MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
Mugs
13-05-2026 om 17:31
troelahoep schreef op 13-05-2026 om 17:13:
[..]
Zo kun je het zien inderdaad, maar het woord 'meisje' wordt in de Nederlandse taal doorgaans niet gebruikt om jonge kinderen aan te duiden of kleinerend te zijn. Wat wou je dan zeggen? Een meid roept bij mij de associatie op van dienstmeid, en een dame is ook een beetje een ouderwets woord. 60-70 jaar geleden werd er ook nog wel gesproken over een juffrouw of jongedame, maar dat doen we ook niet meer.
Ik ken heel veel jonge vrouwen die het vervelend vinden om met ‘meisje’ aangesproken te worden. Het is ook gewoon een ongeschikt woord.
Taal doet ertoe, dus het zou een goede stap zijn het verkleinwoord alleen te gebruiken bij heel jonge kinderen, net zoals je dat bij jongens doet
Poezenmeisje
13-05-2026 om 17:37
Ik geloof niet dat ik me om mijn zoon zorgen hoef te maken.
Toen die een jaar of 16 was, zaten we samen naar de film "Summer Holiday" van Cliff Richard te kijken.
Toen de knullen om een jongedame heen dansten, werd hij boos. "Mama, dat mág toch niet? Ze vindt het niet leuk, ze moeten ermee ophouden".
Bakblik
13-05-2026 om 17:51
Mugs schreef op 13-05-2026 om 17:31:
[..]
Ik ken heel veel jonge vrouwen die het vervelend vinden om met ‘meisje’ aangesproken te worden. Het is ook gewoon een ongeschikt woord.
Taal doet ertoe, dus het zou een goede stap zijn het verkleinwoord alleen te gebruiken bij heel jonge kinderen, net zoals je dat bij jongens doet
Taal doet ertoe zeg je. Dan is meisje in dat opzicht een problematisch woord. Een jongetje wordt als hij groter wordt een jongen. Een meisje wordt als het groter wordt geen meis, dat blijft meisje. Jongen kent een verkleinwoord zijnde jongetje, meisje is al een verkleinwoord en wordt geen meisjeje.
Het woord meisje niet meer gebruiken voor grote meisjes wordt moeilijk, hoewel ik het volledig met je eens ben. Het is raar dat we van jongen wel een verkleinwoord hebben en dat meisje altijd alleen in de verkleinende vorm gebruikt wordt.
Meid zou gebruikt kunnen worden maar ouderen zullen daar nog de (dienst)meid in herkennen. Welk woord zou wel geschikt zijn? Hoe gaan we dat invoeren?
Taal doet ertoe maar veranderingen in de taal gaan over het algemeen langzaam en er zal altijd een groep blijven die er niet aan mee (wil) doen/doet.
De generatie van mijn schoonouders, zo rond de 90, heeft nog steeds het n-woord niet uitgebannen en dan heb ik het niet over neger maar er wordt nog met het grootste gemak nikker gezegd. > 30 jaar kom ik daar over huis en in het begin heb ik actief dat woord proberen uit te bannen maar nu het geestelijk allemaal wat minder wordt laat ik het maar.
Groentetuin
13-05-2026 om 18:35
Tegenwoordig (ik ben nu definitief oud)lijkt "meid 'een heel normaal woord.collegas hoorde ik over " die meid" en daar bedoelden ze dan niets negatiefs mee.
In mijn jonge jaren was meid negatief.
Meisje, jongedame ,vrouw, mevrouw dat waren normale termen ook kon je zeggen ik heb 3 meiden thuis.Maar "die meid "was niet positief .
Herfstappeltaart
13-05-2026 om 18:59
Groentetuin schreef op 13-05-2026 om 18:35:
Tegenwoordig (ik ben nu definitief oud)lijkt "meid 'een heel normaal woord.collegas hoorde ik over " die meid" en daar bedoelden ze dan niets negatiefs mee.
In mijn jonge jaren was meid negatief.
Meisje, jongedame ,vrouw, mevrouw dat waren normale termen ook kon je zeggen ik heb 3 meiden thuis.Maar "die meid "was niet positief .
