspreken, maar het zit wel in mijn gedachte.

Ik denk dat jij ontzettend projecteert, Engeltje. Begrijpelijk, maar dat betekent nog niet dat jouw waarheid dé waarheid is. 

[..]

Sorry? Reputatie verpest? Wat een woordkeus! Deze jongen en zijn hele familie hebben het waanzinnig moeilijk, het laatste waar je je druk om zou moeten maken is een reputatie (vind ik sowieso een woord met een nogal negatieve connotatie...). 

Als de buitenwereld hem kende als een vrolijke Frans die voor iedereen klaar staat dan is die reputatie nu wel verpest als iedereen en hun moeder weet dat hij zelfmoord wilde plegen. Want het idee dat niemand zo'n geheim zou doorvertellen is behoorlijk naief.

[..]

TO, ik snap dat je zoon het het liefst allemaal voor zichzelf had gehouden, maar zo werkt het niet in het leven. Zoals hierboven al een paar keer is gezegd, jij bent ook maar een mens en jij hebt het ook nodig om je verhaal te kunnen doen. Je zoon ziet het nu misschien nog niet zo, maar open zijn over wat je overkomt is meestal beter dan het krampachtig verzwijgen voor je omgeving. Omdat mensen je dan tot steun kunnen zijn, het begrijpen als je op een bepaalde manier reageert, of juist niet reageert. In mijn moeilijkste momenten was ik (ik ben meer zoals jij) juist heel open naar mijn omgeving en dat heeft me heel veel gebracht. Iets ander kaliber, maar over mijn zoon met ASS en ADD ben ik ook altijd open geweest naar buiten toe. Vond hij in het begin ook echt niet leuk, maar nu vinden mensen er niks van als hij maar kort op zijn eigen verjaardag blijft en naar zijn kamer gaat. Of dat hij na een social event de rest van de dag in zijn bed ligt of achter de laptop zit te gamen. Dat zelfs zijn partner af en toe teveel is voor hem. Hadden we die diagnoses hardnekkig zitten verzwijgen, dan was er weinig begrip voor hem geweest.

En geloof maar niet dat mensen nu zijn verhaal beter kennen dan zijn naam. Het zal best gebeuren zoals Anoniemvoornu's voorbeeld. Maar dat is naar mijn idee eerder de uitzondering dan de regel. In mijn geval denkt niemand meer aan wat er ooit gebeurd is. Maar als ik af en toe de behoefte voel om mijn (nog altijd opborrelende) gevoelens te delen, kan ik bij heel veel mensen terecht, zonder dat ik mijn hele verhaal weer opnieuw hoef te doen. Ik vind dat heel erg prettig. Zo zal het vast voor hem en voor jullie als familie ook gaan.

Intussen wens ik jullie heel veel sterkte.

Fijn dat je het niet herkend.. om het een uitzondering te noemen op de regel is wel kort door de bocht als je andere reacties in dit topic leest dan zie je toch wel dat het niet vreemd is..

Wat jammer dat er een diagnose nodig is om begrip te krijgen van je dierbaren' het zou toch veel fijner zijn als je ook zonder dat niet aan het perfecte plaatje hoeft te voldoen. 

Anoniem2026

Anoniem2026

17-01-2026 om 19:11 Topicstarter

Nou, er is veel gebeurt.
Onze zoon is net weer thuis van opname. Heeft er enige tijd gezeten. En met de drukte van de sneeuw (ons bedrijf moest vol aan de bak) had ik mn handen vol.
Ik heb in de tussentijd wel jullie reacties gelezen maar reageren kwam er gewoon niet van.
Wel wil ik even duidelijk stellen: Ik heb zelf niet eea gedeeld met zijn vriendin. Dat heeft hij zelf gedaan. Het schijnt dat eea al veel langer speelde en zij dus ook al veel langer op de hoogte was.
Ik heb het wel gedeeld met de vriendin van mn jongste. Omdat ik zag dat hij "raar" gedrag vertoonde en er ruzies onstonden waar vriendin gewoon niks van begreep.
Ik heb het toen gedeeld met wat vriendinnen. En ja, die vertrouw ik.
Als dit blijkt van niet, zie ik dat dan wel weer.
Nu met de opname, heb ik dus niks gedeeld, behalve met 2 moeders van de vrienden van onze jongste. Want die heeft wel eea verteld. En dus moest ik wel.
Maar voor de rest is het inderdaad mooi weer spelen. Want ik ben echt doodsbenauwd dat ik wel es iets teveel zou kunnen zeggen. Wat dan eigenlijk niet moet. Als de rest van de vriendinnen vragen hoe het met hem gaat en dan antwoord ik dat we gelukkig weer heel gauw de goede kant op gaan. Want als ik zou zeggen dat het maar zozo gaat, gaan mensen ook weer vragen stellen. En dat vind ik dan stom dat ik dan moet zeggen, dat ik er verder niks over kan zeggen. Dat vond en vind ik zelf ook lastig als iemand verteld dat t niet goed gaat met -maakt niet uit wie-. En dat ik dan dus eigenlijk geen vragen kan stellen. Dat gaat dan dus toch al gauw over dit soort dingen. En slaat het gesprek dood.
Als iemand vraagt naar hem en zn werk bevoorbeeld. Gewoon net als anders.
Het viel overigens wel op, in de buurt ook, dat we veel thuis zijn.
En daar worden nou eenmaal vragen over gesteld. Dus houd ik het luchtig. Iets met vakabtiedagen, rustige maand etc.
Het is inderdaad zo dat er "overal" staat dat je moet praten. Dat het oplucht. Stilte doorbreken. Maar hoe, wie en wat verder.....
Dat wij dus weer in een crisis zitten, weten weinig. En t vreet me op. Hij heeft zelf wel zn vrienden ingelicht. Ook wel even de stad met ze ingeweest. Maar dat was wel erg ongemakkelijk, zei hijzelf. "En ik wil dit niet, mam"
Hij ging in de tussentijd ook nog wel uit met zn vriendin. Simpel naar de bios.
En hij was zo zenuwachtig. En dan zijn ze nog maar zo jong. Hij wil dat alles weer normaal is. En als hij dat dan emotioneel zegt aan niemand specifiek....Het breekt mijn hart.
Er werd ook nog iets genoemd door iemand over social media. Ik kan inmiddles beamen dat dat zeer zeker van invloed is geweest. En dat terwijl we zo vaak het gesprek zijn aangegaan. Dat zegt overigens niks, dat begrijp ik ook wel maar het is wel zeker ter sprake geweest in ons huis.
Ik ben zo ontzettend verdrietig. 

