Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat laat je inwonende jong volwassenen wel en niet doen?


Babette102

Babette102

06-11-2022 om 21:44 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 06-11-2022 om 21:08:

[..]

Betaald hij de schoonmaakster hier extra voor?

Nee. Wij betalen. 

Babette102 schreef op 06-11-2022 om 21:30:

[..]

Ik vind het idd erg onzelfstandig en ook beetje verwend. Ik zou het zelf niet zo doen maar ik ben niet zijn moeder of vader…. Dat mijn partner het prima vindt, vind ik idd ook lastig. Ik had dat niet zo veracht. Maar misschien maak ik het te groot…?

Dus begrijp ik het goed als ik stel dat jouw 'last' is dat partner en zoon niet doen wat jij wilt? Of misschien wat vriendelijker gesteld: dat hun normen op dit punt niet overeenkomen met die van jou? Dit zou ik zeker proberen los te laten, komt alleen maar gedoe van en je kunt een ander niet dwingen te vinden wat jij vindt. 

Als het gaat om je eigen grenzen, bijvoorbeeld doordat jij het geld er niet meer voor wilt betalen dan zou ik daar het gesprek over aangaan. Of dat jij overbelast wordt door de overige huishoudelijke taken en dit anders wilt verdelen. 

Als stiefouder bemoei ik me niet met de opvoeding van de kinderen van mijn man. En hij niet met die van mijn kind. Toen we gingen samenwonen hebben we dit samen zo afgesproken. 

Maar als iets over mijn grenzen gaat, bv over iets in het huishouden, zeg ik daar wel degelijk iets van. In jouw voorbeeld zou ik dat niet door vader op laten lossen maar zelf het gesprek er over aan gaan met stiefzoon. Is dat een optie?

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 22:09 Topicstarter

Mischa83 schreef op 06-11-2022 om 22:04:

[..]

Dus begrijp ik het goed als ik stel dat jouw 'last' is dat partner en zoon niet doen wat jij wilt? Of misschien wat vriendelijker gesteld: dat hun normen op dit punt niet overeenkomen met die van jou? Dit zou ik zeker proberen los te laten, komt alleen maar gedoe van en je kunt een ander niet dwingen te vinden wat jij vindt.

Als het gaat om je eigen grenzen, bijvoorbeeld doordat jij het geld er niet meer voor wilt betalen dan zou ik daar het gesprek over aangaan. Of dat jij overbelast wordt door de overige huishoudelijke taken en dit anders wilt verdelen.

Idd op de vriendelijke gestelde manier, herken ik jezelf hierin. Ik heb andere normen op dit punt / op het punt van zelfstandig zijn (uit huis gaan, een bijbaan, zorgen voor eigen kamer etc). Loslaten vind ik best lastig, om eerlijk te zijn. Maar ik snap wel wat je bedoelt. Het wordt er met mijn houding, niet leuker op…

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 22:14 Topicstarter

Libertine schreef op 06-11-2022 om 22:04:

Als stiefouder bemoei ik me niet met de opvoeding van de kinderen van mijn man. En hij niet met die van mijn kind. Toen we gingen samenwonen hebben we dit samen zo afgesproken.

Maar als iets over mijn grenzen gaat, bv over iets in het huishouden, zeg ik daar wel degelijk iets van. In jouw voorbeeld zou ik dat niet door vader op laten lossen maar zelf het gesprek er over aan gaan met stiefzoon. Is dat een optie?

