Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Elene

Elene

30-04-2009 om 12:46

Bizar ! auro rijdt in op menigte....in apeldoorn


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maar goed

ik lees net dat de bestuurder overleden is, dus de werkelijke redenen en oorzaak zullen we wel nooit te weten komen.

Minet

Minet

01-05-2009 om 09:49

Speculaties

Gisterenavond zat ik in een restaurant te eten, en heb wat gesprekken om me heen zitten afluisteren.....
Ongelooflijk wat een speculaties!! Ongelooflijk wat mensen allemaal ineens WETEN en GEZIEN hebben!!!
De een maakte het nog bonter dan de ander, vreselijk gewoon....
Ook hier lees ik veel dingen waarvan ik denk: hoe kom je erbij! Hoe bedenk je dit! Waar heb je dat gehoord/gezien?
Wat mij betreft is het klaar en wacht ik op de feiten, voor zover die niet al bekend zijn.

Ik was erbij

Dat wil zeggen in apeldoorn. In het oranjepark. We hebben ze allemaal gezien en het was een jolige boel en iedereen euforisch omdat we het zo goed konden zien (kreeg nog een wildvreemd kind in de handen gedrukt om even 'op te passen' ...) afijn. We willen richting de bussen lopen, de laatste reed net weg en de afzettingen in het park+oranje lopers werden weggehaald voor de historische optocht, hoorden gegil en ik zeg nog "hoor je dat gejuig? Ze zal nu wel bij het loo aankomen.." en net toen we het park uit wilden en de hoek om bij de loolaan toen sprong er een agente voor ons. Daar snapten we niets van (de hekken waren toch net weg?) en ik vroeg nog waarom dat was aan die agente (die meteen bijstand kreeg van nog 5 agenten) en die zei nogal bits: "een meter afstand houden mevrouw!" Ze stonden maar paniekerig met de portofoon in de hand, niemand snapte er iets van...De hekken kwamen terug en werden voor onze neus gezet. Jongste ging erop zitten (zonder verdere intenties om eroverheen te klimmen hoor, want wij stonden er nog achter natuurlijk) en werd er meteen afgebonjourd door een agent. Tot mijn verbazing want even daarvoor waren ze allemaal nog heel vriendelijk en aardig en nu zo bist? We liepen maar terug het park in om daar wat te kijken...en toen we terug liepen werden we bijna overrend door allerlei verslaggevers die richting de bussen renden. We lopen naar de spelen in het park en de kinderen gaan fietsen en spelen doen. Het was niet druk meer, dus zo aan de beurt. Alleen bij de survival-baan moesten ze even wachten. En terwijl ze wachten loop ik richting vrijmarkt..en terwijl ik tussen de spullen daar snuffel komen er allerlei mensen van de plek des onheils die terug gestuurd waren van daar...Helemaal hoteldebotel. Sommigen ploften neer in het gras, anderen vertelden aan iedereen die er rond liep hun verhaal. Heel naar allemaal. Kinderen merkten niets die stonden in de rij nog. Ik loop dus maar gauw terug naar hun. Terwijl ik terug loop m'n mobiel, de een na de ander belt (collega's, ouders, vrienden etc.) nee, nee, alles is goed met ons.Ik zie dat oudste in de rij ook gebeld wordt (klasgenootjes, vriendinnen, 1 vriendin van mij die me niet kon bereiken..) Dus ondertussen weten die ook...er is een 'heel erg ongeluk' gebeurd. De muziek gaat uit, allerlei mensen zetten radio's aan er wordt druk gepraat onderling, door mensen die erbij waren en anderen die de radio gehoord hebben en weer anderen die het op t.v. hebben gezien...Iedereen praat met iedereen.Als oudste van de suvival-baan naar beneden komt is ze de laatste. Alles afgelast wordt meegedeeld (telefonisch of via mobilofoon).
We lopen richting station en pakken nog ergens een terrasje. Even uitpuffen. De vrijmarkt is ingetogen nog wel aan de gang, dus daar lopen we zo nog een uurtje ofzo. Maar de stemming is eraf natuurlijk.
Maar toch was ik verbaasd dat in heel nederland alles was afgelast. In apeldoorn snap ik. Dat was ook nodig, niemand had nog zin, de sfeer was echt weg, het ging alleen nog maar over wat er gebeurd was. Maar in heel nederland? Pas toen ik thuis de beelden zag drong de impact ook door...maar al die verhalen in apeldoorn zwermen nog door m'n hoofd en die mensen die zo in schock waren. Dat was echt naar.
Dus al met al denk ik niet dat koninginnedag voor mij nog hetzelfde zal zijn, ik denk dat ik elke koniginnedag wel even aan deze dag terugdenk.
groeten albana

