Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Wilgenkatje

Wilgenkatje

31-12-2020 om 17:43

Geen vuurwerk ?

Al die gasten die nu hun bewaarde / illegale/ ongevaarlijke kindervuurwerk afsteken : zijn die vergeten waarom er een verbod is en wanen ze zichzelf onschendbaar??
Hoe moet dat straks bij de SEH ?


Vicky

Vicky

04-01-2021 om 14:40

We?

'We zagen het toen al aankomen. Duurt niet lang meer of we mogen nog geen kippescheet meer afsteken.'

U bent koninklijk meervoud, begrijp ik?

Ik kan niet wachten tot het definitieve verbod in gaat. Maar goed, ik ontleen mijn bestaansrecht ook niet aan verwoeste prullenbakken en doodsbange huisdieren.

Vuurpijl

Vuurpijl

04-01-2021 om 14:55

Kippenscheet

Kippenscheet is een stukje vuurwerk dat nauwlijks geluid maakt
En wees gelukkig. Ik zei al jullie gaan toch wel winnen. Fijn dat jij wel kan genieten van vuurwerkshows

Zonnehoed

Zonnehoed

04-01-2021 om 15:01

Beter

Hoe eerder een vuurwerkverbod hoe beter. Levensgevaarlijk, zelfs met het verbod van dit jaar waren er nog slachtoffers. En dan nog vandalisme en de overlast voor dieren en milieu, wat mij betreft het verbod gelden.

Overigens zie ik die vuurwerkshows niet gebeuren, dat is onbetaalbaar. Of commerciële partijen moeten zich daarmee gaan bemoeien. Maar dan lijkt me een droneshow nog een veel beter alternatief.

Vuurpijl

Vuurpijl

04-01-2021 om 15:01

Vicky

We is een aantal vrienden, allemaal niet koninklijk Maar wij hebben nog nooit wat kapot gemaakt met vuurwerk. Ik ontleen geen bestaansrecht aan verwoesten.

Sorry dat ik vuurwerk leuk vind. Ik ga diep door het stof. Hoe durf ik
Vuurwerkdiscussies zijn toch niet te winnen en het wordt toch wel verboden

Vicky

Vicky

04-01-2021 om 15:15

Vuurpijl

'Sorry dat ik vuurwerk leuk vind. Ik ga diep door het stof. Hoe durf ik'

Ik kan niks met dat soort passief-agressieve gedoe.

'Maar wij hebben nog nooit wat kapot gemaakt met vuurwerk. '

Wel eens van luchtvervuiling gehoord?

'Ik ontleen geen bestaansrecht aan verwoesten.'

Maar wel aan doodsbange huisdieren?

Vuurpijl

Vuurpijl

04-01-2021 om 15:18

Trektouwtjes meteen maar mee verbieden

Je blijft maar aannemen dat ik in wezen agressief ben. Ik zei al, vuurwerkdiscussies zijn niet te winnen.

Maar verbied vooral alles. Vergeet de stinkbommen en de trekrotjes niet.

Piep

Piep

04-01-2021 om 15:36

Verbod

Ik ga er vanuit dat de partijen zich houden aan de afspraak dat het verbod alleen voor dit jaar gold om de zorg te ontlasten. Ik zou het niet juist vinden om deze crisis te misbruiken voor een definitief vuurwerkverbod. Voor heel veel mensen hoort vuurwerk bij oudjaar. Voor mij ook.

Knallers en pijlen waren al verboden, siervuurwerk brengt weinig schade met zich mee. Dus de partijen die een vuurwerkverbod willen kunnen dat rustig opnieuw inbrengen in de Tweede Kamer, waar er op democratische wijze over gepraat kan worden. Zonder de druk van een overbelaste zorg. We zullen zien wat er dan uit komt.

Hangkous

Hangkous

04-01-2021 om 15:53

Ook siervuurwerk knalt

Het siervuurwerk knalt niet zo hard als die illegale knallen maar wel hard genoeg om een hoop dieren de stuipen op het lijf te jagen.
We hadden buren met een hond en hebben nu buren met katten vreselijk als je ziet hoe bang die beesten zijn. (Ik ben echt geen honden liefhebber) Maar als ik hoorde en zag hoe bang de hond van de buren was bij iedere knal al in de weken nare oud en nieuw toe dagen had ik echt medelijden met alle honden in de buurt. Zelfs werken na oud en nieuw schoot de hond nog in pure paniek het huis in als er ergens een kliko omviel of als de klep van de vuilcontainer van de flat aan de overkant te hard dicht ging.
Van mij mag dat vuurwerkverbod eet komen.
Onnodige luchtvervuiling, nadien onnodig zwerfvuil (niemand die zijn zooi opruimt hier)
doodsbange dieren maar ook een hoop kleine kinderen die het eng vinden.
De prijs voor een uurtje lol is gewoon te hoog.

