Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

co ouderschap


janlodeweeks schreef op 18-08-2022 om 09:09:

ik wil toch nog even wat kwijt voor de mensen die er naders over denken of denken dat ik alleen op winst uit ben,,,,
in de tijd van ons samenzijn zon 18 jaar heeft ex t gepresteerd om tijdens dat zij geen baan had en thuis was (waarin ik als simpele klusjesman) t geld moest verdienen

Blijkbaar hebben jullie de financiën tijdens jullie huwelijk niet goed aangepakt. Je ziet dit veel. Vrouw stopt met werken als er kinderen komen. Meestal na overleg met partner want goed voor de kinderen en de opvang is zo duur. Alleen gaat de vrouw daarna niet meer werken terwijl manlief het ook teveel wordt maar er blijkbaar niet goed over kan beginnen. 

Het is wat het is. Achteraf zijn jullie allebei onhandig geweest. Je ex ook. Nu kan ze met de bijstand goed rondkomen. De toeslagen zijn nu zo hoog dat werken niet loont (dat is echt een fout in het huidige beleid) maar zodra de kinderen 18 worden vallen toeslagen weg en uiteindelijk blijft alleen de huurtoeslag en zorgtoeslag over. Ik ben benieuwd of ze dan ook nog zo gelukkig is met haar keuzes. 

janlodeweeks

janlodeweeks

18-08-2022 om 22:32 Topicstarter

ja t klinkt allemaal niet zo aardig maar voor dat er kinderen waren heeft mijn ex ook nooit een stap gewerkt eerlijk gezegd,ik heb inderdaad verkeerd gehandeld ik dacht dat ze op een gegeven moment ook wel wat geld zou gaan verdienen,al was t maar een paar uurjes,maar nee helaas

janlodeweeks schreef op 18-08-2022 om 22:32:

ja t klinkt allemaal niet zo aardig maar voor dat er kinderen waren heeft mijn ex ook nooit een stap gewerkt eerlijk gezegd,ik heb inderdaad verkeerd gehandeld ik dacht dat ze op een gegeven moment ook wel wat geld zou gaan verdienen,al was t maar een paar uurjes,maar nee helaas

Waarom heb je er dan überhaupt kinderen mee genomen als ze nooit een poot uit stak? 

janlodeweeks

janlodeweeks

18-08-2022 om 22:40 Topicstarter

en gelukkig heb ik niet zon hoge huur en daarnaast geen dure hobbys,,maar t is inderdaad wel helemaal scheef, er klopt geen hout van,,,ondanks dat ben ik toch tevreden met wat ik verdien,,,ik vind het alleen heel zonde om geld weg te gooien, ook al heeft ze 2500 euro ik zou niet willen ruilen met r

en ja 1000 euro per maand voor 3 kinderen kun je een heel eind mee komen,als je maar verstandig uitgeeft
jan

janlodeweeks

janlodeweeks

18-08-2022 om 22:47 Topicstarter

ja redbulletje,, t bekende verhaal he liefde maakte blind destijds

tsjor schreef op 18-08-2022 om 09:16:

'Ze zouden dan eerder een soort van termijn moeten invoeren, bijvoorbeeld
max 2 jaar ofzo en daarna zul je jezelf moeten kunnen onderhouden.' Die termijn is er. Was eerst 12 jaar, nu 5 jaar. Ik vind het redelijk om na een scheiding ervoor te zorgen dat beide partners een zoveel mogelijk gelijke start kunnen maken op basis van het gezamenlijk verworven inkomen. Gezamenlijk verworven, omdat de een (meestal de man) meer uren kan werken doordat de ander (meestal de vrouw) het grootste deel van de onbetaalde werkzaamheden, zoals huishouden en zorg voor kinderen, op zich neemt. Na een scheiding ontstaat er een nieuwe situatie, dus het is ook redelijk dat iemand zijn/haar levenswijze verandert. 5 jaar is een ruime periode.

