Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MRI

MRI

13-05-2026 om 11:25

Gevaar voor onze dochters? (en zonen)

https://www.youtube.com/watch?v=0_hyFT6ULqQ
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?

Ik heb drie zoons en dit is zeker een onderwerp van gesprek. De manosphere, het patriarchaat, feminisme. Juist omdat ik jongens heb, ik realiseer me dat zij de toekomstige generatie zijn die hierin iets anders kunnen doen. En omdat ik weet dat deze denkwijze ook heel schadelijk is voor jongens en mannen.

De jongeren die ik ken zijn hier niet mee bezig. En nemen jongens of mannen die zo denken ook niet serieus. Dat zijn in hun ogen eerder losers die geen vrouw kunnen krijgen. Als je dochter zelfverzekerd in haar schoenen staat laat ze zich niet zo behandelen. Heb je een onzeker meisje wat niet al te intelligent is dan heeft die in zijn algemeenheid al meer kans op een verkeerde partner natuurlijk. 

Ik heb een dochter van 24 en een zoon van 21 en de manosphere is inderdaad regelmatig onderwerp van gesprek. Mijn zoon is de generatie die verschil kan maken. Hij doet een mbo opleiding met veel jongens in de klas waar best veel types zitten die Andrew Tate aanhanger zijn. Hij is dan degene die met weerwoord komt en probeert de jongens er anders over te laten denken. Dochter doet een studie aan de uni waar de studenten de genders als gelijken zien. Helaas zijn er professoren die nog steeds vinden dat er geen plaats is voor de vrouwen in de wetenschap en dat zijn dan mannen die dit actief uitdragen. Dochter vult dan echt bij vakevaluaties in dat de professor een verkeerde houding ten opzichte van vrouwen heeft.
Het is 2026, vrouwen en mannen moeten dit niet meer pikken!
Zelf spreek ik in mijn vrijwilligerswerk ook jongens aan die actief zijn in de manosphere en het normaal vinden om vrouwen/meisjes te kleineren en of af te katten. Zo gaan we niet met elkaar om.

Laten we vooral ook stoppen met het gebruiken van het woord 'meisjes' voor alle meiden, dames, vrouwen die voorbij de kleuterleeftijd zijn. 
Je zegt toch ook geen jongetje tegen iemand van -zeg- 16?  

Zowel bij ons huis als op mijn werk (middelbare school) is dit een onderwerp dat vaak langskomt. Het is gevaarlijk naïef om te denken dat het allemaal wel meevalt 

Mijn dochter merkt het wel ja op haar middelbare school. We praten er regelmatig over, ik heb 2 meiden thuis. 

Zeker een gevaar. Ik heb al vaker gehoord dat docentes en meiden op school er last van hebben.
-
Toen ik rond 2000 voor het eerst het internet op ging, verbaasde ik mij erover hoeveel haat mannen toen al naar vrouwen toonden. En dat was niet op ikhaatvrouwen .nl  oid, maar gewone websites.

Daarvoor kende ik jongens en mannen niet online maar enkel in werkelijkheid en toen hielden ze zich, tenminste in gemengd gezelschap, nog vaak in.

-
Van "nice guys finish last" tot "friendzone" en "incels" tot nu die Tate: ik heb het allemaal voorbij zien komen. Het zat allemaal vol frustratie en steeds meer haat naar vrouwen die bepaalde mannen niet zagen staan tot nu ook steeds meer haat als vrouwen niet traditioneel (dwz slaafs) genoeg naar mannen zijn. 
Vrouwen die niet werken zijn stomme golddiggers, maar aan vrouwen die wel de eigen broek ophouden hebben ze ook een hekel.

Wat ik vooral Engelstalig ook veel zie is veel haat tegen single moms (worden vaak als golddiggers gezien en/of als minder interessante sekspartner vanwege de "geschiedenis"). 

--
Dit zie ik dus al heel lang zo groeien en dus vaak op online plekken die gewoon neutraal zouden moeten zijn. Ik vind dat Nederlandse vrouwen dat gemiddeld weinig door leken te hebben vergeleken met vrouwen in veel andere landen tot recent. 

Er is nu ook steeds meer een tegenreactie online, vooral in het buitenland, van vrouwen die zoiets hebben van "laat maar, ik ben veel blijer single dan dat ik ook nog voor een constant boze man moet zorgen." 