Triva

Triva

04-01-2021 om 16:12

niet eerlijk

De discussie houden jullie niet zuiver en dat vind ik niet eerlijk:
"Maar als ik hoorde en zag hoe bang de hond van de buren was bij iedere knal al in de weken nare oud en nieuw toe dagen had ik echt medelijden met alle honden in de buurt."

Ik durf te wedden dat Vuurpijl zich gewoon aan de regels houdt, die een paar jaar geleden zijn aangescherpt (alleen afsteken op oudjaarsdag vanaf 10 uur tot 2 uur in de nacht. Nu 18 uur).

Aankomen met huisdieren die er al weken ervoor last van hebben gaat niet veranderen bij een vuurwerkverbod. Nu mocht er niks verkocht worden en, het was wel rustiger, de weken ervoor hoorde ik nog steeds wat. Als men wil komen ze er wel aan.

Als je huisdieren hebt die er last van hebben dan ga je letterlijk op de hei zitten met oud en nieuw. Genoeg vuurwerkvrije parken. Een vuurwerkverbod helpt niet, die dieren hebben nog steeds angst van de plaatselijke vuurwerkshow op het voetbalveld om de hoek.

vlinder72

vlinder72

04-01-2021 om 16:18

vuurwerk

Ik vond het dit jaar wel leuk. Ik had heel naief gedacht dat er geen vuurwerk zou zijn om 12.00 uur maar dat was er wel. Verder was het bij ons voor oud en nieuw redelijk rustig. Geen pubers en veel te jonge kinderen met rotjes in plastic tassen die die dingen overal en nergens zonder op te letten ergens naar toe gooien. Veel rustiger dan de jaren ervoor maar om 12 uur ging het heel even, heel heftig los. Wel heel mooi overigens.

Als het voortaan rustig is in aanloop van oud en nieuw en dan alleen vuurwerk rond 12.00 uur dan zou ik daarvoor direct tekenen.

Heb je alleen die idioten met die cobra's en het aan elkaar geknoopte vuurwerk nog. en die dronken lui die het leuk vinden om auto's in brand te steken en de politie te belagen.

Piep

Piep

04-01-2021 om 18:06

Meer

Ik denk dat er zonder legaal vuurwerk alleen maar meer mensen zijn met illegaal vuurwerk en er meer auto's in de fik gaan (zag je dit jaar al, geen fijne trend).

Wat betreft huisdieren: die heb ik zelf. Ook wel een kwestie van trainen hoor, die van mij neem ik om 24 uur mee naar buiten naar het vuurwerk. Geen probleem. De kat zoekt een rustig plekje, ook geen probleem. En lukt dat niet, ga je lekker in een hutje op de hei.

Het is (legaal) maar een paar uur per jaar. Onzin om daar nu zo'n groot probleem van te maken. Het illegale vuurwerk is een veel groter probleem. Verbieden van legaal vuurwerk maakt illegaal vuurwerk alleen maar interessanter.

Vicky

Vicky

04-01-2021 om 18:30

Piep

'En lukt dat niet, ga je lekker in een hutje op de hei.'

Serieus? Ik moet met mijn katten mijn huis uit omdat een stel idioten ...

Dacht het niet.

Vicky

Vicky

04-01-2021 om 18:36

Handhaving

'Ik denk dat er zonder legaal vuurwerk alleen maar meer mensen zijn met illegaal vuurwerk en er meer auto's in de fik gaan (zag je dit jaar al, geen fijne trend).'

Hanfhaving is juist veel makkelijker als ál het vuurwerk verboden is. Geen discussie over de categorie waaronder de rotjes van Pietje vallen, geen discussie of het vuurwerk alleen bewaard of ook afgestoken wordt. Gewoon al het vuurwerk voor particulieren verbieden, invoer, opslag, verkoop, transport, afschieten. Alleen nog mooie shows van professionele bezigers.

Triva

Triva

04-01-2021 om 19:32

Vicky

onzin Vicky... ik heb al wekenlang last van de buurjongens die gemiddeld om de dag twee of drie dingen aansteken. Dat is niet te handhaven. Dat was het vorig jaar overigens ook niet. Alleen het afsteken van groots vuurwerk om 12 uur kun je wellicht handhaven als echt verder bijna niemand dat doet. Zoveel als er nu was: niet te handhaven.