Tsjor

Maar zou je dan andersom ook niet wat moeten regelen voor de persoon die het meest werkte toen ze nog samen waren, vaak de vader? Zitten die niet net zo knel? Neem weer dat voorbeeld van vader die 5 dagen werkt en moeder 3. Tegenwoordig neigen we vaak naar co-ouderschap en daarbij krijgt de vader ook een deel van de zorgende taken erbij. Hoe vaak lees ik hier niet dat vader zich niet achter zijn werk moet verschuilen en ook zijn verantwoordelijkheid voor de kinderen nemen bij de scheiding. Bij het berekenen van de alimentatie wordt echter gekeken naar zijn inkomsten toen hij nog die 5 dagen werkte. Nu moet hij eigenlijk minder gaan werken of opvang regelen, terwijl daar bij de alimentatie vaak geen rekening mee wordt gehouden.  

En topicstarter, geen advies van mijn kant. Hier was het juist de vader van de kinderen die weigerde te werken en die nu nog steeds niet werkt. Het frustreert me soms enorm. De eerste jaren nadat hij weg was, was zijn vaste commentaar dat je van een kale kip niet kon plukken. Hij maakte er gewoon gebruik van. Het frustreerde me, maar ik kon er niets mee. Redelijk gesprek ging vaak niet. Ik weet niet hoe dat bij jullie is, kun je niet op de een of andere manier bij je ex achterhalen waarom ze dit niet wil en waar ze eventueel wel voor open staat?

janlodeweeks

janlodeweeks

19-08-2022 om 21:07 Topicstarter

op dit moment is mijn ex zover dat ze vind dat het de keus van een van onze kinderen is of ze wel of niet ingeschreven willen worden bij mij,  de kinderen vinden het prima en we gaan het ook regelen nu,(als ik tenminste niet alsnog een advocaat in me nek krijg)  ik ga er echter maar 1 inschrijven  dan houd zij nog een groot deel toeslagen...
ik wil graag dat als de kinderen daar zijn dat moeder ook geld heeft om leuke dingen of lekker eten en drinken te kopen voor de jongens, anders loopt t scheef krijgen ze hier veel en daar minder,dat wil ik voor de kinderen niet (overigens ook niet voor haar ik wil dat zij t ook goed heeft,ook al gaat t samen niet meer ik houd toch van haar als mens en natuurlijk als moeder van onze kinderen
ja de reden dat ze nooit werkte ik weet t echt niet 
voor mij hoeft dat werken natuurlijk ook niet meer,ik irriteer me er nu niet meer aan,maar wat heb ik me net als jij gefrustreerd gevoeld,je kunt iemand wel door elkaar schudden en roepen help me nou toch!! ,,,wat heb ik gedaan dat je me zo laat ploeteren!!    

Jan

Misschien had je dat moeten doen Jan. Ik snap werkelijk niet dat je ermee akkoord ging dat de gehele financiële verantwoordelijkheid bij jou lag. Wat nou als jou wat was overkomen? Het is zo ongelooflijk kwetsbaar als er maar 1 inkomen is. In geval van beperkingen in welke zin dan ook is het natuurlijk wat anders, maar dat is blijkbaar niet het geval. Ik heb nooit fulltime gewerkt, dat was een bewuste keuze, maar als het nodig was geweest had ik zo meer kunnen gaan werken en hadden we het op mijn salaris ook wel gered. Jouw vrouw had ook best parttime kunnen gaan werken. Al was het maar in de avonden en weekenden, dan heb je niet eens extra opvang nodig.
Maar goed, no use crying over spilt milk zoals de Engelsen zo mooi zeggen. Fijn dat ze akkoord gaat, het is belangrijk dat je samen nog door 1 deur kan en het lijkt erop dat jullie dat in het belang van de kinderen kunnen.

