Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
passiebloem

passiebloem

10-10-2011 om 16:49

Alcohol tijdens zwangerschap

In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een artikel over kinderen met het Foetaal alcohol syndroom. Deze kinderen hebben andere fysieke kenmerken als "gewone" kinderen en hebben ook allerlei andere klachten. Dit omdat moeder tijdens haar zwangerschap alcohol dronk. Volgens de volkskrant zijn er meer kinderen met FAS als met het downsyndroom en open ruggetje bij elkaar! Waarom is hier niet veel meer over bekend? Ik vond het zo schokkend! Ik kan het stuk uit de volkskrant niet meer vinden. Het onderstaande stukje komt van de website de FAS stichting. Echt wel de moeite waard om eens te kijken. http://www.fasstichting.nl/
Deze kinderen hebben het Foetaal
Alcohol Syndroom, een patroon van
lichamelijke en neurologische
beschadigingen ontstaan door
prenataal alcohol gebruik. Zij
ondervinden elke dag de gevolgen
hiervan bij hun taken op school en
door de moeilijkheden op sociaal
emotioneel terrein. Zij hebben een
hoog risico op een toekomst met
alcoholisme, drugsmisbruik,
criminaliteit en geestesziekte.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Foo

Foo

10-10-2011 om 17:08

Het artikel uit de VK van afgelopen zaterdag is afgeschermd. Het is alleen toegankelijk voor abonnees van de digitale versie. Het ging over een fotograaf die een aantal FAS-kinderen op de foto heeft gezet, zie www.allarddewitte.nl. De titel was "Getekend door moeders alcohol"
Ik had er wel eens over gehoord maar ik wist niet dat er zulke uiterlijke kenmerken waren, zoals geen geultje tussen de neus en lip, dunne bovenlip, korte kin etc.

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2011 om 17:43

Waarom is hier niet meer over bekend?

Omdat we in NL niet mogen zeggen dat alcohol schadelijk is. Dat geeft mensen (en dan vooral as moeders) een schuldgevoel. We mogen nog maar sinds kort zeggen dat roken schadelijk is en daar consequenties aan verbinden (rookverbod horeca enzo), maar voor dat we zover zijn met alcohol zijn we 50 jaar verder.

Tirza

passiebloem

passiebloem

10-10-2011 om 18:44

Thirza

Ik ben het helemaal met je eens hoor! Ik weet dat het inderdaad zo werkt, rondom alcohol hangt vooral een sfeer van gezelligheid. Maar ik vind dit zo schokkend dat het wel wat meer bekendheid mag krijgen!
Op de website van de FAS stichting wordt vrouwen en mannen afgeraden als ze zwanger willen worden. Toen ik 10 jaar geleden zwanger was moest een glaasje alcohol nog kunnen. Momenteel raden ze al het alcholgebruik af tijdens een zwangerschp.

Fiorucci

Fiorucci

10-10-2011 om 19:05

Nou...

Al tijdens de zwangrschap van mijn eerste, die nu 20 zou zijn, werd toch zeer uitgebreid voor gewaarschuwd,ook voor dat ene glaasje, en ook verteld over FAS. Door de verloskundige, huisarts en in tijdshriften die ik toen las. Bij mij is dit echt al heel lang bekend.

ik kan van beide zwangerschappen toch ook niet anders herinneren dat alcohol niet goed is. Nu heb ik niets met alcohol dus dat was makkelijk.

Ik ben bij beide kinderen gestopt met roken, echter bij mijn jongste heb ik tijdens die 9 maanden denk ik een stuk of 10 sigaretten gerookt.

