Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-12-2020 om 17:43

Geen vuurwerk ?

Al die gasten die nu hun bewaarde / illegale/ ongevaarlijke kindervuurwerk afsteken : zijn die vergeten waarom er een verbod is en wanen ze zichzelf onschendbaar??
Hoe moet dat straks bij de SEH ?


margaretha

margaretha

01-01-2021 om 14:36

raar

Ik snap niet goed dat er naar België gewezen wordt bij verkoop van vuurwerk. Waar ik woon is er geen reclame voorvuurwerk, er zijn geen winkels die het verkopen en het afsteken is al die jaren dat ik er woon verboden geweest ( al hoor ik de laatste paar jaar wel af en toe iets knallen en is er inmiddels ook wel iets van siervuurwerk te zien). Mogelijk dat het in de grensstreek anders is.
Ook in België maakt het verschil waar je woont.

Hangkous

Hangkous

01-01-2021 om 14:57

Waar woon je dan Margaretha?

Wij wonen in de Bollenstreek. Mensen die vuurwerk wilden kopen moesten dus aardig ver rijden om het in België of Duitsland te halen. Er zijn diverse mensen betrapt met illegaal vuurwerk opgeslagen in schuurtjes van waaruit ze ook verkochten.
Van een verbod was hier weinig te merken. Maar de extra handhaving was er ook niet. Wat een herrie vannacht. Gelukkig niks ernstigs gebeurd maar af en toe zat uil rechtop in bed als er weer zo'n klap was.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-01-2021 om 15:04

Polen

Ik hoorde dat er veel vuurwerk door Polen is meegenomen. Of dit ook echt zo is weet ik niet.

Piep

Piep

01-01-2021 om 15:22

Pubers

Vraag eens wat pubers waar het vuurwerk vandaan kwam. Ze konden het overal kopen, op school maar ook via insta en via internet. Heel simpel, als de legale verkoop wegvalt, maar de vraag blijft bestaan, dan springen criminelen in het gat. Het vuurwerkverbod heeft ons een flinke duit gekost en menige 'zwarte' Lambourghini gefinancierd.

Vicky

Vicky

01-01-2021 om 15:35

Piep

'Het vuurwerkverbod heeft ons een flinke duit gekost en menige 'zwarte' Lambourghini gefinancierd.'

Welke 'ons' bedoel je? Het kopen van vuurwerk bij criminelen was niet verplicht, toch?

Weinig

Waar ik was was weinig vuurwerk, maar we waren toch blij dat er een paar mooie sterrenregens waren. Het begroeten van het nieuwe jaar na dat moeilijke oude jaar is daarmee toch een beetje feestelijk.
Dus wellicht voor volgend jaar toch het plan om zogenaamde vuurwerkverenigingen op te mogen richten, die dan een plan kunnen voorleggen en toestemming krijgen om vuurwerk af te steken voor een hele buurt of zo.
Het kan blijkbaar, zonder dat de EHBO's volstromen. Gelukkig.

Tsjor

Piep

Piep

01-01-2021 om 16:04

Vicky

Ons als samenleving heeft het verbod heel veel geld gekost. Als eerste het geld dat naar de legale verkopers gaat ter vergoeding ten tweede het geld voor opslag of vernietiging, ten derde de gederfde inkomstenbelasting en omzetbelasting voor de schatkist.

margaretha

margaretha

01-01-2021 om 16:05

re hangkous

Mechelen ( vandaar ook mijn nicknaam)

Vicky

Vicky

01-01-2021 om 16:37

Piep

'Ons als samenleving heeft het verbod heel veel geld gekost. Als eerste het geld dat naar de legale verkopers gaat ter vergoeding ten tweede het geld voor opslag of vernietiging, ten derde de gederfde inkomstenbelasting en omzetbelasting voor de schatkist.'

Dat valt wel mee, als je breder kijkt dan alleen de vuurwerkomzet. Geen 365 mensen op de SEH, geen 36 mensen op de IC, geen 15 tot 20 miljoen schade aan prullenbakken en bushokjes, ...

Hangkous

Hangkous

01-01-2021 om 16:58

Waar woon je dan Margaretha?

Wij wonen in de Bollenstreek. Mensen die vuurwerk wilden kopen moesten dus aardig ver rijden om het in België of Duitsland te halen. Er zijn diverse mensen betrapt met illegaal vuurwerk opgeslagen in schuurtjes van waaruit ze ook verkochten.
Van een verbod was hier weinig te merken. Maar de extra handhaving was er ook niet. Wat een herrie vannacht. Gelukkig niks ernstigs gebeurd maar af en toe zat uil rechtop in bed als er weer zo'n klap was.