Iemands levenswijze veranderen kan diegene alleen zelf. Dat maakt dat je geen grip hebt op hoe die ander het een en ander invult. Maar dat geldt net zo goed voor jezelf. Zolang niemand veranderd blijven zaken maar zo.
Zolang je geld geeft weet je nooit waar het heen gaat. Je kunt ook een giftcard voor Albert Heijn aan de kinderen geven zodat ze daarmee de chips en cola kunnen halen die ze willen bij ma. Zo kun je wel wat invloed uitoefenen. 
Want ik vind het wel mooi dat je de kinderen daar evenveel gunt als in je eigen huishouden. Maar je eigen geld weggeven daarmee doe je uiteindelijk hetgeen bij je eigen status tekort. Je hoeft niet elkaars slaafje te zijn. Ook ik herken daarin deels het met het zorgen. Je kunt wel voor alles opdraaien. Dat is dan prima maar dan ook niet janken dat je kind te weinig ziet. 
En inderdaad tieners kunnen heel wat verbruiken, ik heb nu twee weken eentje in die leeftijd niet. Ik heb bijna geen was, de liters aan drinken hoef ik niet voor in te slaan, brood gaat voor de helft minder hard. Ik vroeg me vandaag bijna hardop af of vader nu niet ongelofelijk zou merken hoe erg de boodschappen duurder zijn geworden. Zo kan ik nog wel wat opnoemen. Ondertussen gaat er nog steeds geld heen voor het nieuwe schoolspullen… daar draai je dan allemaal voor op. 
Zolang je bij elkaar was gebleven betaalde je het ook allemaal. Bij mij was dat zeker het geval geweest.
En je zorgt nu voor helft en zij is er dan niet dus ze had ook zelf kunnen voorstellen dat ze jou de heift van de kgb en toeslag aan jou overmaakt. Als dat niet uit zichzelf komt dan is je levenswijze aanpassen niet aan de orde.
Je kunt zoveel meer uit geld halen als het moet. Het is ook een levenstandaard die je gewend bent. Als je het ineens met minder moet doen waardeer je hetgeen wat je wel hebt alleen maar meer.

janlodeweeks

janlodeweeks

20-08-2022 om 09:23 Topicstarter

ik ben ook echt stuk gegaan aan het continu blijven werken om maar de huur te kunnen betalen zelfs in de vakantie gingen we niet ver weg zodat ik kon blijven werken,anders was er geen geld,,ik moest tijdens mijn vakantie dus nog eerder opstaan om op me werk te komen (geen vakantie dus)    wel klote ik loop alleen maar te klagen maar dat zijn dus de herinneringen die ik heb van ons samenzijn.
ik ben nu sinds twee jaar heerlijk alleen en heb zelfs 3 weken vakantie kunnen nemen heerlijk 3 weken niets wat een heerlijkheid is dat lekker thuis in de tuin haha ik moet helemaal wennen aan vakantie

en kleine jongen het scheelt inderdaad als de kinderen er een paar weken niet zijn,dat scheelt een hoop geld,ik had ze laatst 3 weken achter elkaar hier,moeder was ziek (snotterneus denk ik)  en ja dan tikt t toch best aan,,ik had ook wel iets van een boodschappen tegenmoet koming verwacht ,maar nee ook dat kwam niet (gek)
 
oh ik hoor net dat ze mijn voorstel door haar advocaat gaat laten lezen en er dan nog op terugkomt,, maar ik ga hoe dan ook hem gewoon inschrijven zoals je al zei ik ben er nu wel klaar mee  daarna mag ze helemaal zelf weten wat ze doet,prima allemaal

oja liters drinken je vraagt je af waar laten ze het allemaal haha

liters drinken, aannemende dat jullie frisdrank bedoelen hoef je natuurlijk niet te faciliteren. Ik heb hier ook 2 pubers/jong volwassenen rondlopen maar er komt maar 1 fles frisdrank in de week, verder drinken ze maar water, thee of limonadesiroop. Brood kunnen ze je idd arm aan eten daarom hier alleen grof volkorenbrood dat vult en geeft energie waardoor ik uiteindelijk goedkoper uit ben.

nee, praktisch geen frisdrank hier. Ik let ook echt op wat er is. En soms is het gewoon op. Dan staat er inderdaad nog ranja etc en altijd water uit de kraan. 
Ook brood is inderdaad het liefst met veel granen of een wit met stiekem bruin. Ze zijn ook in de groei en extra hongerig af en toe. Dat er eens wit is maakt het speciaal en het is ook lekker voor een tosti maar dat gaat ook met bruin.
Ik weet wel zeker dat de andere kant nu merkt wat boodschappen kosten. Kind had heimwee en is nu maar weer dagje hier. De luxe is dat het kan en kan zo weer terug. Al die verhalen erom heen dat geeft af en toe maar weer aan waarom je uit elkaar bent. In dertien jaar is er niets veranderd. 
Als je de energie maar in jezelf en de kinderen steekt, lukt het steeds beter je af te sluiten hoe de ander zaken voor zichzelf bepaalt. Ik kan wel zeggen maar we weten dat hij lastig rondkomt en het moeilijk vind om merkloze boodschappen te doen. Dus dan moet vader het vooral zo blijven doen. 
maar ik snap wel wat je bedoelt, ik had ook zoiets toen ik hoorde vader koopt wel een kopje koffie, kind kreeg geen drankje buiten de deur. Neem je eigen geld mee volgende x haal je zelf een drankje. Krijg je van mij wel terug. Is gewoon het idee dat je het ze wel gunt maargoed ik ben er niet bij dus kan het ook niet helpen. Is een kwestie van naast je neer leggen. 