Merel

Merel

10-10-2011 om 19:22

Ja hoor, ik ben hier 16 jaar geleden ook uitgebreid voor gewaarschuwd, dat roken en alcohol erg slecht is voor de baby. Volgens mij stond het ook in alle magazines van toen. (ouders van nu, kinderen enzo)

mirreke

mirreke

10-10-2011 om 21:09

Is bekend

Het was mijn moeder reeds bekend dat alcohol slecht kon zijn voor de baby. En ik wist ook niet beter dan dat je absoluut niets mocht drinken tijdens een zwangerschap, nu zestien jaar geleden. Ik weet wel dat ik toen iemand kende die juist bleef roken tijdens de zwangerschap, omdat de baby dan niet zo groot werd en ze dus gemakkelijker beviel. Dat vond ik schokkend.
ik vind sowieso dat het er gelukkig steeds meer bekendheid wordt gegeven aan hoe slecht alcohol is, veel nieuws over jongeren en alcohol, het effect van alcohol op het ontwikkelende brein enzovoorts. Nu nog de leeftijd waarop je mag drinken omhoog naar achtien, ipv zestien.

Biene M.

Biene M.

10-10-2011 om 21:37

Nou

Toen ik 17 jaar geleden zwanger was zei de huisarts: "rustig aan met alcohol, één glaasje per dag mag wel."

Van één glas per dag krijg je trouwens geen kind met FAS (alhoewel het best mogelijk is dat het andere schadelijke effecten heeft). Maar goed, volgens mij wordt er inmiddels al lang gezegd dat je al gezond moet gaan leven en stoppen met alcohol en roken en beginnen met foliumzuur voordat je met anticonceptie stopt en daar wordt de laatste jaren ook steeds meer over bekend.

Al in/rond/voor 1900...

Zei mijn overgrootmoeder dat een getrouwde vrouw in de vruchtbare leeftijd nooit mocht drinken: óf ze was zwanger, óf ze gaf bv, óf ze zou zwanger kunnen zijn. In die tijd was er nog geen Predictortest dus zeker bij de eerste keer kon het een tijdje duren voordat je het zeker wist.

Ze was de vrouw van een wijnboer, dus ja, ze heeft heel wat lekkere glaasjes laten schieten. Uiteindelijk zeven kinderen gekregen waarvan er 2 volwassenheid niet gehaald hebben.

Heel andere tijden dus, maar ook toen was het al bekend.

dc

dc

10-10-2011 om 22:35

Ja hoor

Ik wist het, mijn moeder wist het en mijn grootmoeder wist het al.

Ik heb trouwens tijdens de zwangerschap wel een paar keer een glaasje wijn gedronken. Wetende dat ik een risico nam. Maar goed, leven in een grote stad met alles wat je ademt is vast ook niet goed. Ik ben wel 3 keer geheel gestopt met roken.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2011 om 00:26

Ik weet niet beter

of alcohol is niet verstandig tijdens een zwangerschap. Maar dat er bepaalde uiterlijke kenmerken aan een 'alcohol' kind te zien zijn dat wist ik niet. Dat er in de hersens iets aangetast raakt vind ik een vrij logisch gevolg.

Bellefleur

Bellefleur

11-10-2011 om 09:46

Dat weet toch iedereen?

Dit verbaast me echt. Iedereen weet toch dat alcohol slecht is tijdens een zwangerschap? Alcohol passeert moeiteloos de placenta. Dus het gaat rechtstreeks naar de baby. Ik ken de term FAS-kinderen voor mijn gevoel ook al mijn hele leven. Toen ik zwanger was zei mijn huisarts dat een 1 glaasje wijn per dag wel zou mogen. Ik heb dat nooit gedaan.

anderss

anderss

11-10-2011 om 10:23

Een beetje opgeblazen allemaal

afgelopen tijd veel van dit type onderzoek langs zien komen: wel melk drinken geen melk drinken wel vitamine d of foliumzuur geen viatamine d op foliumzuur wel witte groenten geen witte groenten. Ik denk dat alles aangetoond of ontkracht kan worden maar denk vooral dat als je iets met mate doet het niet veel kwaad kan. Een gaalsje alcohol geeft moeder plezier en daar profiteert je kind ook van.

Rembrand

Rembrand

11-10-2011 om 11:29

Troll?

Of is anderss gewoon dom ?
M.

Petr@

Petr@

11-10-2011 om 11:51

Rembrand

Gewoon dom!