Het ligt inderdaad helemaal aan de context. Ik zeg bijvoorbeeld wel eens: "Geeft niks hoor meid". En dat is dan juist vriendelijk bedoeld. Als je hebt hebt over "die meid" klinkt dat negatief.
TrefleQ
13-05-2026 om 20:06
Ik ben gestart met de taalverandering bij mezelf. Ik (55) heb het over 'meid'. Mijn jongvolwassen dochters zelf ook. Sterke jonge vrouwen. Niks 'meisje'.
Jongetje - meisje
Jongen- meid
Man - vrouw
Kan prima. Ik doe het al een tijd consequent zo. Voor mij is de negatieve associatie (boers, dienstmeid) al een heel stuk minder geworden. Natuurlijk ook omdat mijn dochters die associatie helemaal niet hebben. Voor hen (elegante vrouwelijke vrouwen - voor zover dat uitmaakt in deze-) is meid echt de enige normale term.
Mugske
13-05-2026 om 22:20
mijn dochter zit in de brugklas. Van kleins afaan praten we over gelijkheid tussen mannen/vrouwen jongens/meisjes. Je mag spelen met wat je leuk vindt (speelde liever in de autohoek dan de huishoek), ook qua beroepen, taken hier in huis zijn niet-traditioneel verdeeld.
Dochter zelf gebruikt de termen meisjes en meiden naast elkaar. Afsreken met vriendinnen = met de meiden. App-groep met klasgenootjes 'meisjes uit klas A'. In sportteam = meiden.
Zeespiegel
13-05-2026 om 23:09
troelahoep schreef op 13-05-2026 om 17:13:
[..]
Zo kun je het zien inderdaad, maar het woord 'meisje' wordt in de Nederlandse taal doorgaans niet gebruikt om jonge kinderen aan te duiden of kleinerend te zijn. Wat wou je dan zeggen? Een meid roept bij mij de associatie op van dienstmeid, en een dame is ook een beetje een ouderwets woord. 60-70 jaar geleden werd er ook nog wel gesproken over een juffrouw of jongedame, maar dat doen we ook niet meer.
Als ik dit lees, denk ik: het begrip dienstmeid komt nauwelijks nog voor. Dus is een vreemde reden om het woord "meid" te vermijden.
Eerst zijn we de respectvolle woorden in de taal gaan vermijden, daarna hebben we het respect zien verminderen in de samenleving.
Ik wordt toch echt liever aangesproken met jongedame dan met b*tch. (Hoewel ik voor die eerste optie inmiddels wat oud ben.)
ToetieToover
14-05-2026 om 00:36
De aanspreektitels die ik heb gekregen, daar lusten de honden geen brood van. Ik had er een standaard antwoord op: “als je mijn naam niet weet, dan zeg je maar ‘mevrouw’!”. Ik zeg zelf ook al snel ‘mevrouw’, en geen ‘meid’. Nu ik erover nadenk, is het best raar dat er geen equivalent is van meisje anders dan ‘meid’. Zoals jongetje-jongen. Dat ‘meid’ ergens een negatieve betekenis heeft gekregen en aan ‘jongen’ kleeft dat niet.
Poezenmeisje
14-05-2026 om 00:59
Is "meis" niet de grotere vorm van meisje? Of is dat iets Indisch?
Dat woord wordt in onze familie gebruikt.
Het past wel bij jongetje -> jongen.
TrefleQ
14-05-2026 om 06:25
Bij j ook jongeren is die wat negatieve betekenis er blijkbaar niet. Ik lift daar op mee.
Jongeren geven ook een andere betekenis aan emoijs: waar ik een lachende smiley gebruik, gebruiken zij een doodshoofd ('ik lach me kapot'). Er zijn hele lijsten van het verschillende emoij gebruik in de verschillende generaties.
Boarn
14-05-2026 om 07:19
Wat ik me afvraag is hoe deze jongens dan momenteel worden opgevoed. Ze zullen veelal toch 2 ouders hebben die werken, een moeder die veel buiten de deur is, die zelfstandig is en een mening heeft. Hoe kijken ze dan naar hun eigen moeder, tantes, zussen etc?