Jo Hanna

Jo Hanna

01-01-2021 om 17:06

Desondanks op het matje geroepen

Dat kindervuurwerk mag inderdaad gewoon, iedere dag zelfs, het hele jaar door. Maar waarom word ik dan alsnog op het matje geroepen: “Al die gasten die nu hun (...) ongevaarlijke kindervuurwerk afsteken: zijn die vergeten waarom er een verbod is en wanen ze zichzelf onschendbaar??” Euh, nee dus. Waarom doe je dat: mensen aanspreken op het ‘overtreden’ van regels die niet bestaan? Vind je soms dat jij, in tegenstelling tot degenen die de regels volgen, wel zelf nadenkt?

Dat zelf nadenken is een enorm energielek in deze kwestie, heb ik wel gemerkt. Je mist altijd de totaal onnavolgbare afwegingen die door het kabinet worden gemaakt. Ik denk alleen nog maar na in concrete situaties, waarin ik een beslissing moet nemen waar ik met de regels niet goed genoeg uitkom. Verder is er zoveel onlogisch aan de regels dat je er met gezond verstand echt niet zomaar uit komt. Het is een grote onontwarbare kluwen van de uitruil van pijn geworden. Ik neem de pijn die mij wordt toebedeeld maar gezeur over het afsteken van wat lullig kindervuurwerk schiet me nu even finaal in het verkeerde keelgat.

Piep

Piep

01-01-2021 om 17:35

Chagrijn

Jo Hanna er is een enorm chagrijn bij mensen, dat zich uit in andere mensen verwijten dat ze het fout doen. Dat zijn dan de 'aso's die een middelvinger opsteken naar de zorg'. Nou ja, ik vind hele andere dingen aso dan kindervuurwerk afsteken of met de buren bij een vuurkorf staan.

Ik hoop dat een bijwerking van het vaccin is dat mensen dat chagrijn weer een beetje kwijtraken. En ook die behoefte om anderen in de gaten te houden en te veroordelen.

Pennestreek

Pennestreek

01-01-2021 om 18:04

Chagrijn?

Omdat ik vind dat het in deze tijd not done is om gezellig in elkaars gezicht te staan hijgen? De regels zijn helder, 2 mensen buiten je gezin. Naast de gebruikelijke dingen die we al maanden moeten doen: afstand houden en mondkapjes gebruiken. Ik vind met 6 man zonder mondkapjes aan een (klein) statafeltje staan dan behoorlijk aso. En het waren niet een paar uur lang dezelfde gasten, er kwamen gingen er veel meer.

Hier in de normaal best rustige buurt trouwens nog de hele dag harde knallen. Op het plantsoen achter ons huis doen de lantaarnpalen het niet meer, omdat een straat verder een lantaarnpaal is opgeblazen. Vanochtend stond ernaast nog een oliedrum te roken. In mijn dorp denk ik dat er dit jaar meer schade is dan andere jaren. Er is hier misschien wel iets minder vuurwerk afgestoken, maar niet heel veel minder dan anders. Helaas.

Piep

Piep

01-01-2021 om 19:27

Algemeen

Het was meer een opmerking in het algemeen, Pennestreek, als je zo de reacties langsloopt. Er zijn best veel mensen geweest die met een vuurkorf buiten stonden en dat kan prima op afstand, maar toch is dat dan weer niet goed. Kindervuurwerk is ook niet goed. Wee je gebeente als je het waagt om je ouders nog te zien zonder glas ertussen. Dan ben je minimaal schuldig aan poging tot doodslag. En kijk nou, de buren hebben twee auto's van bezoek voor de deur staan. En de andere buren zijn niet thuis. Het advies was toch duidelijk: blijf thuis! Enzovoort enzovoort.

Dat komt Piep

Omdat blijkt dat het niet genoeg is. Er worden nog steeds teveel mensen besmet, en teveel opgenomen en overlijden.

Natuurlijk zoek je daar ook een balans in en je kunt niet altijd het hele leven stopzetten, en je zult elkaar daar ook de ruimte in moeten laten en zonodig vergeven.

Maar omdat ik zelf kwetsbaar ben zie ik dat toch scherper denk ik. En als er weer hoogoplopende zorgen op de IC zijn dan is zo'n vuurkorf met teveel mensen er om heen wel schrijnend.