Dream on, een vuurwerkverbod gaat het huisdierenprobleem niet oplossen.

Piep

Piep

04-01-2021 om 19:48

Handhaven

Een verbod is totaal niet te handhaven Dat was toch wel heel duidelijk afgelopen oud en nieuw? Hoeveel bonnen zijn er uitgeschreven voor vuurwerk afsteken? Terwijl alle vuurwerk verboden was. De politie was al druk met alle opstootjes en dat terwijl er zoveel mogelijk agenten op straat waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 20:02

Tijgeroog

Of in die landen passen ze het beleid meer aan landen als Nederland aan? Of is dat onmogelijk?

Tango

Tango

04-01-2021 om 20:28

Vuurwerk leuk vinden

Mag dat niet? Ik vind vuurwerk ook leuk, maar dan alleen van die pijlen met mooie kleuren en sterren en fonteinen. En niet dat knalwerk.
En ook ik was blij dat er hier toch wat werd afgestoken om 24.00 u. Diverse mooie pijlen gezien, hoort er toch bij vind ik. Zoon en ik hebben ook wat kleine fonteintjes afgestoken, gekocht bij de supermarkt. Ik heb niet begrepen dat dit niet zou mogen.
We stonden met z'n tweeën buiten, dus heel netjes. De buren waren met iets meer, hadden duidelijk meer dan 2 volwassenen op bezoek en waren ook al vanaf 21.00 u bezig met afsteken. Vond ik iets minder geslaagd want zaten harde knallen bij. Maar ja, het is maar 1 keer per jaar.
Nog minder waren de knallen die ik 's nachts om 5.30 u. nog hoorde.
Van mij mag vooral het knalvuurwerk verboden worden en het siervuurwerk in shows om 24.00 u. Dan ben ik tevreden. Maar zal wel niet uitgevoerd worden denk ik.
Oh ja en handhaving, die heb ik de hele avond en nacht niet gezien en gehoord, terwijl dit makkelijk gekund had bij onze buren die al flinke tijd bezig waren. Maar blijkbaar hadden ze al genoeg inzet getoond tijdens de vuurwerkbom die hier in de buurt in de middag een explosie had aangericht.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 20:57

Kriegel

Ik word altijd kriegel van "daardoor juist meer illegaal vuurwerk", " het is toch niet te handhaven". Is dat "Gooi de handdoek meteen maar in de ring-commentaar"? Of is de wens de vader van de gedachte?

Met die houding gaat het inderdaad nooit wat worden met het beëindigen van een nog relatief korte traditie die erg leuk was, maar met de kennis en ervaringen van nu totaal onverdedigbaar is geworden.

Piep

Piep

04-01-2021 om 21:36

Onverdedigbaar?

Waarom? Het is gewoon een leuke traditie. Je moet vooral zorgen dat het veilig kan.

Hangkous

Hangkous

04-01-2021 om 22:00

Leuke traditie?

Als kind/ tiener/ jongvolwassene was mijn vader nog bij de vrijwillige brandweer. Ieder jaar was het de vraag of mijn vader bij het ploppen van de kurk kon zijn. Meestal niet, want er was altijd wel een vuurwerk gerelateerd klein of wat groter brandje te blussen.
Een ook ruim 30 jaar geleden al werd het hulpverleners soms moeilijk gemaakt om hun werk te doen.

Bange dieren, bange kinderen, milieuvervuiling, zwerfvuil, oogletsel, kwijtraakte vingers. Heb nooit begrepen wat er leuk was aan consumenten vuurwerk.

Triva

Triva

04-01-2021 om 22:02

kaaskopje

"Ik word altijd kriegel van "daardoor juist meer illegaal vuurwerk", " het is toch niet te handhaven". Is dat "Gooi de handdoek meteen maar in de ring-commentaar"? Of is de wens de vader van de gedachte?"

Ik snap wat je bedoelt maar dat gaat prima op bij alles maar niet als het argument is 'die arme huisdieren dus vuurwerk moet verboden worden'.

