Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
passiebloem

passiebloem

10-10-2011 om 16:49

Alcohol tijdens zwangerschap


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

20-10-2011 om 09:46

"En verder vind ik het de meest geweldige tijd van een baby en heb van elk moment samenslapen genoten. 3 keer!\'"

"Tja, zou je dat ook vinden als je je niet kan ontspannen met een baby in bed? Als je dus alleen maar hazenslaapjes maakt? En hoeveel geniet je als je zelf slaapt denk ik dan?"

Dat weet ik niet, ik spreek voor mezelf. En als ik slaap dan slaap ik, maar het wakker worden met een baby in m'n armen vind ik gewoon heerlijk.

En ik vraag me af of veel mensen zo slecht slapen omdat ze bang gemaakt zijn met dat ze weleens op de baby zouden kunnen gaan liggen.

En ik vind dat samen in een bed slapen het fijnste voor mij en mijn baby's, ik zeg niet dat iedereen dat moet doen. Een wiegje op de kamer is ook prima. Of een andere keuze, maar dan wel een goed geinformeerde keuze!

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 09:47

Ik genoot van het samenslapen, tuurlijk werd ik weleens even wakker, mijn kinderen waren niet altijd van die doorslapers. Maar ik hoefde mooi mijn bed niet uit voor hen, dat was al een groot pluspunt.

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 10:27

Ik snap je, maar je bent hoe dan ook drie uur wakker geweest. Ik hoefde dan niet eens mijn bed uit, en dat vond ik voor mij persoonlijk (!) een pluspunt.

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 11:24

Ik stel duidelijk dat ik, ik persoonlijk het fijn vind dat ik in bed kon blijven. Jij vindt het geen probleem, steeds je bed uit. En zo zijn we allemaal anders.

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 12:00

Tot een half jaar sliepen mijn kinderen beneden, en ja, ik sjouwde er aardig wat mee rond, vooral de oudste, een klassieke huilbaby.

dc

dc

20-10-2011 om 12:24

De oudste had ik overdags in een bedje in de huiskamer staan. De 2e in een slaapkamer met deur open (was vlakbij, want appartement). Nu bij de derde leg ik haar in haar bed boven met deur open. Herrie zat in huis met 2 oudere broers. Dit heb ik trouwens al eerder in het draadje gezegd, we beginnen in herhalingen te vallen.

Mijn baby's houden niet zo van stille ruimtes geloof ik.

Maar jullie vinden het dus echt normaal om een baby ver weg van de anderen in huis te plaatsen? Je kunt aankomen met allerlei andere dingen die mensen anders doen dan andere zoogdieren, maar voor mij is het in de buurt houden en borstvoeding geven nog wel iets wat we hetzelfde kunnen doen.

Maar waar het me het meest om gaat is dat er goede voorlichting gegeven wordt met betrekking tot wiegedood en ouders dan weloverwogen beslissingen kunnen nemen. De rest is allemaal persoonlijke voorkeur en ideeen. Waaronder de mijne. Geheel persoonlijk, hoeven jullie het niet mee eens te zijn. Hoef ik jullie ook helemaal niet van te overtuigen.

Ik verwijs verder naar de posts van primavera, die kan het allemaal veel beter uitleggen dan ik!

dc

dc

20-10-2011 om 13:49

Dat is ook zo

Bij mij gingen de baby's ook naar oppas etc. Maar persoonlijk had ik het daar ook moeilijk mee!

Volgens mij ben ik gewoon verslaafd ofzo

passiebloem

passiebloem

20-10-2011 om 14:14

"Wat zou je ervan zeggen als ze in de dierentuin de kleine aapjes bij de moeder vandaan halen en in een bed leggen voor de nacht zodat mama-aap goed kan slapen? Of de kleine tijgertjes? Het hele idee is gewoon te zot voor woorden. "

Nou die aapjes en ook andere zoogdieren dronken geen alcohol tijdens hun zwangerschap, roken niet en nemen ook geen andere giftige stoffen die rechtstreeks bij de feutus komen. Ik heb tenminste nog nooit van een FAS syndroom bij apen gehoord. Dus als je je graag wil spiegelen aan zoogdieren......

groetjes van Passiebloem, die vind dat deze discussie wel hele vreemde vormen krijgt!

liora

liora

20-10-2011 om 14:16

Is dat iets wat jij denkt, dat flesbaby's dieper slapen? Of is dat ook wetenschappelijk onderbouwd?