Op school en onderling met vrienden maken ze denigrerende en vrouwonvriendelijke opmerkingen. Is dat alleen stoerdoenerij of menen ze dat echt? Want dan moet je dat thuis wel aanvoelen toch? En op ingrijpen.
Als 40% van de jongens nu al zo over vrouwen denk, dan is,dat toch een mega probleem! Dan moet er echt wat uit de kast getrokken worden om het tij te keren.
Tuinfluiter
14-05-2026 om 08:16
Voor een deel van de jongens zal het grootspraak zijn en druk om mee te doen met de grootste schreeuwers om niet buiten de groep te vallen. Je hoopt dan dat ze in echt contact met vrouwen wel normaal doen.
Het is wel echt zorgelijk dat er zoveel van die rotzooi op internet te vinden is. Hoe meer ze het zien hoe normaler ze het gaan vinden.
Ik denk dat veel van die puberjongens thuis wel normaal doen tegen moeder en zussen en gewoon ook klusjes moeten doen. Ik vraag mij af hoeveel ouders het gedrag op school en de opmerkingen in de vrienden groep door hebben. Hoeveel zullen er denken nee gelukkig doet mijn jongen dat niet terwijl hij op school wel mee bralt.
Als ze met zulke ideeën de relatie markt opgaan hoop je toch dat geen dame daar intrapt en ze hard uitlacht.
Deze mannen krijgen ook op een gegeven moment ook met de realiteit van het echte leven te maken met één salaris kun je geen kant op op de woning markt.
Blijft belangrijk dat je kinderen in de opvoeding bijbrengt dat vrouwen en mannen gelijkwaardig zijn en door woord en daad tegenwicht geeft aan hun ideeën.
Joszy
14-05-2026 om 08:30
Boarn schreef op 14-05-2026 om 07:19:
Wat ik me afvraag is hoe deze jongens dan momenteel worden opgevoed. Ze zullen veelal toch 2 ouders hebben die werken, een moeder die veel buiten de deur is, die zelfstandig is en een mening heeft. Hoe kijken ze dan naar hun eigen moeder, tantes, zussen etc?
Op school en onderling met vrienden maken ze denigrerende en vrouwonvriendelijke opmerkingen. Is dat alleen stoerdoenerij of menen ze dat echt? Want dan moet je dat thuis wel aanvoelen toch? En op ingrijpen.
Als 40% van de jongens nu al zo over vrouwen denk, dan is,dat toch een mega probleem! Dan moet er echt wat uit de kast getrokken worden om het tij te keren.
Er is een periode geweest dat ik het opvallend vond hoeveel vrouwen hier op dit forum kwamen posten over de problemen met hun puberzonen. Jongens die zich nergens iets van aantrokken, zonder uitleg uren te laat thuiskwamen, met de ogen rolden als hun moeder iets zei, roken, blowen, drinken etc. Dit waren volgens mij vaak alleenstaande moeders. Ik kan niet inschatten hoe vaak dat allemaal gebeurt. Maar ik vond het toen opvallend
rionyriony
14-05-2026 om 09:09
Ik ken Tate niet. Ik heb geen sociale media.
Ik kan me niet anders herinneren dan dat vrouwen vrij waren om het geluk te zoeken en te vinden in hun leven, precies zoals ze dat wilden. Kan me ook geen homohaat herinneren. Ben ook Jodenhaat gelukkig misgelopen in mijn opvoeding trouwens.
Dus dat is later allemaal gekomen. Ik denk door invloeden van immigranten en hun nakomelingen. Die worden steeds talrijker en hoeven niet per se de cultuur van de westerling over te nemen. Velen, ik dacht van sommige etniciteiten meer dan 60 of 70% hebben geuit dat ze democratie en vrijheid niet de beste ideologie vonden en dat graag veranderd zouden zien. Dus met hun toenemende aantal zal dit vanzelf worden verwezenlijkt. Kwestie van keuzes, oorzaak en gevolg.