Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat laat je inwonende jong volwassenen wel en niet doen?


Ik zou nooit willen samenwonen met iemand die een volwassen kind thuis heeft, maar vanuit het oogpunt van ouder en kind, vind ik dat het hun zaken zijn. Mijn kinderen hoeven ook niet veel te doen in huis. Dat komt later wel, als ze op zichzelf wonen. Een van hen woont overigens al een tijdje zelfstandig en die heeft alles prima onder de knie gekregen. Soms met een beetje hulp, maar het huishouden is ook weer geen rocket science. Het is altijd al een geordender mens geweest dan ik, dus het is bij haar ook nog eens netter dan hier

Ginevra schreef op 06-11-2022 om 22:52:

[..]

En dan doe je het maar zonder intrinsieke motivatie. Er zijn anno nu hopelijk nog maar weinig vrouwen die zin hebben om zo’n onzelfstandige kleuter te gaan verzorgen.

Als iemand het huis uit is gaat alles vaak vanzelf hoor. Ik heb zelf thuis nooit iets hoeven doen. Ik hoefde zelfs mijn bed niet op te maken. Toen ik het ouderlijk huis verliet ging alles prima. Mijn zoon heeft een eigen huis gekocht en woont daar nu vanaf januari. Hij heeft bij mij ook nooit iets in huis hoeven doen maar hij kan alles hoor en het is altijd netjes bij hem. Hij is geen onzelfstandige kleuter. Het huishouden doen is niet moeilijk hoor en als je dat niet kunt dan zit er een flinke steek bij je los. 

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 23:25 Topicstarter

watertoren schreef op 06-11-2022 om 23:19:

[..]

Als iemand het huis uit is gaat alles vaak vanzelf hoor. Ik heb zelf thuis nooit iets hoeven doen. Ik hoefde zelfs mijn bed niet op te maken. Toen ik het ouderlijk huis verliet ging alles prima. Mijn zoon heeft een eigen huis gekocht en woont daar nu vanaf januari. Hij heeft bij mij ook nooit iets in huis hoeven doen maar hij kan alles hoor en het is altijd netjes bij hem. Hij is geen onzelfstandige kleuter. Het huishouden doen is niet moeilijk hoor en als je dat niet kunt dan zit er een flinke steek bij je los.

En wat maakte dat hij bij jou niks hoefde te doen? Ben heel benieuwd! 

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 23:26 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 06-11-2022 om 23:12:

Ik zou nooit willen samenwonen met iemand die een volwassen kind thuis heeft, maar vanuit het oogpunt van ouder en kind, vind ik dat het hun zaken zijn. Mijn kinderen hoeven ook niet veel te doen in huis. Dat komt later wel, als ze op zichzelf wonen. Een van hen woont overigens al een tijdje zelfstandig en die heeft alles prima onder de knie gekregen. Soms met een beetje hulp, maar het huishouden is ook weer geen rocket science. Het is altijd al een geordender mens geweest dan ik, dus het is bij haar ook nog eens netter dan hier

Ben super benieuwd wat maakt dat je kinderen niet veel hoeven te doen? Welke gedachten heb je hierbij?

Babette102 schreef op 06-11-2022 om 23:25:

[..]

En wat maakte dat hij bij jou niks hoefde te doen? Ben heel benieuwd!

Ik hoefde zelf ook niks te doen thuis en mijn man ook niet. Beetje dezelfde opvoeding dus wat wij bij onze zoon ook gedaan hebben. Hetzelfde voor geen kostgeld hoeven te betalen.