Primavera

Primavera

11-10-2011 om 11:55

Nou

De hoeveelheid alcohol die de aanstaande moeder drinkt is wel degelijk gerelateerd aan de kans op FAS en dan vooral de hoeveelheid die ze in één keer drinkt. Een zwangere vrouw kan beter iedere week een glaasje wijn bij het eten drinken (= nauwelijks tot geen kans op FAS) dan dat ze één keer tijdens haar zwangerschap zwaar doorzakt (= grote kans op FAS).
Er is meen ik een rapport gezondheidsraad over geweest enkele jaren terug, wat ergens in het forumarchief besproken is. De reden dat er gesteld wordt dat er helemaal geen alcohol mag worden gedronken tijdens de zwangerschap is voornamelijk omdat er geen ondergrens kan worden vastgesteld waarin alcohol zeker onschuldig is voor de foetus. Alleen moet je daarom nou niet in paniek gaan als je toevallig een kersenlikeurbonbon hebt gegeten of als er een scheutje wijn door het eten zat. Daar krijgt je kind echt geen FAS van.
Alcohol tijden de borstvoeding mag trouwens wel, als je er met de voedingstijden maar rekening mee houdt dat de alcohol weer uit je bloed is (1 glas is ongeveeer 2 tot 2,5 uur). De concentratie van alcohol in je melk is namelijk evenredig aan de concentratie van alcohol in je bloed.
Om die reden hoef je dus ook beslist niet zoals vaak gedacht wordt een voeding af te kolfen en weg te gooien. Er blijft namelijk geen alcohol achter in de melk die ondertussen weer in je borsten wordt opgeslaan, dat wordt volgens een dynamisch proces er weer uitgefiltert naarmate de concentratie van alcohol in je bloed daalt.
Ik ben bang dat door onzorgvuldige informatie over alcohol vrouwen verkeerde beslissingen gaan maken en bijv. denken, ik heb nu toch al alcohol gedronken wat schadelijk is dus ik kan beter één flink keertje zondigen bij een speciale gelegenheid ipv iedere dag/week/maand een beetje. Dat geldt misschien voor snoepen en afvallen, maar beslist niet voor alcohol en zwangerschap.
Ik vind dat er echt meer voorlichting moet komen dat juist 1 keer veel alcohol drinken zo verschrikkelijk slecht is voor de foetus. Anders loop je serieus het risico dat vrouwen netjes hun hele zwangerschap geen druppel aanraken behalve die halve of hele fles champagne met Oud en Nieuw of iets dergelijks.
Of vrouwen die vroeger stoppen met borstvoeding omdat ze o.a. weer alles willen kunnen eten en drinken, terwijl juist met een ouder kind het vrij makkelijk is om de alcoholinname zo te plannen dat die niet in de voedingen terecht komt.
Groeten Primavera

anderss

anderss

11-10-2011 om 12:01

Goed napluizen van onderzoek leert

dat FAS zoveel overlap vertoont met andere syndromen dat niet te herleiden is of er sprake is van FAS of van een ander syndroom. Verder is onderzoek vaak uit Angelsaksische landen waar meestal slecht voortstaat met de gezondheidszorg en dikwijls sprake is van tienerzwangerschappen waarbij ook nog wel eens andere drugs is gebruikt enz. enz.

anderss

anderss

11-10-2011 om 12:29

Everything gives you cancer

als je ieder risico wil uitsluiten moet je binnen blijven in een wifi vrije omgeving, zonder mobiele telefoonmast in de buurt in een asbest en lijmvrije woning zonder verkeer een vuil of anderzinds verbrandingscentrale in de buurt (om over een kerncentrale maar te zwijgen). Niet in de buurt komen van auto`s (fijnstof) tja eigenlijk....

