Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-12-2020 om 17:43

Geen vuurwerk ?

Al die gasten die nu hun bewaarde / illegale/ ongevaarlijke kindervuurwerk afsteken : zijn die vergeten waarom er een verbod is en wanen ze zichzelf onschendbaar??
Hoe moet dat straks bij de SEH ?


Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2021 om 23:47

Kan wel zijn Piep

Maar het helpt wel. Dit jaar geen bommen onder mijn auto. Ik teken er voor.
Sierwerk knalt wellicht iets minder hard, maar potentieel natuurlijk nog steeds voer voor bommen.

Daarom wat mij betreft dus gewoon niet!

Kaaskopje

Kaaskopje

05-01-2021 om 00:31

Sier of geen sier

Het risico op ongelukken door vuurwerk, is al een goede reden om het af te schaffen en de andere bezwaren zouden de rest moeten doen. Maar dat zal de volgende regering moeten beslissen, dus ik voorzie sowieso nog geen definitief verbod voor de volgende keer. Ze zouden net als bij nertsenfokkers een einddatum af moeten spreken, zodat verkopers andere inkomstenbronnen kunnen zoeken. Verstandigerds zouden dat nu al kunnen doen.

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:05

Ginny

Ik heb dit jaar evenveel, zo niet meer bommen gehoord dan anders. Voor het eerst enorm geschrokken van een bom in een put vlak voor de voortuin. De pakketbezorger had zijn bus er vlakbij.... Hoe los je dat op?

Triva

Triva

05-01-2021 om 06:10

Kaaskopje

Ik ben niet tegen een vuurwerkverbod, ik reageerde op jouw "ivm illegaal en slechte handhaving doen we het maar niet".

Ik wil het stappenplan zoals we dat hadden ingezet en dat de belofte wordt gehandhaafd dat de ervaringen door het vuurwerkverbod door corona niet gebruikt worden om het vuurwerk meteen voor altijd te verbieden.

Vicky

Vicky

05-01-2021 om 07:11

Piep

'Die 16-jarigen vinden legaal vuurwerk helemaal niet interessant meer'

Dus? Veel 16-jarigen vinden hun brommer ook niet interessant meer. Zet je die dan ook op een motor zonder dat ze hun rijbewijs hebben?

Als mensen vuurwerk afsteken echt een primaire levensbehoefte vinden, staat het ze vrij om een opleiding tot vuurwerkbeziger te doen. Kunnen ze bij feesten, bruiloften en kermissen lekker los gaan. Op een veilige manier.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

05-01-2021 om 07:24

Handhaving Triva

En dat is makkelijker bij een totaal verbod.

Emmawee

Emmawee

05-01-2021 om 08:14

Hangkous (o.t.)

Wat grappig! Ik heb altijd gedacht dat jij uit Brabant kwam. Ik associeerde jouw naam met Carnaval, denk ik.
Zelf ben ik opgegroeid in de Zilk en heb dus een aanzienlijk deel van mijn jeugd in Hillegom doorgebracht. Zwemmen bij de Vosse en drop kopen bij de Peperkorrel.

Vicky

Vicky

05-01-2021 om 08:18

Triva

'en dat de belofte wordt gehandhaafd dat de ervaringen door het vuurwerkverbod door corona niet gebruikt worden om het vuurwerk meteen voor altijd te verbieden.'

Als je een regering had gewild die zich aan beloftes zou houden, had je niet op de VVD moeten stemmen ...

Piep

Piep

05-01-2021 om 08:28

Huh?

'Die 16-jarigen vinden legaal vuurwerk helemaal niet interessant meer'

Dus? Veel 16-jarigen vinden hun brommer ook niet interessant meer. Zet je die dan ook op een motor zonder dat ze hun rijbewijs hebben?"

Huh? Het argument was dat vuurwerk niet veilig is in handen van 16- jarigen. Maar die doen al lang niet meer aan legaal vuurwerk, wat zij doen is al verboden. Ik zeg niet dat dat van mij wel mag, dus deze vergelijking slaat als een tang op een varken. Ik zeg dat een verbod voor deze groep illegaal vuurwerk alleen maar gewilder maakt.

Ik ben benieuwd of we cijfers te zien krijgen over illegaal vuurwerk dit jaar. Ik denk dat het veel meer was dan andere jaren, waarmee de overlast en risico's alleen maar groter zijn geworden.

