Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

co ouderschap

goedendag misschien kan iemand mij helpen mijn vriendin en ik zijn uit elkaar 3 kinderen jongens,,we hebben een ouderschapsplan waarin staat dat moeder recht heeft op alle toeslagen en dergelijke,,,nu attendeerde iemand mij erop dat t financieel voordelig is om bij mij thuis ook 1 van de kinderen in te schrijven ,ik krijg dan ook kindgebonden budget ik heb mijn ex gezegd dat ik t bedrag wat zij misloopt dat is nog 29 maanden a 104 euro zon 3000 euro in 1x aan haar wil betalen (ik krijg wat meer als dat bedrag,maar dat wil ik verdelen onder onze 3 kinderen en dan hou ik nog een klein stukje over om bijvoorbeeld mee te betalen aan beugels of schoolspullen of wat dan ook,
ex gaat hier niet mee akkoord ,ze leeft van de bijstand en klaagt vaak tegen de kinderen dat ze niet genoeg geld heeft,,,,ik snap niet waarom ze dit niet wil,mischien zie ik iets over het hoofd,,we zijn zonder ruzie uit elkaar gegaan ,,iemand ervaring hiermee


Is ze van plan om in de bijstand te blijven of gaat ze een baan zoeken? 
Iemand die in de bijstand zit kun je volgens mij niet zomaar 3000 euro geven, dan wordt dat misschien gekort en heeft ze er niks aan. 

Dat ze klaagt dat ze te weinig geld heeft, ligt toch echt aan haarzelf. Bijstand is het minimum, gaan werken levert meer op. Zeker op de lange duur. Maar velen zien alleen de eventuele gedeeltelijke vermindering van alle toeslagen. Snap ik ook wel, want het is natuurlijk makkelijker om bijstand + toeslagen te krijgen dan te werken en van alles aan opvang te moeten regelen. Maar op termijn loont werken meer. 

Heb je een partneralimentatieverplichting? Want dan kan de gemeente bij jou aankloppen als ze in de bijstand zit, ze krijgt dan geen bijstand. Er zijn enkele grote gemeenten die dit daadwerkelijk zo uitvoeren. Dat zou ik eerst even uitzoeken. Je partner heeft hier geen invloed op anders dan uit de bijstand komen.

janlodeweeks

janlodeweeks

16-08-2022 om 21:12 Topicstarter

allereerst bedankt voor jullie berichten, ja mischien niet handig om te zeggen maar die 3000 wilde ik haar handje contantje geven ,de kinderen zijn inmiddels 2 van14 en 1 van 15 ze heeft haar handen vrij maar weigert om 1 van de kinderen bij mij in te laten schrijven ,als ik dat wel kon doen zou best geld opleveren wat ik nog wil delen ook met r

we hebben co ouderschap,zij ontvangt alle toeslagen en ik betaal nog mee aan van alles,terwijl ik ook geen mega salaris heb 1700 eu

oja partneralimentatie verplichting heb ik niet, ik betaal wel voor de kinderen 75 euro per maand die de gemeente er vrolijk afhaalt natuurlijk, 
ik vraag me af of een rechter er in mee zal gaan als 5 mensen beter worden van een inschrijving bij mij

janlodeweeks schreef op 16-08-2022 om 21:12:

allereerst bedankt voor jullie berichten, ja mischien niet handig om te zeggen maar die 3000 wilde ik haar handje contantje geven ,de kinderen zijn inmiddels 2 van14 en 1 van 15 ze heeft haar handen vrij maar weigert om 1 van de kinderen bij mij in te laten schrijven ,als ik dat wel kon doen zou best geld opleveren wat ik nog wil delen ook met r

we hebben co ouderschap,zij ontvangt alle toeslagen en ik betaal nog mee aan van alles,terwijl ik ook geen mega salaris heb 1700 eu

oja partneralimentatie verplichting heb ik niet, ik betaal wel voor de kinderen 75 euro per maand die de gemeente er vrolijk afhaalt natuurlijk,
ik vraag me af of een rechter er in mee zal gaan als 5 mensen beter worden van een inschrijving bij mij

Waarom werkt ze niet? Afgekeurd?