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2011 om 13:07

Anderss

Je draaft door. Een FAS syndroom is juist heel makkelijk te voorkomen,niet drinken,punt. En het ging hier om FAS, dus niet van alles erbij gaan halen, daar gaat het hier niet om.

anderss

anderss

11-10-2011 om 14:08

Onjuist

er kan geen causaal verband gelegd worden tussen alcohol comsumptie en FAS. Er is een mogelijke relatie tussen een cluster symptomen en alcoholconsumptie.

anderss

anderss

11-10-2011 om 14:10

Nou

Zoals "anderss" die naïeve mensen doen geloven dat een wijntje (of sigaretje) geen kwaad kan.
Waar zeg ik dat?
Het ligt gewoon veel complexer.

Puck

Puck

11-10-2011 om 14:35

Petr@ en rembrand

Als Anderss dezelfde is als Anders van een tijdje geleden dan is ze alleen maar uit op schoppen uitdelen, relletjes te veroorzaken e.d. Bij Anders kwam er in ieder geval bijna nooit iets steekhoudens inhoudelijks in haar postings en ook nu zie je dat in de diverse draadjes weer terugkomen. Kennelijk weer wat tijd over om lekker recalcitrant te worden. En nee Anderss: ik reageer niet op jou als je persoonlijk wordt.

Nancy

Nancy

11-10-2011 om 15:02

Kind in de klas met fass

mijn dochter zit op een cluster 3 school, een school voor langdurig (lichamelijk) zieke kinderen. Vorig jaar zat bij haar een kind in de klas met FASS. Dit kind woont niet meer bij de natuurlijke moeder maar is opgevangen door zeer liefdevolle (pleeg)ouders. Toen we ons allemaal aan elkaar voor moeten stellen hebben zij verteld over hun kind. FASS komt idd voort uit alcoholmisbruik tijdens de zwangerschap en kan de hersens dusdanig beschadigen dat dit tot allerlei beperkingen leidt. Hoewel mijn kinderen beiden niet geheel ongeschonden ter wereld zijn gekomen ben ik blij dat ik nooit alcohol, nicotine of iets dergelijks tijdens de zwangerschap heb gebruikt....

anderss

anderss

11-10-2011 om 15:02

Nou2

hoe kom je er nou bij dat ik hier een pleidooi zit te houden voor alcoholconsumptie tijdens de zwangerschap?
Ik erger me alleen dood aan dit type prutonderzoek waarbij voortdurend weer iets wordt beweert over wat gedaan of gelaten moet worden.
En wat zijn de consequenties als je vind dat dat zou schadelijk is? Als ik zie hoeveel er bezuinigd gaat worden op de gezondheidszorg denk ik dat het interessanter is de consequenties die dat heeft te onderzoeken.

anderss

anderss

11-10-2011 om 15:09

Bijvoorbeeld

ouders met psychiatrische problematiek kunnen straks door de eigen bijdrage geen behandeling krijgen. Er bestaat een kans dat deze ouders als stressreductie alcohol gaan drinken, blowen of roken.

anderss

anderss

11-10-2011 om 16:22

Goed lezen

de herkomst van het onderzoek en de andere leefomstandigheden. Zoeken kan je zelf als je dit niet begrijpen kan moet ik je helaas verwijzen naar een onderwijsinstelling

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

11-10-2011 om 16:48

Men moet niet zo overdrijven.

FAS is een heel ernstig syndroom dat voorkomt bij kinderen waarvan de moeder tijdens de zwangerschap zeer veel alcohol heeft gebruikt. Heel incidenteel gebruik van kleine hoeveelheden of zelfs dagelijks gebruik. van kleine hoeveelheden (1 glas) alcohol, kan absoluut geen FAS veroorzaken. Er zijn veel en grote studies gedaan naar het gebruik van alcohol tijdens de zwangerschap en daar komt vrij unaniem uit dat zeer matige gebruik van alcohol geen nekel negatief effect heeft op de foetus. Eén studie had zelfs als uitkomst dat kinderen wier moeder tot twee glazen per dag dronk, 18 maanden later hoger scoorden op cognitieve testen.

