Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat laat je inwonende jong volwassenen wel en niet doen?


Babette102

Babette102

07-11-2022 om 12:10 Topicstarter

nlies schreef op 07-11-2022 om 12:04:

[..]

Vraag me af hoe lang jouw tienerzoon het nog pikt dat hij wel moet helpen in het huishouden en zijn stiefbroer niet. Klinkt makkelijk, ik voed mijn kind open man zijn kind, maar werkt dat voor de kinderen onderling?

Er zijn meerdere (stief)kinderen in het gezin en die ruimen zelfstandig op dus alleen de stiefzoon die het niet doet, valt op!

Er zit natuurlijk nog wel wat tussen echte huishoudelijke taken ‘in het algemeen belang’ en je rotzooi maar laten slingeren. Mijn kinderen doen wel hun was in de wasmand, natte handdoeken uithangen, modderschoenen laten drogen op de mat, pizzadozen in de kliko etc. Stofzuigen en de vaatwasser ook als ik het vraag, maar ze hoeven niet standaard te zuigen, poetsen of ramen te lappen.

Leene

Leene

07-11-2022 om 12:11

Babette102 schreef op 07-11-2022 om 12:10:

[..]

Er zijn meerdere (stief)kinderen in het gezin en die ruimen zelfstandig op dus alleen de stiefzoon die het niet doet, valt op!

Dat vind ik dan pas echt heel bijzonder. Dan mag je inderdaad hopen dat de rest ook niet gaat muiten. Dat zou ik echt nimmer never ooit pikken als kind niet en ook niet als stiefouder. 

Weet je wat ik zou doen, de rekening van de huishoudelijk hulp aan hem geven en dan geen duimbreed wijken, of hij doet het zelf of hij betaalt!

Leene

Leene

07-11-2022 om 12:12

MMcGonagall schreef op 07-11-2022 om 12:10:

Er zit natuurlijk nog wel wat tussen echte huishoudelijke taken ‘in het algemeen belang’ en je rotzooi maar laten slingeren. Mijn kinderen doen wel hun was in de wasmand, natte handdoeken uithangen, modderschoenen laten drogen op de mat, pizzadozen in de kliko etc. Stofzuigen en de vaatwasser ook als ik het vraag, maar ze hoeven niet standaard te zuigen, poetsen of ramen te lappen.

nee dat laatste hoeven ze van mij ook niet. Maar het is toch niet teveel gevraagd om wat kleinere klussen te doen en zelf je bed af te halen en weer op te maken?

Knutselkei schreef op 07-11-2022 om 12:06:

[..]

We hebben er eens een gesprekje zo terloops over gehad en toen zei ze dat haar moeder van jongs af aan alles deed en dat het er zo ingeslopen was. Dat ze eigenlijk nooit wat heeft moeten doen

Ja idd vlak niet uit hoe dit buiten de deur uitwerkt. 
ik heb wel eens studenten gehad die, als ik zei dat ze hun troep in de prullenbak moesten gooien, oprecht verbaasd zeiden “hoezo, daar zijn de schoonmakers toch voor?”. Dan schaam je je toch kapot als ouder, als je het zover hebt laten komen?

Als puber zou ik enorm de kont tegen de krib gooien als er een hulp wordt ingehuurd die het bed van de stiefbroer wel verschoont en dat van mij niet. Als ik wel moet afwassen/vaatwasser in- en uitruimen, af en toe een wasje draaien, eigen rotzooi opruimen en hij niet. Eén huis, zelfde regels voor iedereen. Ik begrijp niet dat jullie het hier nooit eerder over hebben gehad.
Dat het de stiefzoon niet boeit, doet er niet toe. Hij wordt volledig gefaciliteerd in zijn onverschilligheid. Hij ziet blijkbaar niet dat dingen gedaan zijn. Daar komt hij dan wel achter als hij op zichzelf gaat. Hoe lang moet hij nog studeren? Hoe lang denk je dat hij nog thuis blijft wonen?

Ginevra schreef op 07-11-2022 om 12:15:

[..]

Ja idd vlak niet uit hoe dit buiten de deur uitwerkt.
ik heb wel eens studenten gehad die, als ik zei dat ze hun troep in de prullenbak moesten gooien, oprecht verbaasd zeiden “hoezo, daar zijn de schoonmakers toch voor?”. Dan schaam je je toch kapot als ouder, als je het zover hebt laten komen?

