Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
passiebloem

passiebloem

10-10-2011 om 16:49

Alcohol tijdens zwangerschap


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
passiebloem

passiebloem

13-10-2011 om 16:19

Algemener stellen

Misschien moet ik het algemener stellen. Alcohol neemt een hele prominente plaats in in de samenleving. Het is synoniem voor gezelligheid. Een glaasje alchol drinken tijdens je zwangerschap is volgens mij nog steeds sociaal geaccepteerd. Daardoor is het grootste gedeelte van de verslaafden, verslaafd aan de alcohol. Daarvoor zit een glijdende schaal. Er is een groep niet verslaafd, maar wel een zware drinker. Uit jullie weerstand blijkt ook weer dat alcohol zo maatschappelijk geaccepteerd is. De kans dat een moeder tijdens haar zwangerschap te veel alcohol drinkt is vele malen groter dan dat ze (hard) drugs gebruikt. Ondertussen worden door dit alcoholmisbruik wel kinderen met FAS geboren. Dit zijn kinderen die voor het leven getekend zijn door het alcoholmisbruik van moeder. Ik zou het zelf goed vinden als het gebruik van alcohol een minder prominente rol zou krijgen in de samenleving, met het gevolg minder verslaving en minder kinderen met FAS. (en ik denk nog veel meer gezondheidswinst.) Maat ik weet dat dit een utopie is. Ik ben blij dat er veel meer aandacht is voor jongeren en alcohol.
Op de site van de FAS stichting wordt genoemd hoe je veilig alcohol kan drinken tijdens het geven van borstvoeding. Dat zal best kunnen. Ik vond metname het betoog van Primavera tekend voor hoe belangrijk alcohol voor mensen is. Nogmaals vervang alcohol met een joint en dan kan het ineens niet.
Verder moet natuurlijk iedereen zelf weten of hij drinkt tijdens haar zwangerschap. Net als dat iedereen zelf moet weten waar zijn/haar kind slaapt en of ze bv of fv geeft. Ik ben alleen erg geschrokken van de ernst van FAS en de aantallen waarin het voorkomt.

groeten Passiebloem

Nancy

Nancy

13-10-2011 om 16:54

Leven met schuldgevoel

ik denk afgezien van wat hierboven allemaal geschreven is dat je gewoon geen alcohol (sigaretten, drugs) e.d. moet gebruiken tijdens de zwangerschap. Waarom? Omdat je jezelf dan achteraf nooit verwijten kunt maken of een schuldgevoel kan hebben zo van, had ik maar....
mocht je kindje(s) iets mankeren, zelfs als dit er niets mee te maken heeft.
Ik praat uit eigen ervaring, mijn dochters
werden extreem te vroeg geboren, de een heeft een herseninfarctje gehad de ander heeft ook leerproblematiek als gevolg hiervan. Oorzaak: onbekend, maaaaaaarrrr als ik een glaasje had gedronken of sigaret had gerookt dan had ik me mogelijk nu nog steeds afgevraagd of dit niet de oorzaak zou zijn geweest, of het mijn schuld was geweest. Onzin? Misschien....maar zo zit een moeder nu eenmaal in elkaar toch? Dus om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik zeggen laat eea even een paar maandjes staan.

dc

dc

13-10-2011 om 16:58

Kaaskopje

"Dat is nog eens je eigen fouten goedpraten! Even tellen en het is weer veilig. Ik zit nu echt met mijn oren te klapperen."

Ik heb tijdens mijn zwangerschappen niet gerookt en heel erg matig gedronken (3 glazen per zwangerschap ongeveer), het gaat hier dus om alcohol en nicotine tijdens de borstvoedingsperiode. In totaal zit ik nu aan 5 jaar borstvoeding (en 31 maanden zwangerschap), dus "even laten staan", gaat niet op. Als ik, zoals gisteravond, een glas wijn drink, zorg ik dat ik de eerste 3 uur (ik neem het dus ruim) geen borstvoeding geef. Ik telde net zo met een sigaret. Dus het zijn geen fouten die ik goedpraat, nou ja, de enige fout die ik maak is dan voor mijn eigen gezondheid, maar ik riskeer niet die van de baby.

Het is trouwens beter om te roken en borstvoeding te geven dan te roken en kunstvoeding te geven. Maar door dit stomme taboe krijgen veel kinderen kunstvoeding, die anders fijn borstvoeding hadden kunnen krijgen!