Elke knal is funest voor die dieren en dan helpt het dus echt helemaal niks als het niet te handhaven is want dat is het dus niet. Vuurwerk verbieden helpt dus niet voor de huisdieren. Zelfs bij de vuurwerkshows niet, pas als de hele wereld vuurwerk niet meer mag verkopen aan particulieren zal het wellicht helpen maar dan toch... illegaal is interessant.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 22:08

Ben ik niet met je eens Piep

Ik ben de laatste die zegt dat vuurwerk níet mooi kan zijn. Maarrr... kijk je naar de gevolgen dan weegt het plezier niet op tegen de schade. Lichamelijk letsel, dierenleed, zowel van huisdieren als wilde dieren. Vogels zijn volledig van de rel tijdens het vuurwerk. Katten zitten onder de bank van angst en honden gaan noodgedwongen op vakantie naar stillere plaatsen, krijgen van alles toegediend etc.. Mensen met gezondheidsklachten (na corona nog veel meer dan ervoor) kunnen niet naar buiten. In wijken met zwaar geschut zitten buurtbewoners met schrik achter de gordijnen. Dat ruiten echt kunnen springen door een vuurwerkbom is inmiddels wel duidelijk. Illegaal inmiddels, dus hoe is het mogelijk dat minderjarigen zonder rijbewijs dat kunnen afsteken? Wíe zijn de meerderjarigen die het halen en eventueel opslaan voor de minderjarigen?

Wat mensen met hun zuurverdiende geld doen, is hun zaak, maar als dat nadelige effecten heeft op hun omgeving en meer, dan is het geen privézaak meer.

Lou

Lou

04-01-2021 om 22:21

Ook kriegel

Kaaskopje:
"Ik word altijd kriegel van "daardoor juist meer illegaal vuurwerk", " het is toch niet te handhaven"."

Nou, ik ook. Laten we lekker alles goedkeuren wat we moeilijk te handhaven gaan vinden dan? Nee toch. Laten we liever tóch verbieden, ook al is het moeilijk te handhaven. Dan stel je in elk geval een nieuwe norm. Een verbod, samen met meer bewustwording over onnodige verwondingen, oogletsel, dierenleed, milieuvervuiling en oplevende oorlogstrauma's (vergeet ik nog iets?) zal langzamerhand leiden tot minder vuurwerk. En: ook minder vuurwerk is winst, de teller hoeft niet direct volgend jaar op nul te staan.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 22:33

Vuurpijl

De eigenaar van die doos met lichtkogels die een paar jaar terug omviel en zijn lading op ooghoogte op ons groepje begon af te schieten had ook vast niets kwaads in zijn bedoeling, maar toch heeft mijn zwager er een litteken in z'n nek aan overgehouden (en dan hebben we nog veel geluk gehad, mede dankzij mijn snelle actie).

Ik heb in mijn jeugd wel degelijk vuurwerkstunts uitgehaald en ik heb daar wel wat ding van geleerd. Dat spul is veel te gevaarlijk om door amateurs af te laten schieten en ZEKER te gevaarlijk om aan testosteron-gevulde pubers te geven.

Ben blij dat het afgeschaft wordt.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 22:35

Lou

"Nou, ik ook. Laten we lekker alles goedkeuren wat we moeilijk te handhaven gaan vinden dan?"

Het rookverbod was zogenaamd ook niet te handhaven, maar daar raken we met z'n allen toch aardig aan gewend inmiddels.

Ad Hombre

Ad Hombre

04-01-2021 om 22:42

Paar gevalletjes

Kinderen (pubers) en met name jongens zijn gewoon onverantwoordelijk. Vuurwerk naar groepjes mensen gooien is echt een ding. Meestal gaat dat goed hoor, knalt het op de grond of in de lucht, maar niet altijd. Een bevriende huisarts had een paar jaar terug dienst met oudjaar, was er zo'n naar een groepje gegooid rotje bij een meisje terechtgekomen. Ze had een vuurwerkbril op gelukkig, maar haar gezicht en haar oor waren behoorlijk gewond door dat 'geintje'.

Oh ja, en dat kindje waarbij een stuk kindervuurwerk in de kinderwagen terecht was gekomen. Hop, naar het brandwondenziekenhuis.

https://nos.nl/artikel/2354731-baby-gewond-door-vuurwerk-in-kinderwagen.html

En weten we die brand nog van vorige jaarwisseling? Vader en zoontje van 4 dood.

https://nos.nl/artikel/2317002-hoe-vuurwerk-en-een-bankstel-leidden-tot-fatale-flatbrand-in-arnhem.html

Niet vreemd dat tweederde van de Nederlanders inmiddels voor een totaalverbod is.

Piep

Piep

04-01-2021 om 23:02

Veilig

Vuurwerk dien je veilig te gebruiken, dat staat buiten kijf. Dat is wat anders dan verbieden. Bovendien gebeuren vrijwel alle ongelukken met knalvuurwerk en pijlen. En die waren al verboden. Blijft nog illegaal vuurwerk over. Dat is al illegaal, maar was dit jaar nog veel populairder dankzij het verbod op legaal vuurwerk.