"Prenatal alcohol exposure is the cause of fetal alcohol syndrome. A study of over 400,000 American women, all of whom had consumed alcohol during pregnancy, concluded that consumption of 15 drinks or more per week was associated with a reduction in birth weight.[34] Though consumption of less than 15 drinks per week was not proven to cause FAS-related effects, the study authors recommend limiting consumption to no more than one standard drink per day.[34] Also, threshold values are based upon group averages, and it is not appropriate to conclude that exposure below this threshold is necessarily ‘safe’ because of the significant individual variations in alcohol pharmacokinetics.[34]

An analysis of seven medical research studies involving over 130,000 pregnancies found that consuming two to 14 drinks per week did not significantly increase the risk of giving birth to a child with either malformations or fetal alcohol syndrome.[35] Pregnant women who consume approximately 18 drinks per day have a 30-33% chance of having a baby with FAS.[34]

A number of studies have shown that light drinking (1-2 drinks/week) during pregnancy does not appear to pose a risk to the fetus.[36][37][38][39] A study of pregnancies in eight European countries found that consuming no more than one drink per day did not appear to have any effect on fetal growth.

A follow-up of children at 18 months of age found that those from women who drank during pregnancy, even two drinks per day, scored higher in several areas of development,[40] though in a different study, as little as one drink per day resulted in poorer spelling and reading abilities at age 6 and a linear dose-response relationship was seen between prenatal alcohol exposure and poorer arithmetic scores at the same age.[41]"

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Fetal_alcohol_syndrome

Kortom, een doodenkel keer een glas alcohol tijdens de zwangerschap kan best en staat zeker niet gelijk aan kindermishandeling.

passiebloem

passiebloem

11-10-2011 om 17:38

Reactie

Natuurlijk is het al jaren bekend dat alcohol niet goed is tijdens de zwangerschap. Maar sinds 2005 wordt alcohol pas helemaal afgeraden OOK als je zwanger wil worden.
Ik wil ook geen discussie voeren over het feit of het bekend is dat alcohol kwalijk is. Ik ben er erg van geschrokken dat er zoveel kinderen FAS hebben (volgens het artikel in de volkskrant meer als down en een open ruggetje bijelkaar.) En het is te voorkomen door niet te drinken! Natuurlijk krijg je van een wijntje geen FAS, maar waarom zou je het niet laten staan? Ik heb tijdens mijn zwangerschappen niet gedronken omdat ik dit risico gewoon niet wilde lopen.

groetjes van passiebloem. (die overgens geen trol is....)

Fiorucci

Fiorucci

11-10-2011 om 18:25

Passiebloem

Nee, al in 1990 werd alcohol volledig afgeraden.

passiebloem

passiebloem

11-10-2011 om 19:20

Informatie van de fas stichting

Alcohol en zwangerschap: Wat iedereen zou moeten weten
Geen enkele hoeveelheid alcohol is veilig tijdens de zwangerschap.
Alcohol vermindert de vruchtbaarheid, verhoogt de kans op miskramen, en veroorzaakt hersenbeschadigingen en geboortedefecten [1]. Prenatale blootstelling aan alcohol kan leiden tot cognitieve beschadigingen, leerproblemen en verstandelijke handicap en ook tot gedragsafwijkingen zoals ADHD en autisme. Slechte motorische coördinatie komt vaak voor. Moeilijkheden met het beoordelen en begrijpen van sociale situaties dragen bij aan lange termijn gevolgen zoals werkeloosheid, psychiatrische problemen en criminaliteit [2]. Zelfs matig alcoholgebruik of een avond doorzakken kan permanente schade toebrengen [3-5].

“Van alle verslavende middelen (inclusief cocaïne, heroïne en marihuana), heeft alcohol veruit de meest ernstige neurologische gedragseffecten in de foetus.”
Institute of Medicine Report to U.S.Congress, 1996.
Veel Europese baby’s zijn prenataal blootgesteld aan alcohol.
Naar schatting 35 tot 50% van de Nederlandse vrouwen drinken tijdens de zwangerschap [1]. Volgens een recente studie in Barcelona was 45% van de baby’s zwaar blootgesteld aan alcohol [6]. De Coombe Women’s Hospital in Dublin ontdekte dat 65% van de vrouwen daar dronk tijdens de zwangerschap [7]. De meeste vrouwen weten niet dat matig alcoholgebruik hun baby kan beschadigen. Hoog opgeleide vrouwen lopen een groot risico op drinken tijdens de zwangerschap [8].