kan ze ook zeggen hè, dat ze het naar haar advocaat stuurt. Wat er waar van is, kan ook zijn dat ze het gewoon even bij een bekende checkt. Of bekijkt wat zij nu kan ondernemen. Maar dat is niet zo gek veel. Ze kan proberen de alimentatie te laten verhogen maar daar wordt ze niet beter van, dat wordt verrekend met de bijstand. Misschien komt ze wel op het idee om te gaan werken, desnoods zwart. Ook dat kan ze zelf bepalen. 

janlodeweeks

janlodeweeks

22-08-2022 om 17:50 Topicstarter

ja het is te triest allemaal ik heb inmiddels gezien dat ze contact heeft gehad ze gaat nu een zoom meeting doen met haar advocaat en aan de hand daarvan worden de kosten betaald die ik moet gaan betalen voor het aanpassen van het ouderschapsplan.
ach het zal allemaal wel ik word er alleen een beetje verdrietig van,dan zorg je zo lang voor iemand (financieel Dan) en uiteraard tijden ziekte enzovoort,en dan krijg ik alsnog dit gedoe,,,maar het zal,,,, ik zal t betalen als het niet te gortig is gelukkig wil ze het geld wat ik heb aangeboden niet hebben,kan ik daar mooi advocaat mee betalen.

ja werken dat zou toch voor haar mischien wel beter zijn,voor mij maakt t niet meer uit,zolang ze de jongens maar wat kan bieden,,,en anders ga ik inderdaad gift kaarten aan ze geven,kunnen ze zelf wat halen dankjewel kleine Jongen

Bijtje82

Bijtje82

22-08-2022 om 19:07

janlodeweeks schreef op 22-08-2022 om 17:50:

ja het is te triest allemaal ik heb inmiddels gezien dat ze contact heeft gehad ze gaat nu een zoom meeting doen met haar advocaat en aan de hand daarvan worden de kosten betaald die ik moet gaan betalen voor het aanpassen van het ouderschapsplan.
ach het zal allemaal wel ik word er alleen een beetje verdrietig van,dan zorg je zo lang voor iemand (financieel Dan) en uiteraard tijden ziekte enzovoort,en dan krijg ik alsnog dit gedoe,,,maar het zal,,,, ik zal t betalen als het niet te gortig is gelukkig wil ze het geld wat ik heb aangeboden niet hebben,kan ik daar mooi advocaat mee betalen.

ja werken dat zou toch voor haar mischien wel beter zijn,voor mij maakt t niet meer uit,zolang ze de jongens maar wat kan bieden,,,en anders ga ik inderdaad gift kaarten aan ze geven,kunnen ze zelf wat halen dankjewel kleine Jongen

Waarom een advocaat voor het aanpassen van het ouderschapsplan? Dat helemaal niet nodig, zeker niet als jullie het samen al eens zijn. Zonde van het geld in zo'n geval. 

Allereerst kunt u uw wens tot het wijzigen van het ouderschapsplan met de andere ouder bespreken. Indien de andere ouder het eens is met de voorgestelde wijziging(en), dan kunt u samen een aangepast ouderschapsplan opstellen of dit door een gezamenlijke advocaat of mediator laten doen.

Jullie kunnen samen een wijziging opstellen en beiden ondertekenen als beiden akkoord zijn. Noem het document bijvoorbeeld Ouderschapsplan wijziging van punt 2.3A. oid. 

janlodeweeks

janlodeweeks

22-08-2022 om 19:22 Topicstarter

nou ja ze is het er dus eigenlijk niet mee eens,maar als ik t zo graag wil dan moet ik er eerst maar voor betalen 

oja in mijn vorige reactie schreef ik het verkeerd, tijdens die zoommeeting word bepaald hoeveel t mij gaat kosten om dit in het ouderschapsplan toe te voegen is toch te triest voor woorden, maar ik neem aan dat haar advocaat (ik heb er geen)  daar een vast tarief voor zal hebben hoop ik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.