liora

liora

01-05-2009 om 10:20

Vraag

Hoi allen,

Ben ook nog steeds in shock hier! Maar wat ik me afvraag is of er bij een dergelijke ramp niet een scenario moet zijn dat de plek waar het gebeurt geevacueerd moet worden?
Als het namelijk een terroristische aanslag is, zou het kunnen dat er nog meer volgen. Er hadden explosieven in de auto kunnen zitten en bijvoorbeeld ook nog in prullenbakken of op andere plekken waar veel mensen waren.

Weet iemand dit?

Liora

Speculaties

Hoe ik het moet omschrijven weet ik niet, maar de schok die er door alle mensen in apeldoorn heen ging was er 1 van verbijstering en ongeloof. Idem dito de pers en alle officiële toestanden, de beveiliging etc. Iedereen was in verwarde toestand van niet begrijpen, niet geloven, huh dat kan toch niet? écht waar? waarna je weer even verward probeerde de dingen op een rijtje te krijgen...de een had dat gezien en de ander dat.
Dáár komen al die speculaties van...van de schok, het onverwachte, het onmogelijke dat voor je neus gebeurd terwijl het allemaal zo vrolijk, gezellig was. Een of andere onvoorstelbare climax.
Ik neem het niemand kwalijk...terwijl ik normaal een ook nogal nuchter mens ben en me vreselijk kan ergeren aan de 'geilheid' die ik soms meen te ontwaren bij de media. Maar dit gebeurde zó onverwachts, na zóveel voorbereiding, zo ploseling uit het niets...
En eigenlijk 'snapte' niemand het eerste uur wat er nu écht gebeurd was. En wie het het uur erna wel snapte kon het nóg niet geloven...pas als je 10 keer hetzelfde was verteld gelóofde je het...zoiets.
Trouwens, de meeste 'speculaties' die je het eerste uur hoorde in apeldoorn bleken maar al te waar te zijn. Sommige 'speculaties' werden pas in het 20.00 uur journaal bekend gemaakt (o.a. dat er een kind bij betrokken was...dat had dus iedereen ook gezien, een surinaamse man en 1 politie-agente). Dat die man al eerder geprobeerd heeft door een afzetting heen te rijden/erdoor te komen wist ook iedereen in apeldoorn al meteen. Nu ben ik daar niet zo bekend, maar ik hoorde amersfoortseweg? Kijk nu ben ik ook weer aan het speculeren...en dat is niet uit 'geilheid' maar puur omdat ik het nu zo 's morgens vroeg nóg niet helemaal kan geloven...dat dat gegil dus geen gejuig was...en al die geschokte mensen.
groeten albana

Bovendien, miriam

Het OM sprak voortdurend over ´verdachte´ terwijl iedereen heeft kunnen zien dat die joker achter het stuur zat. Ondanks dat werd hij door het OM niet aangeduid als ´dader´. Dus in mijn optiek gaat ook het OM er vanuit dat deze meneer pas na hoor en wederhoor en rechtspraak als dader mag worden geduid, als tenminste de rechter bewezen heeft geacht dat er opzet in het spel is geweest.

amk

amk

01-05-2009 om 10:35

Liora

dat plan was er ook. Kijk maar eens naar de bus die weg rijdt. Daar staan in ineens heel wat beveiligers op en in. Ook lopen er ineens beveiligers naast de bus die er eerst niet waren. Je zag de beveiligers ook met de hand op het wapen naar de bus rennen.

Daarbij is het altijd een moeilijke keuze. Je wilt ook geen paniek veroorzaken want dan zijn er mogelijk nog veel meer slachtofferst. Dit is bv de reden waarom Cohen de feesten in Amsterdam door liet gaan. Want waar zouden die 600.000 mensen naar toe moeten?