Ik heb het zelf in ieder geval bij mijn kinderen niet zo ervaren.

Vic

Vic

20-10-2011 om 14:27

Doorslapen

Ik lees ook overal dat samenslapende baby's vaker voor een voeding komen. Nu had ik het geluk dat mijn kinderen doorsliepen (als in van van 20.00 tot 07.00 uur) toen ze resp. 10 en 6 weken oud waren. Ik was daar heel blij mee, maar eigenlijk heb ik ze dus aan onverantwoorde risico's blootgesteld?

liora

liora

20-10-2011 om 15:07

Oh ok

het is algemeen bekend, dat dacht ik al. Nou dan ga ik verder niet in discussie,

Nou ok dan toch: ik denk dat het een onzinbijgeloofbakerpraatje is. Behalve dat natuurlijk veel baby's eerst bv krijgen en dan dus wat ouders zijn als ze de fles krijgen en de kans dat een baby van 6 maanden doorslaapt is iets groter dan dat een baby van 1 maand doorslaapt.

Fiorucci

Fiorucci

20-10-2011 om 16:16

TJa, dat zal best dat die bv sites erop gebrand zijn, maar ik denk dat je er niks stellligs over kunt zeggen. Mijn flesbaby's hebben vrij laat nog een late avondfles gekregen en kwamen relatief laat nog 'snachts voor een voeding.

Primavera

Primavera

20-10-2011 om 19:11

P & a

P:"Ik denk dat FV baby's dat gevaar veel meer lopen dan BV baby's. Die laatste groep komen veel vaker nog 's nachts dan die eerste groep."
Dat klopt dat FV baby's meer gevaar lopen. Borstvoeding is een onafhankelijke beschermende factor tegen wiegendood waar de baby ook slaapt.
De piek van de wiegendoodgevallen gebeurd niet bij hele kleine baby's maar rond de 2,5 - 3 maanden. Wat net de leeftijd is waarop vaak met de bv gestopt wordt, het kind naar een eigen kamer wordt overgebracht en veel baby's langer beginnen door te slapen.
A. Mijn baby's bleken zeer sociale wezens die juist reuze goed in gezelschap in de woonkamer sliepen in een kinderwagen, draagzak of in mijn armen. Alleen bij de oudste heb ik nog getracht haar met veel kunst en vliegwerk in een eigen bedje te laten slapen, omdat ik toen nog nauwelijks informatie had en werkelijk dacht dat dat alleen goed voor baby's zou zijn.
De tweede zou bij de meeste moeders als huilbaby zijn bestempeld. Het was echter geen huilbaby, maar wel een baby die absoluut niet alleen kon zijn. Zodra hij in de armen van een volwassene was huilde hij echter zo goed als nooit. De weinige keren dat hij huilde waren we gelijk ongerust, want dat wilde zeggen dat er wat lichamelijks aan de hand was.
Ik heb verschrikkelijk de pest aan babygehuil dus voor mij was de keus tussen een werkelijk voorbeeldige baby in mijn armen of een totaal ongelukkig krijsend schepsel in de wieg snel gemaakt. En nee, hij heeft daar geen enkel slaapprobleem van over gehouden, maar slaapt juist uitstekend, al jaren in zijn eigen bed.
Groeten Primavera

dc

dc

20-10-2011 om 19:16

Ik heb meerdere keren in deze discussie gezegd dat het me gaat om het officiele advies, en dat de ouders dan daarop hun keuze kunnen baseren. En het is niet mijn bedoeling om met vingertjes te wijzen.

