Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Combineren onregelmatig werken met kinderen

Ik ben benieuwd hoe anderen met onregelmatig werk icm kinderen omgaan, wij lopen als gezin het laatste jaar een beetje vast hiermee en de balans is weg. 

Man werkt onregelmatig, vroeg  laat en nacht ook weekenden, ik werk 32 uur. 

De oudste gaat naar de basisschool en wanneer nodig naar de bso, de jongste naar de opvang wanneer we beide werken
Qua opvangkosten en opbrengsten (ORT) is het in ons voordeel, maar qua energie balans trekt het me leeg
Er moet steeds meer in steeds minder tijd en vooral het feit dat er weinig tijd is om op te laden in het weekend, breekt vooral mij op. 

Hoe doen anderen dit? Hoe zorgen jullie dat alle ballen in de lucht blijven en je ook nog af en toe wat tijd voor jezelf, elkaar en je gezin hebt?


Strakke agenda's, extra oppas/logeerpartijtjes. Dat zijn dingen die in mij opkomen. Maar de vraag is misschien eerst of er wel regelmaat in het geheel zit, kun je beetje vooruit kijken?
Als dat voor jullie beider werkomstandigheden geldt, dan moet je met elkaar de basisschool-activiteiten verdelen en jullie privéleven plannen.
Klinkt misschien saai voor sommigen maar vrije tijd inplannen is heel verstandig. Maar dan moet jij en je man het wel met elkaar eens zijn, en een beetje op 1 lijn zitten.
Als dat niet zo is dan moet je misschien eerst het werk beter verdelen in de tijd dat hij tijd heeft én vrije tijd voor jezelf gaan inplannen.
gr Angela

toen de kinderen klein waren beiden zo min mogelijk werken. Voldoende voor inkomen maar dat was het.  En nu ze zelfredzaam zijn weer beide 32 uur

kortom we werkten een stuk minder om de balans te houden

Is er de mogelijkheid dat één van jullie of allebei iets minder gaat werken? Als dat financieel uit kan, zou dat een deel van de oplossing kunnen zijn. Hoe is de verdeling thuis van de taken, is dat een beetje eerlijk verdeeld of kan daar nog in geschoven worden? Kun je nog dingen uitbesteden?
Bij ons is het zo dat man 32 uur werkt en ik 24 en daar redden we het mee. Maar beide vaste werkdagen en onze kinderen zijn groter. Toen ze zo klein waren, werkte ik 15 uur.

Met 2 kleine kinderen is 32 uur werken (te)veel. Tot het voorgezet onderwijs werkte ik 24 uur, en daarna ben ik 32 uur gaan werken met een hulp voor een halve dag in de week.

Fidodido

Fidodido

30-12-2022 om 23:32 Topicstarter

Angela1967 schreef op 30-12-2022 om 22:50:

Strakke agenda's, extra oppas/logeerpartijtjes. Dat zijn dingen die in mij opkomen. Maar de vraag is misschien eerst of er wel regelmaat in het geheel zit, kun je beetje vooruit kijken?
Als dat voor jullie beider werkomstandigheden geldt, dan moet je met elkaar de basisschool-activiteiten verdelen en jullie privéleven plannen.
Klinkt misschien saai voor sommigen maar vrije tijd inplannen is heel verstandig. Maar dan moet jij en je man het wel met elkaar eens zijn, en een beetje op 1 lijn zitten.
Als dat niet zo is dan moet je misschien eerst het werk beter verdelen in de tijd dat hij tijd heeft én vrije tijd voor jezelf gaan inplannen.
gr Angela

Iedere week is anders, maar het is wel vooruit gepland. Mijn werk is regelmatig, maar moet redelijk vaak nog buiten standaard werktijd iets doen en ik vind dat ook niet erg. Die tijd compenseer ik meestal wel, omdat ik ook een redelijke lange reistijd heb en zo op tijd op de opvang kan zijn.

Qua werk en uren hebben we al een aantal opties bekeken

Zelf minder gaan werken lost het probleem niet op en is qua functie lastig, ook is het financieel erg onaantrekkelijk.

Man heeft naar ouderschapsverlof gekeken maar dit mag nauwelijks in het weekend opgenomen worden waardoor het niet aantrekkelijk is. Hij is doordeweeks wel regelmatig thuis dus extra vrij helpt eigenlijk niet.

We hebben beide gekeken naar ander werk, ik dichterbij en hij in dagdienst, maar dit kost ons echt heel veel geld, zowel in loon als opvang

Gezien de hoge kosten en inflatie lijkt ons dat nu niet zo’n goede zet. Daarom valt ander werk voor hem momenteel af, voor mij zou het een optie zijn als ik er niet teveel op achteruit ga of iets minder kan werken.

De taken zijn redelijk evenredig verdeeld, toch voel ik me voor bepaalde zaken iets meer verantwoordelijk. Ik ben er ook meer mee bezig om het allemaal te laten lopen qua opvang, afspraken etc.

Vrije tijd plannen doe ik alleen als ik iets specifieks wil/ga doen. Ik neem me wel voor om een vrije ochtend/middag te plannen voor mezelf maar in de praktijk loopt dat altijd anders en komt er niks van.

Yumi schreef op 30-12-2022 om 23:22:

Met 2 kleine kinderen is 32 uur werken (te)veel. Tot het voorgezet onderwijs werkte ik 24 uur, en daarna ben ik 32 uur gaan werken met een hulp voor een halve dag in de week.

Vind je dat alleen van TO of ook van haar man? Werkte jouw man ook 24 uur of alleen jij? 

Ik denk niet dat het probleem 32 uur werken is, maar de onregelmatige diensten.