Wat mij opviel was dat er duidelijk altijd een calamiteiten plan ligt, want waar had Trix zo snel dat stemmige grijze jurkje vandaan? Eerst had ze een vrolijk rood jurkje aan. Ze zag er wel echt heel erg aangeslagen uit. En dan die zucht aan het begin.

amk

amk

01-05-2009 om 11:06

Anna

er zijn natuurlijk heel veel verschillende journalisten.
Die koelbloedige types doen meestal de oorlogsverslaggeving en niet de koninklijke festiviteiten. Daarbij is het een grote omschakeling als je net de mensen voor bij hebt zien vliegen. De trapjes van je collega's door de lucht gaan en je dus ook je eigen leven niet zeker was om dan nog koel en nuchter te gaan verslaan. Ik vind dat ze het er gezien de omstandigheden zeer goed van afgebracht hebben.

Van hulpverleners verwacht ik wel koelbloedig handelen. Daar zijn ze voor opgeleid. En dat zag je ook. Politie mensen die duidelijk hoog in rang waren, op de knietjes aan het reanimeren. De agent die bijna van zijn sokken gereden werd kreeg slechts een blik van een collega, die vervolgens naar de verdachte ging. Dat zijn moeilijke keuzes maar ze worden wel goed gemaakt.

Polly Shearman

Polly Shearman

01-05-2009 om 11:33

De jurk van bea

Zij gebruikt het oude loo als buiten huis, ze woont daar dus gedeeltelijk, logische dus dat ze daar ook kleding heeft.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2009 om 11:40

Miriam jouw reactie is smakeloos

Jouw reactie. Ga toch op een onbewoond eiland wonen als je altijd wat te zanikken hebt over de regering e.d.

Ten eerste wisten ze uit de eerste hand, van de man zelf, dat hij het expres gedaan had. Die informatie krijgt ´een´ Balkenende uiteraard eerder te horen dan ´het volk´. Hij wist waar hij het over had dus. Ten tweede is de vraag of koninginnedag nog zo gevierd kan worden een reele vraag. Hopelijk zal de koninklijke familie van oordeel zijn dat dit een eenmalig drama was wat de volgede koninginnedagen niet mag beinvloeden, maar ik zou er als ik hen was toch wat onrustig bij voelen. Zoals bekend zijn mensen nogal gevoelig voor kopieergedrag. Wat eentje gelukt is kan een ander ook. Ik vind het dan ook heel terecht dat de overheid het hoofd hier over buigt.

Tirza G.

Tirza G.

01-05-2009 om 13:33

Nee kaaskopje

Niemand weet wat de verdachte tegen de agent heeft gezegd. Alleen de agent weet dat. En dan nog: hij is, juridisch, nog steeds een verdachte. Een bekentenis (? als je die term al mag gebruiken) alleen is niet voldoende. Er moet ook bewijs zijn wat in zijn richting wijst.
De hoofdofficier sprak zichzelf bij de persconferentie tegen. We hoefden ons niet ongerust te maken, het was geen terroristische aanslag. Eh, weten we al meer van achtergronden, reden en motief? Nee. Nou, hoe kun je dan wél terrorisme uitsluiten?
Natuurlijk is iedereen zich het apezuur geschrokken. Maar van professionals mag je verwachten dat ze zich weten te gedragen tegenover de media. Ze hebben uren de tijd gehad om zich voor te bereiden, het is hun vák.

Tirza

Narcis

Narcis

01-05-2009 om 14:02

Misschien over het hoofd gezien

De dader is overleden. Dit heeft iemand al eerder gepost.
Het motief zal dus altijd onduidelijk blijven, tenzij bij huiszoekingen aanwijzingen worden gevonden.