Ps. Hulpverlening voor ons uiteraard aangevraagd maar wachtlijsten.....

Zelfs bij huisarts weinig plek.

Kan me voorstellen dat het lastig is wat je wel en niet zegt. Anderzijds, mensen hebben niet perse recht op het hele verhaal, overal en altijd. "Fijn dat je ernaar vraagt. Het is nu even best zwaar maar ik wil er nu niet op in gaan" is ook een antwoord.

AnnaPollewop schreef op 17-01-2026 om 19:58:

Kan me voorstellen dat het lastig is wat je wel en niet zegt. Anderzijds, mensen hebben niet perse recht op het hele verhaal, overal en altijd. "Fijn dat je ernaar vraagt. Het is nu even best zwaar maar ik wil er nu niet op in gaan" is ook een antwoord.

precies. Of:”fijn dat je er naar vraagt, en het is best zwaar nu maar Kees wil liever wat meer privacy bewaren dus we hebben afgesproken dat ik geen bijzonderheden deel”. 
sterlte met alles. 

Je zegt nu wel dat je niets gedeeld hebt over de opname maar dat heb je dus wél. Met twee moeders van je jongste. Waarom? Die mensen ben je totaal geen antwoord verschuldigd. Je zegt dat je niet anders kon doen, maar dat is natuurlijk onzin. 

Lees het advies van AnnaPollewop hierboven goed door, zou ik zeggen. 

Ik zou inderdaad zo'n antwoord hierboven inoefenen en gebruiken. Dan deel je niks privé maar mooi weer spelen is weer het andere uiterste. 
Ik denk dat praten wel goed is voor jou maar dat je goed moet kijken met wie. De poh zou helpend kunnen zijn. En dan daarnaast 1 of 2 vriendinnen die verder van zoon afstaan en die je helemaal vertrouwd

Wat woon je in een bemoeizuchtige buurt. Dat het hen al opvalt dat jullie zo vaak thuis zijn, daar schrik ik toch van. Let iedereen zo op elkaar? En wat hebben de moeders van de vriendinnen van je andere kinderen er nou mee te maken? Daarnaast TO is je leven niet het Vragenuurtje van de Tweede Kamer. Je hoeft niet met iedereen die je in de supermarkt tegenkomt je hebben en houden te delen. Als ze vragen of het goed gaat zeg je gewoon ja en ga verder met boodschappen doen. 

'Als de rest van de vriendinnen vragen hoe het met hem gaat en dan antwoord ik dat we gelukkig weer heel gauw de goede kant op gaan.' In principe is dat toch een prima antwoord? Als je iets meer wil vertellen, vertel dan over hoe het met jou gaat, bijvoorbeeld: '... maar ik vind het nog wel moeilijk om te verwerken/accepteren/begrijpen.'. Waarschijnlijk zijn je vriendinnen daar ook meer in geïnteresseerd. 

Anoniem2026

Anoniem2026

02-02-2026 om 16:23 Topicstarter

Inmiddels is/was de situatie met onze zoon behoorlijk geescaleerd en ben ik nu wel "blij" dat ik eea met mensen gedeeld heb.
Hulp was meteen paraat. Ook voor onze jongsten. Die konden tijdelijk bij genoemde vrienden en vriendin zijn. 
We hoefden niks meer uit te leggen, men was er gewoon. Hulp in huis en het eten werd zelfs geregeld. Zo lief.
Ik lees ook nog dat men er van schrikt dat de buurt "ons in de gaten houd" 
Zo moet je dat niet zien. Als je anders toch altijd aan het werk bent, de auto's dus weg zijn en dan is dat ineens niet meer zo, dan valt dat gewoon op.
Daarom wonen we in een klein dorp en niet in een grote stad. We vinden het fijn om een beetje om elkaar te denken.
Al hebben we de buren niks bijzonders verteld. Wij vinden het wel fijn dat als er wat is, we zo een beroep op ze kunnen doen.
En ik heb natuurlijk ook niet in de supermarkt aan "iedereen" verteld wat er aan de hand is. Dat heb ik ook nergens getypt. Erg overtrokken.
Maar goed, nu is het even weer rustig. En we hopen dat hij hier ook weer uit komt en dat we gauw weer voorwaarts kunnen gaan met de juiste hulp.
Wel echt schrikbarend hoeveel kinderen kampen met mentale problemen. Als je in het hele traject zit, kom je daar mee in aanraking. Echt hartverscheurend.
Iedereen bedankt voor de reacties. Ik voelde me voornamelijk gesteund. En dat was toen heel erg fijn. Bedankt.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.