MRI
13-05-2026 om 11:25
Gevaar voor onze dochters? (en zonen)
Twee dagen geleden was er een docent bij Beau die alarm sloeg over de groeiende manoshpere ideeën die hij bij zijn leerlingen opmerkte. Ikzelf weet niet of het zo'n vaart loopt, maar zit ook niet in de kringen van pubers en jongvolwassenen (ja mijn zoon maar die is eerder het tegenovergestelde). Toch vind ik het best een gevaarlijke ontwikkeling, zeker als docentes ontslag gaan nemen omdat ze niet langer tegen het vrouwonvriendelijke gedrag kunnen van hun leerlingen. En natuurlijk voor jonge meiden zelf. En zelfs ook voor de jongens die dit nastreven: ze denken dat het in hun voordeel werkt maar op die manier krijgen ze niet makkelijk een fijne liefdevolle relatie. Praten jullie met je zonen/ dochters over rolverdeling tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes?
Ies
16-05-2026 om 12:11
Pief schreef op 16-05-2026 om 12:04:
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met opvoeding van jongens. Al heel klein worden jongetjes ingeperkt in het jongetje zijn. Druk gedrag, vies worden, stoeien, verkleed op school komen als ridder, ik noem maar even wat, het is allemaal niet meer de bedoeling. Jongens leren om man te zijn door hun grenzen en die van anderen te testen, en dan vooral fysiek. Onderwijs is veel meer gericht op meisjes. Gezonde mannelijke rolmodellen zijn er niet veel. Dus meisjes gaan als een speer, maar jongens weten niet zo goed hoe ze man moeten zijn. Dat is best wel triest, want als die meiden groot zijn, dan willen ze wel een man, geen halve vrouw. De truc is denk ik om je kinderen te leren hoe ze gelijkwaardig kunnen zijn, zonder dat ze hetzelfde zijn.
Mmhh, ik moet hier wel over nadenken.
Ik denk juist dat (sommige?) meisjes ook wel graag stoeiend enz opgroeien. Maar meisjes mochten dat al nooit. (Van moeders?)
En hoe bedoel je, meiden willen geen halve vrouw??
MRI
16-05-2026 om 12:33
Ik denk dat het ook wel te maken heeft met opvoeding van jongens. Al heel klein worden jongetjes ingeperkt in het jongetje zijn. Druk gedrag, vies worden, stoeien, verkleed op school komen als ridder, ik noem maar even wat, het is allemaal niet meer de bedoeling. Jongens leren om man te zijn door hun grenzen en die van anderen te testen, en dan vooral fysiek. Onderwijs is veel meer gericht op meisjes. Gezonde mannelijke rolmodellen zijn er niet veel. Dus meisjes gaan als een speer, maar jongens weten niet zo goed hoe ze man moeten zijn. Dat is best wel triest, want als die meiden groot zijn, dan willen ze wel een man, geen halve vrouw. De truc is denk ik om je kinderen te leren hoe ze gelijkwaardig kunnen zijn, zonder dat ze hetzelfde zijn.
Wat zijn voor jou voorbeelden van gezonde mannelijke rolmodellen?
Je tekst lezend komt het mij voor dat je uitgaat van 'zo zijn jongens/ mannen' en 'zo zijn meisjes'. Vroeger presteerden meisjes minder op school, dat zou dan zogenaamd komen door de mindere intelligentie van meisjes werd algemeen aangenomen. Nu presteren ze beter en nu komt het weer doordat het schoolsysteem te vrouwelijk is en er teveel vrouwelijke docenten zijn. Ja ik weet niet hoor maar op de een of andere manier hebben vrouwen altijd de schuld van het falen van mannen lijkt het. En dat mannen meer fysiek zouden zijn... Het is niet mijn wereldbeeld. Jonge meisjes zijn ook heel fysiek maar die gaan zich (onder druk van vrouwbeelden?) keuriger gedragen.