Minder werken of tijd voor jezelf plannen als kinderen op bso/kdv zijn. Mijn vriend werkt 36 uur (4x9) en ook onregelmatig met vroeg/laat/nacht en om het weekend. Hij plant zijn diensten zelf vaak 2 maanden vooruit en heeft een vaste vrije dag (maandag) en verder ook op dinsdag en vrijdag meestal dezelfde diensten. Wij hebben een gezamenlijke digitale agenda waar we alles mbt afspraken voor onszelf en activiteiten van de kinderen in zetten. Daar kijkt hij in als hij zijn diensten inplant. Ik zelf werk 20 uur (vaste dagen) en dat is voor nu genoeg maar wordt volgend jaar waarschijnlijk weer 24, wordt opgelost door extra opvang en hopelijk kan ik wat thuiswerken.

Toevoeging: wij hebben een hulp die eens per 2 weken komt, en een glazenwasser. De andere huishoudelijke taken doen we samen.

Index224 schreef op 30-12-2022 om 23:35:

[..]

Vind je dat alleen van TO of ook van haar man? Werkte jouw man ook 24 uur of alleen jij?

Ik denk niet dat het probleem 32 uur werken is, maar de onregelmatige diensten.

Ik denk dat ze allebei veel uren maken en dit teveel is met kleine kinderen. 

Geen man, ik stond er alleen voor 

Kan je jongste kind ook een extra dagje naar de opvang op een dag dat jij niet werkt? Dan heb je een dag (of in ieder geval tot de school uit is) voor jezelf, en kun je dan bijkomen. Dat is echt niet verkeerd hoor en moet kunnen. Als dat dagje opvang heel veel kost, verdienen jullie ook veel. Wat luxe inleveren is fijner dan nooit tijd hebben om op te laden. En als jullie weinig verdienen, kost dat dagje opvang ook niet veel extra. 

Mijn man en ik werken beide 32 uur. Dat komt op hetzelfde neer als de één 40 uur en de ander 24 uur. Maar wel beide overdag en vaste dagen. Weekenden zijn we thuis en mijn man heeft de schoolvakanties vrij.
Voor zover ik het begrijp sta je er vooral in de weekenden vaak hele dagen alleen voor met twee kinderen. Af en toe een weekendje logeren of een dagje met een vriendje of opa en oma of tante of oom iets doen, dan heb jij tijd om op te laden. Zou dat wat zijn?
Of als je man een late dienst heeft, de 
ochtend dan voor jezelf nemen?

Fidodido

Fidodido

31-12-2022 om 00:14 Topicstarter

Doordeweeks vaker thuis zijn heeft mi niet zoveel zin, want dat betekent dat we vaker met zijn tweeën thuis zijn
Dan kunnen we dan nog niets met gezin ondernemen want oudste zit op school en de jongste is dan thuis. 
Als partner wel werkt op die dag, betekent dat dus dan nog steeds zorg voor mij. Het er vaak alleen ervoor staan in het weekend blijft ook. 

Ik heb inmiddels diep respect voor alleenstaande ouders want dat zou ik echt heel zwaar vinden in deze tropenjaren. 

Kijken wat er mogelijk is met babysit, oma's, opa's, tantes, ... in het weekend?

Desnoods gewoon een 16-jarige uit de buurt die ervoor zorgt dat je af en toe een middag of avond weg raakt?

Een hobby buitenshuis zoeken en die stelselmatig echt inplannen in je agenda zodat je er niet rond kan? Is man er zorgt hij voor de kinderen, is man er niet komt de babysit.

En als man tijdens de week thuis is - en zijn rooster meestal vooraf kent - kan hij natuurlijk ook een deel van de afspraken en hobby-clubs op zich nemen en voor taxi spelen.
Gewoon elke week of elke maand dus een vergadering van de NV Gezin bijeen roepen met "wat staat er op de planning en wie doet wat wanneer".

Het onregelmatig werken blijft overigens, maar die tropenjaren zijn over een jaar of 2 hopelijk zo'n beetje voorbij.

In je hoofd kan je dus ook een mentale aftel-kalender maken en de jongste "groot kijken"  .

Begin ook bij de kinderen voorlopig niet aan hobby's waarbij ze elke week op een voetbal-, volley-bal-, basketbal- of hockey-veld verwacht worden. Want dan hang je weer vast aan wedstrijden elk weekend.

En 3 keer raden wie zo'n beetje elke week mag rijden ...

En als 1 van jullie ander werk gaat doen ipv alletwee? 
Wordt het zo fors minder dat je niet meer rond kunt komen of gaan de kersen van de taart?
Ik vind de kinderen vaker weg wel een pittige oplossing. Zo zijn ze dan best heel veel uit huis; ik denk dat de aanpassing en oplossing beter bij de volwassenen ligt ipv aanpassing van de kinderen. Ik heb niets tegen opvang overigens, of tegen logeren,  maar als in altijd, elke week niet. Mijn kleinzoon heeft ook een druk bestaan en dat heeft best invloed op zijn prikkelbaarheid.

Wat zou, als je eerlijk je hart laat spreken jouw beste oplossing zijn?

Fidodido...ik zou werkelijk een "moord" doen om die nog eens te eten, lekkerste ijsje ooit!

als minder werken echt niet kan dan kan je alleen nog meer uitbesteden. Maar bedenk wel…ze zijn maar 1 keer jong en de tijd vliegt. Je kan je later altijd nog 3 keer over de kop werken…hun jeugd kan je nooit meer overdoen.  Het is zonde als die door zelfgekozen drukte aan jullie voorbij vliegt.  Ouderschapsverlof is gewoon een wettelijk recht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.