Ik hoefde zelf vroeger niks te doen thuis omdat mijn moeder alleen de ochtenden werkte (als huishoudelijke hulp) en omdat ze een overactief zorginstinct heeft en omdat wij het toch nooit naar haar maatstaven zouden doen. Ik ging ook pas met 25 uit huis (was niet zo snel met volwassen worden), maar ik kon toen wel koken en sinds ik op mezelf woon heb ik altijd zelf mijn bed verschoond. Niet mijn hobby, maar dat hoort er gewoon bij. Ik vind achteraf dat mijn ouders veel te weinig hebben ingezet op mijn zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Intrinsieke motivatie zou ik niet op gaan wachten, mijn motivatie voor het huishouden was/is meer de wens om niet in een puinhoop te wonen dan dat ik heel gemotiveerd was/ben om op te ruimen en schoon te maken. 
Wat ik niet snap is dat de hulp wel zijn bed verschoond maar niet dat van jullie en dat zijn was apart wordt gedaan. Normaal gooi je toch in een huishouden alles bij elkaar op kleur of ligt dat aan mij? 
Maar dingen als een was draaien, bed verschonen etc. dat kan echt elk normaal functionerend mens, ook als er sprake is van ADD of iets dat daar op lijkt. 

In feite ga jij niet over de opvoeding van zijn kinderen en hij niet over die van jou, al ben je rijkelijk laat als je met 25 nog niet klaar bent met opvoeden. Maar als je in één huis woont, zouden de regels/richtlijnen voor iedereen hetzelfde moeten zijn. Je kunt niet tegen jouw kind zeggen dat het zijn eigen kamer, bed en was moet regelen en voor een ander kind wordt er iemand ingehuurd die dat komt doen. Dat loopt dan te ver uit elkaar. 

Babette102

Babette102

06-11-2022 om 23:38 Topicstarter

MamaE schreef op 06-11-2022 om 23:33:

Ik hoefde zelf vroeger niks te doen thuis omdat mijn moeder alleen de ochtenden werkte (als huishoudelijke hulp) en omdat ze een overactief zorginstinct heeft en omdat wij het toch nooit naar haar maatstaven zouden doen. Ik ging ook pas met 25 uit huis (was niet zo snel met volwassen worden), maar ik kon toen wel koken en sinds ik op mezelf woon heb ik altijd zelf mijn bed verschoond. Niet mijn hobby, maar dat hoort er gewoon bij. Ik vind achteraf dat mijn ouders veel te weinig hebben ingezet op mijn zelfstandigheid en zelfredzaamheid.

Intrinsieke motivatie zou ik niet op gaan wachten, mijn motivatie voor het huishouden was/is meer de wens om niet in een puinhoop te wonen dan dat ik heel gemotiveerd was/ben om op te ruimen en schoon te maken.
Wat ik niet snap is dat de hulp wel zijn bed verschoond maar niet dat van jullie en dat zijn was apart wordt gedaan. Normaal gooi je toch in een huishouden alles bij elkaar op kleur of ligt dat aan mij?
Maar dingen als een was draaien, bed verschonen etc. dat kan echt elk normaal functionerend mens, ook als er sprake is van ADD of iets dat daar op lijkt.

In feite ga jij niet over de opvoeding van zijn kinderen en hij niet over die van jou, al ben je rijkelijk laat als je met 25 nog niet klaar bent met opvoeden. Maar als je in één huis woont, zouden de regels/richtlijnen voor iedereen hetzelfde moeten zijn. Je kunt niet tegen jouw kind zeggen dat het zijn eigen kamer, bed en was moet regelen en voor een ander kind wordt er iemand ingehuurd die dat komt doen. Dat loopt dan te ver uit elkaar.

Dank voor je bericht en je inzichten! Ook over je eigen achtergrond. Ik neem het mee!

Babette102 schreef op 06-11-2022 om 23:26:

[..]

Ben super benieuwd wat maakt dat je kinderen niet veel hoeven te doen? Welke gedachten heb je hierbij?

Gewoonte, van huis uit meegekregen. Ik vond dat ze later nog genoeg moesten doen. Ze houden wel hun eigen kamer bij en koken af en toe of ruimen de vaatwasser uit.

Babette102 schreef op 06-11-2022 om 23:26:

[..]

Ben super benieuwd wat maakt dat je kinderen niet veel hoeven te doen? Welke gedachten heb je hierbij?