Mooie afspraak. Zijn jullie het vaak eens? Wij hebben in de basis dezelfde visie op het leven, op wat belangrijk is. Maar in de uitvoering en zeker waar het school / werk / geld / zelfstandigheid van de kinderen betreft, zijn we erg verschillend. Ik vind bijv een bijbaan heel belangrijk en school niet iets wat per se op het hoogste niveau moet (natuurlijk is school belangrijk maar ik vind een bijbaan en sociale vaardigheden opdoen, ook belangrijk). Ook vind ik iig vanaf de puberteit, dat je meehelpt in huis etc. 
In onze praktijk, voel ik dus best wat ergernis naar de opvoeding die mijn man geeft aan zijn kinderen. Tegelijkertijd respecteert hij mijn opvoeding vaak wel en laat mij mijn eigen koers varen…

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 22:16 Topicstarter

Libertine schreef op 06-11-2022 om 22:04:

Als stiefouder bemoei ik me niet met de opvoeding van de kinderen van mijn man. En hij niet met die van mijn kind. Toen we gingen samenwonen hebben we dit samen zo afgesproken.

Maar als iets over mijn grenzen gaat, bv over iets in het huishouden, zeg ik daar wel degelijk iets van. In jouw voorbeeld zou ik dat niet door vader op laten lossen maar zelf het gesprek er over aan gaan met stiefzoon. Is dat een optie?

Mooie afspraak. Zijn jullie het vaak eens? Wij hebben in de basis dezelfde visie op het leven, op wat belangrijk is. Maar in de uitvoering en zeker waar het school / werk / geld / zelfstandigheid van de kinderen betreft, zijn we erg verschillend. Ik vind bijv een bijbaan heel belangrijk en school niet iets wat per se op het hoogste niveau moet (natuurlijk is school belangrijk maar ik vind een bijbaan en sociale vaardigheden opdoen, ook belangrijk). Ook vind ik iig vanaf de puberteit, dat je meehelpt in huis etc. 
In onze praktijk, voel ik dus best wat ergernis naar de opvoeding die mijn man geeft aan zijn kinderen. Tegelijkertijd respecteert hij mijn opvoeding vaak wel en laat mij mijn eigen koers varen…

Libertine schreef op 06-11-2022 om 22:04:

Als stiefouder bemoei ik me niet met de opvoeding van de kinderen van mijn man. En hij niet met die van mijn kind. Toen we gingen samenwonen hebben we dit samen zo afgesproken.

Maar als iets over mijn grenzen gaat, bv over iets in het huishouden, zeg ik daar wel degelijk iets van. In jouw voorbeeld zou ik dat niet door vader op laten lossen maar zelf het gesprek er over aan gaan met stiefzoon. Is dat een optie?

In gesprek gaan met mijn stiefzoon terwijl zijn vader mijn opmerkingen echt onzin vindt, vind ik lastig..

Aiden schreef op 06-11-2022 om 20:20:

Gatverdamme, je laat een bed verschonen door de hulp? Dat zou ik echt nooit doen. Wat privé. Dat een jongen dat wil vind ik al vreemd.

Al vanaf jonge leeftijd houden mijn kinderen hun eigen kamer schoon en verschonen ze hun bed vanaf dat ze dat konden. No way dat ik het bed van een puber zou verschonen. De was wordt samen gedaan.

Waarom gatverdamme?? Ik ben hulp en ik verschoon gewoon bedden hoor! 

Thuis doet mijn kind (19) dat zelf. Net zoals hij zijn eigen was weg ruimt, soms kookt of boodschappen doet.

Leene

Leene

06-11-2022 om 22:26

Tickel schreef op 06-11-2022 om 21:34:

[..]

Maar het is ook jouw huis toch? Waarom zou je daar dan niets van mogen vinden. Ik vind het wel raar dat je partner het allemaal prima vindt. Op die leeftijd horen ze gewoon volwassen gedrag te vertonen.

Mee eens. En als hij wil dat zijn kamer wordt schoongemaakt dan kan hij er toch ook voor betalen? Wat doet hij eigenlijk. Hij woont bij jullie, maakt zijn eigen kamer niet schoon. Betaalt vast niet veel kostgeld( denk ik zo als.ik hoor dat jullie de hulp betalen).. die gaat nog lelijk opkijken als hij op zichzelf woont. Heel negatief gesteld denk ik  ' daar ga je de oorlog ook niet mee winnen'.

