Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

allemaal een diploma!


dan

dan

06-09-2021 om 17:52

voor mij hoeven al die diploma's ook niet zo, zeker niet als ze al een leuk uitstapje hebben. 

Ik roep dan alweer jaren dat er eigenlijk een soort van examen en diploma zou moeten zijn voor mensen die besluiten kinderen te ‘nemen’. Dit laatste tussen haakjes, omdat het helaas niet iedereen gegeven is door de natuur, maar als ik dat soms zo eens hoor en zie (bijv programma’s als 16 & pregnant), dan vind ik het oprecht jammer dat je haast overal een examen voor af moet leggen, behalve voor het op de wereld zetten van (ongevraagd) nieuw leven. Maar goed, dit is natuurlijk vrij offtopic en een hele andere discussie.  😚
Ontopic, eens dat het zeer overdreven is overal ‘diploma’s’ voor uit te reiken om bepaald gedrag te belonen. En ja, zeker belangrijk mbt zwemmen, artsen-/ziekenhuisbezoeken, maar overbodig bij normaal gewenst gedrag. 

Hier is pas een nieuwe supermarkt, met ook een speelhoek voor kinderen.
Mijn eerste gedachten: wat een onzin, zo leren ze het nooit en kweek je alleen maar verwende kinderen. Zo denk ik nog steeds.

MamaE schreef op 06-09-2021 om 15:39:

Ik snap ook niet dat het dan ook nog én én én moet zijn. Waarom én naar de film, met popcorn, én een diploma, én een poster. Ik houd ook niet van die prullaria à la verrassingsei of happy meal waar kinderen vijf minuten blij mee zijn en daarna ligt het stof te vangen en je huis te vervuilen. Als we kinderen willen leren om minder te consumeren, moeten we af van dit soort dingen en het idee dat bij elk uitje een tastbare herinnering hoort. Dat is een stukje maatschappelijke opvoeding dat ik niet kan rijmen met ons klimaatprobleem. Want overconsumptie is een groot probleem en al die troep kost grondstoffen en vervuilend transport vanuit Azië. Niet dat peuters en kleuters dat al snappen maar ik denk dat geen enkel kind de bioscoop of de kinderboerderij stom vindt als ze geen diploma of cadeautje krijgen na afloop.

Ik heb dan wel zo'n kind dat bij vervelende dingen helemaal niet bezig is met een cadeau of diploma en daar op dat moment ook geen behoefte aan heeft. Aandacht, liefde, nabijheid is voor haar op zulke momenten veel belangrijker.

Ik herken dit enorm. Zelf baal ik ook van alle rommel die kinderen meekrijgen als er getrakteerd wordt op school. Volgens mij zijn kinderen prima blij met een minimars of zakje chips, maar hier is het heel normaal om daar ook een papieren beker bij te doen met moei erin: een gelpen, een potlood en gummetje, een speelgoedautootje, een eenhoornfiguurtje, noem het maar op. Allemaal goedkope action-rommel die binnen twee weken in de prullenbak ligt, het enige dat het doet is grondstoffen verbruiken en rotzooi opleveren.

Bloemetjesolifant schreef op 06-09-2021 om 18:27:

[..]

Ik herken dit enorm. Zelf baal ik ook van alle rommel die kinderen meekrijgen als er getrakteerd wordt op school. Volgens mij zijn kinderen prima blij met een minimars of zakje chips, maar hier is het heel normaal om daar ook een papieren beker bij te doen met moei erin: een gelpen, een potlood en gummetje, een speelgoedautootje, een eenhoornfiguurtje, noem het maar op. Allemaal goedkope action-rommel die binnen twee weken in de prullenbak ligt, het enige dat het doet is grondstoffen verbruiken en rotzooi opleveren.

Das hier op school gelukkig niet zo'n ding, trakteren met troep. Gelukkig maar.
Ik had vroeger op de basisschool een leraar en die zei altijd 'winnen kan iedereen, verliezen moet je leren'. Helemaal waar. En daarom is het ook niet erg als mijn kind een keer van mij verliest. Daarbij zijn er spelletjes die gaan om kennis/inzicht/nadenken en spelletjes die gaan om geluk. Die laatste kun je niet goed of slecht in zijn, je moet gewoon geluk hebben. En soms heb je dat niet. Jammer dan, moet je ook leren.

Wilgenkatje- schreef op 06-09-2021 om 17:47:

[..]

Mooi verhaal Maxxie. Ik vind het jammer dat je sommige kinderen nergens meer mee kunt verrassen. Ze hebben al zoveel gezien, gekregen, meegemaakt, gesnoept, zoveel 'verrassinkjes' dat je niks meer kunt bedenken wat écht verrassend is.