sushi

sushi

01-05-2009 om 16:13

Familie slachtoffer

De familie van het slachtoffer wil niets kwijt over het motief van de man, wil niet zeggen wanneer zij hem voor het laatst hebben gezien. Ze zijn, logisch natuurlijk, bezig met het verwerken vh drama. Dat kan ik me helemaal voorstellen, maar..in kader van het onderzoek, en vooral voor de gewonden en nabestaanden lijkt het me dat als zij iets weten van het motief, dat ze dat op zijn minst kenbaar moeten maken. of andere dingen rondom hun familielid wat ook maar enigszins van belang kan zijn voor wie dan ook. op zijn minst zouden ze hun afschuw kunnen laten blijken. Ze vragen de pers om hen met rust te laten. Natuurlijk, ook voor hen een drama maar toch..zit het me niet lekker allemaal. ook al is deze man dood, vooral voor de nabestaanden van het door hun familielid veroorzaakte drama is het belangrijk om enigszins het 'waarom' te weten te komen. Hun rust wordt echt gegunt, tenslotte zijn ook zij nabestaanden maar dan van de dader, maar dat geldt ook voor allen die gisteren slachtoffer/getuigen waren van dit alles.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2009 om 16:15

Motief onduidelijk en de term verdachte van de baan

Inderdaad haalt Narcis terecht aan dat de man inmiddels overleden is: Hij kan nergens meer voor aangeklaaged worden en is daarmee zelfs geen verdachte meer.
Tirza, man en ik hadden het er nog eens over, maar als de degene die een paar mensen omver heeft gereden tegen een agent in zijn laatste woorden weet uit te brengen dat hij het opzettelijk gedaan heeft en de agent geeft dat door, dan moeten we dus aan de woorden van de agent twijfelen? Denk jij dat die agent zomaar wat verzint om interessant over te komen? Zo van, ach, die gaat toch wel dood, ik kan alles zeggen... Ik vind het een vreemd uitgangspunt dat de woorden van een agent, die zijn werk netjes doet, in twijfel getrokken worden. Je gaat er blijkbaar vanuit dat de agent a gehoord heeft en b wereldkundig heeft gemaakt.

Slachtoffers

Wat iedereen die kritiek heeft op de pers/burgemeester/wie dan ook even vergeet (voor het gemak misschien?) is dat al die mensen zélf getuige zijn van het voorval en daarmee dus ook 'slachtoffer'.
De burgemeester zat in diezelfde wagen als de koningin...en ach, die arme koningin toch, die is aangedaan en dat snappen we allemaal, maar die burgemeester dié moet gewoon nuchter en zonder 1 foutje z'n werk doen.
En voor de pers geld hetzelfde. De pers stond precies naast de plek waar de dodelijke slachtoffers de lucht invlogen. 1ste rang zeg maar...
Maar tuurlijk 't is hun werk dat moeten ze emotieloos door blijven doen. Anders zijn ze ongeschikt voor hun werk.
Dat normale mensen huilend bij slachtofferhulp zitten is prima, maar zij zijn niet aan het werk...
Slachtoffer ben je alleen maar in je vrije tijd schijnbaar.
Als mensen dat werkelijk denken, kunnen we ook ophouden met b.v. artsen die hun eigen kind niet mogen opereren...
waarom niet? 't is toch hun vak?
groeten albana

amk

amk

01-05-2009 om 16:27

Sushi

ik denk dat ze naar de pers niets willen. Dat is hun goed recht. Maar grote kans dat ze wel meewerken aan het politie- en ander officieel onderzoek.

Veerle

Veerle

01-05-2009 om 16:28

Zevende dode drama apeldoorn

Nu.nl

AMSTERDAM - Een 55-jarige medewerker van de Koninklijke Marechaussee is vrijdagmiddag aan zijn verwondingen bezweken. Het aantal doden van het drama in Apeldoorn staat daarmee op zeven.
ANP
Apeldoorn rouwt

Dit heeft het ministerie van Defensie laten weten.

Minister Van Middelkoop en staatsecretaris De Vries hebben laten weten diep geraakt te zijn door het overlijden van de man.

Kritiek

Een vrouw ligt nog in kritieke toestand in het ziekenhuis. Dat zei burgemeester Fred de Graaf van Apeldoorn vrijdag op een persconferentie.

In totaal liggen negen mensen in het ziekenhuis. Van een andere man en vrouw is de toestand nog ernstig maar stabiel.

Twee mensen zijn ontslagen uit het hospitaal. Het drama eiste zes levens, waaronder dat van de dader.

Herdenking

Apeldoorn herdenkt naar verwachting eind volgende week de slachtoffers van de aanslag op Koninginnedag.