Terwijl mensen het coronavirus ook wel eens willen vergeten, even een momentje gezelligheid met elkaar, zo goed mogelijk nooit perfect.

Terwijl als je de IC ziet, of de verhalen hoort, dan wil je iedereen onder een stolp zetten tot het virus weg is en elk mogelijk contact doet een nekhaar rijzen.

Daar zullen we nog wel een tijdje mee te maken houden.

Piep

Piep

01-01-2021 om 19:53

Kapot

Ik ben bang dat zo'n houding veel kapot maakt in onze maatschappij, dingen die we niet zo makkelijk kunnen herstellen. Sociale cohesie bijvoorbeeld en naar elkaar omkijken. Die roep is er wel, maar als je dat doet staat er altijd wel iemand met een vingertje te zwaaien dat het niet mag.

Laten we er gewoon vanuit gaan dat bijna iedereen zijn best doet. Zo'n virus hebben we niet in de hand, alles wat ons mens maakt zorgt ervoor dat het zich kan verspreiden. De winter helpt een handje. Dit duurt nog tot maart. Dus een beetje meer positiviteit en een beetje minder chagrijn helpen ons er doorheen en zorgen er ook voor dat er straks nog wat over is van onze maatschappij.

Alles wat je normaal gesproken zou prijzen als sociaal gedrag wordt nu gezien als potentieel moordwapen. Asociaal, middelvinger naar de zorg. Grote woorden, afkeuring. Het is de omgekeerde wereld, maar ik wil straks na dit gedoe wel graag leven in een sociale maatschappij. Dus maak het niet kapot.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-01-2021 om 20:00

Margaretha

Ik verwees naar België, en dat was omdat ik verwacht had dat hier in de buurt nog relatief veel afgestoken zou worden, omdat het makkelijker te krijgen is dan wanneer je verder bij de grens vandaan woont. Mijn pubers hadden prima zelfstandig en buiten mijn medeweten vuurwerk kunnen gaan kopen, want maar een half uurtje fietsen. (En veel vrienden hebben bv grootouders in België, en gaan daarom toch al regelmatig de grens over).
Maar ondanks dat amper vuurwerk in ons dorp. Ik heb inmiddels overigens begrepen dat dat bij de grote stad in de buurt anders was, dat ook daar nog steeds veel afgestoken werd.

Maar zeker geen verwijten richting het Belgische beleid. Ik heb wel wat beters te doen dan mee over dat soort dingen druk te maken.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

01-01-2021 om 21:04

Ja precies Piep

Als iedereen op zichzelf let, heeft ie het al druk genoeg. We moeten nog wel even ben ik bang en dan helpt dit gechagrijn op elkaar niet echt.

Margaret

Margaret

01-01-2021 om 21:06

Maar

als je met meer dan twee mensen bij een vuurkorf staat, ben je in overtreding (tenzij het je eigen huishouden is). Dat is anders dan wanneer je kindervuurwerk afsteekt. Dat mag gewoon.

Vicky

Vicky

01-01-2021 om 21:37

Margaret

'als je met meer dan twee mensen bij een vuurkorf staat, ben je in overtreding (tenzij het je eigen huishouden is).'

Dat hoeft toch niet? Gezin/huishouden + 2 gasten + iedereen onder de 13 kan zomaar 10 personen opleveren.

Margaret

Margaret

01-01-2021 om 21:53

Twee gasten

is er 1 te veel.

"Buiten de eigen woning geldt dat maximaal 2 personen in groepsverband ergens heen mogen gaan of iets mogen ondernemen. Kinderen tot en met 12 jaar tellen hierbij niet mee.

Dit geldt voor alle voor publiek toegankelijke plaatsen, binnen en buiten. Dat wil zeggen: op alle openbare plaatsen en in de buitenlucht.
Er geldt een uitzondering voor mensen die op 1 adres wonen."

Toespraak Rutte:
"Ook geldt vanaf morgen buiten een maximale groepsgrootte van 2, tenzij je op pad gaat met het eigen huishouden. Dus samen wandelen kan, maar niet met meer dan 1 vriend of vriendin. En uiteraard ook op anderhalve meter afstand."