En hier zo'n stellige mening over, waar voor de baby dus echt geen nadelige gevolgen zijn, maar het over op het eigen kamertje slapen bagatalliseren met dat ze nog steeds leven. Net als die opa van 100 die z'n leven lang gerookt heeft, net zo'n nulargument.

Een van mijn neefjes is aan wiegedood gestorven. Alleen op z'n kamer. Ik durf mijn tante niet eens deze informatie te vertellen, want dat zou een schop na zijn. Maar wat als ze het nou vooraf geweten had? Zou ik dan nu een neef hebben gehad?

Primavera

Primavera

13-10-2011 om 17:10

Verschil gebruik en misbruik

Passiebloem jij gooit gebruik en misbruik op één hoop en anderen gooien zwangerschap en borstvoeding op één hoop. Dat schept onduidelijkheid. En juist die onduidelijkheid kan zorgen dat je je doel voorbij schiet.
Teveel alcohol gebruik en met name binge-drinken verhoogd ernstig de kans op Fas bij het ongeboren kind, daar zijn we het helemaal over eens. Alleen door bij de nauwelijks drinkende moeders nou een nul-alcohol beleid te propaganderen zul je de gevallen van FAS niet omlaag brengen. Alcohol-verslaafde zwangeren zullen in de meeste gevallen toch niet slagen om te stoppen èn je riskeerd dat via het mechanisme nu-heb-ik-toch-al-gezondigd-en-dus-maakt-het-niet-meer-uit juist vrouwen die normaal niet drinken geheel onwetend 1 keertje door zullen zakken met alle mogelijke gevolgen van dien.
Denk je niet dat het zowel voor niet of nauwelijks drinkende vrouwen als voor vrouwen die niet kunnen stoppen belangrijker is om te weten dat vooral grote hoeveelheden in één keer gerelateerd zijn aan FAS? Dat voorkomen zal in ieder geval een grote vermindering geven van het aantal gevallen van FAS.
Groeten Primavera

Kaaskopje

Kaaskopje

13-10-2011 om 19:38

Primavera

Kaaskopje, ik denk dat je het begrepen hebt. ===
Had je de indruk van iets anders dan? Ik begrijp het prima, maar ik hou niet van deze manier van praten.
Het is appels met peren vergelijken. Alleen in bed liggen zal af en toe moeten, drank en roken moet nooit. Ter informatie: ik heb tot de eerste zwangerschap gerookt en ik heb altijd graag een glaasje gelust tijdens iets feestelijks. Inmiddels vind ik roken heel erg vies, maar ik lust nog steeds een feestelijk glaasje.
Het is onmogelijk om minuut na minuut je oog op je baby te houden. Een baby kan er net zo goed inblijven als hij in zijn mandje of wiegje in je kamer ligt, terwijl jij onwetend ligt te slapen.
Door zo stellig aan te geven hoe gevaarlijk het is om je kind af en toe in zijn eigen bed te leggen breng je mensen naar mijn mening nogal in de war en in paniek. Om maar te zwijgen over mensen die hun kind verloren hebben, ondanks alle goede zorg en liefde. Niet iedereen kan zijn kind de hele dag dragen of bij zich in bed nemen. Dat gaat heel wat vaker goed dan fout.

Maylise

Maylise

13-10-2011 om 19:54

Kaaskopje

Het is niet gevaarlijk om een baby in zijn eigen bed te leggen maar wel om een baby alleen op een kamer te laten slapen. Gevaarlijk is misschien een groot woord maar er is een vergroot risico op wiegendood als een kind niet bij de ouders op een kamer ligt. Je hoeft het kind niet elke minuut in de gaten te houden maar een jonge baby alleen in een kamer laten slapen is een risico.

Maylise

Maylise

13-10-2011 om 20:05

Alcohol

Een glaasje alcohol af en toe zal vast geen kwaad kunnen maar dat is geen boodschap die je op die manier over moet brengen naar het massa publiek. Een eenduidige boodschap van alcohol drinken tijdens de zwangerschap = slecht werkt veel beter als massa boodschap. Dat daar vast allerlei nuance op is aan te brengen is een ander verhaal maar dat is meer iets wat geïnformeerde mensen zelf kunnen onderzoeken.