De Graaf wil eerst afwachten hoe het gaat met de gewonden die nu nog in het ziekenhuis liggen, alvorens een knoop door te hakken. ''Begin volgende week is er eerst dodenherdenking en daarna Bevrijdingsdag. Pas daarna zal de herdenkingsdienst plaatsvinden.''

De Graaf zei nog geen idee te hebben of leden van het Koninklijk Huis daarbij aanwezig zijn.

Verdachte

De 38-jarige man uit Huissen, die verdacht wordt van de aanslag op de koninklijke familie, is in de nacht van donderdag op vrijdag om 02.58 uur in het ziekenhuis overleden aan zijn verwondingen.

Zijn dood betekent het einde van het strafrechtelijke onderzoek tegen hem.

Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen dat eventueel anderen betrokken zijn bij de aanslag, het zou gaan om een éénmansactie.

Familie

De familie van de 38-jarige man die donderdag tijdens Koninginnedag inreed op een mensenmassa en vijf mensen doodde, is bezig met de verwerking van het drama en wil verder niet reageren. Dat liet de familie vrijdag weten.

Ook wil de familie niets zeggen over het mogelijke motief van de man, die in de nacht van donderdag op vrijdag in het ziekenhuis overleed aan zijn verwondingen.

Wanneer zij de in Huissen woonachtige man voor het laatst zagen, wil de familie evenmin kwijt. De familie zegt te hopen dat de pers hen verder met rust laat.

Geen wapens

Bij de doorzoeking van de woning van T. zijn geen wapens of explosieven gevonden.

De verdachte reed donderdagmiddag tijdens de koninginnedagviering in Apeldoorn dwars door de mensenmenigte heen richting de open bus waarin de koninklijke familie werd vervoerd. De auto miste de bus en kwam tot stilstand tegen het monument 'De Naald'.

Bloemen

De dag na de aanslag liggen tientallen bossen bloemen en briefjes op de plek van het incident. In het stadhuis van Apeldoorn is een condoleanceregister geopend. Het boek ligt op een tafel met een zwart laken.

De verwachting is dat veel mensen vrijdag Apeldoorn zullen bezoeken om hun medeleven te betuigen. In de Grote Kerk is vrijdagavond een samenkomst waarbij wordt stilgestaan bij het incident.

Telegram

Regeringsleiders vanuit de hele wereld hebben donderdag telegrammen gestuurd naar koningin Beatrix om hun medeleven te betuigen na het drama in Apeldoorn.

Dat meldde R. van Hoof, directeur van het bedrijf Telegram Service uit Alteveer vrijdag. Om welke regeringsleiders het gaat, wil hij niet kwijt.

Volgens Van Hoof werden enkele tientallen steunbetuigingen verstuurd. Ook een aantal burgemeesters en commissarissen van de Koningin stuurde een boodschap.

Condoleance

Meer dan tienduizend mensen uit de hele wereld hebben inmiddels op de website www.condoleanceregister.com een blijk van medeleven betuigd aan de slachtoffers van het drama.

Koninginnedag moeten we volgens minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) zo veel mogelijk proberen in stand te houden. Daarbij zal volgens haar nagedacht worden of en hoe het anders moet na het drama.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2009 om 16:58

Precies albana

Werk is werk en dat hoor je emotieloos te ondergaan. Er is toch zo´n spreekwoord? De beste stuurwal staan aan wal.
Manlief merkt net nog even op dat de koningin ook aan het werk was. Foei toch dat ze aangedaan in beeld verscheen.

