Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

allemaal een diploma!


DanGun schreef op 06-09-2021 om 15:11:

[..]

En dat werkte? Ik ga over een paar weken met 3 kids naar een museum. Met de trein ook nog. Voor 2 de eerste keer museum, voor alledrie de 1e keer trein. Ik ga ze ook een 'zit-stil-en-gedraag-je-diploma' in het vooruitzicht stellen

Niemand heeft gegild dus het werkte. Of het ook daardoor kwam of omdat ze gewoon geboeid naar de film zaten te kijken weet ik niet 😂

PinkFlower schreef op 06-09-2021 om 15:33:

[..]

Jou kind misschien niet. De mijne wel. De poster hangt bij haar bed. Ze is er maar wat blij mee want het is de poster van de film die ze heeeel groot heeft gezien. Het diploma boeit haar dan weer niet.

Die van mij is ook superblij met de poster. Elke avond voor het slapen gaan noemt hij alle pups op. Maar goed, als hij niet had geweten dat er een poster bestond had hij er ook niks aan gemist. 

Wilgenkatje- schreef op 06-09-2021 om 15:17:

[..]

Nououou.... wat dacht je van een schetendiploma? Stel het maar niet voor, want dan ga je wat beleven 😂

🤣🤣🤣 Nou dan hangt de hele muur hier vol. Nee het hele huis vol van onder tot boven met schetendiploma' s 

Ik snap ook niet dat het dan ook nog én én én moet zijn. Waarom én naar de film, met popcorn, én een diploma, én een poster. Ik houd ook niet van die prullaria à la verrassingsei of happy meal waar kinderen vijf minuten blij mee zijn en daarna ligt het stof te vangen en je huis te vervuilen. Als we kinderen willen leren om minder te consumeren, moeten we af van dit soort dingen en het idee dat bij elk uitje een tastbare herinnering hoort. Dat is een stukje maatschappelijke opvoeding dat ik niet kan rijmen met ons klimaatprobleem. Want overconsumptie is een groot probleem en al die troep kost grondstoffen en vervuilend transport vanuit Azië. Niet dat peuters en kleuters dat al snappen maar ik denk dat geen enkel kind de bioscoop of de kinderboerderij stom vindt als ze geen diploma of cadeautje krijgen na afloop.

Ik heb dan wel zo'n kind dat bij vervelende dingen helemaal niet bezig is met een cadeau of diploma en daar op dat moment ook geen behoefte aan heeft. Aandacht, liefde, nabijheid is voor haar op zulke momenten veel belangrijker.

Ik ben het helemaal met je eens Wilgenkatje. Diploma's horen bij iets moeilijks of iets vervelends. Bioscoop is een leuk uitje, dat hoeft niet nog eens "gediplomeerd" te worden omdat je je een uur lang kunt gedragen. Dat ze een poster of gadget krijgen, prima (hoewel ik dat ook niet echt nodig vind), maar een diploma?
Ik ben denk ik ook wat verzuurd, maar ik vind het geen goede ontwikkeling. Wat zal volgen: diploma's voor kinderen die geen rotzooi naar de dieren in de dierentuin gooien? Die geen ander kind onder water duwen in het zwembad of van de glijbaan in de speeltuin knikkeren? Kom op zeg.

PinkFlower schreef op 06-09-2021 om 15:34:

[..]

Niemand heeft gegild dus het werkte. Of het ook daardoor kwam of omdat ze gewoon geboeid naar de film zaten te kijken weet ik niet 😂

😂 we gaan het meemaken 😂

Ik ben sowieso nogal tegen het belonen van 'normaal' gedrag. Dan krijg je kinderen die alleen maar iets doen als ze een beloning krijgen. Ze krijgen op school en thuis ook echt geen sticker voor de jas aan de kapstok hangen en afval in de prullenbak gooien. Dat is namelijk volstrekt normaal dat je dat doet, dat hoeft niet beloond te worden.
Het is overigens ook onderzocht dat het overmatig belonen en complimenteren van kinderen niet goed is. Overdaad schaadt gaat ook hier op. 

Wilgenkatje- schreef op 06-09-2021 om 15:13:

[..]

Oh, maar wat jeu aan het leven - daar ben ik helemaal voor!!! Kom maar door met de plantjes, chocola, gezellige kaarten, leuke uitjes, etentjes, fijne muziekoptredens, theater. Heerlijk hoor.

Ik snap alleen niet dat bedrijven ze een diploma of medaille geven na het beleven van iets dat in zichzelf leuk, gezellig, onderhoudend was. Het gaat toch om de beleving - niet om allerlei troepjes die meteen weer in de bak in kunnen. We willen toch minder zooi? Dat wordt niks als kinderen meekrijgen dat iets niet 'af' is zonder hebbedingetje. Dat kinderen zoiets leuk vinden - mwah, dat is maar héél eventjes.