Op het moment dat je begint met het bagatelliseren van het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap brengt dat risico's met zich mee in dat 'soms' 'af en toe' en dergelijke te vage begrippen zijn voor veel mensen. Daarnaast werkt het voor veel mensen psychologisch zo dat als 'soms' toe is gestaan dan is het eigenlijk niet zo slecht en dan is de drempel om meer te gaan drinken erg laag.

Dat veel mensen de behoefte hebben om te drinken tijdens de zwangerschap verbaasd me overigens niks. Dat is een hele andere discussie verder maar alcohol speelt in het sociale leven vaak echt een belangrijke rol voor veel mensen. Het zit er zo diep in. Dat is een hele andere discussie verder maar als zeer zeldzame drinker krijg ik zo vaak te horen dat ik ongezellig ben bijvoorbeeld als ik niet drink. Er is toch een enorme sociale druk op alcohol gebruik in veel kringen. Maar dit staat verder buiten deze discussie.

In elk geval lijkt me dat een genuanceerde boodschap brengen met dit soort dingen vaak lastig is. Mensen aanraden om niet te drinken tijdens een zwangerschap is helder en duidelijk. De grens is duidelijk. Drinken tijdens de zwangerschap kan een risico vormen dus beter om dat niet te propageren, zelfs niet in kleine hoeveelheden.

dc

dc

13-10-2011 om 20:26

Kaaskopje

Je begrijpt het dus niet. Het gaat niet om de baby de hele dag meedragen of in je eigen bed nemen 's nachts. Met een baby zeulen ben ik ook geen voorstander van. Het gaat om, met name de nacht, alleen in een kamer slapen.

Gewoon in eigen bedje in de slaapkamer van de ouders is voldoende om het risico tot wiegedood aanzienlijk te beperken. Overdags slapen baby's sowieso minder diep en is het risico al een stuk minder. Mijn baby slaapt dus overdags gewoon in haar eigen bedje, een weloverwogen risico, want slapen met de 2 oudere kinderen om me heen vind ik veel te onrustig. Maar 's nachts in een cosleeper naast me de eerste 6 maanden. Na de 6 maanden neemt het risico ook heel erg af.

"Een baby kan er net zo goed inblijven als hij in zijn mandje of wiegje in je kamer ligt, terwijl jij onwetend ligt te slapen."
Het kan, maar als de baby je kan horen, slaapt deze minder diep, en is het risico een stuk minder groot. Ik snap echt niet waarom het zo'n probleem is een kleine baby gewoon in de slaapkamer van de ouders te houden de eerste 6 maanden. In engeland en frankrijk is dit de officiele voorlichting trouwens. Waarom in nederland niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 00:53

Ik snap wat er bedoeld wordt met dat een kind alleen ligt, echt wel, maar ik heb de indruk dat veel mensen teveel zelf invullen wat het beste is. Jij vertelt nu dat je kind overdag wel alleen in zijn bedje ligt en je verdedigt je met dat het overdag is en dat je niet de hele dag kan rondzeulen met je kind. Maar dat het dag is geeft geen garantie. Niet om onaardig te doen, maar vanwege de feiten: door te roken heb je tijdens de zwangerschap het risico vergroot. Ik stel me zo voor dat je nog niet van dat gegeven wist, want anders was je vast wel gestopt met roken, of niet? Anders kan ik niet verklaren waarom je daar mee doorgegaan bent en nu wel verwijten uit naar ouders die hun kind geen vol half jaar op de kamer houden.
Ik lees overal dat júist in Nederland babysterfte die onder de categorie wiegendood valt heel erg laag is. Sinds bekend is dat buikligging een risico vormt, is daar op gehamerd. Niet alleen buikligging is een bekend risico, maar ook bij de ouders in bed slapen. Hoe kom je er bij dat er in Nederland niet genoeg voorgelicht wordt op wat de risico's kan verkleinen? De cijfers weerspreken die uitspraak toch?