Famous last words

Fladderbeestje:"De beste stuurlui staan aan wal, Miriam. En daar moeten ze ook maar blijven. Liefst zwijgend."
Ben je nou helemaal een haartje betoetert! Die koninginnendag is er niet voor de media. Zelfs de media is er niet voor de media. Het OM is er niet voor het OM en Balkenende zit er niet voor zichzelf.
Bovendien haal je wat dingen door elkaar. Je kunt ook diep geschokt zijn zonder op de loop te gaan met speculaties. Het is trouwens net alsof al die doden en gewonden een stuk minder belangrijk (de gevolgen van het ongeluk) dan de mogelijkheid dat deze rakker het daadwerkelijk op het koningshuis gemunt had.
Nog wat: Natuurlijk gaat het OM er bij het onderzoek van uit dat het hier mogelijk om een aanslag op het koningshuis gaat. Maar dat is iets heel anders dan doen alsof zo'n aanslag een vaststaand feit is, laat staan dat er nu al gespeculeerd moet worden over volgende koninginnendagen.
Kaaskopje:"Ten eerste wisten ze uit de eerste hand, van de man zelf, dat hij het expres gedaan had."
Welnee. Die man lag toen al op sterven. Hij was al buiten bewustzijn geweest. Die verklaring heeft geen enkele betekenis. Er zijn er die in nog gezondere toestand 'bekentenissen' hebben gedaan die achteraf nonsens bleken, zie de Puttense moordzaak.
Een beetje beheersing zou zo fijn zijn.
Het is maar goed dat die man dood is. Veroordeeld was hij al door het volk op Nota Bene aanwijzing van het OM én Balkenende, terwijl een rechter er geen chocola van had kunnen maken. Dat zou me een toestand worden zeg.
"Meneer, wordt eens wakker. Meneer, wat doet u hier? Meneer komt u voor de Koningin?"
"Ja, koingin, ik moet de koningin...."
Groet,
Miriam Lavell

Man in de war

Roefel:"Als je de berichtgeving gevolgd heb had je kunnen horen dat diezelfde auto op een andere plek al geprobeerd had op de route van de bus te komen."
Dat is nauwelijks een bewijs Roefel. Het tegendeel juist. Eerder was die bus daar helemaal niet, dus wat had die knakker daar dan werkelijk te zoeken? In de war van zijn Tomtom? (ga recht door over de rotonde, tweede afslag).
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2009 om 17:33

Precies fladderbeestje

Laten we het daar maar op houden.

Tirza G.

Tirza G.

01-05-2009 om 17:37

Ik trek de woorden van de agent niet in twijfel

Integendeel. Maar: zolang er geen *bewijs* is, ben je juridisch een "verdachte" en geen "dader". Een dader ben je pas als het OM een strafbaar feit heeft geformuleerd - en dat hadden ze gistermiddag nog niet. Ook het OM sprak tot in de avond over "verdachte" en niet over "dader" en ik néém toch aan dat zij over alle en waarschijnlijk meer info beschikken dan jij en ik. Wie zijn wij dan om wél van "dader" te spreken? Hoe het nú is, weet ik niet.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

01-05-2009 om 17:40

De koningin is aan het werk ja

En het is dus haar taak om op gepaste wijze en met vertoon van de juiste emotie het NL volk toe te spreken. En dat heeft ze keurig gedaan. Prima koningin.

Tirza

Monique D*

Monique D*

01-05-2009 om 17:44

Jammer dat hij dood is

Ik vind het triest dat die veroorzaker van dat drama is overleden. Jammer voor de familie, maar ook jammer dat we nooit precies achter de reden kunnen komen waarom hij dit alles heeft veroorzaakt. Die man in kwestie heeft wel aan een politie-agent (of waren het er meer dan één) verteld dat dit een aanslag is op het koningshuis. Daarna verloor hij het bewustzijn en kon helaas niet meer verder verhoord worden. Daarom is men bezig met een huiszoeking. In het kader van het onderzoek zou het goed zijn om de familie/vrienden/kennissen van die vent te ondervragen. Zij moeten dit ook eerst verwerken, ik kan mij wel voorstellen dat zij niet op de hongerige pers zitten te wachten. Maar het politie-onderzoek (ondervragen van familie met het doel de reden te achterhalen) moet uiteraard wel doorgaan.
Ik denk dat deze actie wel voldoende is om na te denken over een goede beveiliging van het Koninklijk Huis. Gelukkig had die vent geen pistool bij zich.. dat was effectiever dan een auto tegen de bus aan rijden.
Ik vraag mij af of Fladderbeestje zelf als journalist daar werkzaam was, aangezien zij meldde dat zij een héél klein radartje in dat geheel aanwezig was. Ik heb altijd bewondering gehad voor journalisten die betrokken zijn bij rampen, etc. Je ziet de adrenaline bij hen door hun aderen heen spuiten terwijl zij verslag doen van wat er op de achtergrond gebeurt.. onvertelbaar! Laat staan bij die journalisten die daar een leuke reportage willen geven van het koninginnedagfeest ter ere van de 100e verjaardag van wijlen Koningin-Moeder, waarbij de koninklijke familie ook aanwezig zou zijn. En dan getuige te zijn van dit feestelijke gebeuren die in een klap omslaat in een enorm drama.. dat is voor niemand goed te bevatten. Je ziet je collega's die zich ternauwernood in veiligheid kunnen brengen en toeschouwers de lucht in zien vliegen door de voortrazende auto.. zie maar je hoofd dan koel te houden. Doe je dat hen na?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2009 om 17:46

Was je erbij miriam?