Ik snap er niets van...van niet eens meer zo jong volwassenen ( je kunt toch niet met droge ogen beweren dat je nog jong volwassen bent als je 25 bent!) Die nog bij vader en moeder wonen en compleet zonder verantwoordelijkheid lijken te zijn wat betreft het vormgeven van hun leven. ( Nou ja anders dan studeren en sommigen een baan). Het lijkt wel of mensen steeds langer jong volwassen zijn. Niet dat hij oud is maar hij is gewoon volwassen. Man man.. kom op zeg.

Maar goed het probleem is natuurlijk ook dat zijn vader alles wel goed vindt. Zou het helpen als je je man duidelijk kunt maken dat hij op deze manier zoon niet helpt? Ik zou meer grenzen aangeven.. zo meteen woont hij op zijn 30e nog bij jullie. Lekker makkelijk 

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 22:31 Topicstarter

Leene schreef op 06-11-2022 om 22:26:

[..]

Mee eens. En als hij wil dat zijn kamer wordt schoongemaakt dan kan hij er toch ook voor betalen? Wat doet hij eigenlijk. Hij woont bij jullie, maakt zijn eigen kamer niet schoon. Betaalt vast niet veel kostgeld( denk ik zo als.ik hoor dat jullie de hulp betalen).. die gaat nog lelijk opkijken als hij op zichzelf woont. Heel negatief gesteld denk ik ' daar ga je de oorlog ook niet mee winnen'.

Ik snap er niets van...van niet eens meer zo jong volwassenen ( je kunt toch niet met droge ogen beweren dat je nog jong volwassen bent als je 25 bent!) Die nog bij vader en moeder wonen en compleet zonder verantwoordelijkheid lijken te zijn wat betreft het vormgeven van hun leven. ( Nou ja anders dan studeren en sommigen een baan). Het lijkt wel of mensen steeds langer jong volwassen zijn. Niet dat hij oud is maar hij is gewoon volwassen. Man man.. kom op zeg.

Maar goed het probleem is natuurlijk ook dat zijn vader alles wel goed vindt. Zou het helpen als je je man duidelijk kunt maken dat hij op deze manier zoon niet helpt? Ik zou meer grenzen aangeven.. zo meteen woont hij op zijn 30e nog bij jullie. Lekker makkelijk

Ja ik deel die visie wel. En jongeren lijken idd langer jong dan wij (ik!) vroeger…. Tegelijk wil ik het graag fijn hebben en kan ik mijn man er niet echt van overtuigen. Hij staat wel open voor mijn visie maar doet er niet zo veel mee. Denk dat hij vooral geen strijd wil en graag wil dat zijn zoon zelf dit soort dingen, belangrijk gaat vinden. Hij gelooft erg in intrinsieke motivatie. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

06-11-2022 om 22:41

Babette102 schreef op 06-11-2022 om 22:31:

[..]

Ja ik deel die visie wel. En jongeren lijken idd langer jong dan wij (ik!) vroeger…. Tegelijk wil ik het graag fijn hebben en kan ik mijn man er niet echt van overtuigen. Hij staat wel open voor mijn visie maar doet er niet zo veel mee. Denk dat hij vooral geen strijd wil en graag wil dat zijn zoon zelf dit soort dingen, belangrijk gaat vinden. Hij gelooft erg in intrinsieke motivatie.

Wat kan zoon? Kan hij koken, wassen? 

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 22:44 Topicstarter

Tickel schreef op 06-11-2022 om 22:41:

[..]

Wat kan zoon? Kan hij koken, wassen?

Nee niet echt….(wel makkelijke maaltijd maar hij kookt zelden). Ik vermoed dat hij ook beetje add heeft en dat hij daardoor dit ook niet zo kan. Maar is hem dus ook nog te weinig geleerd. 