Ik heb er geen probleem mee als het afgeschaft wordt na een democratisch besluit in de Tweede Kamer. Wel als dat onder valse voorwendselen er doorheen wordt gedrukt. En ik denk dat we minimaal 1 jaarwisseling zouden moeten doen wat al besloten was: alleen siervuurwerk (muv pijlen). En zien wat dat oplevert. Ik denk minder rotzooi en overlast dan afgelopen jaarwisseling.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2021 om 23:23

Tja helaas

Dit is in mijn ogen nu een typisch voorbeeld van hoe de goeie onder de kwaden moeten lijden.

Wat een genot deze jaarwisseling. Voorheen twijfelde ik nog een beetje, maar ik ben er wel uit. Ik kan niet wachten totdat het vuurwerk verbod permanent wordt.

Helemaal eens met Ad dus.

Wie wil stoken, wordt maar (semi-) professional. Het gekkenwerk om dit aan 16-jarige testosteronbommetjes over te laten.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 23:28

Triva en algemeen

Huisdieren xijn één argument van meerdere.

Maar als we het daar even op toespitsen... wat gebeurt er op straat als een persoon zijn hond openlijk schopt? Ik vul het in: mensen bellen ter plekke de politie, schreeuwen als ze lef hebben dat die idioot moet stoppen met mishandelen en typen 2 minuten later hun verontwaardiging van zich af op Facebook. Die arme hónd!

Vertel je dat je hond een hoopje ellende is tijdens vuurwerk, dan moet je niet zeuren en het maar uitzitten. "'t Is onze traditie en daar moet je van afblijven." Dierenliefde stopt waar vuurwerk begint.

Gelukkig is onze huidige hond niet zo in de stress als andere die we hadden, maar genoeg om niet buiten te willen zijn en buiten op 1 januari nog eng te vinden. Maar ja, daar is zijn "wc" nu eenmaal.

Nog wat over andere dieren: https://www.ad.nl/buitenland/honderden-vogels-vallen-dood-neer-tijdens-oud-en-nieuw-in-rome~ac571921/

http://horizon.science.uva.nl/fireworks/index.2020.en.html

Begin je over luchtvervuiling dan "moeten auto's zeker ook maar van de weg? Die vervuilen veel meer man! En al die vliegtuigen dan??", gaat het nog door. Tja, dat is dus praten tegen de bierkaai. Ja maar, laatste poging, mijn buurvrouw met copd dan? (Dat moet toch wat medeleven opleveren, denk je hoopvol) "die blijft dan toch lekker binnen, haar probleem!" (Weg hoop)

Ik ben dat gedrag inmiddels echt zat. We zitten dit jaar notabene met een gezondheidscrisis en in het algemeen met een klimaatprobleem. Dat het klimaat een vaag begrip is voor sommigen, nou vooruit, maar wat is er vaag aan "Dit jaar niet vanwege corona?"

Los van de schadelijke effecten is het een totaal uit de hand gelopen bezigheid, oh sorry traditie. Vandaag ging het verhaal dat in onze stad een deel van een straat ontruimd moest worden, omdat er explosiegevaar dreigde van zéér waarschijnlijk een vuurwerkbom. Het bleek een pvc buis gevuld met sterretjes te zijn. Heel lollig, maar het illustreert dat die angst bestaat en soms wél terecht is.

Ihkv oma vertelt: 50 jaar geleden werd vuurwerk afgestoken na 12 uur en verkeerden we absoluut niet in een simulatie van een bombardement. 25 jaar geleden durfden we nog net aan een ommetje te maken met onze kinderen naar een andere straat. 2019/2020 écht niet, zonder kinderen. Onze buren, met jonge kinderen, durfden zelfs niet in hun tuin naar boven te kijken.

Piep

Piep

04-01-2021 om 23:37

Het punt is

Die 16-jarigen vinden legaal vuurwerk helemaal niet interessant meer. Een paar jaar geleden waren de nitraten in, maar nu zijn het al cobra's. Het zijn heuse bommen. Levensgevaarlijk. Al in september worden ze op school verkocht en vanaf dan liggen ze in kluisjes en onder het matras.

Een verbod maakt voor die leeftijd echt niet uit, want wat zij leuk vinden is al verboden. En daarom doen ze het juist.

Het enige dat nog legaal is is siervuurwerk vanaf 22 uur, dacht ik. Potten dus. Dat is niet de overlast. Wat overlast geeft is al lang verboden. Het enige wat je met een verbod treft is het mooie vuurwerk om 24 uuur, waar heel veel mensen van genieten. De rest is allemaal al illegaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.