Primavera

Primavera

20-10-2011 om 19:31

Passiebloem

Om nog even op FAS terug te komen. Ik ben er van overtuigd dat alcohol niet goed is voor de foetus en je beter alcohol tijdens de zwangerschap kan laten staan. Maar als iemand dan drinkt dan is het beter dat die weet dat kleine beetjes nagenoeg geen effect hebben en 1 malig binge-drinken juist bijzonder risicovol is.
Het gaat mij om correcte informatie net zoals bij wiegendood, zodat iedereen vervolgens zelf haar afwegingen kan maken.
Die discussie staat helemaal los van hoezeer alcohol sociaal geaccepteerd is. Ik kan het helemaal met je eens zijn als je vindt da de Nederlandse cultuur doorslaat met de hoeveelheid gelegenheden waarbij sociaal verwacht wordt om alcohol te drinken. Alleen vind ik niet dat je dat dan indirekt moet willen aanpakken door zwangere vrouwen en vrouwen, die zwanger willen worden, de stuipen op het lijf te jagen. Het klinkt allemaal leuk alcohol laten staan zodra je zwanger wil worden, maar helaas zijn er ook vrouwen die daar jaren tot tientallen jaren over doen voordat het eindelijk een keertje lukt.
En tijdens de borstvoeding laten staan is gewoon kul, net zoals er de meest vreemde voedselaanbevelingen zijn voor de zogende vrouw, terwijl de baby allang met van alles en nog wat in contact gekomen is via de placenta en daar toen helemaal geen last van had. Zoals boven al is gezegd werkt borstvoeding beschermend tegend wiegendood (en nog een hoop andere aandoeningen) en is het dus niet gewenst om die borstvoeding moeilijk vol te houden te maken door allerlei onzinnige voorschriften.
Groeten Primavera

Rosase

Rosase

20-10-2011 om 23:53

Ik had het over een poosje, dat is echt geen 6 maanden.

Sterker nog: de periode van gebroken nachten heeft echt wel veel langer geduurd dan 6 maanden. Maar juist de eerste 6 maanden brak me dat niet zo op omdat ik amper mijn bed uithoefde en halfslapend kon aankoppelen en afkoppelen. Toen jongste eenmaal op zijn eigen kamer lag moest ik meerdere malen per nacht echt uit, en dat resulteerde dus in hazenslaapjes van een paar uur.

Maar goed, eigenlijk onderschrijf je wat ik al eerder zei: het gaat om goede voorlichting en wat je er daarna mee doet is jouw keuze.

Rosase

Rosase

21-10-2011 om 00:10

Jongste was overdag ook meestal in mijn buurt. Sliep of in de box of in de wandelwagen. En echt een uur boven bezig? Nee joh, daar had ik helemaal geen tijd voor.
Als jongste sliep kwam ik niet verder dan de bank.

En verder wijst er hier niemand met de vinger. Iedereen mag zijn eigen keuze maken. Als iemand zegt dat hij het niks vindt zo'n baby 's nachts op de slaapkamer. Prima hoor ieder zijn eigen keuze. Maar dan wel gebaseerd op de juiste informatie. En daar schort het blijkbaar nogal eens aan.

Overigens sliep mijn middelste vanaf dag 3 in haar eigen bed. Tot groot genoegen van ons allebei. Wij hielden elkaar namelijk wakker 's nachts. Dat kan dus gewoon ook. Verschillene kinderen en verschillende keuzes in een gezin.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-10-2011 om 00:35

Jij zegt dat je niet met vingertjes wijst, maar in je reactie op mij zeg je dit: Ik snap echt niet waarom het zo'n probleem is een kleine baby gewoon in de slaapkamer van de ouders te houden de eerste 6 maanden.
Ik lees hier toch een veroordelende ondertoon vanuit jouw opvattingen in. A. haalde mij de woorden uit de mond eigenlijk.
Ik denk overigens dat niemand zal ontkennen dat het heerlijk is om met je baby in je armen te liggen. Gelukzaligheid alom, maar niet iedereen slaapt goed met een baby in de armen.
Mijn oudste dochter sliep overdag vaak 3 uur weg. Ik begrijp van jou dat je jouw baby voor de dagslaapjes wel in de eigen kamer legt. 3 Uur zoals in ons geval is lang. Ik had in die tijd niet meer dan een hond die geen lawaai maakte en mijn gescharrel in huis was ook niet erg rumoerig. Wat is daar minder eng aan dan wanneer het nacht is en ik álle geluiden op kon vangen via de overloop en de babyfoon, met mijn man als extra stel oren?
Ik zeg er even bij dat de jongste wat langer bij ons op de kamer heeft gelegen. Dat kwam omdat ze langer in de mand paste. De oudste was overal eerder uit, ook uit de kinderwagen. Die was na 4 maanden al te klein en dus niet meer geschikt als bedje in de woonkamer.

dc

dc

21-10-2011 om 08:44

Kaaskopje

En nadat ik die zin gezegd heb, zijn er allemaal argumenten tegen gekomen. Die ik best begrijp. Het is toch een discussie? Moet ik mijn mening heel voorzichtig misschien wel gaan verbloemen zodat ik geen zere zieltjes raak? Hallo, ik zit nu aan zo'n 8 maanden chronisch slaapgebrek, en ik word met de dag minder diplomaat. En ik zit bijna aan de computer gekluisterd omdat ik al 3 flink dagen ziek ben. Verwacht niet teveel ja, dus neem gewoon aan dat ik niemand veroordeel voor zijn/haar keuzes. Ik maak ook keuzes die niet altijd de correcte zijn, maar wel praktischer in mijn situatie.