Ik moet overigens wel toegeven dat ik nog nooit van een cosleeper gehoord had. Ik heb net gekeken wat het inhoudt. Als ik dit 20 jaar geleden gezien had, zou ik het heel erg leuk gevonden hebben. 'Die' van ons moest het met een rieten mand doen, naast mijn kant van het bed. Wel met een goed matrasje die ik zelf gemaakt heb en op ooghoogte. Zelfs bijna 19 jaar geleden deden 'we' dat hier dus ook al.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 01:00

Maylise

Er is toch een enorme sociale druk op alcohol gebruik in veel kringen. Maar dit staat verder buiten deze discussie.===
Ik weet niet of dat buiten de discussie staat. Hoe kan de sociale druk belangrijker zijn dan de gezondheid van je kind?

passiebloem

passiebloem

14-10-2011 om 06:49

Nee primevera

Ik gooi niet alles op een hoop. Ik probeer te laten zien wat de rol van alcohol in de maatschappij is. Die is zo belangrijk. Alcohol heeft een belangrijke sociale functie, is maatschappelijk geaccepteerd en daardoor zijn er relatief veel verslaafden en relatief veel FAS kindjes. De manier waarop in dit draadje gepraat wordt over "een glaasje kan geen kwaad." bevestigd mijn stelling dat zo alcohol belangrijk is. Daarbij is er een glijdende schaap tussen een glaasje kan geen kwaad en een alcoholist zijn. Daar tussen zit ook een groep... Net als dat er een groep kinderen is die geen FAS heeft, maar wel hinderlijke gevolgen heeft ondervonden van het alcohol gebruikt van moeder. Maylise noemt het ook, de sociale druk om te drinken is in sommige kringen groot. Ik pleit niet voor stoppen met drinken. Ik denk dat het goed zou zijn als gezelligheid minder met alcohol verbonden, minder sociale druk. Maar nogmaals dit is een utopie.

groeten Passiebloem

passiebloem

passiebloem

14-10-2011 om 06:51

Correctie

glijdend schapp is glijdende schaal

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 07:05

Kaaskopje

De voorlichting klopt gewoon niet. Bij ouders in bed slapen kan best, mits je je aan de spelregels houdt. Ik blijf het schandalig vinden dat deze ouders een schuldgevoel aangepraat wordt wat niet terecht is.

dc

dc

14-10-2011 om 07:57

Kaaskopje

Ik heb NIET tijdens de zwangerschappen gerookt! Alleen doordat partner rookte, ben ik tijdens de borstvoedingsperiodes 2 keer weer dom begonnen (na een paar maanden). Nu gelukkig niet, maar dat geheel terzijde

Laat ik het verder simpel stellen. Ik neem aan dat je het normaal vind dat ouders worden voorgelicht over de risico's van het op de buik liggen? In een eigen kamer slapen hoort wat mij betreft in dezelfde categorie. Iedere ouder hoort de risico's te weten, zodat ze daarna een weloverwogen keuze kunnen maken.

Bij de ouders in bed slapen is trouwens nog zo'n ding waar verkeerd over geinformeerd wordt. Als je rookt of drinkt of andersoortige drugs (legaal of illegaal) gebruikt, of een te zacht matras hebt, dan is het gevaarlijk. Als dit niet het geval is, dan is het veiliger dan in een eigen kamer slapen!

dc

dc

14-10-2011 om 08:15

Er zijn ook ouders die ervoor kiezen om hun baby op de buik te laten slapen. Ik ben er niet voor om mensen te veroordelen voor hun keuzes, wat ik wil is dat de keuzes weloverwogen zijn. Ik vind dus dat ouders geinformeerd moeten worden over dit soort dingen die internationaal bekend zijn. Zeker voor ouders die ervoor kiezen om hun baby op de buik te laten slapen, dat ze dat niet in combinatie met alleen slapen doen.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-10-2011 om 14:12

Zo moeilijk is het toch niet?

De kans op wiegedood is groter als de baby de eerste zes maanden alleen slaapt, zowel 's avonds als overdag. En nog groter als hij op zijn buik slaapt.

Overigens was dit wel al 'algemeen bekend' toen mijn oudste werd geboren, bijna zes jaar geleden.