Ik las ook ergens dat er nu ook vrouwen zijn die liever met een goede vriendin een huis kopen/huren dan met een boze man. En dat ook echt gaan doen. Die manosphere gasten schieten zichzelf serieus in de voet zo.

Izza schreef op 13-05-2026 om 12:14:

De jongeren die ik ken zijn hier niet mee bezig. En nemen jongens of mannen die zo denken ook niet serieus. Dat zijn in hun ogen eerder losers die geen vrouw kunnen krijgen. Als je dochter zelfverzekerd in haar schoenen staat laat ze zich niet zo behandelen. Heb je een onzeker meisje wat niet al te intelligent is dan heeft die in zijn algemeenheid al meer kans op een verkeerde partner natuurlijk.

Als je hier nog eens over nadenkt, in termen van ‘Victim Vlaming’, zie jij jouw stelling daar dan binnen passen? Ik wel eerlijk gezegd. De focus dient in mijn ogen te liggen op de jongens en mannen. 

ToetieToover schreef op 13-05-2026 om 13:19:

[..]

Als je hier nog eens over nadenkt, in termen van ‘Victim Vlaming’, zie jij jouw stelling daar dan binnen passen? Ik wel eerlijk gezegd. De focus dient in mijn ogen te liggen op de jongens en mannen.

Nee daar heeft het niets mee te maken.  Ik denk gewoon dat bepaalde groepen hier eerder vatbaar voor zijn. En denk dat je zeker kwetsbare groepen zou moeten beschermen. Naast het richten op mannen met rare denkbeelden. Het kan naast elkaar. En zoals gezegd in mijn omgeving ken ik eigenlijk deze stroming niet. 

Wel genoeg zeer zelfstandige bewust single vrouwen. Of vrouwen die bijvoorbeeld willen blijven latten omdat ze geen afhankelijkheid meer willen van een partner. Ik denk dat mannen in de genoemde doelgroep bijzonder onaantrekkelijk zijn voor de gemiddelde vrouw. 

Mijn dochters zijn  al veertigers en dus niet meer beïnvloedbaar maar voor de jongeren vind ik het een vreselijke ontwikkeling. Ik hoop dat hier snel een eind aan komt.

Zeker zorgelijk deze ontwikkeling. Mannen en vrouwen zijn niet hetzelfde, maar wel gelijkwaardig. We hebben zelfbeschikking en kunnen zelf keuzes maken in het leven.
Lijken me geen leuke mensen in de omgang, die zo denken. Ook geen prettig relatiemateriaal. Mijn dochter is 11 dus we hebben het hier nog niet echt over, heb ook niet het idee dat het op school al speelt (groep 7/8).

Ik mag hopen dat de gasten die zo denken daar op geen enkele serieuze plek daarmee weg komen. Natuurlijk mag je een mening hebben, maar in het leven kom je op baantjes, stages, werk, school etc. wel gewoon vrouwen tegen en zal je er ook mee samen moeten werken, ook al vindt jij dat je thuis achter het aanrecht horen en 12 kinderen moeten baren.

Door internet en de daardoor hele toegankelijke media komen deze verschijnselen veel meer aan het licht met een gruwelijke rolmodel als Andrew Tate voorop, maar het is natuurlijk al van alle tijden.
Momenteel is er veel aandacht voor jonge mannen met rare ideeën over de man vrouw verhouding, maar ik zie in de generaties daar boven ook nog veel ongelijkheid tussen man en vrouw.
Denk bijvoorbeels aan zaken als loonkloof, verdeling zorg en huishouden en huislijk geweld ondanks de emancipatie van de vrouw is dit nog steeds een probleem.
De gevestigde orde waar nog steeds veel meer mannen dan vrouwen aan de touwtjes trekken heeft dit ook niet opgelost.
Natuurlijk vind ik de huidige ontwikkelingen ook zorgelijk in plaats dat we vooruit gaan naar echte gelijkheid zie ik het juist de andere kant op gaan.

Als individuele ouder kun je natuurlijk je best doen om je zonen en dochters op een gelijkwaardige manier op te voeden en gesprekken over zulke rare en vreemde ideeën te hebben maar op die leeftijd zijn ze erg gericht op hun vrienden en andere leeftijd genoten en heb jij minder invloed dan je zou willen hebben.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.