Tickel schreef op 06-11-2022 om 21:34:

[..]

Maar het is ook jouw huis toch? Waarom zou je daar dan niets van mogen vinden. Ik vind het wel raar dat je partner het allemaal prima vindt. Op die leeftijd horen ze gewoon volwassen gedrag te vertonen.


Dat. Je deelt met meerdere volwassenen een huis en ik durf te wedden dat de zoon in kwestie vindt dat hij volwassen genoeg is om zelf te bepalen hoe laat hij thuiskomt, of hij zijn sla opeet en of hij ergens anders blijft slapen. 
Dus het lijkt me dat hij ook volwassen genoeg is om zijn aandeel in het runnen van het huis te nemen. Op zijn minst zijn eigen bed verschonen, kom nou toch zeg.

En hoe vaak regelt hij het onderhoud van de cv-ketel, of het in de wax zetten van de vloer? 
En je man is een dromer met z’n intrinsieke motivatie. Verdomd weinig mensen zijn “intrinsiek gemotiveerd” om hun troep op te ruimen. Maar hè, grote mensen doen ook wel eens wat zonder dat ze er zin in hebben. Anders kun je heel lang in je eigen vuil gaan liggen hoor.

Leene

Leene

06-11-2022 om 22:50

Babette102 schreef op 06-11-2022 om 22:31:

[..]

Ja ik deel die visie wel. En jongeren lijken idd langer jong dan wij (ik!) vroeger…. Tegelijk wil ik het graag fijn hebben en kan ik mijn man er niet echt van overtuigen. Hij staat wel open voor mijn visie maar doet er niet zo veel mee. Denk dat hij vooral geen strijd wil en graag wil dat zijn zoon zelf dit soort dingen, belangrijk gaat vinden. Hij gelooft erg in intrinsieke motivatie.

Ja maar die intrinsieke motivatie gaat bij sommigen niet komen als ze niet eerst dingen zelf moeten doen/ ergens tegen aanlopen. Zeker als ik hoor dat je denkt dat hij ADD trekken heeft. Ik zou man vragen of hij zin heeft dat zoon tot z'n 40e thuis blijft wonen. Of tot dat hij een partner krijgt.. sommigen hebben intrinsieke motivatie maar hij lijkt op zijn 25e nog geen intrinsieke motivatie te hebben om Ijn eigen leven zelfstandig vorm te geven. Niet kunnen koken, niet eens zijn eigen bed verschonen.. etc. Dat gaat niet zo snel komen ben ik bang als hij geen grenzen krijgt

Leene schreef op 06-11-2022 om 22:50:

[..] Ik zou man vragen of hij zin heeft dat zoon tot z'n 40e thuis blijft wonen. Of tot dat hij een partner krijgt.. sommigen hebben intrinsieke motivatie maar hij lijkt op zijn 25e nog geen intrinsieke motivatie te hebben om Ijn eigen leven zelfstandig vorm te geven. Niet kunnen koken, niet eens zijn eigen bed verschonen.. etc. 

En dan doe je het maar zonder intrinsieke motivatie. Er zijn anno nu hopelijk nog maar weinig vrouwen die zin hebben om zo’n onzelfstandige kleuter te gaan verzorgen. 

Leene

Leene

06-11-2022 om 23:02

Ginevra schreef op 06-11-2022 om 22:52:

[..]

En dan doe je het maar zonder intrinsieke motivatie. Er zijn anno nu hopelijk nog maar weinig vrouwen die zin hebben om zo’n onzelfstandige kleuter te gaan verzorgen.

Tsja dat mag je hopen dat die vrouwen er steeds minder zijn.. maar er zijn er nog steeds die gewoon de zorgende rol weer op zich nemen. Maar het kan best een heel leuke grappige man zijn die eigenlijk gewoon een enorme schop onder zijn kont moet krijgen. Als vader dat niet doet,.dan misschien een vriendin of vriend 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.