Hangkous

Hangkous

05-01-2021 om 08:37

Als geboren Zilker

Weet je toch wel waar Hangkousen wonen?
Ach ja...de Peperkorrel goeie ouwe tijd toen we nog met guldens betaalden.
Op mijn twaalfde naar de MAVO zo'n 41 jaar geleden en daar zat ik ineens met Zielkers in de klas die (Hoe dichtbij ze ook woonden) toch hun eigen taaltje hadden.
Warme herinneringen aan.

Emmawee

Emmawee

05-01-2021 om 08:37

Slachtoffers

De vuurwerkslachtoffers met Oud en Nieuw waren dit jaar allemaal mannen, die het vuurwerk zelf hebben aangestoken. Geen omstanders. Dat lijkt me een gunstig effect van de lockdown, niet van het vuurwerkverbod.

Hier (regio Leiden) was er tussen twaalf en één veel vuurwerk, maar verder was het beduidend rustiger dan andere jaren.

Ik ben al jaren voor een afsteekbewijs, dat je kunt halen na een gedegen cursus. Handelaren mogen alleen verkopen aan mensen met zo'n afsteekbewijs. En een alcoholverbod als je gaat afsteken. Dat zou al heel wat ellende schelen. Maar een verbod is natuurlijk makkelijker dan het optuigen van zo'n organisatie voor slechts één uurtje per jaar.

En daarmee zijn ook niet alle problemen in één keer opgelost. Het illegale vuurwerk is een flink probleem, vooral omdat het steeds zwaarder wordt. Doodeng idee inderdaad, die bommen die rondgaan onder pubers.

Maar het zijn verschillende problemen, met verschillende oplossingen. Zoals het overschrijden van de maximum snelheid ook een ander probleem is dan illegale straatraces. Dat laatste pak je niet aan met een extra flitspaal.

vuurwerkclubs

De vuurwerkbond (kennelijk een vuurwerkbelangenclub) heeft een slimme vlucht naar voren ingezet en gepleit voor vuurwerkclubs.Clubjes amateurs, met de nodige mitsen, maren, papieren en certificaten (het is Nederland tenslotte), minimumleeftijd 25 jaar, die dan in een buurt een met alle waarborgen omgeven vuurwerkshow kunnen opzetten voor de liefhebbers.
Een middenweg tussen "alleen professionele vuurwerkshows" en gebruik door willekeurig wie.

Zie bijvoorbeeld hier: https://www.ad.nl/binnenland/bond-in-offensief-plan-voor-lokale-vuurwerkshows-in-de-maak~a94ac6c9/

Klinkt zo beroerd nog niet. En complimenten voor de timing, niet wachten tot oktober maar met de restjes oliebol van de afgelopen jaarwisseling nog tussen de kiezen meteen aan de slag voor het komende jaar.

Groeten,

Temet

Emmawee

Emmawee

05-01-2021 om 08:48

Hangkous

Geen geboren Zilker! Ik was twee toen we er kwamen wonen en dan ben je en blijf je gewoon import. Mijn zussen en ik gingen in Noordwijkerhout naar school. Verder weg, maar je kon dan tenminste wel met de bus in de winter!
Mijn ouderlijk huis is in '97 verkocht en sindsdien kom ik er nog maar een paar keer per jaar (op het kerkhof).
We schelen 5 jaar, maar ik gok dat we binnen een kwartier praten die ene handshake wel gevonden zouden hebben.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-01-2021 om 08:49

Illegaal

Illegaal vuurwerk is een probleem, maar de handhaving is lastig omdat het gemaskeerd wordt door legaal vuurwerk.

Illegaal vuurwerk is alleen behoorlijk te bestrijden door alles te verbieden.

En legaal vuurwerk in - al dan niet onverantwoordelijke - handen is ook behoorlijk gevaarlijk. (Zie bankstel & kinderwagen)

Emmawee

Emmawee

05-01-2021 om 08:57

Margaret

Hm... Dan ben ik verkeerd geïnformeerd. Ik hoorde dit gisteren op BNR, doorgaans redelijk betrouwbaar.
Wat een verschrikkelijk verhaal trouwens.

Margaret

Margaret

05-01-2021 om 09:00

Ik heb ook zo iets gelezen

misschien was Tjeerd de Faber aan het woord en ging het alleen over de slachtoffers die bij het Oogziekenhuis binnen kwamen. Ik kon het ook niet terug vinden.

Margaret

Margaret

05-01-2021 om 09:04

Zelfs dat niet

uit het verslag in NRC blijkt dat het eerste slachtoffer daar iemand was naast wiens hoofd een onbekend stuk vuurwerk ontplofte. Dat klinkt niet alsof hij dat zelf had afgestoken.