Ik denk dat er juist veel ellende komt van dat 'echte mannen, echte vrouwen' ideaal. Je bent allebei mensen met zowel "mannelijke" als "vrouwelijke" eigenschappen en in welke mate dat zich in jezelf verhoudt mag je lekker zelf weten. Ja willen die meiden als ze groot zijn geen halve vrouw? Wat is dat dan een man die halve vrouw is? Een man die ook zorgzaam is, luistert, eens een vraag stelt, respect heeft? Ook voor het huishouden en de kinderen zorgt? Wat ik zo hoor willen jonge vrouwen dat nou juist heel heel erg graag. Maar (de meeste) mannen gaan daar niet in mee, dus haken jonge vrouwen massaal af, relatietechnisch gezien. En dan gaan die mannen weer klagen over de 'male loneliness epidemic' wat mij een synoniem lijkt voor 'ik heb recht op een vrouw die mij op de ouderwetse manier verzorgt en opvangt en nu ze dat niet meer doen ben ik eenzaam en geef ik hun de schuld ipv dat ik mijn emotionele intimiteit op een andere manier zoek'
Meesje
16-05-2026 om 12:45
Ik heb juist het idee dat bij jongens veel vergoelijkt wordt onder het mom 'ja, het zijn jongens' en bij meisjes wel het gedrag wordt benoemd. Dus meisjes zijn vervelend, druk ed en jongens sja, die kunnen nu eenmaal niet anders. Meisjes die in een winkel rennen moet je opvoeden, jongens zijn jongens. Meisjes die stoeien moeten terecht gewezen worden, jongens die stoeien, ach ja, ze kunnen er niks aan doen. Meisjes die door de klas lopen luisteren niet, jongens die door de klas lopen zijn jongens. Meisjes die hun kamer niet bijhouden zijn sloddervossen, jongens nou ja, die klussen nu eenmaal graag.
Is het huis smerig, een rommeltje en lopen de kinderen in smerige kleren? Bij de alleenstaande vrouw werkt ze te veel, kan ze het niet aan, is het gewoon een rommelig mens. Bij de alleenstaande man; sja, het is een man, die zíen dat niet.
Ik heb juist het beeld in mijn omgeving dat van peuter af aan bij jongens veel verklaart wordt door het man zijn terwijl meisjes en de ouders van meisjes veel meer er op aangesproken/aangekeken worden. En dat dat doorwerkt tot in volwassenheid.
kerstbeer
16-05-2026 om 13:03
ToetieToover schreef op 16-05-2026 om 11:45:
Het is heel droevig, ‘vroeger’ konden mannen een vrouw vinden als die een beetje een fatsoenlijke baan hadden. Nu lijken het soort mannen dat alleen ‘een goede betrekking’ te bieden heeft, volkomen van slag omdat ze niet lijken te begrijpen hoe een relatie werkt die daar niet op gebaseerd is. In plaats van daarover te leren, worden ze bijgespijkerd door een mafklapper die de ouderwetse ‘waarden’ uitvergroot.
En daar kwam dan bij dat er allerlei regels waren om vrouwen van onafhankelijkheid buiten te sluiten, zodat ze wel een man moesten vinden.
Zo kregen ook mannen die verder niks te bieden hadden een vrouw, noodgedwongen omdat ze zelf bijna geen inkomsten kon genereren.
Vrouwen die niet trouwden werden beschaamd als "oude vrijster" en op andere manieren.
Vrouwen werden steevast minder betaald. Dat gebeurt nu nog wel voor hetzelfde werk, maar vroeger was het ook regel. Zo hebben heel wat van onze voormoeders voor een schijntje 16 uur per dag in een fabriek gewerkt.
Vrouwen mochten niet naar de universiteit, wat hen al uitsloot van veel verschillende beroepen, vooral de best betaalde.
Vrouwen mochten geen patent aanvragen voor uitvindingen. Ik vraag mij nog steeds af hoeveel uitvindingen met een patent dat op naam van een man staat eigenlijk door vrouwen zijn uitgevonden.