Dit is echt zó waar. Als ik alleen al kijk naar m’n eigen kinderen. Musea, bioscoop, dierentuin, pretpark, wat wij niet doen doen de grootouders wel met ze. Zoveel spullen. Je weet onderhand niet meer wat je ze moet geven. Mijn middelste op de vraag wat hij voor zijn verjaardag wilde: ‘een speelgoedsaxofoon’ Maar die heb je toch al? ‘Ja, maar die ben ik toch kwijt!’ Tuurlijk doen we het deels zelf, maar de omgeving helpt ook niet mee. M’n oudste dacht serieus dat wij arm waren, want al z’n vriendjes wonen in een veel groter huis, en wij zeggen toch ook regelmatig nee als ze iets willen. 

Maar waar ik ze echt een heel groot plezier mee doe is een op een aandacht. En dat is meer waard dan al die meuk bij elkaar. 

Ik vind het om een heleboel redenen heel onwenselijk, dat gedoe. En het wordt steeds moeilijker om kinderen nog een keer met iets leuks te verrassen. Een bioscoopje is al niet bijzonder genoeg meer op zichzelf zonder diploma. Maar erger nog, niet bijzonder genoeg om van zichzelf al de beloning te zijn voor het leren stilzitten en stil zijn. 

En dat verhaal over dat weggegooide zwemdiploma weet ik ook nog ja. Heel logisch toch? Als je 10 troepdiplomas hebt, hoe moet je dan weten dat die ene wel belangrijk is?  

Heidi-Forumbeheer schreef op 06-09-2021 om 16:38:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/05/iedereen-een-master-is-er-sprake-van-diploma-inflatie-a4057152

Even terzijde: lijkt me interessant maar dat is een link achter een betaalmuur, ik dacht dat dat niet mocht? Of is die regel veranderd? 

Snap TS wel. 

Wat mij betreft idem dito voor al die lui die ergens heen gaan, alleen maar om via social media in te checken zodat iedereen ziet dat ze er zijn geweest.

Sta je bij iets fraais. Kun je het amper bekijken, omdat mensen zich staan te verdringen om selfies te maken, zonder het verder te bekijken. 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-09-2021 om 22:10 Topicstarter

A12345 schreef op 06-09-2021 om 21:28:

Snap TS wel.

Wat mij betreft idem dito voor al die lui die ergens heen gaan, alleen maar om via social media in te checken zodat iedereen ziet dat ze er zijn geweest.

Sta je bij iets fraais. Kun je het amper bekijken, omdat mensen zich staan te verdringen om selfies te maken, zonder het verder te bekijken.

Of ze filmen alles. Zelfs een vaartochtje door de Biesbosch. Voor wie zouden ze dat doen, gaan ze dat ooit nog terugkijken? 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-09-2021 om 22:13 Topicstarter

Duiveninhetnieuws schreef op 06-09-2021 om 19:15:

[..]

Dit is echt zó waar. Als ik alleen al kijk naar m’n eigen kinderen. Musea, bioscoop, dierentuin, pretpark, wat wij niet doen doen de grootouders wel met ze. 

Onze oudste kleinkinderen wonen in een stad en hebben alledrie een museumkaart

Ik heb mn kids vandaag behoorlijk op hun lazer gegeven. Dat maakte ook indruk En daarna weer complimentjes, want die hadden ze ook verdiend en die maakten ook indruk <3

Wilgenkatje- schreef op 06-09-2021 om 22:10:

[..]

Of ze filmen alles. Zelfs een vaartochtje door de Biesbosch. Voor wie zouden ze dat doen, gaan ze dat ooit nog terugkijken?

Ja, ik heb dat altijd bizar gevonden. Echt heel veel mensen (be)leven hun leven uitsluitend in replay.

Ginevra schreef op 06-09-2021 om 21:10:

[..]


Je hebt helemaal gelijk, dat was even een blond momentje

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

06-09-2021 om 22:44 Topicstarter

Athan schreef op 06-09-2021 om 22:42:

[..]

Ja, ik heb dat altijd bizar gevonden. Echt heel veel mensen (be)leven hun leven uitsluitend in replay.

Dan kom je heel wat tijd tekort

Wilgenkatje- schreef op 06-09-2021 om 22:10:

[..]

Of ze filmen alles. Zelfs een vaartochtje door de Biesbosch. Voor wie zouden ze dat doen, gaan ze dat ooit nog terugkijken?

Snap ik ook niks van. Bij de zwemles zijn er ook ouders die elke les vanachter het raam zitten te filmen wat hun kind doet. Doe gewoon normaal, je hoeft echt niet elke zwemles te filmen. Ook als wij zo met dochter gaan zwemmen zijn er van die ouders die hun telefoon meenemen het water in en dan elk spettertje en plonsje filmen of fotograferen. Ik denk dan echt 'doe die telefoon weg en ga gewoon met je kind spelen en daarvan genieten'. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.