Dapperheidsdiploma in het ziekenhuis en een diploma bij (voor het eerst) een coronatest vind ik van een andere orde. Daar is geen sprake van 'een leuke beleving' maar voor iets vervelends waar je doorheen gaat.


Ik ben het helemaal met je eens! 

Als je een compliment echt meent dan komt ie heus wel aan hoor. Ook voor ‘normaal’ gedrag. Wanneer mijn kids goed luisteren met de les dan benoem ik dat echt wel en zeg dat zij me erg blij maken. Moet je ze zien glimmen ❤️

Niet alleen op kleuterniveau.

Iedereen een master: is er sprake van diploma-inflatie?

Zie nrc.nl

Tja, als je te pas en te onpas een diploma, een medaille of een certificaat krijgt gaat het leuke ervan af, ook bij die kleintjes.

Het doet me denken aan mijn neefje, die stapeldol was op de Fruittella's die oma speciaal voor hem kocht en die alleen voor hem altijd in haar tas zaten. Daar zat een ritueeltje aan vast hoe ze dan uit die tas kwamen en dat vond hij geweldig. Toen zijn moeder zelf ook een rol Fruittella in haar tas ging stoppen was de lol eraf en stopte het, zo jammer.

Het is volslagen onzin, al die diploma's. Maar we werken het zelf in de hand. Kinderen moeten altijd maar beloond worden, ook al presteren ze niks. Anders zitten we thuis met kinderen die verdrietig zijn. Maar een beetje incasseringsvermogen kweken door gewoon te zeggen dat ze prutswerk hebben geleverd is er niet meer bij want dan zijn de tere zieltjes gekwetst.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

06-09-2021 om 17:23

Helemaal met de OP eens. Bij een kindermenu in restaurants E.D zit ook vaak een klein plastic cadeautje en ook als kind voor controle naar de tandarts gaat, krijgt hij een muntje om in zo’n apparaat te doen waar dan ook weer zo’n “speelgoedje “ uitkomt. Nergens voor nodig en dat heb ik ook tegen de tandarts gezegd dat ik dat niet nodig vind.

willem1959 schreef op 06-09-2021 om 17:21:

Het is volslagen onzin, al die diploma's. Maar we werken het zelf in de hand. Kinderen moeten altijd maar beloond worden, ook al presteren ze niks. Anders zitten we thuis met kinderen die verdrietig zijn. Maar een beetje incasseringsvermogen kweken door gewoon te zeggen dat ze prutswerk hebben geleverd is er niet meer bij want dan zijn de tere zieltjes gekwetst.

Doet mij denken aan ons vroegere buurmeisje. Kwam met mijn oudste spelen. De meisjes gingen en spelletje doen.  O zegt buurmeisje daar ben ik goed in, ik win altijd! 15 minuten later had mijn dochter gewonnen en was het huis te klein, gillen,  schreeuwen, janken als ik het met mama speel dan win ik altijd!

Ik later een gesprekje met de buurvrouw over "leren verliezen". Dat ik echt wel eens wijn met een spelletje maar ook wel eens mijn kind liet winnen door niet zo goed op te letten. Nee ik laat X altijd winnen, verliezen is zó zielig. Die had dus echt niet in de gaten dat ze daarmee een onuitstaanbaar kind aan het kweken was. 🤣🤣

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-09-2021 om 17:47 Topicstarter

Moxxie schreef op 06-09-2021 om 17:08:

Tja, als je te pas en te onpas een diploma, een medaille of een certificaat krijgt gaat het leuke ervan af, ook bij die kleintjes.

Het doet me denken aan mijn neefje, die stapeldol was op de Fruittella's die oma speciaal voor hem kocht en die alleen voor hem altijd in haar tas zaten. Daar zat een ritueeltje aan vast hoe ze dan uit die tas kwamen en dat vond hij geweldig. Toen zijn moeder zelf ook een rol Fruittella in haar tas ging stoppen was de lol eraf en stopte het, zo jammer.

Mooi verhaal Maxxie. Ik vind het jammer dat je sommige kinderen nergens meer mee kunt verrassen. Ze hebben al zoveel gezien, gekregen, meegemaakt, gesnoept, zoveel 'verrassinkjes' dat je niks meer kunt bedenken wat écht verrassend is. 

Ben met mamaE eens dat 'Aandacht, liefde, nabijheid' sie zij noemt nooit te vervangen zijn door allerlei dingetjes. Hoe grappig verzonnen ook, ze kunnen hoogstens wat afleiding bieden in barre tijden. Maar dan hebben we het niet over 'feestdiploma's' maar over lastige dingen in het leven.

Wat Bakblik zegt over 'leren verliezen' is zo waar. Al is het niet leuk je kind gefrustreerd te zien raken omdat iets (nog) niet lukt...  Maar leerzaam is het wel. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.