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2021 om 22:36

Rolberoertes

Er waren gister een paar enorme knallen. Echt... man... Ik kreeg steeds een rolberoerte. In de avond was het aanzienlijk rustiger, maar voor de hond en kat toch genoeg om er ongelukkig van te worden. Uitlaten hing zelden zo snel en Hond moest vanmorgen vroeg met hoge "grote boodschap"-nood naar buiten. Dat durfde Hond 's avonds niet. Na 12 uur was er toch nog aardig wat vuurwerk, maar het doofde eerder uit. Vandaag nog een enkele knal, maar zoveel minder en dus beter dan normaal!

Normaal is het hier 3 maanden lang "feest". Nu ook, maar vooral naar oudejaarsavond toe echt minder, ik stel me voor dat het verbod op knalvuurwerk daarmee te maken had. Er waren twee wijken tot risicogebied benoemd. Ik vreesde daardoor meer ellende rond ons huis, maar dat viel achteraf gezien mee. Ik weet niet of ik daardoor een rolberoerte meer had, zeg maar 😀.

Ik hoop écht dat de regering de koe bij de hoorns vat en vuurwerk permanent gaat verbieden. Maar ik heb er een hard hoofd in. Zo zielig voor de verkopers en de bevolking waar alles al van afgepakt is....

Kaaskopje

Kaaskopje

01-01-2021 om 22:48

Verkoop in het buitenland

Het zou een goed idee zijn als er eens duidelijke Eoropése afspraken over vuurwerk gemaakt zouden worden. Het is toch idioot dat Belgen en Duitsers überhaupt vuurwerk mogen meegeven aan mensen uit Nederland die het niet mogen afsteken? Vuurwerk uit Polen halen is al helemaal schimmig gebied.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-01-2021 om 23:23

Kaaskopje

In dat geval zouden de regels overal gelijk worden. Waarschijnlijk zou dat dus betekenen dat al het zware Belgische/Duitse/Poolse vuurwerk ook in Nederland legaal wordt. Ik geloof niet dat dat is wat je wil.

margaretha

margaretha

02-01-2021 om 00:07

re tijgeroog

Ik verbaas mi alleen over berichten dat het in België te koop zou zijn. Simpelweg omdat ik hier niet zou weten waar dan. Van toen ik nog in NL woonde herinner ik me de folders van winkels over waar welk vuurwerk te koop was enz. Die zijn er hier niet. Ik vermoed dat het in de grensstreek dus anders is. In een andere vorige woonplaats herinner ik me de "mistbank" van vuurwerkwalmen en het rode tapijt op straat voor ons huis. Hangplek van de toenmalige jeugd.
Overigens ben ik eveneens blij dat carbidschieten hier ook onbekend is. In min vorige woonplaats in het oosten van NL hadden we daar veel lawaai overlast van. En ik voel mee met de eigenaars van het hotel in Joure, nou ja eigenlijk meer met het huis zelf omdat het huis is waar ik gewoond heb en waar mijn ouders gewoond hebben tot hun dood.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-01-2021 om 00:45

Margaretha

In Baarle-Hertog zitten een stuk of 5 (!) vuurwerkwinkels, die het hele jaar door open zijn. Dat aantal is echt niet nodig om alleen de dorpsbewoners van vuurwerk te voorzien, maar onder Nederlanders erg geliefd om hun spul te halen.

Vicky

Vicky

02-01-2021 om 08:03

Cyprus, Griekenland, (Noord-)Ierland en Roemenië kennen al een verbod op vuurwerk voor particulieren. Daar mag vuurwerk alleen door bedrijven met een vergunning worden afgestoken. Zouden ze van mij hier ook best mogen doen. Een paar mooie, professionele shows en verder niets.

margaretha

margaretha

02-01-2021 om 11:02

re tijgeroog

Hoe verschillend het dan kan zijn in 1 land.

Vuurpijl

Vuurpijl

04-01-2021 om 14:19

Bruls

Tegenstanders wees gerust. Jullie gaan winnen. Herbert Bruls roept al dat het verbod maar permanent moet worden.
Hoe hard er eind vorig jaar ook geroepen werd dat het echt alleen deze ene keer verboden zou worden. We zagen het toen al aankomen. Duurt niet lang meer of we mogen nog geen kippescheet meer afsteken.

Rotje

Rotje

04-01-2021 om 14:37

Vuurpijl

dat mocht wegens dierenmishandeling toch al niet.
Ik vind het een prima plan als er professionele vuurwerkshows komen waar je naar kunt gaan kijken. Ik vind vuurwerk prachtig om naar te kijken, maar ik hoef het niet perse zelf aan te steken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.