Vrouwen mochten geen eigen bankrekening openmaken.
Of werden zoals benoemd ontslagen.
Nu is alleen een baan hebben niet meer genoeg om een vrouw te 'krijgen' die voor een man kookt, schoonmaakt, baart en hun bed verwarmt.
Leuke, relaxte mannen hebben meestal geen problemen om vrouwen aan te trekken.
Een hele groep die echter enkel een vrouw wil om wat ze voor hem kan doen hebben nu het nakijken. In plaats van denken "hmmm, laat ik eens wat aardiger tegen haar zijn of haar als gelijke zien en ook eens wat rotzooi opruimen", komt een bepaald type man daarom met allerlei theorien over waarom vrouwen minderwaardig zouden zijn en andere vrouwenhaat. Hij kan zich niet voorstellen dat hij een probleem heeft dat hij door een gedragsverandering kan oplossen, dus ligt het bij de vrouw.
Interessant artikel:
https://www.cracked.com/article_19785_5-ways-modern-men-are-trained-to-hate-women.html
En het is uit 2012. De vrouwenhaat online is echt niet iets van enkel de laatste 5 jaar.
Yumi
16-05-2026 om 13:19
Herfstappeltaart schreef op 14-05-2026 om 11:04:
[..]
Precies. En homo zijn mocht vroeger niet eens. Het was strafbaar.
Homoseksualiteit is in 1911 uit het strafrecht gehaald....
Yumi
16-05-2026 om 13:26
Temet schreef op 14-05-2026 om 11:06:
Het grappige vind ik dat de clubs die het hardst lopen te roepen over de gevaren van immigratie (immigratie van anderen in Nederland dan, immigratie van Nederlanders in bijvoorbeeld Dubai of Spanje vinden ze geen punt) vaak ook de clubs zijn bij wie gelijke rechten voor vrouwen niet per se in goede handen zijn...
Het verschil van Nl in Dubai of Spanje is, dat ze zelf hun broek ophouden.
In Dubai, kom je zelfs niet binnen, zonder aantoonbaar een smak geld van 1 miljoen op de bank, vastgoed, een sponsor of maandelijks aantoonbaar €5000,- pensioen.
linn19
16-05-2026 om 13:30
MRI schreef op 16-05-2026 om 12:33:
[..]
Wat zijn voor jou voorbeelden van gezonde mannelijke rolmodellen?
Je tekst lezend komt het mij voor dat je uitgaat van 'zo zijn jongens/ mannen' en 'zo zijn meisjes'. Vroeger presteerden meisjes minder op school, dat zou dan zogenaamd komen door de mindere intelligentie van meisjes werd algemeen aangenomen. Nu presteren ze beter en nu komt het weer doordat het schoolsysteem te vrouwelijk is en er teveel vrouwelijke docenten zijn. Ja ik weet niet hoor maar op de een of andere manier hebben vrouwen altijd de schuld van het falen van mannen lijkt het. En dat mannen meer fysiek zouden zijn... Het is niet mijn wereldbeeld. Jonge meisjes zijn ook heel fysiek maar die gaan zich (onder druk van vrouwbeelden?) keuriger gedragen.
Ik denk dat er juist veel ellende komt van dat 'echte mannen, echte vrouwen' ideaal. Je bent allebei mensen met zowel "mannelijke" als "vrouwelijke" eigenschappen en in welke mate dat zich in jezelf verhoudt mag je lekker zelf weten. Ja willen die meiden als ze groot zijn geen halve vrouw? Wat is dat dan een man die halve vrouw is? Een man die ook zorgzaam is, luistert, eens een vraag stelt, respect heeft? Ook voor het huishouden en de kinderen zorgt? Wat ik zo hoor willen jonge vrouwen dat nou juist heel heel erg graag. Maar (de meeste) mannen gaan daar niet in mee, dus haken jonge vrouwen massaal af, relatietechnisch gezien. En dan gaan die mannen weer klagen over de 'male loneliness epidemic' wat mij een synoniem lijkt voor 'ik heb recht op een vrouw die mij op de ouderwetse manier verzorgt en opvangt en nu ze dat niet meer doen ben ik eenzaam en geef ik hun de schuld ipv dat ik mijn emotionele intimiteit op een andere manier zoek'
Ik denk dat deze reactie wel een beetje aangeeft welke stappen er hoognodig gezet moeten worden. Niet de man/vrouw tegenover elkaar zetten (zoals ik toch lees in jouw post) maar samen (m/vr) zoeken naar bv wat Pief in laatste zin omschrijft.