Je kunt voor 1 van de kinderen kinderbijslag aanvragen dan krijg je ook het kindgebonden budget.


van de SVB site:

https://www.svb.nl/nl/kinderbijslag/extra-betaling/kindgebonden-budget-en-co-ouderschap


”Kies samen met uw ex-partner welke ouder de aanvrager van de kinderbijslag wordt. U kunt 1 ouder kiezen maar u kunt ook allebei voor verschillende kinderen kinderbijslag aanvragen. Dan kunt u allebei kindgebonden budget krijgen, als u aan de voorwaarden voldoet. Geef uw keuze aan ons door.

Wij geven aan de Belastingdienst door wie de aanvrager is van de kinderbijslag. Deze persoon krijgt kindgebonden budget van de Belastingdienst als hij aan de voorwaarden voldoet.

Op de site van de Belastingdienst kunt u beiden een proefberekening maken. Daarmee kunt u bepalen wie het meeste kindgebonden budget kan krijgen. En dus het beste de aanvrager van de kinderbijslag kan worden. In de toekomst kan dat misschien weer anders zijn. Dan kunt u dat weer aan ons doorgeven.”

Banen liggen nu toch voor t oprapen als je de media mag geloven dis waarom zoekt ze geen baan? En waarom bepaalt zij waar de kinderen staan ingeschreven? Kun je niet naar de rechter stappen en ze alle 3 bij jou inschrijven? Ze zijn oud genoeg om geen oppas meer nodig te hebben als jij gaat werken.

Het is moeilijk te beoordelen of jij iets over het hoofd ziet want weet niet wat de verdere afspraken zijn. Ouderschapsplan is duidelijk betreft de toeslagen. En inderdaad wat de situatie verder is. Betaal je alimentatie etc. Wat is jouw inkomen t o v de hare.
Dat ze in de bijstand zit en de toeslagen ontvangt is daar ook mee verweven. Sinds 2015 is de uitkering voor alleenstaanden en alleenstaande ouders gelijk. De kindertoeslag wat nu kindgebonden budget heet is hoger om die reden. Ik denk dat jouw toeslag minder hoog zou kunnen zijn dan als kind daar ingeschreven staat. 
Het is inderdaad ook zo dat als je andere inkomsten en giften krijgt die weer moet inleveren. Dan zal er ook naar kinderalimentatie moeten worden gekeken. Als je die nu nog niet betaalt, kan de gemeente daar naar gaan kijken. Ik heb zelfs van een coach vanuit de gemeente vernomen dat als er al een uitspraak ligt met een bedrag aan kinderalimentatie de gemeente daarbovenop nog alimentatie ging eisen i.v.m. de bijstand van de moeder. 
Dus het zou mogelijk kunnen zijn dat ze naar jouw inkomen gaan kijken als je nu nog geen kinderalimentatie betaalt en zelfs al die je dat kunnen ze dat verhogen. Je kunt ook dat bedrag delen over 12 maanden en dat elke maand aan je ex betalen. Zij moet dat dan wel opgeven en dat krijgt ze dan minder aan bijstand. En daar zit het hem waarschijnlijk toch in. Dat wat ze nu van de toeslagen krijgt wordt dan als inkomen gezien. Voorliggende voorziening noemen ze dat. 
Als de kinderen praktisch alledrie daar wonen is het logisch dat zij de toeslagen ontvangt, want daarom is de bijstand verlaagd (voor alleenstaande ouders) en zijn de toeslagen omhoog gegaan. 
Als de kinderen voor de helft van de tijd bij beide ouders wonen is het wat anders, maar dan is meestal draagkracht een begrip dat meespeelt. Dat wordt dan berekend in kinderalimentatie. En kinderalimentatie is altijd minimaal 25 euro al zit je in de bijstand. Dus stel ze wonen voor de helft bij elke ouder dan kan de ene 25 betalen en de ander waarschijnlijk meer dus dat kun je dan wegstrepen tegen elkaar. En dan keer drie kinderen.

Het ligt er dus maar net aan waar je zoal naar kijkt. 

Je kunt ook werken in de bijstand, te weinig verdienen, stukje bijstand nodig hebben. Er staat ze leeft van bijstand maar niet dat er niet wordt gewerkt. Zelfs als je net onder minimum zit moet je alles opgeven voor aanvullen tot bijstand. 
Stel dat dat zo is en je helpt haar aan die laatste 50 euro maandelijks dan hoeft ze verder niets van de bijstand en kan ze daarnaast giften houden. 

Wat zegt ze hier zelf over? Wat is de reden dat ze de inschrijving bij jou niet wilt?