En in het begin had ik een bedje voor overdag in de woonkamer staan, maar bij 3 maanden begon ze wakker te worden van haar grote broers, dus heb ik haar voor overdags naar haar kamer verhuist. Waar het nog steeds niet echt stil is

En, ik kan het niet laten, een babyfoon heeft geen enkel effect om wiegedood te voorkomen, omdat er niet echt iets "gebeurt". Het is geen verstikking.

Tink

Tink

21-10-2011 om 11:21

Kaaskopje (en ons verhaal)

"Wat is daar minder eng aan dan wanneer het nacht is en ik álle geluiden op kon vangen via de overloop en de babyfoon, met mijn man als extra stel oren?"

Voor zover ik begrijp uit o.a. de info die Primavera geeft, gaat het er niet om dat jij de baby hoort, maar dat de baby JOUW geluiden opvangt en daardoor minder diep slaapt.

Achteraf hebben wij onze oudste ook aan meer risico's blootgesteld dan de andere kinderen. Ten eerste heeft zij maar kort borstvoeding gehad door allerlei oorzaken, ten tweede hoorde de baby in haar eigen bed, volgens de kraampleeg. De eerste paar nachten heeft ze wel bij ons gelegen maar daar werd je toch duidelijk op aangesproken door iedereen: dat moest niet zo. Tja en wat doe je dan als onervaren nieuwbakken moeder... je gaat dwars tegen je gevoel in (althans mijn gevoel was: ik wil haar bij me) en legt je kind in het mooie babykamertje. Verder was alles erg gericht op 'doorslapen', het zou toch zeker wel 6 (!) weken duren voor de baby dat kon. Nu weet ik dat het al heel wat is als een kleine baby 5 uur achter elkaar slaapt (dat is al doorslapen), maar destijds werd je door al die folders die het over 6 weken hadden al lichtelijk wanhopig als je na 6 weken nog steeds (!) geen volledige nacht kon slapen. Kuch.... Nummer 2 hield pas na 14 maanden op met 's nachts om een voeding komen, en toen vond ik dat inmiddels normaal, wat het in feite ook is.
Nummer 2 lag wel in zijn eigen bed, maar heeft 2 jaar bv gehad. Als ik die 's nachts had gehaald voor een voeding, viel ik vaak al voedend in slaap en dan bleek ie 's morgens nog steeds naast me te liggen. Of hij hielp zichzelf aan nog een maaltje bv terwijl ik gewoon verder sliep.
Wij slapen trouwens onder een dekbed. Met een baby erbij krulde ik me inderdaad min of meer om mijn kind heen zodat ze niet met het hoofdje onder het dekbed zouden komen. Op de een of andere manier gaat dat bijna vanzelf.
Nummer 3 en 4 hebben tot ze uit de kinderwagenbak groeiden, op onze slaapkamer gebivakkeerd. En omdat het allebei kleintjes waren duurde dat wel even. Nummer 3 heeft bovendien nog langer bv gekregen dan zijn broertje. Alleen al daarom was dat slapen op onze slaapkamer fijn, ik hoefde maar 1 stap te doen om mijn baby te pakken. Mijn man werd vaak niet eens wakker, want ik had ze al beet voordat ze echt luidruchtig werden.
Een ledikant erbij past in onze slaapkamer ook niet, maar toen nummer 3 uit de wagenbak groeide kwam hij bij zijn grote broer op de kamer te liggen. Dus die heeft eigenlijk nooit alleen geslapen. (Ze liggen nog steeds samen op 1 kamer.)
De jongste dan weer wel, nadat zij uit de wagenbak gegroeid was kreeg ze het kleinste hokje in huis, waar ze nu (bijna 4) nog slaapt. Dat was de enige overgebleven plek. Achteraf dus ook met meer risico, maar ook zij heeft zeker 6 maanden bij ons gelegen.