"De truc is denk ik om je kinderen te leren hoe ze gelijkwaardig kunnen zijn, zonder dat ze hetzelfde zijn."
Jongens/mannen hebben de boot volledig gemist toen meisjes/vrouwen meer kansen kregen en namen. En daar heeft onze hele samenleving bij zitten slapen want niemand die dacht " welk effect gaat dit hebben op gedrag/gevoel/positie van jongens/mannen hebben. Zij hebben die verandering niet gelijktijdig mee kunnen maken omdat niemand daar aandacht aan besteedde.
Ik ben het eens met de reactie van Pief. Het is niet voor niets dat zo'n Tate figuur en SM hier vaste grond onder de voeten krijgt. Die duiken handig in het gat wat er is en juist dat gat word nog niet onderkent. Jongens/mannen zijn zoekende.
Het is aan de samenleving om dit op te gaan pakken. Dus school,opvoeding,politiek.
Yumi
16-05-2026 om 13:36
MRI schreef op 14-05-2026 om 12:54:
[..]
Wat een onzin, ik ben van een (paar) generatie(s) voor jou en toen was er alleen maar een handjevol gastarbeiders, maar mèn wat een seksisme, kindermisbruik, femicide en vrouwenmishandeling was er in de jaren zestig zeventig tachtig negentig evn verder. Het was alleen binnenskamers maar wel allemaal door autochtone Nederlanders. Ik werkte in de jaren 80 in een opvanghuis voor mishandelde vrouwen en die waren onveranderlijk autochtoon. En ook nu wijzen de cijfers uit dat vrouwenmishandeling in alle lagen van de bevolking voorkomt: van hoogopgeleid, autochtoon maar ook laagopgeleid of allochtoon. Waar ik dus het met je eens ben dat ook vrouwonvriendelijkheid bij allochtonen aangepakt moet worden, vind ik het buitengewoon kortzichtig om het benadelen van vrouwen in alle bevolkingsgroepen de gebruiken voor je vreemdelingenhaat. En je doet vrouwen in het algemeen daar geen goed mee, met zo'n houding. Je benadeelt al die meisjes en vrouwen die door een witte man worden vermoord, mishandeld, verkracht.
En 10 jaar later zat ik op een geheime lokatie, waar ik de enige Nederlandse vrouw was, door een man met andere roots, met de instelling ik niet niemand niet... wat me bijna het leven koste.
Overigens het ligt eraan waar je woonde, in de tijd dat er in jou omgeving weinig gastarbeiders waren. In mijn omgeving waren ze hard nodig, dus werden er veel binnengehaald.
MRI
16-05-2026 om 13:38
linn19 schreef op 16-05-2026 om 13:30:
[..]
Ik denk dat deze reactie wel een beetje aangeeft welke stappen er hoognodig gezet moeten worden. Niet de man/vrouw tegenover elkaar zetten (zoals ik toch lees in jouw post) maar samen (m/vr) zoeken naar bv wat Pief in laatste zin omschrijft.
"De truc is denk ik om je kinderen te leren hoe ze gelijkwaardig kunnen zijn, zonder dat ze hetzelfde zijn."