Ik hoefde vroeger thuis ook niet veel te doen, en ik heb nog lang thuis gewoond. Ik ben nog van de generatie dat moeder niet werkte en die kon zich niet voorstellen dat zij de halve dag over had en wij (zussen en ik) na school of werk nog huishoudelijke klussen moesten doen op afwassen na, maar bij veel huiswerk hoefde dat ook niet. School was ons werk vond ze. Koken was vaak ook niet meer dan zet de aardappels eens lager of draai het vlees eens om. En toen we het huis uit waren kon ik toch koken, schoonmaken ben ik nog steeds niet goed in, maar dat is omdat ik er geen zin in heb, niet omdat ik het niet kan.

Jongens van die leeftijd die nog thuis wonen en niks in huis doen en niet kunnen koken zijn niet populair bij het eventuele relatiemateriaal. 

Met gatverdamme bedoel ik dat het het bed is van iemand anders. Dat zou ik niet verschonen. Het ruikt niet altijd fris meer en ik heb geen zin om eventuele vlekken te moeten tegenkomen. Heb respect zeg voor je hulp! Die is er voor stofzuigen, dweilen, ramen lappen en een wc zonder poepspetters op de bril. Ik zou mij anders doodschamen en denken dat ik een soort betaalde "slaaf" heb. 

De meeste huishoudelijke hulpen verschonen wel bedden hoor.

nlies schreef op 07-11-2022 om 00:47:

[..]

Ik hoefde vroeger thuis ook niet veel te doen, en ik heb nog lang thuis gewoond. Ik ben nog van de generatie dat moeder niet werkte en die kon zich niet voorstellen dat zij de halve dag over had en wij (zussen en ik) na school of werk nog huishoudelijke klussen moesten doen op afwassen na, maar bij veel huiswerk hoefde dat ook niet. School was ons werk vond ze. Koken was vaak ook niet meer dan zet de aardappels eens lager of draai het vlees eens om. En toen we het huis uit waren kon ik toch koken, schoonmaken ben ik nog steeds niet goed in, maar dat is omdat ik er geen zin in heb, niet omdat ik het niet kan.

Op de een of andere manier pikken mannen dat koken en schoonmaken niet zo vanzelf op. En dat drijft weer verder in de volgende generatie. Ik ben blij dat ik mijn jongens anders heb voorgeleefd met een partner die ook alles in huis doet. Mijn vader ook trouwens. Die deed altijd de boodschappen en ook andere dingen in huis (1940). 

MMcGonagall schreef op 07-11-2022 om 07:55:

De meeste huishoudelijke hulpen verschonen wel bedden hoor.

Ook van puberjongens van 16? Bijzonder dat je ze dat niet zelf laat doen. Inclusief hun kamer zuigen. Ik kom daar niet. En zeker mijn hulp niet. 

Aiden schreef op 07-11-2022 om 07:57:

[..]

Ook van puberjongens van 16? Bijzonder dat je ze dat niet zelf laat doen. Inclusief hun kamer zuigen. Ik kom daar niet. En zeker mijn hulp niet.

Ik heb zelf geen hulp en geen zoons, maar ik zie het wel om me heen.

Ik reageerde misschien wat hard met de woorden 'onzelfstandige kleuter',  misschien had ik die termen niet moeten gebruiken.
Maar ik vind het wel een uiterst onaantrekkelijke levenshouding als een volwassen man (dat zijn bijna altijd mannen, zelden vrouwen) niet eens als gewoonte heeft zijn eigen bed te verschonen.
Het gaat er niet om dat hij het heus wel kan als hij het zou moeten, het gaat erom dat je de ingesleten gewoonte hebt om je eigen remsporen te verwijderen, je eigen bed te verschonen, je eigen gebruikte bord in de vaatwasser te zetten. De levenshouding dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen troep, in het bijzonder troep van lijf en lijfgoed.
En daarnaast de levenshouding dat als je als volwassenen het huis deelt, dat je dan ook als volwassenen de taken verdeelt.

Ik zou nooit kunnen vallen voor een man die dat niet als vanzelfsprekend heeft. En ik heb toen ik jonger was ook heel wat weekendjes weg met vrienden georganiseerd (wandelweekenden, dat soort dingen). Iemand die je moet uitleggen dat hij zijn eigen rommel moet opruimen maakt grote kans niet opnieuw meegevraagd te worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.