Aan de geluidjes van een slapende baby wen je snel, is mijn ervaring. Net zoals je snel went aan de geluiden van een slapende echtgenoot (ik heb het dan niet over luid snurken maar over gewone slaapgeluiden, omdraaien in bed etc.). Mijn man slaapt lichter dan ik maar ook die had er geen moeite mee.

Overdag sliepen ze vaak in de kinderwagen (in de gang, deur naar woonkamer is eigenlijk altijd open) of de box, eigenlijk zelden boven in bed. Jongste krijg ik overdag nog steeds niet in bed als ze moe is, die gaat gewoon op de bank liggen en doet daar een tukje.

Je doet wat goed lijkt met de info die je hebt. Als wij dit geweten hadden ten tijden van de geboorte van de oudste, hadden we het toen ws. anders aangepakt. Maar ja, dat is achteraf praten. Als ik toen meer had geweten over bv geven was dat bij haar ook anders gegaan

Maylise

Maylise

21-10-2011 om 13:05

Voortschrijdend inzicht

Wat ik niet zo goed snap is waarom sommigen zich enorm verdedigen dat het bij hun niet erg was dat baby niet 6 maanden bij hun op de kamer heeft gelegen. Als nu uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het meer risicovol is (net zoals buikslapen, flesvoeding of wat dan ook) dan snap ik niet zo goed waarom je allerlei redenen moet aanvoeren waarom het in dit specifieke geval niet meer risico met zich meebracht.
Tenslotte wist je of niet dat het meer risico met zich meebracht of je wist het wel maar om bepaalde redenen koos je er voor om toch dat risico te nemen.

Ik had bijvoorbeeld bij mijn oudste kinderen van die beschermingsdingen om de spijlen van hun bedje. Nu is gebleken dat dit een risico kan vormen. Zou ik nu dus niet meer doen. Toen wel want ik wist het gewoon niet. Ik had ook zo'n loopwagentje waar ze in kunnen zitten als ze nog niet zelfstandig kunnen lopen. later gelezen dat hier ook akelige ongelukken mee kunnen gebeuren. Zou ik wederom nu dus niet meer doen.

Aangezien inzichten veranderen door voortschrijdend onderzoek lijkt het me logisch dat je nu andere beslissingen zou nemen dan 10 jaar geledenen.

Of een risico is bekend en om verschillende redenen neem je heel bewust het risico en probeert zoveel mogelijk de risicovolle factor te neutralisren. Maar in dat geval is het nog steeds een risico. Geeft niet we nemen allemaal wel eens risico's maar daarmee blijft het dus een risico.

Fiorucci

Fiorucci

22-10-2011 om 16:23

Mispoes, mijn zoon klampte zich heerlijk aan mij vast, ook overdag. Het zijn geen lappenpoppen.

dc

dc

22-10-2011 om 18:42

Correctie voor a

Even voor de duidelijkheid, het advies in omliggende landen is om de baby in een wiegje in de slaapkamers van de ouders te laten slapen, niet in bed.

In ons eigen bed laten slapen is persoonlijke voorkeur van velen van ons, en niet gevaarlijk mits je een aantal veiligheidsregels hanteert, in tegenstelling tot wat het officiele advies mensen wil laten geloven.

En niemand wil met terugwerkende kracht iemand een schuldgevoel aanpraten hier. Ik wil met vooruitwerkende kracht hier lezende nieuwe ouders informeren. Daar gaat het me om.

Ely

Ely

22-10-2011 om 21:45

A. wat bedoel je nou?

Omdat je ouders zich niet schuldig voelen dat jij los op de achterbank zat en omdat er nog steeds mensen roken naast kinderen leg jij het samenslapen advies naast je neer?

Voor mij mag je doen met het advies wat je wilt (net als iedereen) maar je logica ontgaat mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

23-10-2011 om 19:02

Waarschijnlijk helpt het om niet te verwachten dat 'wij' 1 vorm van logica hebben. Dit nav dat jij schrijft dat je 'jullie logica ook niet kan volgen'. Volgens mij heeft ieder hier zijn eigen logica maar als je optelt als1 brij dan klopt er idd weinig meer van.

Het 'vingertje wijzen' mos nie maggen, dat ben ik met je eens. Wat ik moeilijk vind is dat het vaak zo is dat als je uitlegt waarom jij bepaalde keuzes hebt gemaakt of maakt, het overkomt dat je anderen nadraagt dat zij het anders doen. Ook al bedoel je dat niet zo. Het blijft lastig.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.