Jongens/mannen hebben de boot volledig gemist toen meisjes/vrouwen meer kansen kregen en namen. En daar heeft onze hele samenleving bij zitten slapen want niemand die dacht " welk effect gaat dit hebben op gedrag/gevoel/positie van jongens/mannen hebben. Zij hebben die verandering niet gelijktijdig mee kunnen maken omdat niemand daar aandacht aan besteedde.
Ik ben het eens met de reactie van Pief. Het is niet voor niets dat zo'n Tate figuur en SM hier vaste grond onder de voeten krijgt. Die duiken handig in het gat wat er is en juist dat gat word nog niet onderkent. Jongens/mannen zijn zoekende.
Het is aan de samenleving om dit op te gaan pakken. Dus school,opvoeding,politiek.
De kansen die vrouwen krijgen waren een inhaalslag naar gelijkwaardigheid: zij kregen rechten die mannen al lang hadden. Welke kansen vind jij dat mannen en jongens moeten krijgen zodat zij zich gelijkwaardig gaan gedragen?
Waarin vind je dat mannen achtergesteld zijn?
linn19
16-05-2026 om 13:46
MRI schreef op 16-05-2026 om 13:38:
[..]
De kansen die vrouwen krijgen waarin een inhaalslag naar gelijkwaardigheid. En welke kansen vind jij dat mannen en jongens moeten krijgen zodat zij zich gelijkwaardig gaan gedragen?
Het gaat er niet om dat ik als vrouw de kansen voor mannen zou moeten invullen. Dan gebeurt hetzelfde als wat al gebeurt is. Dit gaat om het effect, de gevolgen voor mannen naar gelijkwaardigheid. Daar zijn jongens/mannen niet in meegenomen.
Het gaat erom dat jongens/mannen dat zelf gaan aangeven en daar ook de mogelijkheid voor krijgen binnen de samenleving. Je ziet dat ze dat nu op eigen houtje doen, ze pakken de kansen die Tate hun aanbied, dat hadden we als samenleving voor moeten zijn.
Ted68
16-05-2026 om 14:00
Met Pief ben ik het wel een beetje eens: Op scholen werken meestal vrouwen. Thuis; is moeders vaker thuis, en niet iedereen heeft een Vader waar hij mee woont….En scholen zijn erg op meistes gericht; Stil zitten…rustig doen etc.
Maar voor mij houd dit niet in dat jongens een kleine Andrew Tate willen zijn….
MRI
16-05-2026 om 14:05
linn19 schreef op 16-05-2026 om 13:46:
[..]
Het gaat er niet om dat ik als vrouw de kansen voor mannen zou moeten invullen. Dan gebeurt hetzelfde als wat al gebeurt is. Dit gaat om het effect, de gevolgen voor mannen naar gelijkwaardigheid. Daar zijn jongens/mannen niet in meegenomen.
Het gaat erom dat jongens/mannen dat zelf gaan aangeven en daar ook de mogelijkheid voor krijgen binnen de samenleving. Je ziet dat ze dat nu op eigen houtje doen, ze pakken de kansen die Tate hun aanbied, dat hadden we als samenleving voor moeten zijn.
Maar de effecten die veranderingen ten gunste van vrouwen hebben staan en die ongunstig zouden zijn voor mannen (nogmaals: noem dan eens wat het is best vaag wat je zegt) staan toch direct in verband met het willen vasthouden aan een entitlement? De entitlement op emotionele opvang, seksuele gunsten, opvang op huishoudelijk gebied en de zorg voor kinderen, ouders enz die vrouwen zouden moeten leveren. Ja veranderingen van de rechten van vrouwen heeft tot gevolg dat je minder in de watten wordt gelegd in die zin. Dat kan verschillende effecten hebben: of je past je aan als man en streeft naar respect en gelijkwaardigheid. Of je gaat de slachtofferrol in dat er niet meer voor jou gezorgd wordt. Ik ben het met je eens dat mannen in een vacuüm zitten. Depressie, verslavingsgedrag en suicide zijn hoog onder mannen. En dat zou best eens kunnen komen door veranderde man vrouw verhoudingen. Ik denk dat de oplossing daarvan veel meer zit in dat mannen zelf verantwoording voor hun eigen proces gaan nemen ipv te externaliseren naar vrouwen of middelengebruik. En gelukkig zijn er groepen mannen die dat doen. Het ligt aan de mensen zelf. Net als dat vrouwen ook opleidingen werk en carriere zijn gaan doen, mogen mannen heel misschien wat meer naar binnen gaan kijken. De Tate groep wil terug. Maar er zijn ook mannen die vooruit willen en willen evolueren uit het oude manbeeld. Dat vind ik oprecht mooi.