Oneerlijke regeling bij co-ouderschap zeg. In feite moet ze jou ook betalen voor de dagen dat de kinderen bij jou zijn. 
En is het wel zo eerlijk dat jij ook van één kind de aanvrager van de kinderbijslag bent. 

Mijn ex en ik hebben ook zo’n verdeling. Hij twee kids en ik 1 kind. Wat hij meer krijgt aan KGB gaat hier op de kinderrekening. 
Maar haar inkomen ligt met de toeslagen op zo’n €2200,- met KBS erbij is dat nog €356 erbij per maand. Zit ze op ruim €2500,- 

Jouw inkomen is €1700, dan zal je vast ook wat zorgtoeslag krijgen? Ik denk zo’n €70 en evt huurtoeslag van €292,- 

Haar inkomen ligt dus €500pm boven jouw inkomen (reken nu alimentatie niet mee omdat het bij de gemeente verrekend wordt). Als jij voor 1 kind de kbs aanvraagt verliest zij €110,- en zit ze met zo’n €2400 nog echt wel ruim per maand. 

janlodeweeks schreef op 16-08-2022 om 21:12:

allereerst bedankt voor jullie berichten, ja mischien niet handig om te zeggen maar die 3000 wilde ik haar handje contantje geven ,de kinderen zijn inmiddels 2 van14 en 1 van 15 ze heeft haar handen vrij maar weigert om 1 van de kinderen bij mij in te laten schrijven ,als ik dat wel kon doen zou best geld opleveren wat ik nog wil delen ook met r

we hebben co ouderschap,zij ontvangt alle toeslagen en ik betaal nog mee aan van alles,terwijl ik ook geen mega salaris heb 1700 eu

oja partneralimentatie verplichting heb ik niet, ik betaal wel voor de kinderen 75 euro per maand die de gemeente er vrolijk afhaalt natuurlijk,
ik vraag me af of een rechter er in mee zal gaan als 5 mensen beter worden van een inschrijving bij mij

Met vetgedrukte vraag je haar eigenlijk te frauderen. Als de gemeente daar achter komt heeft dat ernstige gevolgen als hoge boetes, terugbetalen uitkering en gekort worden. En als fraudeur te boek staan...

Als ze het geld wel opgeeft wordt dat ingehouden op haar uitkering en loopt ze de toeslag mis, dus gaat ze er op achteruit met jouw plan. Ik snap wel dat ze dit niet wil, het heeft voor haar geen voordeel.

Waar wonen de kinderen?
Is zij wel actief aan het zoeken naar werk? Dat zou moeten, tenzij er een reden is dat ze niet kan werken.
Verder zou ik haar niet vragen om te frauderen, dat kan grote gevolgen hebben en ik snap dat ze dat niet wil.
Wel zou ik een berekening maken van dat zij zonder te werken per maand meer te besteden heeft dan jij met fulltime werken (als dat klopt). 

Zijn de kinderen ook de helft van de tijd bij jou, zoals gebruikelijk is bij co - ouderschap? 
Wordt ze vanuit de bijstand niet gestimuleerd om te gaan werken? 

Rhonda schreef op 16-08-2022 om 20:26:


Iemand die in de bijstand zit kun je volgens mij niet zomaar 3000 euro geven, dan wordt dat misschien gekort en heeft ze er niks aan.

Ja dat dus. Geld wat je krijgt moet je opgeven en wordt gekort. Ik begrijp sowieso niet zo goed, dat je ineens gaat afwijken van afspraken omdat iemand in je netwerk ergens wat heeft geroepen terwijl die persoon de hele situatie niet kent. Je ex hoeft niet aan jouw fraude-praktijken mee te werken. Zij kan zowel problemen krijgen met de sociale dienst als met de belasting en daar zit zij denk ik niet op te wachten. Je moet het gewoon netjes volgens de wet doen en niet zo denken aan je eigen gewin. 

Wanneer er kinderen bij zijn die onder de 5 zijn, dann hoeft je ex voorlopig niet te re-integreren. Zorgen voor 3 kinderen is een voltijd baan. 

"Nu attendeerde iemand mij erop dat...". Maar heb je dat ten tijde van de scheiding dan niet uitgezocht? Voor je de boel weer open gooit zou ik er eens een financieel expert naar laten kijken, en niet zomaar van een willekeurig iemand geloven dat jij er beter uit zou kunnen komen.
En je ex dat geld contant geven riekt wel erg naar fraude. Zou ik sowieso zelf niet doen, maar zou ik als ex ook zeker niet aan mee willen werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.