Echt hè, je snapt niet hoe dat op een vervolgopleiding terecht is gekomen.
Die zouden van mij echt de wind van voren krijgen, zo ontzettend respectloos.

Babette102

Babette102

07-11-2022 om 13:24 Topicstarter

MamaE schreef op 07-11-2022 om 12:15:

Als puber zou ik enorm de kont tegen de krib gooien als er een hulp wordt ingehuurd die het bed van de stiefbroer wel verschoont en dat van mij niet. Als ik wel moet afwassen/vaatwasser in- en uitruimen, af en toe een wasje draaien, eigen rotzooi opruimen en hij niet. Eén huis, zelfde regels voor iedereen. Ik begrijp niet dat jullie het hier nooit eerder over hebben gehad.
Dat het de stiefzoon niet boeit, doet er niet toe. Hij wordt volledig gefaciliteerd in zijn onverschilligheid. Hij ziet blijkbaar niet dat dingen gedaan zijn. Daar komt hij dan wel achter als hij op zichzelf gaat. Hoe lang moet hij nog studeren? Hoe lang denk je dat hij nog thuis blijft wonen?

Ik snap je tekst maar ik snap niet dat je schrijft dat we het er nooit eerder over hebben gehad??? Hoe dat zo. Ik praat al járen…..

En de andere ‘kinderen’ moeten er niet aan denken dat wij hun kamer doen of hun was. Die vinden dat echt niet fijn! Heel gezond!

Babette102

Babette102

07-11-2022 om 13:24 Topicstarter

MamaE schreef op 07-11-2022 om 12:18:

[..]

Echt hè, je snapt niet hoe dat op een vervolgopleiding terecht is gekomen.
Die zouden van mij echt de wind van voren krijgen, zo ontzettend respectloos.

Hoe dat, klinkt ook respectloos. 

Ik vind het wel apart dat het hier over opvoeden en recht op grenzen enz. gaat. Het gaat om een volwassen man, dus opvoeding is totaal niet meer aan de orde. Hóe vader de opvoeding in het verleden gedaan heeft, kun je van alles van vinden, maar dat is sowieso verleden tijd. Het gaat nu simpelweg over een jonge man, die nog niet voldoende verdient en/of geen betaalbare woning kan vinden en dus nog thuis woont. En in dat huis woont ook de nieuwe partner van de vader. M.a.w.: Er moeten gewoon volwassen afspraken gemaakt worden. En dat kan op verschillende manier.
Als het fin. niet nodig is, en nieuwe vrouw het niet zelf in haar portemonnee merkt, zou ik geen probleem hebben dat er niet of nauwelijks kostgeld wordt betaald, van een, mogelijk, schamel bijbaan loontje. 
De was 'zelf' doen, vind ik een beetje onzin: het is natuurlijk efficiënter om alle was bij elkaar te doen en dan te sorteren op kleur, temperatuur enz.  Maar hoe gaat dat verder? Zit hij dagelijks bij jullie aan tafel en in de woonkamer? Of is hij meestal op z'n eigen kamer c.q. uit huis? In het laatste geval, zou ik niet veel van hem verwachten, behalve z'n eigen kamer en douche/toilet netjes achterlaten.

Lollypopje schreef op 07-11-2022 om 09:19:

[..]

Hier autisme met adhd kenmerken en echt ik zou willen dat je gelijk had, dan liep mijn huishouden op rolletjes en had ik geen autisme coach nodig om mij te helpen het te organiseren

Maar dat betekent toch niet dat iemand van 25 dat dus niet hoeft te doen. Of is het plan dat hij tot zijn dood bij zijn vader met hulp blijft wonen? Oefening zal  toch ergens kunst baren ook al is het slechte kunst.

Aiden schreef op 07-11-2022 om 17:12:

[..]

Maar dat betekent toch niet dat iemand van 25 dat dus niet hoeft te doen. Of is het plan dat hij tot zijn dood bij zijn vader met hulp blijft wonen? Oefening zal toch ergens kunst baren ook al is het slechte kunst.

Dat schreef ik niet, ik reageerde slechts op de opmerking dat je het ook dan gewoon moet kunnen en helaas is dat dus niet zo simpel.


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.