BeesAreCool
16-05-2026 om 14:27
linn19 schreef op 16-05-2026 om 13:46:
[..]
Niet in meegenomen?
Die stappen zijn heel langzaam gegaan, steeds met tegenwerking van mannen.
Het is meer de noodzaak van de dag geweest dat vrouwen langzaam meer rechten en kansen hadden, dan door hulp van mannen. Zoals de economie/bedrijven die er baat bij hadden een zo groot mogelijke poel aan potentiele werknemers te hebben.
Dit werd accuut in de Tweede Wereldoorlog waar vrouwen opeens allerlei dinhen deden die daarvoor niet mochten.
Als tegenreactie kwsm daarna de jaren 50, met vrouw achter het aanrecht die niks anders moest doen dan glimlachend haar man bedienen, hoe slim of bekwaam ze ook was.
De stappen naar gelijkwaardigheid zijn met horten en stoten gegaan, steeds met veel tegenwerking.
Dus maak het niet weer niet de verantwoordelijkheid van vrouwen om mannen bij de hand te nemen en te moeten troosten omdat vrouwen gelijkwaardigheud willen (niet superioriteit, gelijkwaardigheid).
Dat veel mannen dat al niet kunnen verkroppen is een mannenprobleem, waar helaas vrouwen weer de dupe van zijn.
Overigens is de generatie die naar Tate luistert opgegroeid in een tijd waarin vrouwen in Westerse landen in ieder geval voor de wet gelijk waren.
Waar komt die drang tot het inferieur maken van vrouwen dan van.
IMI-x2
16-05-2026 om 14:28
MRI schreef op 16-05-2026 om 12:33:
[..]
Je bent allebei mensen met zowel "mannelijke" als "vrouwelijke" eigenschappen en in welke mate dat zich in jezelf verhoudt mag je lekker zelf weten.
Hear, hear!
Wat is dat dan een man die halve vrouw is? Een man die ook zorgzaam is, luistert, eens een vraag stelt, respect heeft? Ook voor het huishouden en de kinderen zorgt? Wat ik zo hoor willen jonge vrouwen dat nou juist heel heel erg graag.
Inderdaad! Juist dat zie ik bij mijn jongvolwassen dochter en haar vriendinnen.
BeesAreCool
16-05-2026 om 14:32
Ted68 schreef op 16-05-2026 om 14:00:
Met Pief ben ik het wel een beetje eens: Op scholen werken meestal vrouwen. Thuis; is moeders vaker thuis, en niet iedereen heeft een Vader waar hij mee woont….En scholen zijn erg op meistes gericht; Stil zitten…rustig doen etc.
Maar voor mij houd dit niet in dat jongens een kleine Andrew Tate willen zijn….
Veel meisjes zijn van nature ook niet rustig, maar zoals iemand hierboven al beschreef worden meisjes voor ruw gedrag veel sneller tot de otde geroepen terwijl "boys will be boys."
Het klopt dat vrouwen wereldwijd de meeste zorgtaken verrichten en het meeste onbetaalde werk doen, vooral ook in het zorgen.
Op de 1 of andere manier hebben veel mannen daardoor eerder minder dan meer respect voor vrouwen en willen vaak ook niet werken in zorgberoepen omdat ze veelal met vrouwen geassocieerd worden. Weer een voorbeeld van hoe 'vrouwelijk' vaak als minder wordt gezien.