Zonnehoed

Zonnehoed

05-01-2021 om 09:05

Niet nieuw

Deze discussie is niet alleen door Corona ingegeven. Veel gemeenten, waaronder de grote steden, zijn al langer voor een totaalverbod. En dat is niet voor niets, dat is op advies van artsen, politie, veiligheidsregios, milieuorganisaties etc. En de resultaten van de afgelopen jaarwisseling bevestigen dat een verbod een goed idee is. Ik snap echt niet dat mensen het argument dat ze vuurwerk leuk vinden blijven gebruiken, als je weet hoeveel slachtoffers, schade en andere ellende door vuurwerk wordt veroorzaakt. Dat staat totaal niet meer in verhouding. Niet alles wat leuk is is ook goed.

Margaret

Margaret

05-01-2021 om 09:06

Nou ja

de vijf mensen die een hand moeten missen, zullen het wel zelf afgestoken hebben.

Zonnehoed

Zonnehoed

05-01-2021 om 09:08

11 jarigen

Naast het slachtoffer in #104 las ik over een andere elfjarige die een op straat gevonden cobra afstak die in zijn hand ontplofte. Maar verder is een vuurwerkverkoop echt een slecht idee.

Hangkous

Hangkous

05-01-2021 om 09:09

Waarschijnlijk wel

===We schelen 5 jaar, maar ik gok dat we binnen een kwartier praten die ene handshake wel gevonden zouden hebben.====

Ik ben "wereldberoemd" in heel het dorp. Veel mensen (her)kennen mij nog van vroeger kennen mijn familie dus die handshake kunnen we vinden als we dat zouden willen.
Ik niet, ik ga liever anoniem verder hier.

Emmawee

Emmawee

05-01-2021 om 09:51

Hangkous (o.t.)

"Ik niet, ik ga liever anoniem verder hier."
Ja, ik bedoelde dat gesprek ook meer hypothetisch.

Wendelmoed

Wendelmoed

05-01-2021 om 22:12

Slachtoffers

Er zijn meer slachtoffers dan alleen de mensen die een hand of oog moeten missen (of hun leven) doordat ze zelf iets fout deden of pech hadden tijdens het afsteken.
Elk jaar lijden een hoop huisdieren hieronder. Hoe het zit met wilde dieren, geen idee, maar de watervogels heir op het eiland zullen vuurwerk vast erger vinden dan de gebruikelijke terreur van kinderen en hangjongeren.
En de bejaarde die maar liever geen boodschappen meer doet eind december sinds er iemand vuurwerk onder zijn rollator gooide, of zijn vrouw die dan maar een wildvreemd iemand vraagt haar terug naar huis te begeleiden langs alle knallende hangjongeren zullen ook niet gelijk de krant halen maar triest is het wel.
Waarom zouden die eigenlijk minder rechten moeten hebben?

Ik vond het kaal deze jaarwisseling dat waar wij zaten amper vuurwerk werd afgestoken. Dus ergens zal ik het wel missen.
Maar ik was ook wel blij dat het bos niet weer bijna in de hens ging door zo'n stomme brandende ballon, en dat er veel minder afgestoken werd en dus minder troep bleef liggen.
En onze wijk was minder in staat van beleg dan anders, mijn zus vertelde dat ze om half een al naar bed kon ipv tot twee uur op te zitten terwijl alles in de wijk wordt opgeblazen (zo klinkt het dan althans).
Misschien moeten we maar afspreken dat we het om en om doen. Ene jaar niet, andere wel. Of ene helft van het land niet, dan kan iedereen die wil knallen naar de andere helft...

Vicky

Vicky

06-01-2021 om 06:56

Wendelmoed

'Hoe het zit met wilde dieren, geen idee'

Vleermuizen en eekhoorns die uit hun winterslaap zijn gehaald, uilen die sterven door de honger, spreeuwen die een hartstilstand krijgen en reeën die de weg kwijt zijn. Voor wilde dieren was deze jaarwisseling geen pretje. "Sommige dieren vluchten zichzelf de dood in."
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4972906/dieren-vuurwerk-wild-vogels-paarden-hartaanval-knallen-nieuwjaar

https://www.onzenatuur.be/artikel/wilde-dieren-houden-niet-van-vuurwerk

Klaartje

Klaartje

07-01-2021 om 20:47

Vuurwerk

Ik ben voor een verbod, maar dat is omdat ik 2 honden heb waarvan er 1 echt door het lint gaat. Deze jaarwisseling was er ook "maar" 6 miljoen euro schade, de helft van andere jaren, nog te veel lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.