FASD: Fetal Alcohol Spectrum Disorder
FASD is een algemene term voor een reeks van geboortedefecten en hersenbeschadigingen veroorzaakt door prenataal alcoholgebruik. De term FASD wordt niet gebruikt in een klinische diagnose, maar omvat diagnoses zoals Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) en gerelateerde diagnoses. FAS wordt gediagnosticeerd als er sprake is van groeiachterstand, specifieke gezichts-kenmerken en neurologische schade. Kinderen die niet alle kenmerken van FAS vertonen krijgen vaak de diagnose pFAS (partial=deels), FAE (Foetaal Alcohol Effecten), ARND (Alcohol-Related Neurodevelopmental Disorder) of ARBD (Alcohol-Related Birth Defects). Alle personen met FASD hebben levenslange cognitieve, sociale en gedragsproblematiek.

Prevalentie
Er zijn geen cijfers bekend over de prevalentie in Europa. Veel gevallen zijn gediagnosticeerd als leerstoornis, ADHD of andere stoornissen, terwijl de onderliggende oorzaak van het alcoholgebruik niet wordt herkend. Aangenomen wordt dat de prevalentie in de Westerse maatschappij voor volledig FAS ongeveer 1 tot 3 per duizend is en 9,1 per duizend voor FASD [9]. Een recente en alarmerende studie in de regio Lazio in Italië beschreef 20 tot 40 per 1000 kinderen met FASD [10].

Preventie
FASD kan niet worden genezen maar kan geheel worden voorkomen. Het voorkomen van FASD kan worden verminderd door informatieve campagnes, hulp voor zwangere vrouwen en een duidelijk preconceptioneel advies [11].

References

1. Gezondheidsraad. Risico's van alcoholgebruik bij conceptie, zwangerschap en borstvoeding. 2004/22. Den Haag (2005). Full text
2. Streissguth, A.P. et al. Risk factors for adverse life outcomes in fetal alcohol syndrome and fetal alcohol effects. J Dev Behav Pediatr. 25(4), 228-38 (2004). Medline
3. Willford, J.A., et al. Verbal and visuospatial learning and memory function in children with moderate prenatal alcohol exposure. Alcohol Clin. Exp. Res. 28, 497-507 (2004). Medline
4. Barr, H.M. et al. Binge drinking during pregnancy as a predictor of psychiatric disorders on the Structured Clinical Interview for DSM-IV in young adult offspring. Am. J. Psychiatry 163, 1061-1065 (2006). Medline
5. Nilsson, J.P. Does a pint a day affect your child's pay? The effect of prenatal alcohol exposure on adult outcomes. 2008. Uppsala: IFAU--Institute for Labor Market Policy Evaluation. Full text
6. Garcia-Algar, O. et al. Alarming prevalence of fetal alcohol exposure in a Mediterranean city. Ther. Drug Monit. 30, 249-254 (2008). Medline
7. Barry, S. et al. The Coombe Women's Hospital study of alcohol, smoking and illicit drug use, 1988–2005. 2006. Dublin: Coombe Women's Hospital. Full text
8. Boon, B. et al. Factsheet: Alcoholgebruik en zwangerschap. NIGZ (2005). Full text
9. Sampson, P.D. et al. Incidence of fetal alcohol syndrome and prevalence of alcohol-related neurodevelopmental disorder. Teratology 56, 317-326 (1997). Medline
10. May, P.A. et al. Epidemiology of FASD in a province in Italy: Prevalence and characteristics of children in a random sample of schools. Alcohol Clin. Exp. Res. 30, 1562-1575 (2006). Medline
11. Astley, S.J. Fetal alcohol syndrome prevention in Washington State: evidence of success. Paediatr. Perinat. Epidemiol. 18, 344-351 (2004). Medline

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.