Primavera

Primavera

14-10-2011 om 14:58

Alles mag, een ouder moet zelf de verschillende risico's afwegen.
Alleen is het dus zo dat een baby op z'n rug op een eigen kamer laten slapen ongeveer net zo'n verhoogd risico geeft als de een baby op de buik in de kamer van de ouders laten slapen. Deze informatie wordt in Nederland niet duidelijk gegeven en was minstens 10 jaar geleden al wetenschappelijk onderzocht. Wel wordt er gewaarschuwd tegen buikslapen in alle gevallen en tegen beddelen met de ouders in alle gevallen.
Tegen reflux wordt gepropageerd om het bedje schuin omhoog te zetten, terwijl dat wetenschappelijk gezien helemaal niet werkt vanwege de buiging van de slokdarm. Ook het indikken van voeding blijkt helemaal niet zo fantastisch omdat het de maagleging vertraagd. Buikligging helpt vanwege diezelfe kromming van de slokdarm wel.
En dus krijg je dankzij de vanwege-de-duidelijkheid voor-de-domme-massa adviezen dat wel aanbevolen wordt om baby's meer risico te laten lopen op wiegendood om de ongestoorde slaap van de ouders te waarborgen, maar tegelijkertijd de reflux-baby maar moet lijden, want datzelfde risico zou ineens te hoog zijn om zijn klachten op eenvoudige wijze te verzachten. Daar kan ik dus niet bij.
Zelfde verhaal voor samenslapen. Door een enorm misleidende campagne zijn Nederlandse ouders zo panisch gemaakt voor samenslapen, dat ze hun baby niet meer bij zich in bed durven nemen, terwijl dat in feite (voor niet-rokers) veiliger is dan op een babykamer liggen. Effect kan zijn dat hondsvermoeide ouders dan maar met de baby op de bank gaan zitten, daar in slaap vallen en zodoende omdat ze een wellicht voor hen niet-bestaand risico voor-de-zekerheid uit willen sluiten onbewust een enorm risico lopen. Met de baby op een bank of sofa slapen geeft namelijk een nog hoger risico dan dat van een kind wat in z'n eentje op z'n buik slaapt. Of ouders denken dat ze veilig bezig zijn door bijvoorbeeld hun baby op het aankleedkussen (van niet ademend materiaal) tussen hen in te laten slapen zodat ze er niet per ongeluk een deken over kunnen trekken, waardoor ze dus onbewust ook weer onnodige risco's lopen.
Groeten Primavera

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 20:10

Fio

Ik ben geen wetenschapper en moet het doen met wat ik erover kan vinden, maar ik lees dat wiegendood vaak plaatsvindt in het bed van de ouders.

Kiki

Kiki

14-10-2011 om 20:22

Met alle respect kaaskopje

maar je zal wel suggestieve zoekopties intoetsen, want als ik bijvoorbeeld tik "Wiegendood kinderdagverblijf" krijg ik een X-aantal publicaties waarin gezegd wordt dat wiegendood vaker voor komt bij kinderdagverblijven

En als ik "wiegendood eigen bed" kom ik uit op publicaties die zeggen dat je je kindje nooit in eigen bed moet leggen

En inderdaad, als ik Google op wiegendood bed ouders, krijg ik daar meer hits van

Mijn kinderen hebben bij mij in bed geslapen, sterker nog, mijn nu nog vier weken, de jongste sliep alleen maar op zijn buik boven op mij.

Allebei mijn kinderen waren buikslapers en ik vond mijn psychische gesteldheid (ik functioneer niet zo goed met slaaptekort) ook erg belangrijk.

Gelukkig als ik Google op wiegendood en stress moeder ben ik weer helemaal gerustgesteld, want dat geeft ook een verhoogte kans op wiegendood. Dus zo ontaard ben ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 20:26

Wat hebben onderzoeken

voor waarde als iedere willekeurige leek ze naar het rijk der fabelen verwijst? Je moet je voldoende laten informeren, maar als die informatie niet deugt naar eigen inzicht, dan mogen we het opzij schuiven.
En DC waarom blijf je insinueren dat er in Nederland onvoldoende duidelijk gemaakt wordt wat de risico's zijn? We hebben hier een heel erg laag aantal 'wiegendood'-baby's. Hoe kan het dan dat de cijfers in andere landen hoger liggen, óndanks die veel betere voorlichting?
Ik denk dat het erop neerkomt dat je gewoon zo alert mogelijk met je baby om moet gaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 20:42

Kiki

Ik heb het nu alleen over wat er over te vinden is, oordeel niet. En dat is wat mij juist tegenstaat in dit draadje. Dat veroordelende toontje over hoe fout wij het hier in Nederland doen.
Ik heb mijn baby's bij ons in bed gehad, ik had rug- én een buikslaper en ik heb ze niet een vol half jaar in onze kamer gehad. Daartegenover staat dat ik héél lang bij hun bedje zat tot ze eindelijk sliepen, dat dan weer wel. Van slapende baby's kun je ook heel handig de nageltjes knippen als die niet vanzelf kort blijven. Schiet maar