Welnee. Die man lag toen al op sterven. Hij was al buiten bewustzijn geweest. Die verklaring heeft geen enkele betekenis.....
Dit valt ook onder speculeren. Dat hij op sterven lag is duidelijk, maar er zijn agenten met hem bezig geweest. Er heeft er eentje zijn hoofd ondersteund. Ik ga er vanuit dat het mogelijk is dat die man toen nog iets heeft kunnen zeggen. Jij weet net zo min als ik wanneer hij het bewustzijn heeft verloren.
Ik vind het wel jammer dat hij dood is. Ik had graag willen weten waarom hij gedaan heeft wat hij heeft gedaan. Dit is heel erg onbevredigend. Voor mij als toeschouwer bij de televisiebeelden slijt dat waarschijnlijk best snel weer, bij de direct betrokkenen zal het ze altijd blijven achtervolgen dat ze niet weten waarom hun dierbare is gestorven. Waarvoor en waarom komt nu als het tegenzit nooit meer bovenwater.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-05-2009 om 17:53

Dat klopt tirza

De man is ook nooit aangeduid als dader maar als verdachte. De burgermeester zei vandaag in zijn persconferentie dat door zijn dood hij nu ook geen verdachte meer is.

Monique D*

Monique D*

01-05-2009 om 17:55

Verschil "verdachte" en "dader"

Tirza:
"Maar: zolang er geen *bewijs* is, ben je juridisch een "verdachte" en geen "dader". Een dader ben je pas als het OM een strafbaar feit heeft geformuleerd - en dat hadden ze gistermiddag nog niet."
Omdat die vent is overleden is kan hij dus niet meer berecht worden. Dat wat hij heeft gezegd aan de agent wordt niet gezien als een strafbaar feit. Hij moet dat officieel bekennen en hij moet dan hierom worden veroordeeld. Dat kan helaas niet meer, hij neemt de bekentenis mee het graf in. Dat is jammer. Maar voor de nabestaanden van de mensen die door zijn actie zijn dood gegaan en voor verdere onderzoek (hoe verder in de toekomst) zou het wel goed zijn als men toch meer bewijzen kan vinden wat hem heeft bewogen om zo'n actie uit te voeren.

Tirza G.

Tirza G.

01-05-2009 om 18:04

Waarom?

Is het echt zo belangrijk, het waarom? Welk waarom zou "goed genoeg" kunnen zijn om dit te verklaren? Een wanhoopsdaad van een ontslagen voormalig medewerker? Een geintje van een dronken man? Een verwarde actie van een psychiatrisch patient? Maakt het de feiten minder erg als je weet waaróm iemand iets deed? Of zorgt de kennis van het "waarom" alleen bij onszelf voor de gedachte: gelukkig, ik ken niemand die zo is/doet, dus het kan mij niet overkomen?

Tirza

Monique D*

Monique D*

01-05-2009 om 18:14

Men zoekt altijd naar het waarom..

..dat kan je ook zien bij bepaalde rechtszaken, waarbij zaken worden behandeld als bijvoorbeeld moord. Nabestaanden kunnen rechtstreeks aan de verdachte vragen: "waaròm heb je dit gedaan?" Deze nieuwsgierigheid naar de reden van de daad helpt, hoe bizar het ook is, bij het verwerken van het trauma.

Tuurlijk miriam

Elke bestuurder jakkert met zijn auto doelbewust door afzettingen en mensenmassa´s heen als de tom/tom niet doet wat hij wil. Hou nu eens een keer op dat super/hyper/politieke correcte gedoe.
Deze malloot heeft zijn actie willens en wetens uitgevoerd, live op tv en daarmee zichzelf veroordeeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.