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2011 om 20:43

Haha

Het is nu net of ik je vraag niet te oordelen over wat ik zeg. Het moest zijn ..., ik oordeel niet.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-10-2011 om 21:15

Kaaskopje en algemeen

Waar lees jij dat dan, dat wiegendood 'vaak' voorkomt in het bed van de ouders? Eerlijk gezegd vind ik dit zo'n rare discussie. Overal ter wereld slapen ouders samen met hun kleine kinderen. Alleen bij ons is het ineens gevaarlijk. Ik heb eigenlijk geen zin om tig linkjes door te werken. De waarheid ligt voor de hand. Baby's horen dichtbij hun moeder/vader/verzorger. Heel af en toe een paar slokken wijn of drie trekken van de sigaret van je zus moet kunnen. Buikslapers slapen op hun buik, niks aan te doen. En verder kun je nog duizend postings doorkletsen over vreselijke uitwassen waarbij moeders flessen Ketel 1 achterover slaan alvorens zich pontificaal bovenop hun pasgeborene te parkeren, maar wat schiet je daarmee op?
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2011 om 00:32

Massi

Daar schiet je niks mee op. Dat is ook niet mijn bedoeling

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2011 om 00:37

Nogmaals massi

Van: http://www.wiegedood.nl/onderzoek

Door middel van peilingen wordt regelmatig nagegaan hoe ouders omgaan met de preventieaanbevelingen. De uitkomsten maken trends zichtbaar, zoals het fors terugdringen van dekbedjes en het nalaten van roken in de nabijheid van een baby. Uit de laatste, eind 2005 gehouden peiling bleek dat er weer iets meer kinderen op de buik te slapen worden gelegd, maar dat het eveneens riskante slapen van een jonge baby in het ouderlijk bed enigszins afneemt.

Fiorucci

Fiorucci

15-10-2011 om 08:32

Kaaskopje

Triest he, dat men ervan uit blijft gaan dat in het bed slapen van ouders een risico is. Als je je aan de spelregels houdt kan het namelijk prima. En het rare is, veel ouders maken zich kwaad, onder invloed van dit soort berichten, over ouders die baby's in bed nemen, en kopen wel vrolijk dekbedjes, want als prenatal het verkoopt moet het goed zijn. En het gaat niet om hoe ouders omgaan met preventieaanbevelingen, de aanbevelingen zijn gewoon krom.

dc

dc

15-10-2011 om 09:49

Veroordelend?

Ja, ik ben veroordelend over verkeerd officieel advies. Niet over hoe ouders omgaan met dat advies.

Ik weet dat in nederland de wiegedoodcijfers lager zijn dan in engeland. Maar is dat een reden om tevreden achterover te buigen en te denken, zo is het wel goed? Voor mij is elke baby die onnodig aan wiegedood sterft er een teveel.

Als ik hierover op een engels forum zou posten, dan zou ik aankaarten wat er hier in engeland mist op gebied van informatie hoor!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-10-2011 om 11:28

Nee

uit wat ik lees en begrijp, wordt er dan ook niet achterover geleund.

Fiorucci

Fiorucci

15-10-2011 om 11:47

Kaaskopje

Ik vind van wel, in zekere zin. Men legt alleen maar verboden op, maar uitleg,nuanceringen en alternatieven worden niet gegeven.

Rosase

Rosase

15-10-2011 om 13:28

Ja maar

Wat ik me dan afvraag is hoe het komt dat het sterftecijfer aan wiegendood in Nederland lager ligt dan in Engeland.

Dan moeten we toch ergens wel iets goed doen, of niet?

Een van de nadelen van alle adviezen rondom SIDS vind ik juist dan men het eigenlijk nog niet weet. Alles is tot nu toe bepaald op basis van statistische gegeven. En het zou goed kunnen dat er verbanden gelegd worden die er niet zijn, of die berusten op louter toevalligheden. Persoonlijk ben ik nog niet zo overtuigd van het bij de ouders in bed op de buikslapen verhaal. Juist omdat Nederland hierin afwijkt van omgringende landen en blijkbaar toch beter scoort.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.